Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer ODR+Iphone4s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Pioneer ODR+Iphone4s

    Men vänta lite nu...den som kan förklara för mig varför högre signalnivå skulle hjälpa, räck upp en hand och förklara...
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #47
      Re: Pioneer ODR+Iphone4s

      Nu så är det inte bara högre nivå ut utan rätt stor skillnad ljudmässigt. Sen tycker inte jag att det är negativt med lite högre signal ut ur istreamern kontra 3,5mm jacket som ger sjukt dåligt signal ut.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

      Comment


      • #48
        Re: Pioneer ODR+Iphone4s

        Originally posted by jonash View Post
        Men vänta lite nu...den som kan förklara för mig varför högre signalnivå skulle hjälpa, räck upp en hand och förklara...
        Spelar du alltid på låg volym?

        iPhonen verkar ge sämre ljud redan efter 70% volym och då är det halvvägs till full mutter mot vanlig CD-skiva.

        Var det tillräckligt låg nivå även för din del?
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #49
          Re: Pioneer ODR+Iphone4s

          Genom botten pluggen så har man inte den låga nivån som man har i 3.5mm pluggen utan mer i nivå med om man kör cd eller radio.

          Skulle vara intressant med ett test imellan bottenpluggen och Istreamer just ljudmässigt.

          Observera att jag har IPhone 5 , kanske det sklijer mot 4:an som har analogt direkt ut ur botten kontakten medans
          5.an bara har digitalt i lightning kontakten och därav behöver lightning till 30-pin adaptern för att få ut analogt ljud ur den(utan extern dac).
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #50
            Re: Pioneer ODR+Iphone4s

            Jag har snart möjlighet till test. Dubbla AUX-ingångar i processorn och en iStreamer (ej inkopplad än) + iPhone 5 med 3.5mm-plugg. Får nog köpa din setup med lightning-kontakten också.
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • #51
              Re: Pioneer ODR+Iphone4s

              Originally posted by Hewi View Post
              Genom botten pluggen så har man inte den låga nivån som man har i 3.5mm pluggen utan mer i nivå med om man kör cd eller radio.

              Skulle vara intressant med ett test imellan bottenpluggen och Istreamer just ljudmässigt.

              Observera att jag har IPhone 5 , kanske det sklijer mot 4:an som har analogt direkt ut ur botten kontakten medans
              5.an bara har digitalt i lightning kontakten och därav behöver lightning till 30-pin adaptern för att få ut analogt ljud ur den(utan extern dac).
              Får man ut en analog signal genom bottenporten om man använder 30-stiftsadaptern? Sitter det en d/a-omvandlare i den lilla adaptern?
              sigpic

              -C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

              Comment


              • #52
                Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                Originally posted by Mats H View Post
                Får man ut en analog signal genom bottenporten om man använder 30-stiftsadaptern? Sitter det en d/a-omvandlare i den lilla adaptern?
                Japp , såhär ser den ut inuti: http://www.macrumors.com/2012/10/11/...-copious-glue/
                "Sound by Hewi"

                Blue eMotion by heWi

                Comment


                • #53
                  Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                  Gjorde ett snabb test nu:

                  Provade en annan 3.5 kabel nu och kunde konstatera att min andra är paj eller ngt för denna lät helt okey även med volymen på max på telefon.

                  Vid en snabb jämföring mot lightning adapter så tycker jag adaptern låter ngt bättre än 3.5 kabel , klarare, öppnare och mer dynamik , dessutom så är nivån med adaptern närmast densamma som om jag kör Cd.

                  Högst marginell skillnad men hörbar.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #54
                    Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Körde så i Audin innan med en Gateway 500 från Dension, den hade även AUX in men det kom aldrig för mig att jämföra.

                    Nu kommer jag köra optiskt från MOSTEN till en 6to8 från stereon och trådlöst från andra källor!

                    Men vi kan ju våldföra oss på Jsons bil, där finns en GW 500 som kommer att ta emot signalen från hans iPhone och då e det enkelt att få svar!
                    Nu blir jag nyfiken på om jag missat något.
                    Kommer du köra från MOST bussen direkt in i 6to8 utan någon MOST till toslink converter?
                    Supportar 6to8 det med add on kort?

                    Comment


                    • #55
                      Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                      Originally posted by heddan99 View Post
                      Nu blir jag nyfiken på om jag missat något.
                      Kommer du köra från MOST bussen direkt in i 6to8 utan någon MOST till toslink converter?
                      Supportar 6to8 det med add on kort?
                      Läser man det jag skrev så ser det ut som om det är som du beskriver det.
                      Givetvis måste det till en liten adapter för att få ut den optiska signalen, tror jag ska lägga ett mejl till chefen
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #56
                        Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Läser man det jag skrev så ser det ut som om det är som du beskriver det.
                        Givetvis måste det till en liten adapter för att få ut den optiska signalen, tror jag ska lägga ett mejl till chefen
                        Det vore klockrent tillbehör så att man kan köra optiskt från moderna bilar och även slippa extern volym kontroll.

                        Vilken MOST adapter annvänder du idag?

                        Sorry för OT

                        Comment


                        • #57
                          Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                          Jag har en M1000-M-DA2 från Mobridge, men tyvärr funkar den inte som jag vill
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #58
                            Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                            RAL-1648Pi
                            Octan
                            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                            OctanAudio
                            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                            Fegens Vandrarhem

                            Bilstereoblog
                            Team Ljudbyggaren

                            Comment


                            • #59
                              Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                              Max signalnivå som krävs i en bra installation för max ljudkvalitet är mellan 0.5 och 1 volt. Allt annat ni läst är ren marknadsföring och lurendrejeri.

                              Den som vill håna kan göra det, i det läget tänker jag mig inte ens bemöta skitsnack. Vill ni diskutera och förkovra/lära er nåt så är jag med på noterna. Min uppkoppling här på landet ger inte tillfällen att bemöta dumheter..

                              / Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #60
                                Re: Pioneer ODR+Iphone4s

                                Originally posted by jonash View Post
                                Max signalnivå som krävs i en bra installation för max ljudkvalitet är mellan 0.5 och 1 volt. Allt annat ni läst är ren marknadsföring och lurendrejeri.

                                Den som vill håna kan göra det, i det läget tänker jag mig inte ens bemöta skitsnack. Vill ni diskutera och förkovra/lära er nåt så är jag med på noterna. Min uppkoppling här på landet ger inte tillfällen att bemöta dumheter..

                                / Jonas
                                Det handlar inte om faktisk utnivå, utan relativ.

                                När vi testade i Gurras bil så var där för lite nivå ut på 3,5mm's pluggen. Man kunde maxa volymen på spelaren till skillnad mot när man kör med cd.

                                Visst kan man labba med nivåmatchning i spelaren och sänka den interna gainen 6-8-10dB (eller vad det nu skiljer) på cd kontra aux, men då får man gaina stegen istället, hur kul nu det är.

                                Enligt en del låter faktiskt iPhone 5 riktigt bra från 3,5mm, så varför inte nyttja den signalen?
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X