Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säsong 2014 Förslag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Säsong 2014 Förslag

    Det är ganska många separata frågor uppe på tal i tråden så här långt.

    Några av de mer konstruktiva bidragen har handlat om:

    -Hur skall Bilstereo Sverige organiseras och knytas ihop på super-macro nivå.
    -Varför skall man tävla i SQ - vad är det som lockar?
    -Vad upplevs som trösklar in i tävlandet?
    -Förslag på mellanting för upplevd enklare tillgänglighet (SoundOnly variant)
    -Om kvalsystem och bonuspoängvarianter till SM.
    -Om regionindelningar och 'utbildningar' för att hålla enkla events
    -Klassindelning med prisbegränsningar igen.
    -Om tävling med halvklara bilar eller inte.

    ...och en del mellansnack om diverse.
    Det är rätt mycket att bita i för en enskild tråd.
    Kanske mest förvirrande så här i efterhand när jag ögnade igenom hela tråden är hur det ibland handlar om hur FÖRBUNDET skall göra si eller så, eller inte borde göra varken si eller så. Ibland handlar det om hela bilstereokulturen. Här och var frågas efter personliga erfarenheter, ibland raljeras det över detaljgrad. Och lathet.
    Tittar man på första inlägget faller det mesta utanför ramen för tråden - utom möjligen titeln.

    Tydligt är att äpplen allt för ofta jämförs med päron. När några vill snacka om träd och andra om blommor och gammal god honung.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • Re: Säsong 2014 Förslag

      Tur då att vissa har koll på helheten.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • Re: Säsong 2014 Förslag

        Originally posted by Mats H View Post
        Tur då att vissa har koll på helheten.
        Alla har sin favorit ...paj

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • Re: Säsong 2014 Förslag

          Det komiska i tråden är att det faktiskt inte är så många tävlanden som skriver
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • Re: Säsong 2014 Förslag

            Originally posted by octan View Post
            Men grejen är ändå.
            Om de personer som inte tävlar, men kan tänka sig att börja, tycker ungefär samma så borde vi ta åt oss av kritiken. Eller hur? Utan nya tävlingsdeltagare så försvinner vi snart.

            Oavsett vad de "gamla" duktiga/kunniga rävarna tycker. Alla vet att tiderna har förändrats sen sporten var stor. [/URL]
            Det är inte bara tiderna som har förändrats. Framförallt har bilarna förändrats. Det är betydligt svårare för en nybörjare att anpassa sig till reglerna numera. I en bil från 86 fanns det gott om plats överallt, inga airbags och 10 % av dagens elektronik. Idag är det en stor utmaning för många nybörjare att överhuvudtaget få en spelande anläggning.

            Det är bland annat därför jag efterfrågar lite ”flexibilitet”. Med ”flexibilitet menar jag inte att man ska ta bort regler men att man i Rookieklassen kanske borde bedöma felets storlek istället för att bedöma rätt eller fel. Jag tänker framförallt på avsäkringar för det kan eventuellt bli ett problem för mig. Jag vill ha min säkringsterminal där jag lätt kan komma åt den och den går att skruva fast på ett säkert sätt. I min bil finns det ett sidofack som är väl lämpat för detta. Om det visar sig att det behövs 42 cm kabel för att kunna ha den där så kommer den att sitta där oavsett vad reglerna säger. Varför? För att jag bygger min bil för min skull inte för tävlandets skull. Jag skulle dock gärna kunna tänka mig att tävla.

            Just den gruppen tror jag är den lättaste att locka till tävlingar. Vi som har mer eller mindre färdigbyggda bilar men som inte är byggda för tävling. Är reglerna då lite mer förlåtande så tror jag att många fler skulle dyka upp på tävling. För vem vill komma till en tävling och veta att domaren kommer att säga att bilen är 100 % osäker (0 poäng) p.g.a. en liten detalj.

            Originally posted by gurenius View Post
            Jag kan absolut förstå önskemålen om att ha en motsvarighet av SQ till dBs drop-in-mätningar. Typ "Testa välljud - hur bra låter din bil?" Mitt förslag till en sådan "SQ-mätning"-klass kommer här!

            Målet är att få fler nybörjare utan tävlingsbakgrund att våga prova på utan att "tappa ansiktet" och samtidigt förbättra anläggningen i bilen. När dagen är slut ska deltagaren ha en positiv känsla oavsett resultat i tävlingen.

            Dagen börjar med ett frivilligt kvalmoment (efter succé-konceptet i Bassrace) där det körs en RTA-mätning. Varför? För att visuellt kunna visa upp en motsvarighet till dB-mätningen, förklara begreppet tonalitet och få igång en dialog med deltagaren om vad som bedöms. Deltagaren får en möjlighet att justera bilen (tillsammans med en fadder, annan deltagare eller vem som nu är lämplig) om mätningen visar på stora brister.

            Dagen fortsätter med en visuell inspektion av installationen som INTE poängsätts. Misstag som ej lämplig avsäkring eller bristande fastsättning påpekas. Några övriga krav alá EMMA finns inte.

            Ljudet bedöms därefter på samma nivå som EMMAs tävlingsklasser med protokoll. Efter bedömningen får deltagaren protokollet i handen och behöver inte vänta på någon prisutdelning sist på dagen. Tanken med det är att ge en möjlighet att börja justera anläggningen direkt med hjälp av den expertis som faktiskt finns på plats.

            Lämplig klassindelning är baserad på ekonomi (svenskt rekommenderat pris av generalagenten). Produkter som räknas är framsystem, basar, slutsteg och ljudprocessorer. Ej huvudenheter! Varför? Det är så vanligt idag med OEM-enheter, surfplattor, telefoner etc att en prisbegränsning känns orättvis.

            Förslag: 10.000 SEK, 20.000 SEK och Unlimited.
            Det låter som ett mycket bra förslag!

            Dock så tycker jag att installationen ska poängsättas men på ett ”flexibelt” sätt som jag beskrev ovan.

            Klassindelning tycker jag inte är nödvändigt. Speciellt inte baserad på ekonomi. De flesta nybörjare köper sina saker begagnat och har ingen aning vad sakerna kostar nya. Dessutom så gör en sådan klassindelning att man bör räkna på vad sakerna kommer att kosta redan innan man börjar bygga. Då riskerar man att tappa många av dem som inte haft en tanke på tävling när de började bygget. Jag tycker att det är bättre att bedömning görs utifrån vilka förutsättningar som finns. Hur stor del av anläggningens potential har man fått ut?

            Oavsett om ditt förslag modifieras eller inte så kommer jag till en sådan tävling så länge den genomförs på ett rimligt avstånd från mig och man får veta om den i god tid.

            Comment


            • Re: Säsong 2014 Förslag

              Så du menar att bilarnas konstruktion gör att det är svårare idag att tävla för en nybörjare???? Rätta mig om jag har fel men har nybörjarna blivit mindre kompetenta nu än vad de var på 90-talet?

              Ett väldigt enkelt sätt att göra rätt är faktiskt att sätta sig ner och läsa igenom reglerna innan man bygger en bil man vill tävla med. Alla reglerna finns gratis att ladda hem från internet (på 90-talet fick man köpa en regelbok). Sen har vi ett mycket eminent forum där man kan ställa frågor om hur reglerna skall tolkas och få hjälp av erfarna tävlande (på 90-talet fick man ringa någon eller skicka brev).

              Jag undrar i vilken annan sport eller tävlingsform måste man inte följa de regler som är uppsatta? Reglerna är skapade av folk som hållit på med denna hobby länge och som har mycket djup insikt i hur det skall vara. Vi har flera mycket kända namn från Sverige som varit med och påverkat reglerna och jag tror inte för en sekund att de gjort det för att jävlas med nybörjare.
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • Re: Säsong 2014 Förslag

                Originally posted by Bengt View Post
                Det är inte bara tiderna som har förändrats. Framförallt har bilarna förändrats. Det är betydligt svårare för en nybörjare att anpassa sig till reglerna numera. I en bil från 86 fanns det gott om plats överallt, inga airbags och 10 % av dagens elektronik. Idag är det en stor utmaning för många nybörjare att överhuvudtaget få en spelande anläggning.

                Det är bland annat därför jag efterfrågar lite ”flexibilitet”. Med ”flexibilitet menar jag inte att man ska ta bort regler men att man i Rookieklassen kanske borde bedöma felets storlek istället för att bedöma rätt eller fel. Jag tänker framförallt på avsäkringar för det kan eventuellt bli ett problem för mig. Jag vill ha min säkringsterminal där jag lätt kan komma åt den och den går att skruva fast på ett säkert sätt. I min bil finns det ett sidofack som är väl lämpat för detta. Om det visar sig att det behövs 42 cm kabel för att kunna ha den där så kommer den att sitta där oavsett vad reglerna säger. Varför? För att jag bygger min bil för min skull inte för tävlandets skull. Jag skulle dock gärna kunna tänka mig att tävla.

                Just den gruppen tror jag är den lättaste att locka till tävlingar. Vi som har mer eller mindre färdigbyggda bilar men som inte är byggda för tävling. Är reglerna då lite mer förlåtande så tror jag att många fler skulle dyka upp på tävling. För vem vill komma till en tävling och veta att domaren kommer att säga att bilen är 100 % osäker (0 poäng) p.g.a. en liten detalj.
                Du kommer ju inte nu att bli diskad för att att den kabeln är för lång utan enbart tappa poäng. Så jag tycker att du ska åka på din första tävling trots att du vet om detta felet. Är lätt att inte veta hur man ska lösa problemen i början innan man fått in "rätt" tänk i skallen. Du kommer garanterat få två tre förslag av installationsdommaren vart du kan sätta huvudsäkringen så att du inte nollar den punkten. Och det är säkert förslag du själv inte alls tänkt på. Annars får du väl välja din lösning men ta att du tappar poäng på detta. Finns säkert folk som väljer att tappa lite poäng på att deras högtalare skymmer sikten lite för att istället få bättre ljudpoäng.
                Finns flera runt om i sthlm som tävlar/tävlat som säkert kan ge dig en hel del matnyttiga tips om dom tar en titt i din bil. Själv bor jag nere i Nynäs om du finns på södra sidan och vill åka dit. Problem är till för att lösas. Själv tycker jag att man bygger sig runt problemet istället för att ändra reglerna.

                Själv sitter jag i problemet att jag har knä-airbags i min bil samt filter för ac'n som gör att jag inte kan bygga front-sub. En smäll jag får ta då jag vägrar ta bort airbagen och inte vill bygga in det filtret. Får lösa problemet med en bra sub på annat sätt istället. Jag tycker inte man ska skippa bedömningen av sub på det tonala bara för det.

                Comment


                • Re: Säsong 2014 Förslag

                  Originally posted by Gandalf View Post
                  Så du menar att bilarnas konstruktion gör att det är svårare idag att tävla för en nybörjare???? Rätta mig om jag har fel men har nybörjarna blivit mindre kompetenta nu än vad de var på 90-talet?
                  Ja, jag menar att bilarnas konstruktion gör det mycket svårare idag. Det inser nog alla som tänker efter lite. Bara att få ut kablar i dörrarna på ett säkert sätt tog mig tio gånger längre tid i min nuvarande 9-5:a än det gjorde i slutet av 90-talet på min dåvarande Ford Sierra. Att nybörjarna skulle vara mindre kompetenta är bara dumheter.

                  Originally posted by Gandalf View Post
                  Ett väldigt enkelt sätt att göra rätt är faktiskt att sätta sig ner och läsa igenom reglerna innan man bygger en bil man vill tävla med. Alla reglerna finns gratis att ladda hem från internet (på 90-talet fick man köpa en regelbok). Sen har vi ett mycket eminent forum där man kan ställa frågor om hur reglerna skall tolkas och få hjälp av erfarna tävlande (på 90-talet fick man ringa någon eller skicka brev).
                  Det är just det problemet jag försöker belysa. De flesta nya potentiella tävlande blir intresserade av att tävla för att de håller på att bygga eller har byggt färdigt sin bil. Då är det ofta för sent att sätta sig och läsa regelböcker. Därför skulle det sannolikt bli fler nya tävlande om folk kunde ställa upp med den bil de redan byggt. Sen kommer förhoppningsvis ett antal av dessa tycka att det är så kul så att det är värt att börja om från början och då göra det på ditt sätt i en högre klass.

                  Originally posted by Gandalf View Post
                  Jag undrar i vilken annan sport eller tävlingsform måste man inte följa de regler som är uppsatta? Reglerna är skapade av folk som hållit på med denna hobby länge och som har mycket djup insikt i hur det skall vara. Vi har flera mycket kända namn från Sverige som varit med och påverkat reglerna och jag tror inte för en sekund att de gjort det för att jävlas med nybörjare.
                  Jag undrar nästan om du missförstår med flit. I Hockey får du sitta utvisad i 2 minuter om du gör ett litet fel, 5 minuter eller resten av matchen om det är större. I Fotboll blir det frispark för ett litet fel, varning för ett större och utvisning för ett stort fel. Liknande system skulle kunna tillämpas i bilstereo. Vilket det redan gör överallt utom när det gäller säkerhet verkar det som.

                  Comment


                  • Re: Säsong 2014 Förslag

                    Men du blir ju inte diskad om du gör fel. Du får poängavdrag bara. Det är ju något man får leva med eller du tycker inte att man skall få avdrag om man är nybörjare?

                    Jag försöker verkligen förstå resonemanget men gör det inte. Oavsett vilken nybörjarklass som man skapar kommer där alltid vara skillnader, vissa har koll på reglerna och andra inte. Med ditt synsätt kommer de som väljer att följa reglerna bli straffade och inte vinna något på att göra "rätt".

                    Jag håller med om att bilar överlag inte är lätta att bygga stereo i men det är ju också lite av tjusningen. Om det hade varit lätt hade ju alla klarat av det. Vi skall väl ändå utse Sveriges bästa/duktigaste billjudsbyggare och hur skall det gå till om där inte ställs några krav på de tävlande?

                    Jag började tävla en gång i tiden för att det var en utmaning, inte för att rida på en räkmacka. Jag har inte vunnit fler tävlingar än vad jag vunnit och det gav mig bara mer motivation att fortsätta. Idag verkar det som att om man inte vinner direkt ger man upp.

                    Jag är fullt övertygad om att mina åsikter sticker i ögonen på folk och vill man kalla mig gammalmodig så är det helt ok. Men jag vidhåller att det inte skall vara för enkelt för då har vinsten inget värde.
                    Jag ÄR Gandalf!!!

                    Comment


                    • Re: Säsong 2014 Förslag

                      Originally posted by BMF View Post
                      Du kommer ju inte nu att bli diskad för att att den kabeln är för lång utan enbart tappa poäng. Så jag tycker att du ska åka på din första tävling trots att du vet om detta felet. Är lätt att inte veta hur man ska lösa problemen i början innan man fått in "rätt" tänk i skallen. Du kommer garanterat få två tre förslag av installationsdommaren vart du kan sätta huvudsäkringen så att du inte nollar den punkten. Och det är säkert förslag du själv inte alls tänkt på. Annars får du väl välja din lösning men ta att du tappar poäng på detta. Finns säkert folk som väljer att tappa lite poäng på att deras högtalare skymmer sikten lite för att istället få bättre ljudpoäng.
                      Finns flera runt om i sthlm som tävlar/tävlat som säkert kan ge dig en hel del matnyttiga tips om dom tar en titt i din bil. Själv bor jag nere i Nynäs om du finns på södra sidan och vill åka dit. Problem är till för att lösas. Själv tycker jag att man bygger sig runt problemet istället för att ändra reglerna.

                      Själv sitter jag i problemet att jag har knä-airbags i min bil samt filter för ac'n som gör att jag inte kan bygga front-sub. En smäll jag får ta då jag vägrar ta bort airbagen och inte vill bygga in det filtret. Får lösa problemet med en bra sub på annat sätt istället. Jag tycker inte man ska skippa bedömningen av sub på det tonala bara för det.
                      Du har helt rätt i det mesta av det du skriver men jag tycker att du missar det viktigaste. Att tappa poäng tror jag att de flesta nybörjare förväntar sig och tycker är helt okej. Men jag tror att det är ett stort psykologiskt hinder att veta att de kommer att få 0 poäng. Att veta att bilen kommer att bli klassificerad som 100% osäker. Därför tror jag att fler skulle prova på om man hade en mer förlåtande poängbedömning även på säkerheten.
                      Last edited by Bengt; October 13, 2013, 17:53.

                      Comment


                      • Re: Säsong 2014 Förslag

                        Originally posted by Bengt View Post
                        Du har helt rätt i det mesta av det du skriver men jag tycker att du missar det viktigaste. Att tappa poäng tror jag att de flesta nybörjare förväntar sig och tycker är helt okej. Men jag tror att det är ett stort psykologiskt hinder att veta att de kommer att få 0 poäng. Att veta bilen kommer att bli klassificerad som 100% osäker. Därför tror jag att fler skulle prova på om man hade en mer förlåtande poängbedömning även på säkerheten.
                        Har du gjort allt rätt annars så kommer du att få 110poäng istället för 115 i klassen Advanced unl. Dvs att du tappar 5poäng. Så mycket att klaga på är det inte. Det är inte så att du kommer få 0poäng totalt på installationen eller bli diskad.

                        Comment


                        • Re: Säsong 2014 Förslag

                          Originally posted by Gandalf View Post
                          Men du blir ju inte diskad om du gör fel. Du får poängavdrag bara. Det är ju något man får leva med eller du tycker inte att man skall få avdrag om man är nybörjare?

                          Jag försöker verkligen förstå resonemanget men gör det inte. Oavsett vilken nybörjarklass som man skapar kommer där alltid vara skillnader, vissa har koll på reglerna och andra inte. Med ditt synsätt kommer de som väljer att följa reglerna bli straffade och inte vinna något på att göra "rätt".

                          Jag håller med om att bilar överlag inte är lätta att bygga stereo i men det är ju också lite av tjusningen. Om det hade varit lätt hade ju alla klarat av det. Vi skall väl ändå utse Sveriges bästa/duktigaste billjudsbyggare och hur skall det gå till om där inte ställs några krav på de tävlande?

                          Jag började tävla en gång i tiden för att det var en utmaning, inte för att rida på en räkmacka. Jag har inte vunnit fler tävlingar än vad jag vunnit och det gav mig bara mer motivation att fortsätta. Idag verkar det som att om man inte vinner direkt ger man upp.

                          Jag är fullt övertygad om att mina åsikter sticker i ögonen på folk och vill man kalla mig gammalmodig så är det helt ok. Men jag vidhåller att det inte skall vara för enkelt för då har vinsten inget värde.
                          Självklart ska man få poängavdrag men inte 100%.

                          Ingen ska bli straffad för att man följer reglerna men ingen borde heller bli halshuggen för ett litet fel.

                          Självklart ska det ställas krav. Men man kommer nog att locka fler att prova på för första gången om kraven är lite mer förlåtande. Sveriges bästa billjudsbyggare finns inte i Rookieklassen så enkelt är det. Så varför inte låta Rookieklassen vara en skola mot de högre klasserna. En klass där man kan komma med vilken bil som helst och introduseras i reglerna, lära känna andra med samma intresse och på så sätt får de erfarenheter, kontakter, intresse och kunskaper som krävs för att nästa år kliva upp i en högre klass där det självklart ska vara strängare regler. Helt enkelt göra det så lätt som möjligt för folk att komma och prova på.

                          Comment


                          • Re: Säsong 2014 Förslag

                            Se bilstereotävlandet som fotboll eller hockey.
                            Där finns olika divisioner efter hur bra dom är, precis som våra klasser när vi tävlar i bilstereo.

                            Om vi då ska tillämpa förmildrande regler för nybörjare så borde man få fälla motståndaren i korpen utan att domaren blåser
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Säsong 2014 Förslag

                              Originally posted by Bengt View Post
                              Du har helt rätt i det mesta av det du skriver men jag tycker att du missar det viktigaste. Att tappa poäng tror jag att de flesta nybörjare förväntar sig och tycker är helt okej. Men jag tror att det är ett stort psykologiskt hinder att veta att de kommer att få 0 poäng. Att veta att bilen kommer att bli klassificerad som 100% osäker. Därför tror jag att fler skulle prova på om man hade en mer förlåtande poängbedömning även på säkerheten.
                              Bilen brann ju inte så mycket. Bara litegrann Sorry. Kunde inte låta bli
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • Re: Säsong 2014 Förslag

                                Originally posted by Bengt View Post
                                Självklart ska man få poängavdrag men inte 100%.

                                Ingen ska bli straffad för att man följer reglerna men ingen borde heller bli halshuggen för ett litet fel.

                                Självklart ska det ställas krav. Men man kommer nog att locka fler att prova på för första gången om kraven är lite mer förlåtande. Sveriges bästa billjudsbyggare finns inte i Rookieklassen så enkelt är det. Så varför inte låta Rookieklassen vara en skola mot de högre klasserna. En klass där man kan komma med vilken bil som helst och introduseras i reglerna, lära känna andra med samma intresse och på så sätt får de erfarenheter, kontakter, intresse och kunskaper som krävs för att nästa år kliva upp i en högre klass där det självklart ska vara strängare regler. Helt enkelt göra det så lätt som möjligt för folk att komma och prova på.
                                *host* Tittar man på reglerna och vad som bedöms och hur dte skall bedömmas så ÄR Det just precis vad Rookie är avsedd att vara.

                                Däremot kan jag förstå tanken du har.
                                Säg avsäkring och kabeldragning. Istället för 0 eller 10p så varför inte 0-10p i steg om säg 2p. Dina 2 extra cm på kabeln kan ge 2-10p i avdrag beroende på hur det är draget. Är det säkert draget men 2cm för långt, 2p avdrag.
                                Är kabel dragen genom metall utan skydd mellan kabeln och metall 20p avdrag. Grova exempel men du förstår tanken.
                                Hade DET varit ngt för dig?


                                Bara en tankeställare:
                                Hur tror du att de i de övre klasserna gör då de fått enligt deras tycke för stora avdrag i installationen? Ger upp eller lyfter loss paneler och åtgärdar vad som behövs?

                                Ärligt talat....jag ser inte problematiken.
                                Som jag sagt tidigare: Det är utvecklande att tävla och få till sig vad man gjort fel och hur man kan förbättra det man gjort. Till en viss gräns givetvis.
                                De gånger jag tävlat har det gått totalt åt helvete för mig. Likväl har jag dykt upp då och då och tävlat. De domare som har bedömt mig har förklarat på ett väldigt bra sätt vad som varit fel och varför. De har även tipsat om hur jag kunnat förändra det.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X