Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 likbil...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Saab 9-3 likbil...

Skulle egentligen gjort mera igår men när jag kopplat in laddaren så var jag ju tvungen o se om den funkade o då blev det tweakning av ljudet i nära 2 timmar istället

Vad kom jag fram till då? Diskanterna blev nu delning 3.15khz/24db och middarna 2kh/18db och 40hz/24db och basarna 80hz/24db med subsonic på 25hz :P Får se hur länge det kommer stå så innan jag ändrar igen Fick även sänka EQ ett snäpp vid 31,5 och 50hz och höja ett snäpp vid 8khz och 12khz, annars är det flat.
    Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

Pioneer PRS!

Comment

Hmm, kör inte du supply läget när du har den inkopplad? Jag körde supply när jag tweakade, menar du att jag ska köra normal läget? Jag körde en timme normal laddning när jag lyssnat färdigt och gick in o käkade :P

Pioneer PRS!

Comment

Originally posted by Iwa View Post
        Hmm, kör inte du supply läget när du har den inkopplad? Jag körde supply när jag tweakade, menar du att jag ska köra normal läget? Jag körde en timme normal laddning när jag lyssnat färdigt och gick in o käkade :P
        Vad supplyläget gör är enbart att det matar på konstant spänning. Det är byggt för att du skall kunna ta bort orginalbatteri vid meck utan att tappa spänning/inställningar i systemet.
        Jag har inte mätt vilken spänning som skickas ut, men lär ju inte vara någon monster spänning..

8-stegsladdningen med faser hit och dit går på automatiskt i normalläget. Ta en kik i manualen!

Jag kan inte se någon anledning att använda annat än standardläget annat än i exceptionella fall... men inget man behöver ratta på.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ok, jo jag läste manualen och fattade som att man kunde köra supply eftersom det gav som sagt konstant spänning, men när jag startade den stod voltmätaren i huvudenheten på 13.6v o efter 1,5 timmar hade den sjunkit till 13.2v så lite batteri går det tydlligen oxå åt, trodde den typ inte förbrukade batteri då, men ok, då blir det normal i fortsättningen O så fick jag ju en fin placering av laddaren iallafall

Pioneer PRS!

Comment

Har inte en massa bilder försvunnit härifrån ? Typ på laddaren & orginalsteget..?

Comment

Originally posted by zrken View Post
              Har inte en massa bilder försvunnit härifrån ? Typ på laddaren & orginalsteget..?
              Jag ser dem?
              Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
              Ljudbyggaren

Comment

Märklit som fasen, nu ser jag dem oxå. De var borta en tur i förmiddags!

Comment

Originally posted by partyvan View Post
                  skicka pm om du vill få tag i plexi
                  Du har PM...

Pioneer PRS!

Comment

Nu har jag haft lite semester från byggandet pga jag inte fått tag på nån plexi eller glas än, men förhoppningsvis får jag det idag. Då kan jag göra färdigt i skuffen och kunna börja använda utrymmet till o lasta i, som det är tänkt, jobbigt o ha allt i baksätet

Jag har mest tweakat ljud ett tag, men jag blir aldrig klok eller nöjd Har kört ett par ljudböcker nu (tack för tipset zurk!), det är lättare att centrera rösten då iaf.

Har mest kört med väldigt låg delning på diskanterna, från 1,6 till 3,15khz, och middarna till 1,6 till 2,5 khz, ljudet blir lite klarare då och lättare o tidskompa men känns lite tunnt. Om jag ställer upp diskanterna till 4 eller 5 och middarna till 2,5 eller 4, blir det lite diffusare plus att det lättare hörs att ljudet kommer från dörrarna, men midbasen blir lite bättre tryck på då och att ljudet som faktiskt kommer från dörrarna såklart blir klarare.

Jag tror även att diskanternas placering (spelandes mot varann) gör att jag inte riktigt får något djup i ljudet, får se när jag testar att rikta om dom :P

Sen kunde jag såklart inte hålla mig utan var tvungen att testa o bygga en portad låda till ena basen, för 40kr utsågad och klart är det ju inte mycket fundera på, då kan jag jämföra eftersom de andra basarna i slutna lådorna sitter i separata lådor. Det ska bli kul, ska bara försöka få tag på nåt rör som jag kan använda som port, funderar på ett tjockt papprör som jag har hemma som råkar vara just 3" diam. som Pioneer rekommenderar, det kanske funkar till en början tills jag fått in rätt avstämning, lätt o kapa till i olika längder iaf, men vet ej hur jag ska fästa det i lådan isåfall...

Pioneer PRS!

Comment

Jag tyckte mina prs lät bäst on axis.
                      Därför man alltid ska prova lite med diskanterna löst innan
                      Kan ju prova rikta så förarsidans pekar mot passagerarens nackstöd..å tvärtom på andra sidan då.
                      Har du provat original delning?
                      2khz 12db på båda.
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by Iwa View Post
                        Ok, tack för alla förslag! Glas kanske skulle funka som ni säger för jag kommer ändå ha en gummimatta över när jag inte visar upp stereon... Och som sagt jag ska ha en rundad kant så den får väl glasmästaren fixa till isåfall. Men som sagt går glaset o limma fast utan att limmet syns igenom eller menar ni att det bara är o lägga över utan att fästa?

Plexi å andra sidan kan jag ju såga till själv. Och borra hål o fästa mm.
                        Runda hörn borde inte vara ngt problem för glasmästarn.

När det gäller lim så är nog tex rutlim att föredra. Brukar finna svart och ngn grå färg.
                        Om du har ett rakt och fint spår att placera limmet i så se till att du har lim så det inte blir bubblor i det. Då kommer du se limmet men det blir en fin kant.

Om du tex skall klä covern så fräs ner glaset jäms med skivan och limma samt spackla vid behov så det känns slätt och klä över alltihop och skär ut så stort hål du vill ha i tyget/mattan. Limmet som du limmat mattan med får du bort från glaset utan problem.

Om du fräser från undersidan av covern kan du klä den och sedan limma fast rutan underifrån.

Men precis som du skrev innan kan du fräsa ner det, klä skivan och lägga glaset "löst" ovanifrån. Beror lite på hur stor skivan är och man kan även fundera på vart den tar vägen vid en krock då du åker kombi...
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Glasmästaren kan ju borra några hål samtidigt så kan du ju skruva fast den
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

Comment

Oj, tack för tipsen, jag la ut en tråd om vilken orginaldelningen är på PRS kitet men fick inga direkta svar då, men testade nu när jag åkte iväg över helgen och det lät helt ok, men fick dra upp diskanterna till 2,5khz ändå och sänka diskanterna ett steg, då blev det bättre

Tack för tipsen om glaset oxå, jag ska klura lite under veckan nu som kommer på hur jag ska göra, jag lovar Har varit lite fullt upp ett tag nu plus att Ulö plast hade semesterstängt förra veckan oxå.

Vad har jag sysslat med på sistone för o vara så upptagen då? Jo nämligen vunnit A-klassen på SM i golf för vänsterspelare!!! Jag kan som synes aldrig vara normal på bilder men tufft va? Detta är oxå polarna som jag åkte med...

Pioneer PRS!

Comment

grattis!!

Comment

Tack som fan

Pioneer PRS!

Comment

Working...
                                X