Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Originally posted by Mats H View Post
    Lite orättvist uttryckt tycker jag. Känns fel att säga att de motarbetar oss.

    Jag gissar att Bilsport även har ett ekonomiskt intresse och satsar väl sina resurser där det genererar pengar?

    En tynande bransch som bilstereo, kanske inte genererar den mängd biljettintäkter/tidningsprenumerationer som krävs för att bli uppmärksammat i deras namn?

    Vi ska nog vara glada för att fått vara med på Bilsporteventen de senaste åren.
    Klumpigt uttryckt ja men i slutändan är det vad det har blivit rent krasst.
    Mkt troligen som du säger.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      En annan anledning är att eventen har haft en del i övrigt att önska från oss som deltagare och att då intresset från Bilsport svalnat lite kan man ju förstå.

      Det behövs en dialog mellan Förbundet och FABAS (om det heter så fortfarande) om vad vi kan erbjuda för att skapa mervärde på evenemangen.

      De kommer ha krav på oss - beslutet som Förbundet måste ta är om man kan uppfylla deras villkor eller ej.

      Så iskallt som Bilstereo varit de senaste 5 åren så är det inte så svårt att utse den parten i diskussionen som sitter på bäst trumf...
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Om det nu finns ett par olika organisationer som annordnar utställningar, skulle man inte spela ut dessa mot varandra?

        För hur svalt intresset än är för bilstereo så krävs det ändå litta dunk på en utställning!

        Och då menar jag djupbas.
        90 db på 20Hz e betydligt kolare än 90 db supervasst övre mellanregister från en PA-högtalare.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Originally posted by Nonne View Post
          Om det nu finns ett par olika organisationer som annordnar utställningar, skulle man inte spela ut dessa mot varandra?

          För hur svalt intresset än är för bilstereo så krävs det ändå litta dunk på en utställning!

          Och då menar jag djupbas.
          90 db på 20Hz e betydligt kolare än 90 db supervasst övre mellanregister från en PA-högtalare.
          Du eftersöker fler hårtorkar på eventsen?

          Jag gillart

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Efter att ha läst hela tråden så blev jag absolut intresserad av att prova på att tävla men har fortfarande några frågetecken innan jag vågar mig på det:

            Vilka faktorer avgör vilken klass man hamnar i? Eftersom att jag aldrig tävlat så trodde jag att jag kunde starta i rookie men sen har ni pratat om pris på anläggning, antal slutstegskanaler, vad som får modifieras m.m. Var kan man läsa om detta? Har i stort sett bara begagnade prylar som jag aldrig skulle ha råd med nya och detta gör ju inte mig till någon proffsigare ljudbyggare utan jag är ju trots allt en rookie.

            Ang. det här med pris på anläggningen så värderas det efter svenska leverantörers riktprislista läste jag men om man har gamla grejer från 90-talet, hur värderas detta?

            För övrigt så är det kul att alla är engagerade att få in nya tävlande, det gör att man skulle känna sig mer välkommen!

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Originally posted by Namenlos View Post
              Efter att ha läst hela tråden så blev jag absolut intresserad av att prova på att tävla men har fortfarande några frågetecken innan jag vågar mig på det:

              Vilka faktorer avgör vilken klass man hamnar i? Eftersom att jag aldrig tävlat så trodde jag att jag kunde starta i rookie men sen har ni pratat om pris på anläggning, antal slutstegskanaler, vad som får modifieras m.m. Var kan man läsa om detta? Har i stort sett bara begagnade prylar som jag aldrig skulle ha råd med nya och detta gör ju inte mig till någon proffsigare ljudbyggare utan jag är ju trots allt en rookie.

              Ang. det här med pris på anläggningen så värderas det efter svenska leverantörers riktprislista läste jag men om man har gamla grejer från 90-talet, hur värderas detta?

              För övrigt så är det kul att alla är engagerade att få in nya tävlande, det gör att man skulle känna sig mer välkommen!
              Hej, kul att du är sugen på att tävla, här är en länk till 2012 års regelbok som verkar gälla än så länge.
              http://www.emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf

              Dessa kriterier är saxade ur den:
              3.1.1 EMMA Rookie

              A competitor is allowed to compete in this category if he/she meets all of the following criteria:
              • The vehicle and/or competitor have never competed in any EMMA Sound Quality competition in
              any category other then EMMA Rookie.
              • The vehicle and/or competitor have never won first place in the category EMMA Rookie.
              • The competitor is not an active or retired judge in any car audio organisation.
              • The competitor is not related to, employed by, or otherwise affiliated with, and/or has not received
              financial support or other compensation from any manufacturer of mobile audio equipment, or
              publisher of auto sound related material, retail dealer or other representative of the mobile
              electronics industry and magazines (also auto sound organising or sanctioning body).
              • He/she has neither received, nor expects to receive, financial support or other compensation for
              promotional consideration from any industry-related person or company for participation in any
              EMMA event or promotion.
              • The mobile electronics system that he/she is entering to the competition should have been
              purchased through retail channels or used. If requested by an event official, proof of purchase (i.e.
              numbered sales receipt) should be available for verification.

              Furthermore:
              • No modified or self built active (=power supplied) equipment is allowed (e.g. head unit, line driver,
              amplifier, active crossover etc.).
              • In EMMA Rookie, there will be no international Championship.


              Jag vet att jag gnällde tidigare i tråden om att alla inte får tävla i rookie, och det som kan sätta käppar i hjulen verkar vara om man har någon samarbetspartner.

              Kraven på omodifierad instrumentbräda och antal element i a-stolparna ligger klasserna ovanför

              Angående dina produkter så "måste" du kunna visa kvitton på att du har betalat för dem. Detta vet jag inte hur hårda man är på dock då det är lätt att kvitton är på villovägar.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by ppk View Post
                Hej, kul att du är sugen på att tävla, här är en länk till 2012 års regelbok som verkar gälla än så länge.
                http://www.emmanet.com/download/12/rulebook2012.pdf

                Dessa kriterier är saxade ur den:
                3.1.1 EMMA Rookie

                A competitor is allowed to compete in this category if he/she meets all of the following criteria:
                • The vehicle and/or competitor have never competed in any EMMA Sound Quality competition in
                any category other then EMMA Rookie.
                • The vehicle and/or competitor have never won first place in the category EMMA Rookie.
                • The competitor is not an active or retired judge in any car audio organisation.
                • The competitor is not related to, employed by, or otherwise affiliated with, and/or has not received
                financial support or other compensation from any manufacturer of mobile audio equipment, or
                publisher of auto sound related material, retail dealer or other representative of the mobile
                electronics industry and magazines (also auto sound organising or sanctioning body).
                • He/she has neither received, nor expects to receive, financial support or other compensation for
                promotional consideration from any industry-related person or company for participation in any
                EMMA event or promotion.
                • The mobile electronics system that he/she is entering to the competition should have been
                purchased through retail channels or used. If requested by an event official, proof of purchase (i.e.
                numbered sales receipt) should be available for verification.

                Furthermore:
                • No modified or self built active (=power supplied) equipment is allowed (e.g. head unit, line driver,
                amplifier, active crossover etc.).
                • In EMMA Rookie, there will be no international Championship.


                Jag vet att jag gnällde tidigare i tråden om att alla inte får tävla i rookie, och det som kan sätta käppar i hjulen verkar vara om man har någon samarbetspartner.

                Kraven på omodifierad instrumentbräda och antal element i a-stolparna ligger klasserna ovanför

                Angående dina produkter så "måste" du kunna visa kvitton på att du har betalat för dem. Detta vet jag inte hur hårda man är på dock då det är lätt att kvitton är på villovägar.
                Jo ang. Kvitton. Det är klart man har på nya grejjer, men kör man med begagnat eller gammalt man ägt länge är det inte säkert kvitton finns kvar. Hur tolkas det vid tävlingar mm?

                Med vänlig hälsning, Z

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Om det inte är en prisbegränsad klass ser jag ingen anledning att kolla på massa kvitton.
                  Men annars löser man det via denna sidan http://www.emmanet.com/value/?cmd=USA eller frågar importören vad produkten kostade i riktpris när de var aktuella.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Originally posted by octan View Post
                    Om det inte är en prisbegränsad klass ser jag ingen anledning att kolla på massa kvitton.
                    Men annars löser man det via denna sidan http://www.emmanet.com/value/?cmd=USA eller frågar importören vad produkten kostade i riktpris när de var aktuella.
                    Enda kruxet där är att det gäller att de har kvar dessa uppgifter.
                    Inte alltid de har det.



                    I övrigt angående prisbegränsad Rookie i Sverige så körs det ingen sådan klass.....ännu...vi får se vad som händer nästa år.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Nu tolkade ju jag det som att kvitto är ett bevis att man köpt en grej begagnad, eller att man har betalat full pris via ÅF, då man ej får delta som sponsrad. Alltså så har det inget med någon prisbegränsning att göra. Eller hur tolkar ni det som jag saxade från regelboken?
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by ppk View Post
                        Nu tolkade ju jag det som att kvitto är ett bevis att man köpt en grej begagnad, eller att man har betalat full pris via ÅF, då man ej får delta som sponsrad. Alltså så har det inget med någon prisbegränsning att göra. Eller hur tolkar ni det som jag saxade från regelboken?
                        Jo ja sant.
                        Det är för att försöka säkerhetsställa att sakerna inte är stulna utan ärligt köpt så att man är med och främjar marknaden. Enkelt uttryckt.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Jo ja sant.
                          Det är för att försöka säkerhetsställa att sakerna inte är stulna utan ärligt köpt så att man är med och främjar marknaden. Enkelt uttryckt.
                          Det köper jag, men trots det kommer det vara folk som dyker upp med monterade grejor utan kvitto, eftersom man inte sparat dem för man kanske köpte grejerna beggat utan tanke på att varesig sälja vidare eller tävla. Däribland undertecknad.

                          Med vänlig hälsning, Z

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Originally posted by zovix View Post
                            Det köper jag, men trots det kommer det vara folk som dyker upp med monterade grejor utan kvitto, eftersom man inte sparat dem för man kanske köpte grejerna beggat utan tanke på att varesig sälja vidare eller tävla. Däribland undertecknad.

                            Med vänlig hälsning, Z
                            Tror inte det är ngr problem i praktiken.
                            Jag har inte sett ngn begära att få se kvitton ute på tävlingar....ännu...
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Tror inte det är ngr problem i praktiken.
                              Jag har inte sett ngn begära att få se kvitton ute på tävlingar....ännu...
                              Det var det jag hoppades på. Jag vill liksom inte bygga bil och dyka upp och riskera att bli utkastad när man saknar kvitton på hälften, vissa av grejjerna ett sonyslutsteg har hängt med mig sen min förstabil d.v.s. Mer än tio år men det låter bra. När man va 18 å skulle åka med skallrande karossdetaljer som alla andra var det inte så noga. Jag köpte det dessutom begagnat. Det lämnar 4 x 50 W men jäklar vad fint det spelar...

                              Det steget kommer hänga med om jag börjar tävla. Blir nog bra för ett par diskanter tror jag.

                              Med vänlig hälsning, Magnus

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Har hängt med i denna tråd men inte skrivit nåt ännu, men det som jag ser är att många nybörjare verkar ha väldigt svårt att hitta information om HUR man tävlar. Det måste alltså vara tydligare både på forum och bilstereoförbundets hemsida var man hittar infon.
                                Regler, klasser, tävlingar/arrangemang och guider måste vara tydligare på hemsidan.

                                Är det svårt och otydligt hur man ska gå tillväga så tappar man många nybörjare bara där.

                                Comment

                                Working...
                                X