Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

    Elmia är ett event det är fler och kan bli bra många fler om vi alla hjälps åt å anstränger oss... Kolla uppslutningen förra året hos Seastreams tex. Det går om man vill

    Comment


    • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

      Originally posted by Holst View Post
      Som det var i Finland förut å kanske fortfarande så var förbundet uppdelat i säg 3grupper jag kommer inte ihåg exakt, en sy en mellan och en norr och så var det några ur varje del som utgjorde en "huvud" styrelse som körde telefon konferens om stora tävlingar mesans de lokala grupperna anordnade de "lokala" tävlingarna. Ngt liknande skulle i min mening antagligen funka i Sverige med. Här i Stockholm finns det en helvetes massa stereobilar. Som jonasH skrev om Pierres första event... Många lokala valpar jag snackat med vågar inte tävla för de tror att man måste spela 150+ i dB och man måste ha alpine F1 eller ODR tex för att kunna tävla i SQ. Nu har det gått så långt att tom jag e sugen på att tävla igen så helvetet har antagligen frusit till is men så är det. Ngt som vi skulle kunna anamma som de kör i latin Amerika är just en klass där man mäter bakom bilen. Kolla hur satans många det är som bygger för att spela med dörrarna öppna dvs man kör demo oavsett sponsorer eller ej. DET drar folk. Jag tog bilder nere på Vallåkra första året jag å Örjan va nere med spl jettan och när vi eller Marko drog på så vart resultatet: folk kom som flugor till en koskit! Stod ngn längre bort från oss som spelade ngn djävulsk djupbas å då drog folk vidare. Kolla även bland alla volvoar som står där nere vet flertalet som spelar galet högt men de vågar inte för att de har fått dör sig att det är en gäng helsponsrade människor som går med näsan i vädret. Visst jag kan vara pissdryg på nätet men jag har ALDRIG låtit bli å svara på frågor eller annat när man stått vid bilen.

      Nä 2013 måste vi som har detta som hobby och leverne att bli ngt bra. Som Björn skrev snacka med finnarna om maxboom tex. Kolla deras bilder, helt sjuka uppslutningar med folk. Finns dessutom folk på Åland som visat intresse å komma å tävla hos Seastreams nästa år

      Kan bara hålla med det med demo så hade jag o Kim hade det riktigt roligt 2005-2006 när vi demade med rexen och det drog folk vill jag lova minns ju oxå vallis då vi demade för fullt o killen bakom hade nån grön celica "som varit med i bilsport" med nån lättklädd tjej som krålade över bilen men dom blev ensamma tills vi sänkte volymen rejällt
      Mycket synd att det har blivit så hårda regler vid Elmia
      http://kove.se

      http://street-beat.se

      Comment


      • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

        Originally posted by DD-rexen View Post
        Mycket synd att det har blivit så hårda regler vid Elmia
        Just det där kan vi släppa, för det kommer inte ändra sig åt vårat håll, snarare tvärtom om något håll..Vi måste hitta andra vägar.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

          En rätt bra tråd det här. Skall försöka peka på en riktning.

          Senare delar av tråden upplever jag handla i grund och botten om hur förbundet skall lyckas engagera butiker på ett eller annat sätt, till att få igång tävlandet. Det pratas om att förbundet måste ha något att <erbjuda>.

          Tidigare i tråden diskuterades olika tävlingsformat. Jag tycker vi skall tillbaka till detta med diskussionen. För, skall förbundet ta fram ett "erbjudande" till butiker behöver det finnas ett fokus på tävlingsformer. Jag tror att våra tävlingsformer är ett grundläggande problem för att få butiker med på banan, och självklart för de "oinvigda".

          Hittils är det tillsynes ingen som förnekar att enkla snabba upprigg "kom hit och mät din anläggning" drar folk och gör det populärt. ....sedan blir det <ett ganska stort hopp> när man måste ta till sig regelverket för att begripa vilken klass man borde tillhöra på "riktig tävling". Jag tror vi behöver kika på mer LEKFULLA tävlingsmoment. Där det skall finnas en gnutta tur <på plats> så det GÅR att slå någon som egentligen har en bättre bil (märk väl: varken bättre utrustning, lr bättre byggt - bättre som helhet).
          Det närmaste jag känner till är BassRace - som är sjukt bra.
          Jag tror det finns mkt att vinna på att profilera ljudtävlingar som något MER än bara "spela högst så vinner du". Lekfulla tävlingsmoment ger plats åt fler än bara <kändisarna>.

          Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

            Du är nog inne på rätt spår.

            Det finns förslag på att göra eventen till större samlingar där alla är välkomna.

            Ett exempel är som "Ljudbyn" på Vallåkra där alla samlas på ett anvisat område.

            Vill man sälja grejer får man betala för monterplats som vanligt, men "butiksbilar" kommer ju in på området mot låg avgift.

            Vanliga dödliga intresserade som har lite dekaler från sin favoritbutik får billig reklamplats och detta måste även butiker och leverantörer uppskatta?

            För att detta ska fungera krävs en slags "demo-licens". Förbundet vill att dessa bilar ska vara registrerade för att undvika missbruk av demo-området.

            Man löser en licens och följer några enkla trivselregler (typ städad bil och ingen försäljning vid bilen) samt naturligtvis att man har en stereo man vill visa upp.

            Får man ihop ett antal bilar, är tjänar även de som håller i eventen på detta genom ökade besökare. Billjud drar fortfarande folk och kan man få ett eget område på tex Emmaboda, kommer det att åka folk bara för att se oss.

            Det är viktigt att kommunicera att det är LJUDET som är viktigt i detta området och inte bilen i övrigt.

            Förväntar vi oss renodlade showbilar faller hela grejen.

            Originally posted by zrken View Post
            En rätt bra tråd det här. Skall försöka peka på en riktning.

            Senare delar av tråden upplever jag handla i grund och botten om hur förbundet skall lyckas engagera butiker på ett eller annat sätt, till att få igång tävlandet. Det pratas om att förbundet måste ha något att <erbjuda>.

            Tidigare i tråden diskuterades olika tävlingsformat. Jag tycker vi skall tillbaka till detta med diskussionen. För, skall förbundet ta fram ett "erbjudande" till butiker behöver det finnas ett fokus på tävlingsformer. Jag tror att våra tävlingsformer är ett grundläggande problem för att få butiker med på banan, och självklart för de "oinvigda".

            Hittils är det tillsynes ingen som förnekar att enkla snabba upprigg "kom hit och mät din anläggning" drar folk och gör det populärt. ....sedan blir det <ett ganska stort hopp> när man måste ta till sig regelverket för att begripa vilken klass man borde tillhöra på "riktig tävling". Jag tror vi behöver kika på mer LEKFULLA tävlingsmoment. Där det skall finnas en gnutta tur <på plats> så det GÅR att slå någon som egentligen har en bättre bil (märk väl: varken bättre utrustning, lr bättre byggt - bättre som helhet).
            Det närmaste jag känner till är BassRace - som är sjukt bra.
            Jag tror det finns mkt att vinna på att profilera ljudtävlingar som något MER än bara "spela högst så vinner du". Lekfulla tävlingsmoment ger plats åt fler än bara <kändisarna>.

            Surk
            Last edited by Mats H; November 12, 2012, 09:06.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

              Originally posted by Holst View Post
              Kolla uppslutningen förra året hos Seastreams tex. Det går om man vill
              Det går även i Skåne, har för mig vi var drygt 140 bilar på SpringBreak som mest.
              Det året körde vi även ett område för återförsäljare, dessa var placerade i focus rakt in på det inhägnade tävlingsområdet!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                Originally posted by Mats H View Post
                Du är nog inne på rätt spår.

                Det finns förslag på att göra eventen till större samlingar där alla är välkomna.

                Ett exempel är som "Ljudbyn" på Vallåkra där alla samlas på ett anvisat område.

                Vill man sälja grejer får man betala för monterplats som vanligt, men "butiksbilar" kommer ju in på området mot låg avgift.

                Vanliga dödliga intresserade som har lite dekaler från sin favoritbutik får billig reklamplats och detta måste även butiker och leverantörer uppskatta?

                För att detta ska fungera krävs en slags "demo-licens". Förbundet vill att dessa bilar ska vara registrerade för att undvika missbruk av demo-området.

                Man löser en licens och följer några enkla trivselregler (typ städad bil och ingen försäljning vid bilen) samt naturligtvis att man har en stereo man vill visa upp.

                Får man ihop ett antal bilar, är tjänar även de som håller i eventen på detta genom ökade besökare. Billjud drar fortfarande folk och kan man få ett eget område på tex Emmaboda, kommer det att åka folk bara för att se oss.

                Det är viktigt att kommunicera att det är LJUDET som är viktigt i detta området och inte bilen i övrigt.

                Förväntar vi oss renodlade showbilar faller hela grejen.
                Det ser ut som att du sitter på en hel del info, du pratar hela tiden om vi och oss.

                Har du blivit tilldelad en uppgift som vi medlemmar eller sponsorer inte fått vetskap om eller är det bara spekulationer och önskemål?
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Det ser ut som att du sitter på en hel del info, du pratar hela tiden om vi och oss.

                  Har du blivit tilldelad en uppgift som vi medlemmar eller sponsorer inte fått vetskap om eller är det bara spekulationer och önskemål?
                  Det är bara idéer och jag har inget uppdrag alls från någon.

                  Tråden heter ju "Förslagstråd" eller hur.

                  Ingen annan har kommit upp med något konkret för att fånga en större publik, så nån får ju börja spåna så det händer nåt.

                  Verkar det intressant eller finns det några andra uppslag?
                  Last edited by Mats H; November 12, 2012, 10:32.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                    Fortsätter att tjöta om andra idéer:

                    SQ:

                    Få klasser i Sverige, vill man till Europafinal kan man sikta in sig på en speciell klass och bygga därefter.

                    Förslagsvis en Experienced, en Advanced, en Master och Expert. Kanske ännu färre klasser?

                    Det går att tävla ihop och har bevisats gång på gång att priset på anläggningen inte spelar så stor roll som man vill tro.

                    Framför allt skulle det behövas en prisbegränsad klass typ 2000€ för att fånga nya deltagare.

                    Det går då att knåpa ihop en anläggning med antingen en kompetent huvudenhet eller original-HU plus en enklare processor, ett femkanals-steg, sub och ett kit-system för den summan.

                    Som idag avskräcker det nog en hel del med alla dyra anläggningar redan i Adv.
                    Få tar steget om man känner sig tvingad att satsa 50-100'+ för att börja tävla.

                    dB:

                    Här har jag inga förslag på klasser eller format.

                    Däremot finns det rent logistiska problem som jag tycker man borde se över.

                    Varför ska två bilar köra fram mot riggen och sedan tvingas backa för att släppa fram nästa par?

                    I min värld skulle det vara möjligt att köra förbi riggen och få ett flöde.

                    Inom riktig dragracing kör man ju inte in i tid-tavlan, utan förbi.
                    Last edited by Mats H; November 12, 2012, 10:20.
                    sigpic

                    -C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                    Comment


                    • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                      Två mycket bra inlägg i rad! Känns som att det faktiskt börjar komma lite idéer som drar detta framåt.

                      Comment


                      • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                        Originally posted by Extra Kim View Post
                        Två mycket bra inlägg i rad! Känns som att det faktiskt börjar komma lite idéer som drar detta framåt.
                        Tack! Ibland får man medhåll från oväntat håll.
                        sigpic

                        -C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                        Comment


                        • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Tack! Ibland får man medhåll från oväntat håll.
                          Jag missade att det fanns en sida till, så jag syftade på dessa:
                          Originally posted by zrken View Post
                          En rätt bra tråd det här. Skall försöka peka på en riktning.

                          Senare delar av tråden upplever jag handla i grund och botten om hur förbundet skall lyckas engagera butiker på ett eller annat sätt, till att få igång tävlandet. Det pratas om att förbundet måste ha något att <erbjuda>.

                          Tidigare i tråden diskuterades olika tävlingsformat. Jag tycker vi skall tillbaka till detta med diskussionen. För, skall förbundet ta fram ett "erbjudande" till butiker behöver det finnas ett fokus på tävlingsformer. Jag tror att våra tävlingsformer är ett grundläggande problem för att få butiker med på banan, och självklart för de "oinvigda".

                          Hittils är det tillsynes ingen som förnekar att enkla snabba upprigg "kom hit och mät din anläggning" drar folk och gör det populärt. ....sedan blir det <ett ganska stort hopp> när man måste ta till sig regelverket för att begripa vilken klass man borde tillhöra på "riktig tävling". Jag tror vi behöver kika på mer LEKFULLA tävlingsmoment. Där det skall finnas en gnutta tur <på plats> så det GÅR att slå någon som egentligen har en bättre bil (märk väl: varken bättre utrustning, lr bättre byggt - bättre som helhet).
                          Det närmaste jag känner till är BassRace - som är sjukt bra.
                          Jag tror det finns mkt att vinna på att profilera ljudtävlingar som något MER än bara "spela högst så vinner du". Lekfulla tävlingsmoment ger plats åt fler än bara <kändisarna>.

                          Surk

                          Originally posted by Mats H View Post
                          Du är nog inne på rätt spår.

                          Det finns förslag på att göra eventen till större samlingar där alla är välkomna.

                          Ett exempel är som "Ljudbyn" på Vallåkra där alla samlas på ett anvisat område.

                          Vill man sälja grejer får man betala för monterplats som vanligt, men "butiksbilar" kommer ju in på området mot låg avgift.

                          Vanliga dödliga intresserade som har lite dekaler från sin favoritbutik får billig reklamplats och detta måste även butiker och leverantörer uppskatta?

                          För att detta ska fungera krävs en slags "demo-licens". Förbundet vill att dessa bilar ska vara registrerade för att undvika missbruk av demo-området.

                          Man löser en licens och följer några enkla trivselregler (typ städad bil och ingen försäljning vid bilen) samt naturligtvis att man har en stereo man vill visa upp.

                          Får man ihop ett antal bilar, är tjänar även de som håller i eventen på detta genom ökade besökare. Billjud drar fortfarande folk och kan man få ett eget område på tex Emmaboda, kommer det att åka folk bara för att se oss.

                          Det är viktigt att kommunicera att det är LJUDET som är viktigt i detta området och inte bilen i övrigt.

                          Förväntar vi oss renodlade showbilar faller hela grejen.
                          Men du var ju författare till ett av dem så; Var så god!
                          Last edited by Extra Kim; November 12, 2012, 19:48. Reason: Sär skriv ni ng !

                          Comment


                          • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                            Några År sen jag var på Vallåkra och Ljudbyn

                            Är det nån paus mellan tävlingsmomenten?

                            Skulle man inte kunna göra nån rolig mellan tävling moment
                            typ "90 talets" skrika högst tävling med drop in eller anmälning.

                            Comment


                            • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                              Bra idéer som ventileras. Att banta ner SQ klasserna är helt rätt där en instegsklass är prisbegränsad. Sen att se till att SQ bedömningen sker på behörigt avstånd från bröl-byn .....förlåt ljud-byn skall det ju vara Vill man ta sig till EM får man bygga efter det men här i Sverige måste vi knöka ihopa deltagarna i gemensamma Rookie, advanced, master och expert klasser. Har vi tur får vi ihop 10 deltagare/klass, skulle det bli 20 är det helt underbart.
                              Jag ÄR Gandalf!!!

                              Comment


                              • Re: Förslagstråd inför tävlingsåret 2013

                                Originally posted by Gandalf View Post
                                Bra idéer som ventileras. Att banta ner SQ klasserna är helt rätt där en instegsklass är prisbegränsad. Sen att se till att SQ bedömningen sker på behörigt avstånd från bröl-byn .....förlåt ljud-byn skall det ju vara Vill man ta sig till EM får man bygga efter det men här i Sverige måste vi knöka ihopa deltagarna i gemensamma Rookie, advanced, master och expert klasser. Har vi tur får vi ihop 10 deltagare/klass, skulle det bli 20 är det helt underbart.
                                HÅLLER MED
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X