Announcement

Collapse
No announcement yet.

Detta måste väl vara okey?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Detta måste väl vara okey?

    Någon slags förnickling
    /tycker Erik.

    Comment


    • #32
      Re: Detta måste väl vara okey?

      Originally posted by Robsarve View Post
      Någon slags förnickling
      Okey gissade nästan det , jag antar att förtennade presskabelskor mot nickel ger bra kontakt och inte är ngt problem!?
      Bäst vore säkert att förtenna även strömblock men det är ju inte lika snyggt som nickel
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #33
        Re: Detta måste väl vara okey?

        Originally posted by Hewi View Post
        Okey gissade nästan det , jag antar att förtennade presskabelskor mot nickel ger bra kontakt och inte är ngt problem!?
        Bäst vore säkert att förtenna även strömblock men det är ju inte lika snyggt som nickel
        Det finns ett antal andra saker som också gör att man väljer Nickel.

        Ytbehandling är ett stort ämne
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #34
          Re: Detta måste väl vara okey?

          Nickel har aningen sämre kontaktfömåga men tål högre temperaturer.

          Det finns förnicklade kabelskor för upp till 42 kvadratmillimeter iaf.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #35
            Re: Detta måste väl vara okey?

            Originally posted by jonash View Post
            Det finns ett antal andra saker som också gör att man väljer Nickel.

            Ytbehandling är ett stort ämne
            Jo jag har googlat lite på det och det finns ju 100-tals olika metoder och typer så man blir ju bara snurrig

            Originally posted by Robsarve View Post
            Nickel har aningen sämre kontaktfömåga men tål högre temperaturer.

            Det finns förnicklade kabelskor för upp till 42 kvadratmillimeter iaf.
            Nu har jag ju redan köpt förtennade skor så jag använder helst dessa , menar du alltså att det skulle kunna bli problem eller bara att förnicklade vore det mest optimala och kanske snygga
            Vill egentligen bara ha silverfärgen för att det matchar bättre annars hade jag nog bara polerat kopparen .
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #36
              Re: Detta måste väl vara okey?

              Precis, du kommer ju att ångra dig när kabelskorna inte riktigt matchar blocket sen..
              /tycker Erik.

              Comment


              • #37
                Re: Detta måste väl vara okey?

                Originally posted by Hewi View Post
                Nu har jag ju redan köpt förtennade skor så jag använder helst dessa , menar du alltså att det skulle kunna bli problem eller bara att förnicklade vore det mest optimala och kanske snygga
                Vill egentligen bara ha silverfärgen för att det matchar bättre annars hade jag nog bara polerat kopparen .


                Nickel som Erik säger tål lite högre temperaturer, MEN i det här fallet är det rätt oväsentligt, eftersom tenn också kommer tåla dem temperaturerna som det rör sig om här.

                Ett av nickels bästa egenskaperär att agera diffusionsspärr mellan koppar och nån annan metall ovanpå nickel. I halvledarindustrin tex så används ofta guld som ytskikt, och guld på koppar går inte att använda om processen för montering av tex ett transistorchip kräver värme. (vilket det gör för highpower applikationer)

                Men som ren skyddande yta under huven så funkar både nickel direkt på kopparn, samt tenn på kopparn.

                (jag höll på i 4 år med just ytbeläggning av koppar, där vi körde med både sputtring men även förångning ned till 10Ångströms tjocklek av nickel, titanium, platinum, guld och tenn.)
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #38
                  Re: Detta måste väl vara okey?

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Precis, du kommer ju att ångra dig när kabelskorna inte riktigt matchar blocket sen..
                  Risken är ju det
                  Originally posted by jonash View Post


                  Nickel som Erik säger tål lite högre temperaturer, MEN i det här fallet är det rätt oväsentligt, eftersom tenn också kommer tåla dem temperaturerna som det rör sig om här.

                  Ett av nickels bästa egenskaperär att agera diffusionsspärr mellan koppar och nån annan metall ovanpå nickel. I halvledarindustrin tex så används ofta guld som ytskikt, och guld på koppar går inte att använda om processen för montering av tex ett transistorchip kräver värme. (vilket det gör för highpower applikationer)

                  Men som ren skyddande yta under huven så funkar både nickel direkt på kopparn, samt tenn på kopparn.

                  (jag höll på i 4 år med just ytbeläggning av koppar, där vi körde med både sputtring men även förångning ned till 10Ångströms tjocklek av nickel, titanium, platinum, guld och tenn.)
                  Då kanske du har koll på om man kan lägga på tenn i ett jämnt tunnt lager som inte bygger mkt mer än om man förnicklar?
                  Isåfall skulle det ju fortfarande vara silverfärgat(nästan iallefall) och dessutom matcha kabelskorna
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #39
                    Re: Detta måste väl vara okey?

                    Originally posted by Hewi View Post
                    Då kanske du har koll på om man kan lägga på tenn i ett jämnt tunnt lager som inte bygger mkt mer än om man förnicklar?
                    Isåfall skulle det ju fortfarande vara silverfärgat(nästan iallefall) och dessutom matcha kabelskorna
                    Det går absolut. Det svåraste blir kanske att hitta nån som gör det. Vad avser tjockleken på ytskiktet så är det ju fortfarande mikrometer vi pratar om, så jag tror inte du behöver vara nervös över tjockleken.

                    Jag kommer ihåg att jag använde vid ett tillfälle ett ställe (Bodycote hette det då har jag för mig) som låg granne med Elfa i Solna (mittemot, samma gata), då var det iofs Nickel på koppar, men de kanske kör tenn med.

                    /Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #40
                      Re: Detta måste väl vara okey?

                      Originally posted by jonash View Post
                      Det går absolut. Det svåraste blir kanske att hitta nån som gör det. Vad avser tjockleken på ytskiktet så är det ju fortfarande mikrometer vi pratar om, så jag tror inte du behöver vara nervös över tjockleken.

                      Jag kommer ihåg att jag använde vid ett tillfälle ett ställe (Bodycote hette det då har jag för mig) som låg granne med Elfa i Solna (mittemot, samma gata), då var det iofs Nickel på koppar, men de kanske kör tenn med.

                      /Jonas
                      De skall jag kolla upp , tack
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #41
                        Re: Detta måste väl vara okey?

                        Jag kollar med min leverantör var de gör sina...
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Detta måste väl vara okey?

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Jag kollar med min leverantör var de gör sina...
                          Låter kanon!
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #43
                            Re: Detta måste väl vara okey?

                            Hej!Vet inte om du har hittat någon firma än,men kolla med Fintlings.Jonash menar nog dom.

                            http://www.fintlings.se/Processer.htm

                            Mvh Kjell

                            Comment


                            • #44
                              Re: Detta måste väl vara okey?

                              Originally posted by Keso View Post
                              Hej!Vet inte om du har hittat någon firma än,men kolla med Fintlings.Jonash menar nog dom.

                              http://www.fintlings.se/Processer.htm

                              Mvh Kjell
                              Japp, så hette dem ja! Tack
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #45
                                Re: Detta måste väl vara okey?

                                Originally posted by Keso View Post
                                Hej!Vet inte om du har hittat någon firma än,men kolla med Fintlings.Jonash menar nog dom.

                                http://www.fintlings.se/Processer.htm

                                Mvh Kjell
                                Aaaah just det!
                                Dem har jag hört om förut , tack!
                                "Sound by Hewi"

                                Blue eMotion by heWi

                                Comment

                                Working...
                                X