Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Sådär ja, stackars steg som legat nerpackat så länge :-)
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Brutalt

      Jag är sjukt imponerad. Du om någon definerar jag som "riktig byggare", kämpar på i väder och vind. På med pannlampan när det blir mörkt...

      När jag står i garaget med belysning och värme, så blir jag deppig och brukar lägga ned så fort det blir mörkt ute... haha
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        Nice!
        Blir till att lägga matkassarna i baksätet?

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Hmm måste du inte trycka på Cteken för att aktivera laddningen? :S
          Då blir den placeringen lite dum va?

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by ppk View Post
            Brutalt

            Jag är sjukt imponerad. Du om någon definerar jag som "riktig byggare", kämpar på i väder och vind. På med pannlampan när det blir mörkt...

            När jag står i garaget med belysning och värme, så blir jag deppig och brukar lägga ned så fort det blir mörkt ute... haha
            Kan inte annat än att hålla med!

            Fruktansvärt starkt gjort! Alla tummar upp!

            Roligt att det börjar ta form också!
            Sponsorer:
            Bilstereohörnan
            Banner Batterier
            Iceled Electro Styling

            Lite länkar:
            MM Audio på Facebook
            Massive Audio
            Min Garagetsida

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by Noiseprojekt View Post
              Hmm måste du inte trycka på Cteken för att aktivera laddningen? :S
              Då blir den placeringen lite dum va?
              Det är plug and play på dem där De startar upp i normal mode av sig själva, sen kan du justera i efterhand till recond eller supply!
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Grymt kämpat!

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Originally posted by ppk View Post
                  Det är plug and play på dem där De startar upp i normal mode av sig själva, sen kan du justera i efterhand till recond eller supply!
                  Okej! :P
                  då vet jag, då kan jag gömma min sen med då

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Tjena Boys!
                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    Sådär ja, stackars steg som legat nerpackat så länge :-)
                    Det har legat vid sängändan, så aldrig långt borta

                    Originally posted by ppk View Post
                    Brutalt
                    Jag är sjukt imponerad. Du om någon definerar jag som "riktig byggare", kämpar på i väder och vind. På med pannlampan när det blir mörkt...
                    När jag står i garaget med belysning och värme, så blir jag deppig och brukar lägga ned så fort det blir mörkt ute... haha
                    Värmande ord, verkligen!

                    Originally posted by Oloof View Post
                    Nice!
                    Blir till att lägga matkassarna i baksätet?
                    De har hamnat i baksätet I princip så länge jag har haft bil, med några kortare perioders undantag.. Så det är business as usual

                    Originally posted by Skapligt View Post
                    Kan inte annat än att hålla med!
                    Fruktansvärt starkt gjort! Alla tummar upp!
                    Roligt att det börjar ta form också!
                    Stort tack

                    Originally posted by ppk View Post
                    Det är plug and play på dem där De startar upp i normal mode av sig själva, sen kan du justera i efterhand till recond eller supply!
                    Originally posted by Noiseprojekt View Post
                    Okej! :P
                    då vet jag, då kan jag gömma min sen med då
                    De är sjukt smidiga på det viset att man verkligen inte behöver röra dem. Jag trodde intuitivt att jag skulle vilja komma åt den för att pilla på den då och då.. Men eh, har aldrig rört den över huvudtaget sedan första gången den kopplades in. Det är lika bra att flytta undan.. Man ser ju om den ’laddar’ (åtminstonne nyss..) genom att kika på spänningen i systemet..

                    Efter att ha tittat lite närmare i dagsljus visade sig ett rätt allvarligt problem.
                    Det gäller mitt ’fake golv’ som baslådan står på i skuffen. Det visar sig att golvet sviktade rätt mycket mer än vad som var brukligt.. Min förhoppning var att det skulle hålla. Men, 'sov på saken' och insåg att det inte alls kommer att hålla... "nästa dag efte rjobbet får jag ta och styra upp det.." ....men då hade det redan spruckit och gått i bitar..!

                    [/url]

                    Egentligen behöver hela detta ’golv’ bytas ut till något stabilare. Eller kanske bäst; bara ett ramverk av reglar. Den akuta lösningen som går att göra nu får bli att försöka bända in en planka som stöd. Allt kunde lösas med en lämplig lång planka och lite skruv!



                    Sedan fick jag någon knäpp igen här ute i monsterkylan, att "fuckit, jag kan få gjort bara liiiite till"... så jag körde på. Först med att börja slita i bitone igen.. den hade en slags ful armatur den hängde på som temporär lösning i förra bygget.. Nu fungerade den dock utmärkt för att hålla produkterna från snön lol..



                    Jag provade lite montage av slutsteget.. Lyckan när skiten går in med någon millimeter eller 2 till marginal var inte att leka med.. !
                    Har alltså 2st matchande 4ch steg till ett tänkt aktivt 3vägs system. PLanerna på att bygga ett stort slutstegsrack till dem i en slags "omlott" konfiguration bakom M1s sprack när det visade sig att baslådan hamnade ne 5-6cm längre ut än avsett på grund av några millimeter för dålig passform till fronten (eller om fakegolvet flyttat sig på ngn höjd är oklart..)

                    Då ser det ut så här med ett, men skall komma 2!



                    Fördelen med denna konfigurationen är att det gör det lätt att dölja allt vad ström/högtalarkabel heter.. Nackdelen var att jag i nuläget inte hade tillräckligt lång kabel att tillgå för ett sådant montage. Det fick dessutom bli en budget förlängning med ett säkringsblock på jordkopplingen (+ kabel är förstås avsäkrad vid batterikälla).



                    Istället gick det bli så här, tillsvidare = tills det finns a-stolpar färdiga, och kabe lär inköpt för lämplig inkoppling..




                    Nästa steg var att strippa min gamla 3-pars strumpa av RCA... när jag köpte kabeln var jag fast beslutenom att slippa behöva fundera på om "den kommer räcka" oavsett "gömd kabeldragning" runtomkring i skuffen... (hade tidiga planer påa tt sätta bitone i taget i tidgiare setup, vilket hade gjort väldigt mkt längre omvägar för kablage än vi ser idag..). Med lite uppmärkning blev det här enklare att hålla ordning på än förut.



                    ...En stund senare blev det liv i systemet... mörkre thar fallit på som ni ser, men pannlampan är fan guld värd.. åk och köp för i helvette!
                    Lyckan när systemet började lysa upp igen efter ett gäng timmar i en bit under -15c, med kläder och stelfrusna tår var det fucking underbart. Så gött jag fick dra in och tina upp innan det var möjligt att tänka vidare...

                    Då blev det klart för mig att det är lika bra att sätta gains åtminstonne grundläggande med ocillioskop. Så blev det. Sedan kunde resten av konfandet göras innifrån bilen via laptop

                    Så det blev att gräva fram gamla confar på bitone, kika av de fungerande avstånden på diskanterna... Göra lite förberedelser i lägenheten, sedan ut igen. Så kommer skämtet... USBkabeln räcker inte längre, så jag fick sätta mig i BAKSÄTET för att konfa Men kupévärmare... och pannlampa = allt är möjligt


                    En kort stund därpå var systemet spelandes..!



                    Avslutningsbilden påminner om att man kan fundera över att byta ut orginal ljuset till ngt "porrigare" än värmeljusvit....



                    ...fan, hade någon sagt till mig för 2 veckor sedan att jag skulle ha ett spelklart system i december hade jag bara garvat.... Men tydligen krävs det en god bit under -10 ett par dagar/helger och mörker för att man ska få igång byggdjäveln i en

                    // Surk

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      F#n du är en riktig krigare själv hadde jag aldrig stått ut i den kylan.

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Som vanligt jobbar du som en riktig viking! Grattis till framgångarna. Alltid lika underhållande att se dig arbeta! Alla tummar upp!
                        Sponsorer:
                        Bilstereohörnan
                        Banner Batterier
                        Iceled Electro Styling

                        Lite länkar:
                        MM Audio på Facebook
                        Massive Audio
                        Min Garagetsida

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Tjena Boys!

                          Har bekantat mig med konceptet “ljud i bil” senaste veckan… Plockade ur och sålde mitt Audison vRX de sista dagarna I juli… sedan dess har bilen vart totalt stereolös (inte ens original fungerandes)

                          Helt förjävla vansinnigt skönt att ha lite ös I kärran… Som jag har saknat det!
                          De första ihopkokade inställningarna gick mest ut på att försökta sikta in någon slags delning på runda 2700hz, 12db, butterworth och sedan blev det en snabb justering av nivåer… Så har jag rullat en vecka, och bestämt mig för att hålla “utvärderingen” I styr, det är trots allt inspelning som gäller på 8orna.. de måste ges en chans att mjukna till, och även för slutsteg att “vakna till liv”…

                          Veckan har gått, och det gavs tillfälle att börja fundera närmare över delningen och speciellt nivåer samt försöka mig på tidskomp igen. Man blir snabbt “rostig” I öronen efter att inte ha lyssnat på en enda intressant stereo sedan I somras..

                          Önskar nu jag hade skrivit ner tydligare I somras hur jag gick till väga när jag satte grundkonfigurationen. Jag minns jag hade kommit på en hel del bra saker, som jag “trodde” jag hade skrivit ner någonstans, men hittar inte :/
                          Man glömmer fort, och bra guider är guld!

                          Oavsett – sjukt tacksam man har tillgång till elskåp vid parkeringen!
                          Batteriladdare + kupévärmare gör det helt okay bekvämt att tweaka även ute med ett par -5c. På med rövgrillen och koncentrera sig mellan varven då kupévärmarens termostat slår av och tystnaden åter infaller - så ere helt safe

                          Tweak session 1
                          Någon slags genomgång av tidskompensationens tweakandets första betastadie den här rundan:
                          1) Först utgick jag från att tidigare diskantmått var inom något snäpp helt okay att utgå ifrån.
                          Började med att sätta ner delningen en bit på diskanterna (till ca 2250hz) och satte upp middarna på fullrange. Detta för att skapa ett så stort överlapp som möjligt. Med hjälp av överlappet hoppades jag att det skulle bli tydligare om frekvenser blev förstärkta eller utsläckta. Vid förstärkning ligger tidskompet och fasen av de inblandade registren okay.

                          2) Sedan koncentrerade jag mig på att försöka få respektive sida att spela ihop. Dvs att tidskompet sammarbetar mellan diskant och midd på varje sida, genom att muta ”andra” sidan och koncentrera sig på en. Då middarna är tämligen blurriga i så här höga frekvenser är det avsevärt mkt svårare än vad det var med de tidigare 4” jag hade.. När en sida hade rimligt avstånd och lät så sammansatt som möjligt gick jag över och gjorde likadant på andra.

                          3) Nu justerade jag den sammansatta ljudbilden för att få ett sammansatt intryck (om man nu överkompenserat för att få respektive sida att låta bra). Nu låter jag båda sidorna spela samtidigt, men justerar återigen bara på midbasarna, då jag utgår från att diskanterna gör vad dem skall i nuläget.

                          4) Subbens tur. Inte mkt att orda om, körde någon slags trumma som låg både i middbassarnas register och lämpligt för subben att spela. Det var betydligt svårare att lyssna in en 4th order bandpass än vad det var med en standard portad. Sannorlikt för att man inte har någon direkt konkontakt, och dessutom blir påverkad av kompression i frontkammaren. Men resultatet blev efter att ha lyssnat in en lämplig fasvändning mot middarna, att det röjjde på betydligt skönare i ryggslutet än tidigare! Göttans

                          Summering av ljudbilden numera
                          Först om middarna, Hertz SV200L:
                          -De har en ruggig potential att gräva djupt och ersätta behov av subb… är otroligt imponerad!
                          -Det finns ett gruvligt behov av något ovanför 8orna innan diskanterna. De rullar av rätt snabbt.. uppåt (elementet troligast) och neråt ger de respons, men avsevärt trögare under 100hz (min montering troligast). Vilket gör dem oidealiska som ”kitsystem” men helt och hållet möjliga till ett 3vägs system där man kan dela dem en bit under 150hz.

                          Diskanterna:
                          De trivs inte att delas under 3000hz. De låter snabbt ansträngt. Den luftigheten som fanns när de delades på 4700hz i förra setupen är avsevärt decimerad (nu ska vi även komma ihåg ett slutstegsbyte…)

                          Bas:
                          Det finns en jämn återgivning jag inte stött på i mina tidigare portade konstruktioner. Utöver en smula extra tryck strax runt 50hz (ieg förväntat – men kul att få höra i praktiken), men i övrigt är det sjukt skönt att olika låtar inte är ”win or fail” som det lätt blir annars. Tokigt nice. Men… så är dessa subbarna inte riktigt lämpade för 4th orders. Mer om detta i en kommande utläggning om 6th order serie bandpass.

                          Framtiden
                          Nu i det närmaste står jag och våndas över framsystemet i a-stolpar. Jag besitter ett par DLS scandinavica 3or. Tvivlar inte på att de låter fantastiskt. Dock tvivlar jag på att de håller upp för volymerna jag hoppas kunna spela utan att systemet rasar. Har sedan sommaren erfarit att jag tydligen är en smula tyngre på volymratten än vad som är brukligt...

                          Frågor till er läsare, för input!
                          På SQ-tävlingsvolym har redan de här DLS Scandinavica 3rna bevisat sig.. Men när man drar på är det inte så skonsamt. Tror jag vill upp i konarea, mot 4, kanske hela vägen upp emot 5". Vågar man hoppas på ett montage av så stort som 5.25" i a-stolpar (med polyfill, med öppen bakände = ej sluten kammare) som orkar stå på sig ner en bit under 100hz?
                          -Målet är alltså att kunna ha ett mellanregister som körs strax under 100hz till ca 4k (för att just komma förbi puckeln med merparten av röstregistret)

                          Synpunkter och kommentarer?
                          Last edited by zrken; December 27, 2012, 15:43.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Låter grymt!! Har nu förstått att man nog skall läsa på lite angående tidskompsinställningar! Har mest trott att man bara ställer in avstånd till öra också är det klart! Hahah
                            Man kan väl egentligen få plats med vad som hellst i a-stolpar. Men har man en grann bil som du så måste det ju bli snyggt oxå. Är väl där skon klämmer antar jag?
                            Så skönt för dig att äntligen få spela! Längtar så jäkla mycket dit jag med!
                            Jäkligt bra kämpat förresten!

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Tjena Boys!
                              När inte hälsan riktigt räcker till för hantverk, får man försöka låta skallen jobba.
                              På agendan är basuppsättningen! Mycket inlägg har gått åt till detta med bas. Det går inte att komma ifrån, jag älskar djupbas
                              Här ska jag försöka skapa en översikt över de alternativ jag skissat på.
                              Först - en slags tumregel jag hittat av några tomtar på ett jenkarforum som tycks ha fler titlar i bilstereotävlingar i ryggen än jag hört talas om.
                              Genom att dividera fs (32.3hz) med Qes (0.393) får man en kvot på 82,2. Basar med en kvot över 55 sägs ge bäst ös i portade eller 6th order. Likaledes, är kvoten under 45 lämpar sig basen bättre för en 4th order.För min bas, är det solklart bäst möjligheter i en portad eller en 6th order.
                              Visserligen gick de att få till rätt linjärt i en 4th, men outputen är ju klart lägre än exempeivs en 6th på liknande volym, ungefär en 3db i regionen runt 35hz.

                              Jag har 4st SPL Dynamics 300XTRD2S att tillgå. Det ger en hel del möjligheter.
                              Har provat en 4th order nu. Jag gillar flåset och bang-känslan. Däremot blev jag en smula snopen när det blev tydligt hur vårt/tveksamt möjligt att lyckas tidskompa den vettigt. Detta är avgörande för mig. Sannorlikt beror det på att elementet är monterat i en kammare där kompressionen gör det tydligt att man tappar 'konkontakt'.

                              Det vore ju galet ballt att prova en 6th order.
                              Skulle åtnjuta en runda 6db högre känslighet i 20-30hz regionen. Ground pounder från helvettet!
                              De här boxen är på 4bas, 80L och 120L. Stämd på 28 hz, 55hz. Alltså är den rimlig att få plats med!
                              De insnöade och uppmärksamma basnarkomanerna bör intressera sig för portarea. 6th orders skiljer sig från standard tumregler när det gäller portarea. Jag har följt nedanstående riktlinjer när jag petade ihop den här designen.

                              För rejäl output av portade boxar brukar man rekomendera 12-16sqinch per cubic feet volym, som någon slags ratio. Översatt blir detta ca 220-290cm^2 på en 80L låda (ca 1.2-1.7st 6" rör).

                              När det gäller den inre porten av en 6th order visar erfarenhet att det fungerar utmärkt med 5-8sq/cbf. Detta ca 90-160 cm^2 på en 80L låda (1,2-2st 4" rör). Front porten fordrar 18-22sqin/cub. Kan tilläggas att jag är skeptisk till att köra en så här liten innerport. I min förståelse kommer detta ge blåsljud - men som inte blir ett problem på grund av att den främre porten kommer att filtrera bort dessa frekvenser.
                              Däremot, med liten portarea relativt volymen på lådan, minskar gainen av porten och lådans respons plattas av. Troligast är detta motivet till att få ordning på en för peakad lågbas återgivning som gör att man kommit fram till dessa riktlinjer.
                              Det grafen inte visar är att den gula linjen 4th order,



                              Kompromissen: Portad box på 3st bas
                              Med försök att få ut så mycket konarea som möjligt skulle en 3st bas portad version kanske kunna fungera. Jag gjorde ett försök att cadda upp hur det här skulle se ut. Problemet är att jag har väldigt begränsat med bredd, och behöver verkligen maximer möjligheterna.
                              Avbröt arbetet när jag insåg att det inte fanns plats på djupet för de sidomonterade basarna
                              Så här var det tänkt i alla fall, med porten i "underkant".



                              En rejäl 2bas portad låda!
                              Det är i grund och botten en sjukt stor portad konstruktion. Av en slump råkade jag se på garaget att Björn på dbAkuten talade väl om en lösning med 2x6" och 170L till dessa basar som något som skulle spela överjävligt. Tål att funderas vidare på. (Jag har ju redan en lämplig rätt liten 2x12" låda stämd på ca 33hz!)
                              Så i princip är detta en strax runt 170L variant, som ger ca 85L per bas (bör nog bantas en smula, men det är vad ritningen ger som det ser ut nu). Porten är endast 380cm^2, vilket är på tok för litet.
                              I praktiken siktar jag på ca 70L per bas, och ca 450cm^2 port, avstämt runt ca 32-35hz. (skissen ger en avstämning strax under 40hz..)






                              Här jämförs den nya portade lådan med nuvarande 4th ordre i gult, portat i grönt. Som djupbastorsk är jag tämligen till freds med en rätt rejäl peak i 30-35hz registret. Det blir en styva 6db mer ös att hämta jämfört med nuvarande konfiguration. Det kommer bli enormt...

                              Här är en till graf som visar hur de här SPL Dynamics basarna reagerar i den här 'power lådan' jämfört med den blygsammare jag byggde till Rockford 12orna. Även här ser man en ökning på en 3-4db i de kritiska 'backspegelhoppar-registret'.



                              Blir det för påträngande och på tok för peakat med den här uppsättningen, ptja, då är det väl inte värre än att man provar annat. Klart är i alla fall det finns goda utsikter till både tidskompensering, och till REJÄLT med mer bottentryck än jag har nu. Alltså måluppfyllelse! ...hade det bara vart bas på agendan, hade det blivit en 6th order.....

                              Happ, så det var alles.
                              ...Och så, vill jag fortfarande gärna ha lite input som jämförelse vad man kan förvänta sig av DLS Scandinavica 3or kontra någon 4", säg Emphasers ECX100-G5, eller Amegorna..?


                              Mvh Surk

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                                Originally posted by zrken View Post

                                Kompromissen: Portad box på 3st bas
                                Med försök att få ut så mycket konarea som möjligt skulle en 3st bas portad version kanske kunna fungera. Jag gjorde ett försök att cadda upp hur det här skulle se ut. Problemet är att jag har väldigt begränsat med bredd, och behöver verkligen maximer möjligheterna.
                                Avbröt arbetet när jag insåg att det inte fanns plats på djupet för de sidomonterade basarna
                                Så här var det tänkt i alla fall, med porten i "underkant".



                                Mvh Surk
                                Skulle du få plats med TRE st tuber i den lådan???
                                DVS montera basarna i rör och försänk den mittersta neråt där porten är nu.
                                Då väljer du bara avstämning med tuberna och får ut maximalt med portarea...

                                Skulle se galet coolt ut bakom ryggstödet
                                Roger Edvinsson
                                Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                                helst på saker av kolfiber :-)

                                Comment

                                Working...
                                X