Announcement

Collapse
No announcement yet.

Detta måste väl vara okey?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA Detta måste väl vara okey?

    Hej! Är lite osäker på nedantående koppling på jordningen av stegen , inte skall jag väl behöva en 100mm2 jordkabel till chassiet då den "endast" är för bilens förbrukare och till start av motor och laddning från generator eller tänker man så att anläggningen drivs av generatorn när motorn är igång och därför krävs samma area på chassiejord som på matningen? Kabel arean till batteri minus motsvarar ju plus matningens area (alla steg matas med varsin 25mm2 plus kabel). Jordkabeln till chassie är ca 80cm lång.
    Vill absolut inte att detta skall kunna bli ngt man åker dit på för att olika domare bedömmer saken olika!
    Last edited by Hewi; November 13, 2010, 21:39.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

  • #2
    Re: Detta måste väl vara okey?

    Tjenare!

    Det du måste ha är en lika stor chassie jord som du har + matning från generator. Det övriga jordar du direkt i batteriet!
    Så har du 25mm2 från generator så måste du ha 25mm2 till kaross. Men större är inte fel!

    Så du är på rätt väg!
    Mvh
    Last edited by Peter J; November 13, 2010, 22:15.
    Peter J

    Projekt Saab 95 Aggressor
    https://www.facebook.com/saabaudio/
    Instagram saabaudio

    Ancient history....
    http://www.garaget.org/?car=106118

    Comment


    • #3
      Re: Detta måste väl vara okey?

      Originally posted by Peter J View Post
      Tjenare!

      Det du måste ha är en lika stor chassie jord som du har + matning från generator. Det övriga jordar du direkt i batteriet!
      Så har du 25mm2 från generator så måste du ha 25mm2 till kaross. Men större är inte fel!

      Så du är på rätt väg!
      Mvh
      + matning ifrån generatorn börjar med en(uppskattningsvis) 16mm2 kort kabel till startmotorn , därifrån ned till anslutning i golvet går en lite längre(ca1m) 25-35mm2 kabel , från golv ifram och bak till där originalbatteriet satt går en grövre(50-70mm2) sedan har jag förlängt från original anslutningen med en ca 1m lång 50mm2 till batteri +.
      Så frågan blir ju onekligen vilken dimension jag skall anamma , går jag upp till 70mm2 på både min förlängning och på chassiejorden borde det ju vara "skottsäkert" tycker man!?
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: Detta måste väl vara okey?

        Så länger du håller minst samma diameter på kabeln som går från generatorn till orginal batteriet SAMT bilens förbrukar kablar som går bakifrån och frammåt så är det lungt!

        Tex. din 50mm2 matningskabel från generatorn + bilens matarkablar framåt typ 1-2ggr 25mm2 eller vad det nu kan vara!

        Så summan borde nog vara kanske 2st 50mm2! Om inte jag har missuppfattat totalt hur strömkablaget i din bmw är draget!
        Peter J

        Projekt Saab 95 Aggressor
        https://www.facebook.com/saabaudio/
        Instagram saabaudio

        Ancient history....
        http://www.garaget.org/?car=106118

        Comment


        • #5
          Re: Detta måste väl vara okey?

          du måste ju ha samma + tjocklek över allt, från generatorn och hela vägen bak.
          och har du 50mm2 frånb generatorn så ska du ha 50mm2 jord. både fram och bak.
          Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

          Comment


          • #6
            Re: Detta måste väl vara okey?

            Originally posted by TRUCKEN View Post
            du måste ju ha samma + tjocklek över allt, från generatorn och hela vägen bak.
            och har du 50mm2 frånb generatorn så ska du ha 50mm2 jord. både fram och bak.
            Nej det är inte samma dimension på kabeln från generatorn och bak original och det är ju den jag har beskrivit , det är alltså inte ngt jag har dragit själv. Ifram sitter inget batteri utan det sitter bak i bmw.
            "Sound by Hewi"

            Blue eMotion by heWi

            Comment


            • #7
              Re: Detta måste väl vara okey?

              Originally posted by Peter J View Post
              Så länger du håller minst samma diameter på kabeln som går från generatorn till orginal batteriet SAMT bilens förbrukar kablar som går bakifrån och frammåt så är det lungt!

              Tex. din 50mm2 matningskabel från generatorn + bilens matarkablar framåt typ 1-2ggr 25mm2 eller vad det nu kan vara!

              Så summan borde nog vara kanske 2st 50mm2! Om inte jag har missuppfattat totalt hur strömkablaget i din bmw är draget!
              Du har nog förstått rätt , generatorn ifram, kabeln jag beskrivit bak till batteriet och från batteriet i bak går sedan matningar frammåt.
              Om jag skall jorda med samma dimension som alla dessa snackar vi nog om ca 100mm2 medans original jord kabeln som satt till batteriet var en 50mm2 kabel(endast 2-3dm lång dock).
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: Detta måste väl vara okey?

                aha, då har jag fattat fel, de blir en 100mm2 till chassiet från din jord-plint. enl mitt tycke
                Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                Comment


                • #9
                  Re: Detta måste väl vara okey?

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Du har nog förstått rätt , generatorn ifram, kabeln jag beskrivit bak till batteriet och från batteriet i bak går sedan matningar frammåt.
                  Om jag skall jorda med samma dimension som alla dessa snackar vi nog om ca 100mm2 medans original jord kabeln som satt till batteriet var en 50mm2 kabel(endast 2-3dm lång dock).

                  Bmw grovlek räcker garanterat tack vare att det är så korta längder även nu! Men eftersom det är för tävling du bygger bilen så bör man följa regelboken. Regelboken är inte helt logisk alla gånger....


                  Mvh
                  Peter J

                  Projekt Saab 95 Aggressor
                  https://www.facebook.com/saabaudio/
                  Instagram saabaudio

                  Ancient history....
                  http://www.garaget.org/?car=106118

                  Comment


                  • #10
                    Re: Detta måste väl vara okey?

                    Originally posted by Peter J View Post
                    Bmw grovlek räcker garanterat tack vare att det är så korta längder även nu! Men eftersom det är för tävling du bygger bilen så bör man följa regelboken. Regelboken är inte helt logisk alla gånger....


                    Mvh
                    Det jag blev osäker på var om den jorkabeln räknades till bilen(då den ju är en ersättare för original jord kabel som ju var är för kort för att nå till jordblocket) eller till installationen. Får bli 2x50mm2 så är man på säkra sidan även om jag inte gillar att sätta dit dubbelt bara för sakens skull.
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #11
                      Re: Detta måste väl vara okey?

                      du måste ju ha för stereon OCH bilen dvs dubbelt upp
                      Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                      Comment


                      • #12
                        Re: Detta måste väl vara okey?

                        Ser man det så så får man ändå inte säkra av ngn kabel till mer än vad den klenaste är godkännd för.
                        Frågan är hur det räknas då det är originalkabel från generatorn.
                        Syftar på den biten som är 16mm2 nu.
                        Byts den ut måste den iaf vara kortslutningsskyddad (petskydd) vid generatorn med.

                        Dock i övrigt kring tråden...inte illa menat nu Peter och Trucken för jag frågar då jag inte vet. Är ni installationsdomare?
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #13
                          Re: Detta måste väl vara okey?

                          Originally posted by TRUCKEN View Post
                          du måste ju ha för stereon OCH bilen dvs dubbelt upp
                          Jo men för stegen har jag ju redan 4x25mm2 jordkablar ned till jordblocket och 3x35mm2 från batteri minus till jordblocket så den biten är ju korrekt , kabeln vi diskuterar rör den som "bara" skall jorda batterierna till chassie för bilens förbrukare.

                          Jag har ju säkrat med tot 360A så jag dimensionerar även chassie jord efter det även fast strömmen inte kommer gå den vägen , då kan det inte bli ngt missförstånd vid installations bedömning.

                          Lonefox: Man behöver inte dimensionera änläggningens säkringar efter vad generatorn har för dimension på kabeln oavsett om den är original eller utbytt.
                          Btw:Jag är inte installationsdomare
                          "Sound by Hewi"

                          Blue eMotion by heWi

                          Comment


                          • #14
                            Re: Detta måste väl vara okey?

                            Hewi> Ja det var ju en klarhet i sig det om laddkabeln.

                            Ah syftade på Peter J Hewi
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Detta måste väl vara okey?

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Hewi> Ja det var ju en klarhet i sig det om laddkabeln.

                              Ah syftade på Peter J Hewi
                              Peter J är BARA HD så han kan säkert inte ett smack
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X