Announcement

Collapse
No announcement yet.

50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: 50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

[QUOTE=Mats H;9945]Ström eller spänning som går på ytan av kardelerna gäller vid högre spänningar har jag för mig.[/QUOT]

Det gäller t.o.m endast på AC växelspänning med höga frekvenser...
    p.g.a att det är högre induktans i ledarens centrum detta tvingar ut aktiviteten mot ytan när frekvensen ökar.

Skin-effekt är alltså inget som inträffar på DC spänning, så här funkar det fint med solida kopparledare...
    // Tommy
    MTR electronics
    Generalagent för Mohawk

Comment

Re: 50mm2 inte alltid 50mm2 !?!

Originally posted by AndrAAx View Post
      Eftersom spänning färdas på utsidan kabeln/kardelerna så gäller det att ha många smala kardeler (för bilbruk), det ger en större area än få som är grövre, blir en massa luft imellan som tar plats.

Så massiv koppar är inte speciellt bra strömledare!

Tjocka kardeler = Bra för hög spänning
      Tunna kardeler = Bra för hög ström

Arean beräknar du på samma sätt som en cirkel skulle jag gissa! Vet faktiskt inte själv!
      Skin-effekten som får strömmen att vandra mot ledarens yta förekommer inte vid DC likspänning som vi har bilen...så att strömmen kan orsaka reaktioner runt valfria atomer i hela ledaren.

Sen så tar faktiskt många klena kardeler mer plats än få grova, den luften du pratar om finns ju fortfarande kvar eftersom kardelerna är runda...det kommer alltid att finnas mellanrum mellan kardelerna, ju tunnare ju fler luftfickor.
      Plus att kardelerna ligger löst packade för att höljet inte klarar av att pressa samman alla små kardeler till en optimal area.

Märks tydligt när man klämmer en flertrådig kabel i en seriös kabelsko då ser man att det inte blir så mycket kvar av den opressade arean.
      // Tommy
      MTR electronics
      Generalagent för Mohawk

Comment

Working...
      X