Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

    Alltid gillat dynaudio, skall bli sköj att lyssna framöver
    Niklas Bengtsson

    LjudiBil.Com

    Comment


    • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

      Då var första tävlingen avklarad, tyvärr så hade jag inte möjlighet att dema bilen för alla som ville lyssna då jag även agerade installationsdomare. Så är det någon som inte kommer att åka på resterande tävlingar jag kommer att finnas på (Ljudiadagen, MAP linköping, Mantorp, Vallåkra, SM finalen) så finns bilen i bro och går att lyssna på, bara att höra av dig via pm eller liknande.

      Tävlingen i sig gick väl rätt hyffsat med tanke på att det är nya saker i bilen, diskanter och mellanregister är ej inspalde helt och hållet och det är lagt ca:20min på tweakning och installationen är långt ifrån klar.

      Det blev en 5 plats av 8 delgagande med fjärde högsta ljudpoäng.
      Så nu är det bara att fortsätta på bygget och jobba vidare och det är klart roligare nu när man varit ute och tävlat samt när systemet spelar.

      Några bilder tagna av Thomas aka Woodman:




      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

        Wow är väl det ända jag kan säga :3

        Har du vägarna förbi Göteborg någon gång? Jag minns bara din bil från SQ tävlingen på BRL :3 Mycket har du ju gjort sedan dess, sedan så är mina öron lite mer tränade sedan dess
        When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
        Shinichi Kudo (Detective Conan)

        Comment


        • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

          Ja kommer definitivt hugga tag i dig nästa gång för en provlyssning...eller så kikar jag förbi nån gång
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

            Riktigt impad över bilen med tanke på hur kort tid den spelat och tweekats.

            Och jag gillade skarpt att man enkelt pluggar i "sin egen" spelare och bara rockar loss till tonerna av sina favoritlåtar. :-)

            Skall bli spännande och följa utvecklingen på bilen.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

              Originally posted by Mica View Post
              Wow är väl det ända jag kan säga :3

              Har du vägarna förbi Göteborg någon gång? Jag minns bara din bil från SQ tävlingen på BRL :3 Mycket har du ju gjort sedan dess, sedan så är mina öron lite mer tränade sedan dess
              Tyvärr inte, men kom till ljudiadagen så får du lyssna :-)

              Originally posted by JohanH View Post
              Ja kommer definitivt hugga tag i dig nästa gång för en provlyssning...eller så kikar jag förbi nån gång
              Du är välkommen

              Originally posted by JALLE View Post
              Riktigt impad över bilen med tanke på hur kort tid den spelat och tweekats.

              Och jag gillade skarpt att man enkelt pluggar i "sin egen" spelare och bara rockar loss till tonerna av sina favoritlåtar. :-)

              Skall bli spännande och följa utvecklingen på bilen.
              Ja, det är rätt smutt att köra all musik via iPhonen.


              Just nu så håller jag på med lite småsaker inför besiktningen på fredag och ska även försöka hinna med att gå igenom lite olika lågnivåkablar för att se vad jag ska ha / inte ska ha.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                Tackar för provlyssningen! Även fast det inte var du utan Pierre som skötte musiken denna gång. Än en gång blev jag smått kär i Dynaudio, lät väldans trevligt!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                  Det var en trevlig bekantskap där med både Jens & Dynaudio.

                  Det fanns en hel del likheter mellan en lättlyssnad stereo och en trevlig och lättpratad Jens

                  Men gösses, jag hade verkligen svårt att få ihop intrycken och orden av all härlighet som hände i bilen! Gösses vad den där 9" basen imponerade! Det lät otroligt maffigt!

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                    Kul att höra att det är fler än mig så gillar ljudet.

                    Nu till vad jag gjort de sista kvällarna förutom vardagssysslor och försökt följa lite hockey.
                    Jag har nördat till ordentligt och lyssnat på lite olika lågnivåkablar för att se vad som inom rimlig budget kan matcha systemet och min smak bäst.



                    De kablar jag haft tillgång till är följande:
                    DLS HQL
                    Supra EffI med supras kontakter samt även med wbt´s kontakter. (500-700:-)
                    PG bilstereokabel...vet ej model på. (200:-?)
                    Audioquest diamondback (ca:1200:-)
                    Audioquest King cobra (ca:1500:-)
                    Monster cable M1000i (ca:3200:-)
                    Van den hul D-102 III hybrid (ca:1500:-)

                    Nu tänker jag inte skriva ingående om varje kabel utan bara kort och gott vad jag tyckte.

                    Mellan DAC och processor så provades båda AQ kablarna och HQL och där försvann en del detaljer med AQ kablarna i de övre registren så där sitter nu HQL kabeln (ska testas mer sen).

                    Monsterkabeln var rätt dåligt över alla register, det blev mer bas (inte mycket men hörbart) men resten vill inte släppa.

                    Suprakabeln och PG kabeln var de två som var de sämsta alternativen, platt och odetaljerat oavsett vart de hamnade.

                    AQ diamondback och kingcobra tyckte jag var relativt lika oavsett var de satt, tyckte dock att king cobran var den starkare av dom två på sub då subben kändes mer musikalsik och attackfast med den jämfört med diamondback. Över lag så tyckte jag att båda AQ kablarna var lite för "mysiga" och jag fick inte samma släpp och detaljer som med van den hul kabeln.

                    Van den hul blev de klara favoriten på diskant och mellanregister, det var den kabeln som jag upplevde som mest neautral och inte håller tillbaka i de övre registren. Har dock inte testat den på sub eller mellan dac och processor ännu.

                    Fortsättning lär väl följa och garanterat kommer fler kablar testas allt eftersom möjlighet ges och plånboken tillåter.

                    Viktigt att poängtera är att jag förmodligen inte hade upplevt samma skillnader på en annan anläggning. Kort och gott, kabel gör skillnad, den dyraste är inte bäst.
                    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                    Comment


                    • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                      Originally posted by jensclaudius View Post
                      kabel jämförelser.
                      Det här var sjukt spännande!
                      Hade vart kul att få vara med och se om man lyckas uppfatta sådanna här skillnader själv! Än så länge har jag inte 'upplevt kraften' av bra vs dålig signalkabel. (eller för den sakens skull - högtalarkabel)

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                        Originally posted by zrken View Post
                        Det här var sjukt spännande!
                        Hade vart kul att få vara med och se om man lyckas uppfatta sådanna här skillnader själv! Än så länge har jag inte 'upplevt kraften' av bra vs dålig signalkabel. (eller för den sakens skull - högtalarkabel)
                        Men då gissar jag på att du inte heller har satt dig i bilen en hel kväll och bara tillängnat just till att lyssna kritiskt på olika kablar eller?

                        Ganska kul var att Jens upplevde samma sak som jag har upplevt just med AQ Diamond Back och King Cobra , därav att jag själv "bara" använder King Cobran på sub och midbas medans jag valt en annan AQ kabel till mellan och diskant.

                        En fundering som dök upp när jag pratade med Jens igår var även hur viktig kabeln(USB) mellan telefon och DACen kan vara då den är digital och även innehåller strömförsörjning till DACen............
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                          Originally posted by Hewi View Post
                          Men då gissar jag på att du inte heller har satt dig i bilen en hel kväll och bara tillängnat just till att lyssna kritiskt på olika kablar eller?
                          Nej, det är riktigt.
                          En till faktor som spelar in är ju förstås att övriga komponenter är tillräckligt kompetenta för att det skall ge försvarbar skillnad. Har intalat mig att den tröskeln ligger en bit över vad vad merparten av anläggningar jag har hört, presterar. Gissar att man behöver "göra ett och annat rätt" innan signalkabeln kommer ge avlyssningsbar effekt, utöver placebo / 'prylkåthet'.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                            Vad har hänt sen sist?
                            Inte mycket när det gäller att färdigställa bygget då det funnits andra saker som varit betydligt mycket roligare. Testa fler kablar

                            Fick låna ett par Audioquest Columbia (ca:3500:-) samt ett par Audioquest Sky (ca:18000:-)

                            De kablar jag jämförde denna gång var van den hul d102 mk3 hybrid (ca:1500:-) samt de lånade Audiquestkablarna.

                            Mina intryck efter att ha spenderat några timmar i bilen ryckandes rca kablarna in och ut i steg, processor, dac gång efter gång, låt efter låt.

                            Van den hul är prisvärd och öppnar upp ordenligt men ljudet blir för på och aningen ljust. Stora skillnaden mellan VDH och AQ kablarna märktes när man vred upp volymen. Med VDH så blev jag lyssningstrött rätt fort, vissa frekvenser drog iväg och blev påtagligt jobbiga, tappade även lite fokus och djup.

                            Hårdrock på högre volym var inte jättekul att lyssna på. När jag skickade i AQ kablarna på diskant och mellan så var första intrycket att det kändes som om något saknades men efter att ha bytt kablar fram och tillbaka och lyssnat på låt efter låt så kunde jag konstatera att allt fanns där och det höll ihop riktigt bra och även på hög volym, plötsligt blev det kul att lyssna på den tidigare lite skräniga hårdrocken som nu inte alls upplevdes som skränig.

                            Lite synd bara att AQ Sky är så satans dyr.

                            Störst skillnad var det på diskant, därefter i följande ordning, mellanregister, dac, sub.
                            Så det lär bli till att byta lite kablar i bilen framöver.

                            Är det någon som vill lyssna på skillnaden så tjoa till så ska det väl gå att styra upp en demo någon onsdagskväll på seastreams.
                            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                            Comment


                            • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                              välkommen in i träsket.

                              Nu finns det ingen återvändo.

                              Mvh
                              Rutger
                              Du lär så länge du lever, heter det.
                              Jag tror att motsatsen är lika sann.
                              Bengt Feldreich
                              _______________________________________
                              _______________________________________

                              Comment


                              • Re: Nissan 200sx s13 - EMMA Expert

                                Roligt att du fick samma uppfattning om Van den hul hybrid som mig.
                                Skiftade till Tchernov Cable och vilken skillnad det blev. Har du möjlighet så testa dom med
                                sigpicMS-SOUND
                                Micke7406

                                Comment

                                Working...
                                X