Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

    Bra att du är vaken iallafall!! Nästa gång är det något jag har missat
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

      Originally posted by ppk View Post
      Jo jag tycker ju att det borde gå under samma längdangivelser som gäller för batterier, jag fick medhåll av en domare också då jag frågade om detta så det bör vara lugnt! Hoppas jag :O
      Hmm. Jag är osäker här. Dels har jag åkt på avdraget själv. Dels ringer en klocka att jag både läst och hört, att fast monterad batteriladdare alltid ska vara avsäkrad.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

        Originally posted by octan View Post
        Hmm. Jag är osäker här. Dels har jag åkt på avdraget själv. Dels ringer en klocka att jag både läst och hört, att fast monterad batteriladdare alltid ska vara avsäkrad.
        Okej, det låter ju skumt. Input från någon/några som ska agera domare vore ju inte helt fel.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

          Löste du kabelgenomföringen igenom själva kul-leden till diskantproppen?
          De är nedrans neat !

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

            Originally posted by zrken View Post
            Löste du kabelgenomföringen igenom själva kul-leden till diskantproppen?
            De är nedrans neat !
            Ajjamen, det var ett litet hål där från början som jag gjorde lite större bara
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

              Snygg huvudenhet!
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

              Comment


              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                Hmm....kanske rullar förbi idag och kikar på pryls till mina diskanter om du e hemma?
                Den högra ramlar ju av
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                  Bra jobbat där! Ser ju riktigt bra ut allt du får till!
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                    Originally posted by ppk View Post
                    Okej, det låter ju skumt. Input från någon/några som ska agera domare vore ju inte helt fel.
                    40cm regeln gäller för alla kablar tillhörande ljudanläggningen och som är kopplade på B+ och detta inkluderar även fast monterad laddare.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                      Glömde att skriva:
                      Skillnaden när du kopplar in en laddare mot exemplevis ett steg är att om
                      kabeln blir längre än 40cm så måste den säkras av i bägge ändarna eftersom
                      laddaren är en strömkälla.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                        Originally posted by Hewi View Post
                        40cm regeln gäller för alla kablar tillhörande ljudanläggningen och som är kopplade på B+ och detta inkluderar även fast monterad laddare.
                        40cm regeln du syftar på = säkring inom 40cm även om kablaget är kortare än 40cm? Detta verkar ju inte gälla mellan batterier, alltså strömkällor.

                        "If more than one additional battery is used, the wire length / length of copper bars between the
                        positive posts must be shorter then 40cm, otherwise they should be properly fused."


                        Därav tolkade jag det som att en laddare(strömkälla borde ha samma förutsättningar)

                        Det står även "Any power wire of the system connected to a positive battery post (including possible extra
                        batteries) must be fused within 40 cm of wire length from the battery post and before it passes
                        through the first metal panel. This includes wiring for external charging systems / service
                        connections etc. that are permanently installed."


                        Dessa stycken talar emot varandra, eller man gör helt enkelt utifrån det första stycket ett undantag för batterier, men då ska jag tolka det som att undantaget gäller endast batterier och inte andra strömkällor då...

                        Sen kan man väl diskutera "permanently installed" charing systems, en laddare är ju inte funktionsmässigt mer installerad bara för att den är fastskruvad, den ska ju ändå anslutas i väggen. Däremot om det hade syftats på extra generatorer osv så hade jag köpt det utan gråhår då de är aktiva så fort bilen är igång.

                        Men det är som sagt väldigt tydligt att allt ska säkras av inom 40cm, undantag från batterier (och endast batterier med avstånd<40cm får man väl anta och inte laddare) enligt det första citerade stycket.
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                          Hm detta var visst citerat från en äldre regelbok, ska ta en titt i en nyare och se om det skiljer något!!

                          EDIT: 12ans bok säger samma sak.
                          Last edited by ppk; January 12, 2014, 23:23.
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                            Nu blir det mkt kladd i tråden här men det händer inget vettigare.

                            "all power cables related to the car audio system must be fused except the cables that are
                            used to connect the starter motor and/or alternator to the battery, which is used to operate the vehicles
                            electric system."


                            Betyder då detta att en extra generator inte behöver säkras av alls?? Jag tycker ju att de fyller liknande funktion som en vanlig laddare. Om de nu syftar på en originalmonterad generator så kan man väl skriva det, eftersom att de också skriver att "external charging system" ska säkras av.

                            Ska bli kul att se om det blir något förtydligande framöver när det kommer en ny bok.

                            Nej nu ska jag inte gnälla mer, det tar väl ett tag som nykomling att sätta sig in i alla regler.
                            Jag hade fått för mig att man kunde få avdrag om man säkrade av i onödan också, men det kanske jag hade fått om bakfoten?!? Det väl bara att jag hänger på ett par säkringar så lär det vara lugnt?
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                              Jag vet inte om jag tycker de talar mot varandra, det framkommer dock inte från VILKET HÅLL de där 40cm på extern källa avser i läget med en extern laddare.
                              Om det FORTFARANDE avses från batteripost, eller från själva laddaren tydliggör inte texten.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Saab 9-3 Aero -01 Massive Audio!

                                Originally posted by zrken View Post
                                Jag vet inte om jag tycker de talar mot varandra, det framkommer dock inte från VILKET HÅLL de där 40cm på extern källa avser i läget med en extern laddare.
                                Om det FORTFARANDE avses från batteripost, eller från själva laddaren tydliggör inte texten.
                                Nej jag tänkte på det också. Som sagt, förtydligande hade inte skadat. Det är underförstått tycker jag att det ska vara 40cm från laddaren, men det säger ju inte regelboken, därav som Peter skrev på förra sidan att det ska sitta säkring i bägge ändor om kabeln är längre Alltså ska det tolkas att strömmen kan gå åt bägge håll?
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X