Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Heya boys!

    I den här updaten kommer det inte några bilder. Istället skall jag försöka återge (min stapplande) början på resan av tweakandet!
    Avsikten är att vara på gränsen "onödigt" detaljerad i hur det hela utvecklar sig.
    Det blir mer spännande att titta tillbaka på hur långt man vart ute och cyklat när saker väl börjar ta form på riktigt. Det blir mycket läsning.
    Fram tills i Seastream träffen för någon månad sedan hade jag aldrig lyssnat i en tidskompadbil.
    Än mindre har jag lyssnat på någon anläggning i bil mer avancerad än ett par odämpade utbytta 6.5" kit...
    Man kan väl säga att Seastreamträffen öppnade upp en ocean av möjligheter och satte en målbild på kartan...!

    Må erkänna det var betydligt mer komplicerat att få ihop att få till allting från början när systemet skall köras aktivt och allt är nollat när man börjar.
    Man har ju ingen hjälp av ett par filter och rimligt matchande känslighet på element... ploppa i och så låter framsystemet.... Man är på noll.
    Uppmärkningen av kablar var okay, men inte logiken som de är numrerade med. Det gjorde det en smula intressant att pyssla sig fram.
    Med elektroniken på banan så börjar den första chocken över hur djävla illa allting lät innan man fått till nivåer och delning ens nästan.
    Någon sådan där "vilken ljuuv musiiik"...upplevelse fick jag absolut inte!

    Min förhoppning är att kunna hålla en regelbundenhet i mina beskrivningar hur ljudet sakta men säkert tweakas frammåt. Det här verkligen jätte första grunden jag bygger ifrån!

    Steg 1
    Jag började i banorna kring de rekomendationer som tidigare har givits, med små avikelser.
    Nivåer justerades in så systemet åtminstonne spelade alla register rimligt likvärdigt.

    Diskant: 4750hz; Butterworth 18db
    Mid: 4750-125; Butterworth 18db
    Midbas: 125-50; Butterworth 12db

    Steg 2
    Efter en del trixande med volymer på slutsteget fick åtminstonne samtliga element arbeta tillsammans.
    Men det var ingen riktigt party, "heavy" känsla som det hette på diverse förinställda EQ's förr... det lät inge party och inge gött helt enkelt...

    Boostade upp midbassen nivåmässigt och av någon anledning fepplade jag på filtertyper tills jag hittade något som spontant för örat där och då lät bättre:
    Diskant: 4550hz; Linkwitz 12db
    Mid: 4250-175; Linkwitz 18db
    Midbas: 150-0;Linkwitz 24db

    Säga vad man säga vill i efterhand, detta rockade på bra mkt mer! Att få ner middarna så de spelade hela vägen ner gjorde ordentlig skillnad!

    Steg 3
    Efter att ha låtit mig inspireras av ett norskt bygge i BMW av rejäla dimensioner som valde en del överlapp delningsmässigt tänkte jag åtminstonne prova och höra vad det gav mitt system.
    Råkade upptäcka att ett större överlapp mellan mellanregister och diskanter gjorde att ljudbilden flöt ihop betydligt tacksammare.
    Röster lät plötsligt mer männskliga. Då såg ut så här:

    Diskant: 4500hz; Linkwitz 12db
    Mid: 5550-175; Butterworth 12db
    Midbas: 150-0; Linkwitz 24db

    Steg 4 - Tidskompet börjar styrasopp..
    Så här långt har det skruvats på delning, och nivåer. Utan att ha rört tidskompet alls. De första försöken på tidskomp började rangligt.
    All inspiration för hur man går tillväga kommer från forumet (Vill verkligen tacka för det! - Det hade aldrig hänt annars !)
    Medveten om att jag kommer att lägga mycket tid på att göra om och göra rätt framöver på denna del var mina första stapplande steg rätt på sak...

    Utgick grundläggande från att mäta upp avståndet till lyssningspositionen från respektive högtalare.
    Det krävdes ett visst skattande till högtalarna i golvet, då säten täcker etc.
    Alltihopa matades in på studs för att ha något som helst att ugå ifrån.
    Tänkte det skulle vara lättast att ha en ungefärlig uppfattning om vart jag bör vara...
    (Det skall visa sig senare att jag fann en annan metod som gjorde det enklare för mig. )

    Nu kommer det en djävla massa siffror. Syftet med dessa är att visa de nedskrivna avstånd jag har haft på vägens gång när jag provat mig fram för att se vart jag tycker det låter bäst med.
    Ibland överskruvar man.. (Syftet med att vara så "naken detaljerad" tänker jag är att detta kanske är kul att titta tillbaka på lite senare när jag verkligen börjar få saker på plats
    .....men även för att någon helt grön oerfaren kanske läser det här och ser hur det kan pysslas, och hur ett musklick med distansskillnad några enstaka centimeter gör hörbar skillnad...

    Beteckningar:
    R = Right
    L = Left
    T = Tweeter
    M = Midd
    B = Middbass
    S = Subwoofer

    Så här såg det ut; Först med måttband, sedan angivet efter försök till justering (exakt hur jag skulle rekomendera någon annan att göra kommer i efterföljande inlägg!).
    Mått i centimeter.

    (LT) 99 -> 85
    (LM) 87 -> 70
    (LB) 93 -> 85
    (RT) 130 -> 122
    (RM) 136 -> 110
    (RB) 119 ->119

    Hur gick inlyssnandet till? Jag hade god hjälp av en tråd jag läste för en god tid sedan (och fick leta upp igen nu).
    Minnet sa mig "Börja med middar, se till att rösten sitter i mitten på brädan - SEDAN gå vidare och försök sätta ihop resten av elementen på samma sätt.
    Öka kompenseringen på ena sidan, minska på andra tills rösten verkar enhetlig och sitter där på brädan och gapar ...se till att ljudbilden passar ihop per sida till en enhetlig röst.
    Här är länken till Puttmeisters fina guide: http://www.bilstereoforum.se/showpos...5&postcount=11

    Den första timmens configgande loopades tre låtar. Först för att råda bot på den övre delen av rösten användes låtar från spotify och forumets utmärkta SQ-Demolista av Jalle mfl.
    Lisa Ekdahl - Ljug för mig älskling. Det är väldigt högt röstläge och väldigt sprött... Kändes utmärkt.

    För att komma åt den lite mörkare delen av röstregistret letade jag vidare i listan till ngt som låg vettigt resonansmässigt till.
    Det visade sig att det var betydligt krångligare än väntat.
    En inspelning utan massor av dova märkliga instrument som ligger annorlunda i stereobilden - vilket förvirrar korrigeringen högst betydligt - tycks vara återkommande.
    Exempel på en låt som borde vara bra är ex WInnerbäck - Elegi. Sedan att det kändes som att jag hade lite av en resonanstopp i de dessa regioner var det inte helt lätt.
    Det var svårtolkat som labbverktyg även om rösten är i sig rätt dov.
    I slutändan hamnade jag på Tom Waits - I hope that I dont fall in love with you...
    Vill inte nödvändigtvis rekomendera den här heller, men det fungerade där och då!

    För att försöka styra upp den krångliga middbassen tillsammans med subb fick TOTO - I will remember snurra..
    Dessa tre låtarna gick väl ungefär 20-25min stycket på repeat tills jag hade fått nog av både skruvandet och låtarna som sådanna

    Om något har jag nu insett att varje configg behöver "ligga och gro" ett tag...
    Man kommer bara till en viss nivå av uppgraderingr från utgångsläget per session..
    Verkar som man behöver köra sina kilometerar och lyssna igenom ett gäng låtar innan man hör vad som ieg fattas och hur det kanske kan justeras till nästa gång

    Ett problem jag redan upptäckt är behovet av en Pre-set för "stå still och dema" och en för "körning"....mitt basbehov ökar när jag kör

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Vill bara först säga: -Mycket bra post!
      Jättebra för oss och som sagt för dig själv, att kunna titta tillbaka på hur och var man började tweaka.

      Med midbasen spelandes ner till 0 hz provade jag oxå och det ger ju som sagt en jävla skjuts i bastrycket, dessutom tycker jag att det är lättare att inte höra att baslådan är där bak då utan man bara känner dunket från den. Dock satte jag ett stopp vid 31,5hz på 18okt/db tror jag :P

      Nu ser ju jag inte hur du har diskanterna (hint, hint) men dom spelar väl on-axis eller? Jag har mina spelandes från 2,5Khz eftersom dom är vända mot varann men ska testa o dra upp dom oxå till 4K och se efter.

      Detta kanske jag ska skriva i min egen tråd Men jävligt rolig och bra post som sagt!
      Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

      Pioneer PRS!

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Originally posted by Iwa View Post
        Vill bara först säga: -Mycket bra post!
        Jättebra för oss och som sagt för dig själv, att kunna titta tillbaka på hur och var man började tweaka.

        Med midbasen spelandes ner till 0 hz provade jag oxå och det ger ju som sagt en jävla skjuts i bastrycket, dessutom tycker jag att det är lättare att inte höra att baslådan är där bak då utan man bara känner dunket från den. Dock satte jag ett stopp vid 31,5hz på 18okt/db tror jag :P

        Nu ser ju jag inte hur du har diskanterna (hint, hint) men dom spelar väl on-axis eller? Jag har mina spelandes från 2,5Khz eftersom dom är vända mot varann men ska testa o dra upp dom oxå till 4K och se efter.

        Detta kanske jag ska skriva i min egen tråd Men jävligt rolig och bra post som sagt!
        Vad roligt att du gillar den!
        Men får poängtera jag avser skriva ihop en "guide" om hur jag efter denna config fick till nästa variant av tidskompet lite mer steg för steg..
        (Har ytterligare configgat gjort, men det vill jag skriva ihop ordentligt först #hint hint )

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Tjena Boys!
          Det var dags för en uppdate om dämpning.. Det verkar som att vägen till bra ljud i bil inte handlar ens till hälften om att tillföra ljud .. ....utan att ta bort oönskat ljud.

          Mitt senaste projekt blev bagageluckan. Det har vart en del rassel från obestämd region akteröver..
          Hatthylla/skuff/bagageluckam.. samt nummerplåten... Det klassiska.

          Först tog jag och maskeringstejpade konturerna på täckplaten som satt orginal. Ett bra tricks.
          Tidigare erfarenhet har sagt mig att det inte alltid är helt självklrat hur långt panelen går när man är i fullgång och smetar på dämpmatta...
          Detta är ett enkelt och tacksamt trix för att slippa behöva fundera vart gränsen egentligen går.



          Som det syns är det välidgt lit eexponering direkt mot den ytterstaplåten. Väldigt mycket dubbelplåtlager.
          Det gör det inte helt enkelt att dämpa rejält. De tomrum som blev mot ytterplåten lades det dubbla lager i för att hamna rimligt inivå med resten.



          Och så var det ju detta med att ta bilder på slutresultat och mitt i...
          Detta någonstans efter ungefär 70% done.
          Det gick åt storleksordningen 8-10 plattor. Som tjockas stackar det nog 4 lager på korta ytor, och som minst är det 1



          Sedan var det dags att ge sig på hatthyllan. Den har rasslat betänkligt.
          Jag är inte helt säker på vilken del av hatthyllan eller skuffen som har rasslat värst, men det var ingen större diskussion om den skulle dämpas eller inte...
          Här kommer en liten guide för hur man tar loss hatthyllan.

          Den första bilden vsiar egentligen inget mer intressant än i vilken ordning man måste ta bort de 3 panelbitar för att få loss hatthyllan.
          Jag hade gärna sett det på bild innan jag började slita och gissa mig fram vilken panel som kommer loss hur.....
          1- Ta väck (AIRBAG -plastbrickan) som täcker en skruv, på mitten platen (som är borta på bild).
          2- börja bräck från den smala änden vid dörren. Lirka ut, clips i nederkant.
          3- ett antal synliga clips/pluggar i den undre platen - inget märkvärdigt. bort med allt.
          4- Nu kommer den svarta bältescovern loss med en liten plugg.
          5- Sen ligger hatthyllan helt lös och går att lyfta ur.





          Grannarna hade grillfest precis bredvid och undrade väl hur det stod till när jag skickade iväg en iihopskrynklad dämpdel till hatthyllan i en fin båge på parkeringen



          I vanlig ordning rengjordes ytorna med hushållspapper och aceton. MDF'n i skuffen blev utmärkt arbetsbord. Här skär jag till varje platta i 4delar.
          Det snabbar upp monteringen otroligt mycket när man inte behöver ratta så stora bitar "så de fäster jämnt utan bubblor" på komplicerade ytor.



          Återigen har jag inte lyckats fota mer än halvvägs . Det blev minst 2 lager överallt, och upp till 4 lager vid mindre partier där det tycktes göra mer nytta.
          Totalt ungefär 15-18 plattor på hatthyllan.



          På insidan hatthyllan la jag löst lite resterande dämpmatta jag haft liggande.






          Till sist var det dags för nummerplåten. Den har fört ett visst liv, men inte i närheten av så illa som man kunde tro eller ibland hör...
          Min bästa vän på senare tid har blivit biltemas breda tätningslist. Det är något helt magiskt användbart i alla möjliga situationer.
          Här satte jag 2 strimmor på "orginal dämpningen" som sitter direkt på lack, motsvarande på plastbiten som håller plåten för att utöka distansen..
          Och även på kanterna utifall att skiten skulle få för sig att böjja ihop sig
          På ovansidan mot själva skylten satte jag ett gäng vertikala bitar, i enlighet med principen "så länge det inte ansamlar mer vatten än tidigare (medför rostrisk eller annat otacksamt..)




          Totalt gick det runt ett halvt paket silentcoat plus ett par gamla mattor jag hade från tidigare bulk...
          Hatthyllan var ett vingligt rasslande helvette tidigare, som nu har lugnat ner sig högst betydligt...
          Detta är första bilen jag lagt någon dämpmatta som skall rädda från "raggarskrammel" och visst har det gett en otrolig förbättring!

          ....dock har skrammlet flyttat sig ...kommer återkomma om dessa problem rätt snart.
          Bilstereobyggandets eviga charm att "hitta" nästa flaskhals

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by zrken View Post
            Tjena Boys!
            Det var dags för en uppdate om dämpning.. Det verkar som att vägen till bra ljud i bil inte handlar ens till hälften om att tillföra ljud .. ....utan att ta bort oönskat ljud.

            Totalt gick det runt ett halvt paket silentcoat plus ett par gamla mattor jag hade från tidigare bulk...
            Hatthyllan var ett vingligt rasslande helvette tidigare, som nu har lugnat ner sig högst betydligt...
            Detta är första bilen jag lagt någon dämpmatta som skall rädda från "raggarskrammel" och visst har det gett en otrolig förbättring!

            ....dock har skrammlet flyttat sig ...kommer återkomma om dessa problem rätt snart.
            Bilstereobyggandets eviga charm att "hitta" nästa flaskhals
            Välkommen till det eviga letandet
            Värt att tillägga för övriga läsare....bara som notis...
            Det går ungefär 4 SC-mattor per STP-matta. Bara så det inte blir ngr missförstånd då det talas antal mattor.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by Lonefox View Post
              Välkommen till det eviga letandet
              Värt att tillägga för övriga läsare....bara som notis...
              Det går ungefär 4 SC-mattor per STP-matta. Bara så det inte blir ngr missförstånd då det talas antal mattor.
              Tyckte de lät mkt..stp är stora
              Audi A4 B5 -98
              Pioneer P90 + DEQP90
              Sinfoni amplitude 50.4x
              Sinfoni shadow 100.2
              Sinfoni S165W x4
              Sinfoni S100M
              Sinfoni S25T

              Vw up -12
              På gång..
              New car, hi end old school..

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by Lonefox View Post
                Välkommen till det eviga letandet
                Tack

                Originally posted by Lonefox View Post
                Värt att tillägga för övriga läsare....bara som notis...
                Det går ungefär 4 SC-mattor per STP-matta. Bara så det inte blir ngr missförstånd då det talas antal mattor.
                Ja. Det blir ju bättre. Men för 699 för 41 plattor hos BlekingeBR, var det inte svårt att "välja" igen.
                När taket görs skall jag försöka suga in ett par bitumEN plattor i förhoppning om att konvertera den här tyska konservburken till en skottsäker panzarvagn.
                (Efter ett par hundra timmars lyssnande på Raubtier stavas "Pansar" stavas med z)

                Men skuffen är inget rasselproblem längre, ej heller hatthyllan. Den är ju inte stenhård och flexar fortfarande, men då är det oxå rätt mycket djupbas som produceras strax där under...
                ---
                Om några timmar bär det av mot Festival i Gävle, på vägen dit skall jag försöka träffa Pierre och visa "situation ljud". ...lär ju låta sådär gött med hela bilen full av packning

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Originally posted by JohanH View Post
                  Tyckte de lät mkt..stp är stora
                  Normala skulle jag påstå då fler tillverkare har den storleken
                  SCs ärSMÅ :P

                  Originally posted by zrken View Post
                  Tack
                  Så lite så

                  Originally posted by zrken View Post
                  Ja. Det blir ju bättre. Men för 699 för 41 plattor hos BlekingeBR, var det inte svårt att "välja" igen.
                  Nu syftade jag enbart på storleksskillnaden, INGET annat
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Dämpning är oerhört viktigt. Ofta är det bättre att köpa ett billigare system och lägga mer pengar på dämpning än att köpa ett dyrare system och inte köpa någon dämpning alls
                    Ljudstudion
                    Bilpedanten

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Hej korven! Var är din fortsättning på tweakningskursen?

                      Du kommer väl på lördag va?
                      Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                      Pioneer PRS!

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Originally posted by Iwa View Post
                        Hej korven! Var är din fortsättning på tweakningskursen?

                        Du kommer väl på lördag va?
                        "korven"?

                        Att kalla det kurs är en överdrift. Förr eller senare.
                        Oddsen att jag dyker upp på lördag sjönk högst betydligt för ungefär en timme sen.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Heya boys

                          Jag skulle vilja skriva solskenshistorier om hur fint bygget framskrider och hur mycket bättre det låter.
                          Men det vore ljug, båg och fake.
                          Det här är en projekttråd som handlar om min resa mot välljud, vilket innefattar ständigt lärande - inklusive saker som går åt helvette.
                          Jag har haft på känn att min montering av framförallt midbassarna inte vart helt okay. Den riktiga punschen i midbassen har uteblivit...

                          Dessutom skrammlar underredet värre än den trasigaste 740-rosthögen du hört.
                          Har funderat på om det kan vara så att lådorna ej satt fast ordentligt...
                          Nu med dämpad bagagelucka&hatthylla är det påtagligt löjligt....
                          Att dra på rejält "tills det börjar låta illa utanförbilen" .....är det MIDBASEN som förstör festen!
                          På riktigt! Vid något tillfälle beskrevs det som "en bäver som håller på att försöka klubba sig fri"

                          Situationen går inte att beskriva som annat än ohållbar.
                          Det är bara att försöka göra om och göra bättre! Dagen till ära; projekt uppstyrning av midbass.
                          Blev till att ta bort hela förarstolen den här gången istället för att bara tippa den bakåt en bit. Mer plats!



                          Har grottat mig ner till golvet på bilen igen, och inspekterat nogrannare.
                          Vid första uppgraderingen tog jag aldrig loss de här "burkarna" högtalarna spelar i.
                          Det visar sig att de skrammlar lite lätt, men inte i närheten så mycket som jag trodde eller hela problemet är...

                          Blev något tokigt frövånad när att jag upptäckte hur det blåste lite lätt ur balken vid basslag..? Det ska ju vara en sluten låda..? eller?



                          Kryper man runt bilen när man spelar låtar med en del midbass, så gösses vad det skrammlade..
                          Det hörs inte massor in... men punchen finns inte i basen som sagt.
                          Och så visar det sig att lådorna är portade!




                          Och vart tar den där söta porten vägen då? jojjo! Raka spåret ut i sidan mot sidotjolen?!




                          Inte så djävla konstigt det skrammlat utanför...
                          Ännu mindre märkligt att det skramlat i plasten är när man ser hålet rakt under lådan,
                          den lilla plastbiten som skymtar under är en toktunn liten underredes coverplate...




                          Summa; Vadi helvette?
                          Tro fan det skrammlar om en 8" piskar ut luft rätt i sidospoiler + lösa coverplates på underredet........

                          Dags för försök till att styra upp det här...! Börjar med att kapa till överskottsplast och silent-coata igen lådan i dubbla lager.
                          Resonerade att det inte kommer bli hållbart utan att konvertera detta till ett slutet system.
                          Läste att samma modell på bas - fast utan BMW bracket- skulle trivas utmärkt slutet i 8L.



                          Efter detta fick golvet sig en heltäckning samt hålet ut i sidospoilern.




                          Efter ytterligare ett par provmonteringar fick jag ner skiten ordentligt och tyckte den satt som en smäck.
                          Men delar av oljudet bestod. Provade lådan i "luften" utan att vara fastklämd mot karossen... och likförbannat lät det fortfarande...
                          Som något lätt pysande eller knaster... ngt ljusare än en smattrande tinsel, med någon form av sprödhet... Det lät inte frikst helt enkelt.
                          Plockar ur basen och provspelar i friluft på väldigt låg volym noggrann med att inte bottna ut basen.
                          Fortfaradne samma. Det låter som om det kommer innefrån <allt>.. ngnstans i mitten av basen som något litet rassel händer.

                          Ett sista försök att styra upp det hela "as good as it gets" i nuläget gjordes, med ytterligare en tjock tätningslist:



                          Totalt har det blivit helt overklig skillnad på hur det lät på ena respektive andra sidan..
                          Men fortfaradne med det här betänkliga rasslet som stör. Det känns inte bra.
                          Men monterar ihop allting som det skall vara och provspelar... Det är oändligt mkt bättre än tidigare...
                          Men det känns ändå inte helt stabilt

                          Och mycket riktigt. En kort stund därpå stendörbasen under hemska oljud varpå talspolen "suger fast" och vägrar vara med.
                          Bränd midbass. Halleluleja.

                          Så hur gick det här till?
                          Steget indikerade klippt signal vid ett tillfälle under provspelningar. Då sänkte jag direkt.
                          Likaså gjorde bitone's utsignal 2-3 blinkningar i bitones mjukvara via PC).
                          Troligast var detta förödande för dagen. En smula förvånad över att den gav upp kanske en halvtimme efter att jag upptäckte detta och hade rejält sänkt volymen.
                          Men samtidigt lär denna avgörande misshandeln redan ha hänt tidigare givet vilka volymer som användes idag...
                          Det har poppats en hel del på bra högre volym än vad som gjordes idag... (dock med något annorlunda inställningar)... Men ändå. This was coming.....

                          Sen att o-scopet kom i brevlådan igår gör ju inte bitterheten mindre

                          Allmännt pinsamt att spela sönder en midbas så här...
                          Om basen nu var byggd för sluten låda och har suttit i princip en öppenbaffel konstruktion har den fått jobba en hel del mer än vad som kanske är rimligt.

                          Ny problembild och en hel del funderingar:
                          Skall jag köpa en ny likadan?
                          Skall jag satsa på någon annan 8"? (ieg känner jag bara till de nuvarande Audiosystem XION samt GZMW-200Neo: http://www.ground-zero-audio.com/en/...mw-200neo.html)
                          Möjligheten att bygga en egen baffel och köra 6.5" finns.
                          Hurdant skulle ljudbilden kunna förändras om man ger sig på ett kickpanelbygge istället för nuvarande placering under stolar?

                          Mvh Surk
                          Last edited by zrken; July 9, 2012, 18:11.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                            Originally posted by zrken View Post
                            "korven"?

                            Att kalla det kurs är en överdrift. Förr eller senare.
                            Oddsen att jag dyker upp på lördag sjönk högst betydligt för ungefär en timme sen.
                            Klart du ska komma även om midbasarna inte funkar!

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                              Fy fan va träligt! Förhoppningsvis var ju basen redan från början inte 100%, det behöver ju inte varit ditt fel, tycker ju dom ska palla lite påfrestning innan dom ger upp!

                              Men dom lådorna som dom spelar i, är dom monterade i golvet borde du ju kunna göra några liknande slutna lådor i mdf eller typ smälta fast plexi eller nån annan plast över portarna. Känns som inte dämpmattan kommer hålla i längden...

                              Hoppas fan du får ihop nåt bra! O hoppas du får lite energi o dyka upp på lördag ändå, du kan ju alltid vara med o tröstäta lite kött!

                              P.S. För mig är det lite som en kurs alltid kul o se hur olika folk går till väga för o tweka.
                              Saab 9-3 2007 SC http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=29904

                              Pioneer PRS!

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                                Fäller en tår för den uppeldade högtalaren. Mina 6.5or av annan modell rasslade som bara den om de spelar lågt delade fritt i luften samt om de läcker de minsta lilla luft i baffeln. Är de 100% tätt spelar de dock som de ska. Mitt tips är att du testar den högtalaren som är hel i en vanlig trälåda av med ungefär samma volym som den under stolen och testar om rasslet försvinner

                                Comment

                                Working...
                                X