Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Originally posted by zrken View Post



    Inte så djävla konstigt det skrammlat utanför...
    Har haft samma problem när Amegamiddar monterades i kickarna i en E36, det visade sig att plåtlådan i skärmen smattrade, lät Epamässigt! Det löstes enkelt med butyl den gången men här kanske en tjock underredsmassa/rostskydd kan sprutas in med en slang över den lilla butylen du får in. Jag antar att middarna behöver hela volymen och inte bara den lilla plastlådan som blev kvar nu.
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

    Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

    Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

    Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

    Comment


    • Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by Noiseprojekt View Post
      Klart du ska komma även om midbasarna inte funkar!
      Lär ju bli så

      Originally posted by Iwa View Post
      Fy fan va träligt! Förhoppningsvis var ju basen redan från början inte 100%, det behöver ju inte varit ditt fel, tycker ju dom ska palla lite påfrestning innan dom ger upp!

      Men dom lådorna som dom spelar i, är dom monterade i golvet borde du ju kunna göra några liknande slutna lådor i mdf eller typ smälta fast plexi eller nån annan plast över portarna. Känns som inte dämpmattan kommer hålla i längden...
      Den sitter pressad åt alla håll så det krävs löjligt mkt våld för det utrymmet... Har så att säga klämt dit 3 lager på samma yta det tidigare var en skumgummifog

      Originally posted by Iwa View Post
      Hoppas fan du får ihop nåt bra!
      P.S. För mig är det lite som en kurs alltid kul o se hur olika folk går till väga för o tweka.
      Ja, förr eller senare skall det skrivas ihop något.
      Proffsen är ju dem som kan, men oss mittemellan pilsnertruckar och proffs då?

      Originally posted by Martin F View Post
      Fäller en tår för den uppeldade högtalaren. Mina 6.5or av annan modell rasslade som bara den om de spelar lågt delade fritt i luften samt om de läcker de minsta lilla luft i baffeln. Är de 100% tätt spelar de dock som de ska. Mitt tips är att du testar den högtalaren som är hel i en vanlig trälåda av med ungefär samma volym som den under stolen och testar om rasslet försvinner
      Var precis ute på en till inspektion!
      Här verkade det som att lådan vart helt tät.
      Klämmer man ner konen nu pyser det ur damkåpan.. hmpf! Det vekrar som om damskyddet har skjutitsloss.
      Kanske på grund av det ökade trycket i och med tätad låda?!

      Passade på att mäta upp basens impedans. Den ger varken 0 Ohm eller kontakt.
      Den är tvärbränd helt enkelt. Spolenstråd lär ha gått av.
      Kan vara de ljuden som hördes de sista hemska rasslande sekunderna innan den dog.

      En provisorisk mätning med o-scope på 100hz signal, loopat från standard signalkälla = mobilen mättes upp en av allt att döma rimligt ren signal som gick in i bitettan.
      Mätte dock inte signalen ut från bit-ettan till slutsteget. Men! Mätte från slutsteget ut till högtalarkabel och hittade som det såg ut nu edit: INTE någon tvärtrasigt klippt signal.
      Som det är gainat har basen fått tvärdjävla-jättemax 14V, vilket ger (14x14)/4 = 50wrms. Vilket i princip inte hänt. Steget bör lämna ca 100wrms på midbass kanal, vilket bör sörja för att det finns gott om headroom kvar?!!
      Närmare verkligt volympådrag (som jag åkt runt) har den troligast inte fått mer än strax runt 30w.

      30w på rimligt ren signal, med högpassfilter <minst> 50hz (oftast 60hz) ställer jag mig skeptisk till att det bör gå så här illa!
      Det skall dessutom tilläggas att "partnerbasen" på förarsidan inte uppvisar i närheten av lika burkigt/punchlöst eller trasigt ljud.
      Men även den kommer snart få undersökas närmare... Så får vi se hur det ser ut där... (och även dubbelkolla nuvarande provisoriska snabba mätningar).

      Mvh Surk
      Last edited by zrken; July 10, 2012, 14:49.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

        Gissar på att din damkåpa inte varit 100% limmad, och det var det som gav upphov till missljuden.

        Vad som fått den att brinna upp är svårare att säga. Känns som om du hört om signalen hade klippt till midden
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

          Originally posted by diq View Post
          Har haft samma problem när Amegamiddar monterades i kickarna i en E36, det visade sig att plåtlådan i skärmen smattrade, lät Epamässigt! Det löstes enkelt med butyl den gången men här kanske en tjock underredsmassa/rostskydd kan sprutas in med en slang över den lilla butylen du får in. Jag antar att middarna behöver hela volymen och inte bara den lilla plastlådan som blev kvar nu.
          Sedärja!
          Får vara uppmärksam på det om det råkar hända några ombyggnationer mot kickpanelbygge här.
          Jag minns jag har sett standardversionen av den här 8" Audiosystem måttas för att spela utmärkt i 8L slutet.
          Att den skulle kräva en slags sono-sub setup som det vart nu bedömer jag som tveksamt.

          Skall ta och mäta volymen på den nuvarande lådan och se hur mycket det egentligen finns att tillgå.
          Med eventuell hemmasnickrad baffel kan det bli dags för något annat.
          Just nu är jag i valet och kvalet om det är läge att fundera över att köpa en likadan ersättare (till att köra i vad som skall bli slutna småburkar) eller något helt annat...
          Har ett par Focal 6.5" från ett 165W kit (ett par år gammalt) som går att lösa "kostnadsfritt".. Men de är tyvärr inte kända som några basmonster precis...

          Men så blir jag påmind om titeln i bygget ...[ första "SQ" kärran]

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

            Heya boys!


            Det tycks inte växa 8" midbasar på träd med lågt monteringsdjup...
            Rainbow tycks ha en variant, GroundZero, En lika dan till Audiosystem..
            Hertz har SPL SV 200 som håller en touch för högt monteringsdjup (82mm) kontra resterandes ca 55-58mm (vilket oxå är ungefär vad man har plats med i min låda orginal...).
            Samtliga tycks lossna på en en bit över 2000kr.

            Tips på PM påminde mig om åt att prova med en 6.5" istället för 8" med hänsyn till den tämligen begränsade lådvolymen. Även om det skall köpas nytt så att säga...

            Det var läge för mina Focal 165W 6.5" att hasa fram ur garderoben...




            Nog har dom rätt maffig magnet!
            Men ingen missar väl att monteringsdjupet är en helt annan story... 75mm!

            Allmänt trött och inte på bygghumör för fem öre stretade jag ner i källaren.... Genvägarna blir fler när energin eller entusiasmen inte riktigt är där.. Det kan inte sägas tillräckligt många gånger:

            Det som tar tid är inte att såga. Det som BÖR ta tid -är att mäta och göra mallar!

            Det är bara att ytterligare en gång lära sig att man måste lägga energin på mallarna. Vem fan som helst kan såga efter en linje.
            Väl medveten om detta tänkte jag ändå på god tur och sladdade runt med tuschpenna direkt..
            Ingen papp eller pappersmall för att kontrollera passformen från början...
            "nejdå, det löser sig" ....så FAN heller.

            Det blev läge att styra upp adaptrar som kort och gott sjunker ner på plats.




            Lite knölande och slipande gick den buckliga träadaptern ner på sin plats. Rimlig passform. Kommer bli tätt!
            Det är dags för provmätning av det nya monteringsdjupet. Det är djevvligt precist 75mm vid sin absolut djupaste del av lådan.



            Det kan gå att gröpa ur andra stagliknande upphöjningar något för magneten, annars är det nog realistist att plocka väck ytterligare ett par mm där...
            I den röda cirkeln visas den lilla svartpluppförhöjningen som locket skruvas i när väl lådan är monterad och sitter under mattan. Detta är alltså "golvnivå" i bilen.
            Stolen glider här över, så någon större höjning än någon centimeter eller 2 innan saker och ting tar i finns inte att hoppas på.

            Lägger man baffel till, når man upp till ett max monteringsdjup av 95mm, kanske i praktiken 90mm..
            Med en lätt försänkning och knapp marginal bör det gå att få in ett element med runt 80mm monteringsdjup.
            Men det beror som sagt helt och hållet på vad stolen tycker om sådanna här "utsvävningar" under sig

            Återkommer med passning i bilen

            Mvh Surk

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

              http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...ti=GZMW_200NEO dessa hade jag i en bil och va nöjd med dom

              Comment


              • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                Vet att Emphaser också har ett par NEO middar med lågt monteringsdjup, har själv klämt och känt på dom, ser jäkligt intressanta ut! Tror dock att dom kan vara mer åt mellanregisterhållet, i ditt fall skulle det väl vara med sub/midbas?
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Vet att Emphaser också har ett par NEO middar med lågt monteringsdjup, har själv klämt och känt på dom, ser jäkligt intressanta ut! Tror dock att dom kan vara mer åt mellanregisterhållet, i ditt fall skulle det väl vara med sub/midbas?
                  Dom välljudande midbasarna är tyvärr helt slut.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                    Jag har även läst om att man har monterat Earthquake SWS basar i bmw 1,3,5-serien , osäker på om det varit 6.5" eller 8" då(kanske bägge).
                    Vet inte om det idag finns ngn svensk återförsäljare dock.
                    Länk: http://www.earthquakesound.com/pdf_m...sws-manual.pdf
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                      gz 8an tycker ja låter förbannat trist i bmw lådorna, behöver mycke större låda för å komma till sin rätt (3st i en hatthylla i en viss s80 spelar dock förbannat gott
                      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                      Comment


                      • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Dom välljudande midbasarna är tyvärr helt slut.

                        Pierre
                        Självklart :/

                        Originally posted by MrMix View Post
                        gz 8an tycker ja låter förbannat trist i bmw lådorna, behöver mycke större låda för å komma till sin rätt (3st i en hatthylla i en viss s80 spelar dock förbannat gott
                        Sedär. Jag misstänker detta är ett problem generellt för allt jag kan få för mig att stoppa in i dessa små burkar... Spec nu när jag fått för mig att köra dem slutet. Kommer aldrig få bukt på ett halvt underrede...

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Jag har även läst om att man har monterat Earthquake SWS basar i bmw 1,3,5-serien , osäker på om det varit 6.5" eller 8" då(kanske bägge).
                        Vet inte om det idag finns ngn svensk återförsäljare dock.
                        Länk: http://www.earthquakesound.com/pdf_m...sws-manual.pdf
                        Jamenvisst! Dessa var faktiskt de första jag tittade på!
                        De tycks dock vara byggda att fylla ut <allt> basregister... Xmax på 23mm och fs på runda 30hz..
                        Folk tycks ha blivit riktigt nöjda med dom. Men i egenskap av middar för att få en hög mer <pang> är det svårt. Middar under stolar är en styggelse




                        Så här ser dom ut installerade; vilket nu gör det avsevärt krångligare att försöka få till något extra monteringsdjup med för höjd baffel. Jag skall klura lite på detta..
                        Om man kan förflytta den övre av två bafflarna tillräckligt för att stolsskenan skall gå klar...

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                          Originally posted by zrken View Post
                          Om man kan förflytta den övre av två bafflarna tillräckligt för att stolsskenan skall gå klar...
                          Du kan ju ev. höjja hela stolen.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                            Du kan ju alltid låta lådan fortsätta även under golvet?
                            Så länge du inte åker väldigt lågt så finns nog utrymme för låda under bilen.
                            Då kan du ju välja å vraka rätt friskt med element
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

                            Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

                            Comment


                            • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Du kan ju ev. höjja hela stolen.

                              Pierre
                              Frontfästena är vinklade 45* och lätt nersänkta. Det blir lurigt att få det stabilt utan vidare kunskaper&skillz på metallarbete.
                              Att droppa in någon större bult som distans kanske går att trycka upp röven på stolen en centimeter lr så...
                              hm! Det tål att tänkas på. Långt ifrån optimalt.. men en CM hit och dit kan ju göra vissa underverk


                              Originally posted by JohanH View Post
                              Du kan ju alltid låta lådan fortsätta även under golvet?
                              Så länge du inte åker väldigt lågt så finns nog utrymme för låda under bilen.
                              Då kan du ju välja å vraka rätt friskt med element
                              Det är väldigt dåligt med plats... Det är upphöjningar och balkar överallt i det här området. Några liter eller två kanske går att plocka ut om man får för sig att gjuta ut... Känns inte riktigt som ett alternativ.
                              Då är det bättre att ge sig på dörrar... Men det tar emot. Något utav helvette.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • Re: Surk bygger E60 första &quot;SQ&quot; kärran.

                                Tror JohanH menade något mer drastiskt än så faktiskt.
                                Hål i golvet och låda under bilen, inte på golvet i bilen

                                Comment

                                Working...
                                X