Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lyssningsposition

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• EMMA SQ Lyssningsposition

Hittade detta i regelboken vilket jag inte tänkt på tidigare:
    6. Highest scores will be awarded to systems that provide accurate reproduction from both
    listening positions. If the judges disagree on a sound quality score, they may switch seats to
    establish whether the vehicle presents a different sound from each seat.
    7. If the Judges agree that the system presents a different sound from each seat, they should
    arrive at a consensus score for each seat, and then average this. This rule is intended to
    reward vehicles that produce good sound quality for both front seat listeners (which EMMA
    considers to be the ideal scenario).

Hur är tidskomp justerat i bilarna i klasserna där bilarna bedöms av 2st domare? Ngn sorts kompromiss? Och när dömmer man med två domare i bilen(har inte sett det på ngn tävling hittills)?
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Re: Lyssningsposition

Originally posted by Hewi View Post
    Hittade detta i regelboken vilket jag inte tänkt på tidigare:
    6. Highest scores will be awarded to systems that provide accurate reproduction from both
    listening positions. If the judges disagree on a sound quality score, they may switch seats to
    establish whether the vehicle presents a different sound from each seat.
    7. If the Judges agree that the system presents a different sound from each seat, they should
    arrive at a consensus score for each seat, and then average this. This rule is intended to
    reward vehicles that produce good sound quality for both front seat listeners (which EMMA
    considers to be the ideal scenario).

Hur är tidskomp justerat i bilarna i klasserna där bilarna bedöms av 2st domare? Ngn sorts kompromiss? Och när dömmer man med två domare i bilen(har inte sett det på ngn tävling hittills)?
    Hej!!

Det är enbart på europafinalen som det används 2 ljuddomare samtidigt!
    Man ställer oftast inte in ljudbilden annorlunda än vad vi gör här. Får man tex. 50poäng på stereobilden med en domare så får man som bäst 42-43poäng när det är domare även på passagerar sidan.
    Båda dömmer stereobilden separat och sedan tar man genomsnitts poängen för vaje delmoment i stereobilden(position och focusering).
    Tex. från passagerarsidan så är vänster alltid full poäng på både focus och placering. vänster mitt fel position men bra focus. Lika på mitten och högermitt för att sedan bli bra på höger igen. Det blir olika mycket poäng beroende på hur stort felet på placeringen är gentemot regelboken. Det finns en bild i boken som visar på skillnaderna.

När detta är klart så har man oftast en poäng på 42-43poäng om bilen får 50poäng från förarplatsen.

Här i sverige så använder vi två domare också men som två helt olika bedömningar! Detta är bättre pga snabbare bedömningar(oftast) samt att man får en bedömning från två olika individer vilket ger ett mer rättvist resultat. Man tar genomsnitts poängen från dessa bedömningar som ger slutresultatet! Dock bara en bedömning på installation.

Hoppas att jag har förklarat detta på ett enkelt vis nu!

Mvh
    Last edited by Peter J; August 16, 2010, 14:56.
    Peter J

Projekt Saab 95 Aggressor
    https://www.facebook.com/saabaudio/
    Instagram saabaudio

Ancient history....
    http://www.garaget.org/?car=106118

Comment

Originally posted by Peter J View Post

Hoppas att jag har förklarat detta på ett enkelt vis nu!

Mvh
      Tack! Förklaringen var lika klar som din skiva över stegen
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Jag har också funderat en del på det här då en del som åker på passagerarsidan ibland klagar lite över att det kommer mycket ljud från höger (speciellt när man har demonstrerat tidskompet för dom och visat att det även kan låta bra från passagerarsidan), det optimala vore ju att få lika bra ljud på passagerarsidan som på förarsidan men jag vill ju inte offra min ljudbild. Men är inte detta något som borde gå att lösa en hel del med rätt vinkel & placering av elementen? Man kommer visserligen fortfarande sitta närmare det ena än det andra men min tanke är att reflektioner i rutan och liknande ska hjälpa till.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Jag har också funderat en del på det här då en del som åker på passagerarsidan ibland klagar lite över att det kommer mycket ljud från höger (speciellt när man har demonstrerat tidskompet för dom och visat att det även kan låta bra från passagerarsidan), det optimala vore ju att få lika bra ljud på passagerarsidan som på förarsidan men jag vill ju inte offra min ljudbild. Men är inte detta något som borde gå att lösa en hel del med rätt vinkel & placering av elementen? Man kommer visserligen fortfarande sitta närmare det ena än det andra men min tanke är att reflektioner i rutan och liknande ska hjälpa till.
          Montera högtalarna mitt på brädan, då har både du oh passageraren lika " bra " ljud
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Hahaha ja jo det är ju en lösning, fast då blir det ju inte riktigt bra för nån istället då. Nej bredden och fokus som jag har nu vill jag då allt behålla, men vore ju trevligt om även den som sitter som passagerare kan få en skapligt korrekt ljudbild.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Nonne View Post
              Montera högtalarna mitt på brädan, då har både du oh passageraren lika " bra " ljud
              Eller varför inte ett par hörlurar från Clas Ohlsson?
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

/tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Lite svårt att köra bil när man ska ha dig i knäet
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

för mig har dom alltid bedömt ljudet på båda sidorna samtidigt? utom förstatävlingen i entry förståss
                    men det kanske är andra förhållanden i sverige?

jag frågade en gång hur det är med tidskompat och en bedömning från passagerarsidan och fick som svar något i stil med, "om du får samma ljudbild och fokus på passagerarsidan utan dsp, som du har på förarsidan med dsp, så får du bättre poäng.. annars om förarsidan blir lidande pga passagerarsidan mister du mera totalpoäng på ljudbild" så dom är tydligen med på att passageraren hör nästan allt framför sig eller i dörren.. jag har dock alltid fått fullt på fokus på båda sidorna, men stereobilden är det ju några poäng bort från givetvis

låter ju underligt att sverige och finland har olika bedömningar trots att det är samma förening

mvh
                    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Originally posted by sidny View Post
                      för mig har dom alltid bedömt ljudet på båda sidorna samtidigt? utom förstatävlingen i entry förståss
                      men det kanske är andra förhållanden i sverige?

jag frågade en gång hur det är med tidskompat och en bedömning från passagerarsidan och fick som svar något i stil med, "om du får samma ljudbild och fokus på passagerarsidan utan dsp, som du har på förarsidan med dsp, så får du bättre poäng.. annars om förarsidan blir lidande pga passagerarsidan mister du mera totalpoäng på ljudbild" så dom är tydligen med på att passageraren hör nästan allt framför sig eller i dörren.. jag har dock alltid fått fullt på fokus på båda sidorna, men stereobilden är det ju några poäng bort från givetvis

låter ju underligt att sverige och finland har olika bedömningar trots att det är samma förening

mvh
                      Vi har inte olika bedömningar, däremot har vi endast en ljud-domare.

Men reglerna för poäng på fokus / stereobild är desamma.

/Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                      X