Announcement

Collapse
No announcement yet.

50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

Ville bara dela med mig av en tråkig, men nyttig erfarenhet.
    Jag letade 50mm2 kabel i början av sommaren och gick till en lokal elgrossist och kollade. Jo han hade visst 50mm2 på lager. Vi gick och kollade, men jag tyckte den så tunn ut!?
    Jag frågar om man kan mäta på olika sätt, inner/ytter på plast eller varför det såg så vekt ut. Han stirrar på mig och säger att man kan självklart bara mäta på ett sätt och det är alltid kardelerna man mäter.
    Aldrig med plasten.!
    Visst, det borde ju vara så men för säkerhets skull bad jag att få en provbit för att jämföra med andra kablar.
    Och mycket riktigt, den är mycket tunnare än den Autoleads kabel jag nu har som också är märkt 50mm2.
    Självklart avser det kardelerna.

Tänk på det innan ni springer iväg och köper billigaste kabeln hos elgrossisten. 95mm2 kanske inte är så grov...

Re: 50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

det är samma TOTAL area på kablarna. MEN i installationskabel TYP RK är tunnare än bilstereokabel.
    Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

Comment

Originally posted by TRUCKEN View Post
      det är samma TOTAL area på kablarna. MEN i installationskabel TYP RK är tunnare än bilstereokabel.
      Vad är TOTAL area?
      1mm2 är inte mer eller mindre, den är 1mm2!
      Annars är den ju 0,8mm2 eller så

Den enda area jag känner till är den vi talar om till vardags,
      alltså storlek på yta. Avser kabel area något annat?

Comment

Originally posted by TRUCKEN View Post
        Är det mer eller mindre " luft mellan kardelerna"?
        Alltså skulle den totala arean av koppar vara den samma.
        Man har bara delat upp den mer eller mindre i effektivt?

Comment

Om du har den mjuka Autoleads kabeln måste jag göra dig ledsen, det finns 50 mm2 kabel som SER ut att ha mer area!

Vill du ha en FET kabel ska du köpa STREETWIRE
          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Om du har den mjuka Autoleads kabeln måste jag göra dig ledsen, det finns 50 mm2 kabel som SER ut att ha mer area!

Vill du ha en FET kabel ska du köpa STREETWIRE
            Jag vill ha det som utlovas. Står det 50mm2 vill jag ha 50mm2 koppar, inte 32mm2 koppar och resten luft!
            Jag tror ju att man fyller en 50mm2 cirkel med så många kardeler/mycket koppar som möljigt.
            Inte att man mäter arean på varje enskild kardel och adderar fler tills man får 50mm2 koppar.
            Om man tänker på vad som är billigast att tillverka kan man nog anta att
            att mina farhågor stämmer.

Comment

Är mycket skumt de där, jag jobbar som linslagare av kopparlinor dock mest 7, 19 och 37trådiga till div grejer.
              Och vi har en 50mm som är 7 trådig som vi slår ihop av 7st 3.02 trådar och den ser ut att va LÅNGT ifrån den 50mm jag drar i bilen me i storlek.
              Men de räknas fram på nåt skumt sätt som jag inte har lagt mig i ännu. Så 50 e 50 men inte alltid som ögat tror.....

Comment

Originally posted by Tunnan View Post
                Är mycket skumt de där, jag jobbar som linslagare av kopparlinor dock mest 7, 19 och 37trådiga till div grejer.
                Och vi har en 50mm som är 7 trådig som vi slår ihop av 7st 3.02 trådar och den ser ut att va LÅNGT ifrån den 50mm jag drar i bilen me i storlek.
                Men de räknas fram på nåt skumt sätt som jag inte har lagt mig i ännu. Så 50 e 50 men inte alltid som ögat tror.....
                Det här är ju intressant!
                Man får helt enkelt köpa stång och böja genom bilen för att verkligen få den arean man söker. Men då dyker ju skineffekten upp..

Är det nån på forumet som VET hur tillverkarna räknar arean på kabel?

Comment

En massiv koppartråd på 50mm2 är 7,99mm i diameter. Är dina kablar mindre än så så är dom inte 50mm2.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                    En massiv koppartråd på 50mm2 är 7,99mm i diameter. Är dina kablar mindre än så så är dom inte 50mm2.
                    ne ligger på ca 9mm i diameter så de är ingen fara.

Ja ska du ha absolut bäst så e det en massiv koppar profil rakt igenom bilen men de är hyffs svårarbetade hehehe....

Comment

Eftersom spänning färdas på utsidan kabeln/kardelerna så gäller det att ha många smala kardeler (för bilbruk), det ger en större area än få som är grövre, blir en massa luft imellan som tar plats.

Så massiv koppar är inte speciellt bra strömledare!

Tjocka kardeler = Bra för hög spänning
                      Tunna kardeler = Bra för hög ström

Arean beräknar du på samma sätt som en cirkel skulle jag gissa! Vet faktiskt inte själv!
                      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Originally posted by Tunnan View Post
                        massiv koppar profil rakt igenom bilen men de är hyffs svårarbetade hehehe....
                        Inte om den är glödgad, det borde du veta som jobbar på Elkoppar!
                        Men du e kanske på VAC ?
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by AndrAAx View Post
                          Eftersom spänning färdas på utsidan kabeln/kardelerna så gäller det att ha många smala kardeler (för bilbruk), det ger en större area än få som är grövre, blir en massa luft imellan som tar plats.

Arean beräknar du på samma sätt som en cirkel skulle jag gissa! Vet faktiskt inte själv!
                          Tackar, har man fått lite mer matnyttig info idag me va vore en dag om man inte lärde sig nya grejer

Originally posted by Nonne View Post
                          Inte om den är glödgad, det borde du veta som jobbar på Elkoppar!
                          Men du e kanske på VAC ?
                          sant att den blir smidigare då men ska man upp i 50mm så blir de nog rätt bökigt endå... hehe..

Comment

Väg en halvmeter så får ni se!
                            Jag gjorde ett test med vanlig installations-RK och Biltemas "stereokabel" 'High current power cable' eller vad det står på den. Klippte av 40cm tror jag det var, och skalade. Vägde båda på brevvåg och de vägde i stort sätt exakt lika mycket.(inom ett gram vill jag minnas) Det tror jag är det som spelar störst roll! Men det ligger en del i det som AndrAAx säger också.

Man får heller inte glömma kontaktytorna, använd typ Skylermarks GRYMMA polskor, och pressa kabelskorna ordentligt så blir det kanon!

//Theo

EDIT. Nu minns jag, det var RK25 och Biltemas "21mm2" jag mätte, jag fick olika vikt såklart, men delade jag vikten med 25 respektive 21 så fick jag ut i stort sett identiska värden, så var det!
                            Last edited by Theo; August 29, 2009, 12:02.
                            Föredetta EMMAtävlande. Billjud kommer alltid vara en del av mig, men vi får se när det finns tid att bygga igen.

Comment

Originally posted by AndrAAx View Post

Massiv koppar är överlägset när det gäller att överföra ström. Speciellt när vi talar om DC och låga spänningar. Har man separata kardeler så ska man ju överföra strömmen till varje kardel för att få nytta av arean. Det är därför det är så viktigt med att pressa kabelskor ordentligt.

Ström eller spänning som går på ytan av kardelerna gäller vid högre spänningar har jag för mig.
                              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                              X