Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Du kan vara helt lugn, ingen risk för schlager här utan sådant stavas "bannlyst" i min värld haha
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #47
      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Heya Boys!

      Det är dags för en update om högtalare i bygget

      Tidigare har jag postat bilder på hur grunddämpningen gick till i passagerardörren.

      Här kommer ytterligare bilder på detta, inklusive konstruktion av distanser till högtalarna.

      Först en jämförelse av högtalarna!




      Det framgår att man behöver en adapter öfr att få ordning på skruvhålen...

      I brist på andra idéer på hur man kan arbeta med plexiglas/plast,
      gav jag mig på dremeln och kapskiva...
      Ritade av rakt av yttre linjer och kapade...
      Det var rätt smärtsamt då allt smälte fort och var allmänt tveksamt.. Var rädd det inte skulle få plats ordentligt.
      Och så tjockleksmatchning fick duga i kombination med



      Bredden räckte inte riktigt att få fast högtalaren i tyckte jag. Det blev att göra en ny version:




      Passformen på orginalhålet lämnar inte massor med plats och utrymme till egna tolkningar



      Dags att montera på riktitg! Dubbelt lager av tätlistskum.
      Inte helt säker på att det här verklige nvar sista bilden på hur det såg ut.
      Manglade tätt med ett par lager Silent coat för att vara på den "stumma" sidan




      Och så var det dags för Midbasar i golvet. Det rör sig om 8".
      Här var det diskussioner tidigare om vad som skulle skaffas.
      Det fanns diskussoiner om ett färdigt kit från Groundzero,
      Dessa från Audio system eller ett par lösa Emphaser.
      Senare hittade jag även något Rainbow kit som även dessa hade fått plats på djupet.
      Dock var det endast Groundzero och audiosystem som var skräddarsydda för att passa rakt i.
      När det var dags att bestämma sig, då kändes det naturligast givet priser och oklara prestandavinster av eget meck.


      Passade på att köra ner ett par remsor SilentCoat i förhoppning om någon hjälp på traven..








      Arbetsplatsen och slutresultatet med basen.
      Det krånglades även ner ny högtalarkabel som går raka spåret till skuffen.

      Vad händer den närmaste framtiden?
      Efter en tur på Seastream träffen 12e maj i Sthlm blev jag vansinnigt sugen på att få systemet spelklart.
      Mängder av mysiga människor och ordentligt välspelande system var verkligen motiverande!
      Nu gäller det att snabbast möjligt få ordning på detta och förhoppningsvis kunna få lite hjälp av några vassa öron

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #48
        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Tips till nästa gång gängtapp skall användas: använd en konisk körsänkare och ta ner nån millimeter innan du gängar!
        Ser mycket bra ut!
        \m/

        Comment


        • #49
          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Originally posted by LuffarN View Post
          Tips till nästa gång gängtapp skall användas: använd en konisk körsänkare och ta ner nån millimeter innan du gängar!
          Ser mycket bra ut!
          + att gängtappar fungerar oftast utmärkt som körnare om man inte har ngn
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #50
            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by Hewi View Post
            + att gängtappar fungerar oftast utmärkt som körnare om man inte har ngn
            Om det är en sk förtapp vill säga, vi har ett helt gäng med tappar på jobbet som är plana i toppen.
            Men många är ju så klart av modell större då är klart.

            Comment


            • #51
              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by Slarvar View Post
              Om det är en sk förtapp vill säga, vi har ett helt gäng med tappar på jobbet som är plana i toppen.
              Men många är ju så klart av modell större då är klart.
              de flesta tappar jag använt är också plana, de tapparna i 3 steg används inte så mycket nu mer vad jag har förstått. brukar använda något vasst som är hårdare än materialet man ska slå i, vad det är spelar inte någon större roll för mig!
              \m/

              Comment


              • #52
                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by LuffarN View Post
                de flesta tappar jag använt är också plana, de tapparna i 3 steg används inte så mycket nu mer vad jag har förstått. brukar använda något vasst som är hårdare än materialet man ska slå i, vad det är spelar inte någon större roll för mig!
                Fungerade rätt bra med skiftnyckel och skruv oxå
                (även om man får skämmas en stund... men det bjuder jag på :P)

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #53
                  Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Originally posted by zrken View Post
                  Fungerade rätt bra med skiftnyckel och skruv oxå
                  (även om man får skämmas en stund... men det bjuder jag på :P)
                  Sålänge det funkar så är ju inte vad man använder det viktigaste
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #54
                    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Originally posted by Slarvar View Post
                    Om det är en sk förtapp vill säga, vi har ett helt gäng med tappar på jobbet som är plana i toppen.
                    Men många är ju så klart av modell större då är klart.
                    Originally posted by LuffarN View Post
                    de flesta tappar jag använt är också plana, de tapparna i 3 steg används inte så mycket nu mer vad jag har förstått. brukar använda något vasst som är hårdare än materialet man ska slå i, vad det är spelar inte någon större roll för mig!
                    Ni menar gamla sortens tappar , vi använder nästan bara tappar för maskingängning på jobbet så jag är så van vid dessa , de ser ut som en gängad borr ungefär och skär duktigt , kör t.ex M8 i 8mm rostfritt med skruvdragaren och inget behov av förtappar osv
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #55
                      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Ni menar gamla sortens tappar , vi använder nästan bara tappar för maskingängning på jobbet så jag är så van vid dessa , de ser ut som en gängad borr ungefär och skär duktigt , kör t.ex M8 i 8mm rostfritt med skruvdragaren och inget behov av förtappar osv
                      jodå, har duktig uppsättning med tappar på jobbet också. det jag tänkte på var för, mellan och sluttapp eller vad det kallas. som man använde mycket förr. nu använder man oftast bara mellantappen.
                      fast det är ju inga finjobb jag sysslar med så det är kanske där det sitter!

                      för de som inte är så vana verkstadsarbete borde införskaffa sig någon form av verkstadshandbok, man lär sig otroligt mycket och löser väldigt många problem!
                      \m/

                      Comment


                      • #56
                        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Ni menar gamla sortens tappar , vi använder nästan bara tappar för maskingängning på jobbet så jag är så van vid dessa , de ser ut som en gängad borr ungefär och skär duktigt , kör t.ex M8 i 8mm rostfritt med skruvdragaren och inget behov av förtappar osv
                        Kallas inte de skärtapp med?
                        Iaf har jag hört det vid ngt tillfälle...
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #57
                          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Vi kör uteslutade med Ardatz TIN-belagda gängtappar i våra CNC maskiner...
                          Också "platt nos" på dom

                          Plågar våra rätt hårt då dom får gå många meter mer än det rekommenderas så tycker dom är riktigt bra faktiskt!

                          Comment


                          • #58
                            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Tjena Boys!

                            Tack för uppmuntran och tips Det uppskattas!

                            Känner lite behov av att "förklara" varför det är så grovtutsågade distanser till 4" i dörrarna.
                            Med mer material kunde även mer silent coat fästa för ytterligare stabilitet.

                            I onsdags kväll var jag toktaggad efter jobbet på att köra helkväll i källaren!
                            ...springer en 4-5 varv från mitt förråd i andra änden på huset med verktyg och riggar upp.
                            Sågen hinner gå en 4-5cm innan strömmen bryts. vAfaaann...!
                            Ringer runt till alla nummer i bostadsrättsföreningen och ingen som svarar kan berätta vart proppskåpet sitter
                            eller än mindre styra upp problemet direkt. "Skall ringa tekniker i morgon... så får du fortsätta då"
                            ....WHAT? en säkring poppar och ingen vet vart det förbannade skåpet sitter??? Störtlöjligt.

                            Skämtet är ju förstås inte slut ännu, då "imorgon" dvs torsdags var röd dag.
                            Vilken HSB tekniker skulle komma ut då på en propp? .....ingen.

                            Så planerna har fått styras om lite och annat har blivit gjort. Om än långsamt, så kravlar detta bygge frammåt!
                            Det har visat sig att jag bygger på så många fronter samtidigt vilket gör det svårt att göra inlägg här.
                            Helst vill man ju ha någotsånär sammanhängande byggbilder.... Det blir att hålla på litte Men ska göra vad jag kan

                            I vanlig god ordning var jag [UTE] i "garaget"




                            Låt oss koncentrera oss en stund på dörrarna. De är nu färdigställda i detta bygget!
                            Orginalplanen var att använda diskanter tagna från ett Focal 165W kit. Det visade sig dessa var för djupa för att fästa,
                            samt att en av diskanterna släppte i limmet mellan talspole och magnet och sögfast i dörrkarmen...
                            De är numera kylskåpsmagneter

                            Genom en gnutta tur (ett PM med förfrågan utan annons...) stod valet mellan att köpa Orions XTR diskanter på dbakuten
                            för styva 600kr kontra ett par mer eller mindre nya från ett Focal VRS kit.
                            Av gammal god vana att köpa så mycket som möjligt begagnat blev det Focal igen.

                            Väl dags för otroligt efterlängtad montering fanns det lite dämpmatta kvar, så det var inte så mycket att orda om!




                            Så var det dags att göra det jättesista på dörrsidan + förardörrens dämpning.
                            Jag är omåttligt irriterad på hur otroligt svårt det var att få till den där "död-stumma" känslan när man knackar på dörren.
                            2-3lager med rätt stora sammanhängande schok av matta gjorde i alla fall inte lösningen.
                            Så klart det är otroligt mkt bättre nu, men inte så "dött" som jag hade hoppats på när jag dumpade in
                            styva 15-20 ark silent coat per dörr...... (Det känns inte vidare lockande att droppa in 40 mattor till just nu så att säga....)

                            Dämpningen av innerdörren är fokuserad kring området runt högtalaren där det når upp till 3 lager.
                            Motsvarande område på innerdörrensbalk är det runt 4 lager.
                            Till sist häftades fast ytterligare absorber matta där det gick.









                            Just nu känns det som om jag jobbar på alla fronter samtidigt..
                            Det är delvis en konsekvens av att ha väldigt styckad tid då jag har möjlighet att bygga.
                            Men det är även på grund av väder, och vad som "ligger närmast att göra".
                            Det ligger en stor portion tanke bakom många steg, i förhoppningen att minska andelen saker som "glömdes".
                            Detta leder till att många delar "ändras i fantasin" innan de hinner byggas...
                            Börjar de byggas för fort - ja då är det bara att börja om.

                            Eftersom jag fungerar ungefär så här, tar bygget massor med tid att fundera, mer än att skruva. Men den som väntar på något gott...?


                            Mvh Surk

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #59
                              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Ahh. Lika fint garage som jag har.
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment


                              • #60
                                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Originally posted by zrken View Post
                                Tjena Boys!

                                Tack för uppmuntran och tips Det uppskattas!

                                ------->

                                Eftersom jag fungerar ungefär så här, tar bygget massor med tid att fundera, mer än att skruva. Men den som väntar på något gott...?


                                Mvh Surk

                                Jag e imponerad av att du orkar hålla på utomhus på en allmän parkering och att du planerar en massa innan du genomför det. Å snyggt blir det!

                                Själv e jag sån att jag börjar med det som faller på först, vilket alltid medför att det får göras om å om igen!

                                Och som den gode Arne Anka säger: "-Att tänka innan man talar e som att torka sig i röven innan man skiter!"

                                Comment

                                Working...
                                X