Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om signalkablar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Frågor om signalkablar

    Och innan man ens behöver diskutera dyra produkter och kablar så skall man ta en funderare på HUR man gör en just installation.

    Många av de byggen som jag ser på olika forum eller rent av dömt har absolut ingen nytta av HiEnd prylar och kablar.

    Men det är en helt annan tråd.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • Re: Frågor om signalkablar

      Originally posted by JALLE View Post
      Och innan man ens behöver diskutera dyra produkter och kablar så skall man ta en funderare på HUR man gör en just installation.

      Många av de byggen som jag ser på olika forum eller rent av dömt har absolut ingen nytta av HiEnd prylar och kablar.

      Men det är en helt annan tråd.
      Amen to that!
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • Re: Frågor om signalkablar

        Originally posted by JALLE View Post
        Och innan man ens behöver diskutera dyra produkter och kablar så skall man ta en funderare på HUR man gör en just installation.

        Många av de byggen som jag ser på olika forum eller rent av dömt har absolut ingen nytta av HiEnd prylar och kablar.

        Men det är en helt annan tråd.
        Sedan finns det ju det där med prylb*g också , jag är själv lite av en sådan och såfort jag ger mig in på ngt nytt så blir det lätt att man står där med värsta sorten även om man knappt vet hur man gör eller är duktig på det , som ett exempel så när jag och kollegan(som är likadan) fick för oss att vi skulle börja köra cross igen efter en massa års uppehåll så lästes det flitigt överallt om vilken maskin som var bäst/värst och sedan inhandlade 2st nya sådana , med handen på hjärtat hade vi nog åkt nästan lika fort runt banan på en trimmad moped , men kul var det
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • Re: Frågor om signalkablar

          Originally posted by JALLE View Post
          Och innan man ens behöver diskutera dyra produkter och kablar så skall man ta en funderare på HUR man gör en just installation.

          Många av de byggen som jag ser på olika forum eller rent av dömt har absolut ingen nytta av HiEnd prylar och kablar.

          Men det är en helt annan tråd.
          Precis! Detta skulle jag självklart nämnt med, installationen är nummer 1. Bra högtalare, kablar, slutsteg osv gör inte mycket nytta alls om middarna är fastskruvade i masonit och elementet dämpat med en wettex duk (lol, sett detta en gång - snubben gnällde på dålig midbas). Bara för man köper dyra komponter behöver inte slutresultatet bli bra om inte installationen är riktig!

          Hewi's bil borde vara perfekt att testa kablar i, ni som har bra öron borde slänga ihop ett test och se hur mycket skillnad det är i en toppmatad installation med fina komponenter xD

          Comment


          • Re: Frågor om signalkablar

            Mycket bra som dyker upp i text här, särskillt det där om installationen !
            Dörrarna ska dämpas med bitumen och silent coat, dörrsidorna ska byggas om och förstärkas med plast och glasfiber och diskant + mellanregister hamnar innanför backspeglarna..

            Behöver ingen superkabel då jag har en kenwood 6047 hu och inga monstergrejer i övrigt heller, men förslag på vettiga kablar (gärna på löpmeter) som inte är så störningskänsliga vill jag höra

            Comment


            • Re: Frågor om signalkablar

              Originally posted by K_arlstrom View Post
              Mycket bra som dyker upp i text här, särskillt det där om installationen !
              Dörrarna ska dämpas med bitumen och silent coat, dörrsidorna ska byggas om och förstärkas med plast och glasfiber och diskant + mellanregister hamnar innanför backspeglarna..
              De som monterar högtalarna i dörrsidan utan fast förankring i plåten bakom FUSKAR!!!

              Oavsett hur du förstärker, plastar & dämpar så kommer det svikta.
              De som säger motsatsen har bara intalat sig detta pga att de är LATA!!!
              Roger Edvinsson
              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
              helst på saker av kolfiber :-)

              Comment


              • Re: Frågor om signalkablar

                Den som själv är utan skuld kastar första stenen

                sigpic

                What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                Comment


                • Re: Frågor om signalkablar

                  Originally posted by K_arlstrom View Post
                  Behöver ingen superkabel då jag har en kenwood 6047 hu och inga monstergrejer i övrigt heller, men förslag på vettiga kablar (gärna på löpmeter) som inte är så störningskänsliga vill jag höra
                  Jag blev själv tipsad om dessa komponenter på detta forum:

                  http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/...5-908-15&toc=0

                  http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/...7-02&toc=18749

                  Med tanke på att kablarna är nära kompisar med en massa andra kablar i bilen, som går till diverse elektronik och andra komponenter, så är det ett mindre mirakel att det i mitt tycke är helt störningsfritt.

                  Sen får vi väl se om andra tycker samma sak om 10 dagar cirkus
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • Re: Frågor om signalkablar

                    Tvistade kablar är mindre störkänsliga. Eh det finns en del kablar på löpmeter... kört med DLS Pro/Ultimate i mitt tidigare bygge, sen har Audison deras FS serie. Ligger runt 30-50kr/m. Men det är kontakterna som kostar sen, man lurar sig lite på det. Får räkna med ca 200kr kontakter/kabel om du inte ska ha Neutrik el. liknande, som kostar det där styckvis. RG62 från ELFA ska enligt många vara en bra kabel, hur pass störkänslig den är vet jag inte. Sen har Belden ett flertal partvinnade kablar med skärmledare (koppla ihop jorden med skärmen endast på ena sidan, kallas psuedo-balansering), detta hjälper till lite extra mot störningar. Dessa är ganska så styva så man får krångla lite med dom för att forma dom. Speccat är Belden 8719 riktigt bra, ledarresistans på 14,8ohm/km och kapacitansvärde på 75pF/m. Inte speciellt dyr heller, som sagt den är svårdragen så krångla inte med den om du har mycket böjar och andra trånga utrymmen.

                    Önskar man kunde gå över till optiskt ut/in på HU/slutsteg istället så man slapp drivor med RCA kablar överallt samt att optiskt är immunt mot all form av strålning och magnetfält. Om D/A omvandlarna är bra så har jag fått för mig att digital överföring är långt mer transparent än analog. Jag har även för mig att många föredrar coax istället för Toslink av någon anledning, men i bil är optiskt helt klart en fördel att ha. Skulle vara kul om någon tillverkade en HU med 4-vägs aktiv delning direkt ut till Toslink sen någon form av digitalt gränssnitt som länkar ihop stegen och delar upp signalen automatiskt utan en enda RCA sladd inblandad! Skulle nog vara möjligt att ge HU full kontroll över gain och övriga inställningar på stegen?... Nä nu blev de överkurs.

                    Comment


                    • Re: Frågor om signalkablar

                      Originally posted by Hanatsu View Post

                      Önskar man kunde gå över till optiskt ut/in på HU/slutsteg istället så man slapp drivor med RCA kablar överallt samt att optiskt är immunt mot all form av strålning och magnetfält. Om D/A omvandlarna är bra så har jag fått för mig att digital överföring är långt mer transparent än analog. Jag har även för mig att många föredrar coax istället för Toslink av någon anledning, men i bil är optiskt helt klart en fördel att ha. Skulle vara kul om någon tillverkade en HU med 4-vägs aktiv delning direkt ut till Toslink sen någon form av digitalt gränssnitt som länkar ihop stegen och delar upp signalen automatiskt utan en enda RCA sladd inblandad! Skulle nog vara möjligt att ge HU full kontroll över gain och övriga inställningar på stegen?... Nä nu blev de överkurs.
                      *host*
                      Audison
                      *host*

                      Dock har AV-stegen inte kommit än, men de har moduler som man kan köpa och montera så har de digitalt in (AD Link) precis som storebror TH. Visserligen över Cat 5 men ändå.
                      Optiskt kan man ta till ngn av boxarna (jo bit Ten D stödjer vad jag sett 8 kanaler den digitala vägen (AD Link) precis som bit One) så man kan ha väldigt korta kablar ändå
                      Via boxen sköter man sedan ALLT inklusive nivån på stegen.

                      Så nog "finns" det

                      Är en aning sugen på att testa för att vara ärlig.
                      Last edited by Lonefox; May 4, 2011, 21:56.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Frågor om signalkablar

                        Pioneer ODR. Digitalt hela vägen.

                        Mvh
                        Rutger
                        Du lär så länge du lever, heter det.
                        Jag tror att motsatsen är lika sann.
                        Bengt Feldreich
                        _______________________________________
                        _______________________________________

                        Comment


                        • Re: Frågor om signalkablar

                          Hade ingen aning att det redan fanns, blir också lite sådär sugen att testa :P

                          Comment


                          • Re: Frågor om signalkablar

                            Originally posted by rutger j View Post
                            Pioneer ODR. Digitalt hela vägen.

                            Mvh
                            Rutger
                            Finns det NYTT idag då?

                            Nej men självklart var det dumt av mig att glömma detförsta heldigitala systemet :S

                            PINSAMT....
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Frågor om signalkablar

                              Originally posted by rutger j View Post
                              Pioneer ODR. Digitalt hela vägen.

                              Mvh
                              Rutger
                              Bewith lille Rutger....Bewith!

                              Signalvägen från mediat till omvandlingen är endast 2,5 cm
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Frågor om signalkablar

                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Tvistade kablar är mindre störkänsliga.
                                och hur många varv ska det vara per meter?

                                Det jag vill komma fram till är att de olika tillverkarna använder olika många varv, sen "tvistar" de lärde om vilka som e bäst


                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Men det är kontakterna som kostar sen, man lurar sig lite på det.
                                Enligt Lars "numera avliden" skaparen av Clue cabel var kontakten viktigare än man tror.
                                Deras kontakter var uppmätta för att passa de handbyggda kablarna!


                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Önskar man kunde gå över till optiskt ut/in på HU/slutsteg istället så man slapp drivor med RCA kablar överallt samt att optiskt är immunt mot all form av strålning och magnetfält
                                Som vi sa tidigare.....finns redan i en hel del lösningar!

                                Jag har tex ett 5 kanals Alpine steg på hyllan där man BARA kan få ljud i steget med Toslink!

                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Om D/A omvandlarna är bra så har jag fått för mig att digital överföring är långt mer transparent än analog.
                                En fråga som har nästan lika många synpunkter som testare!


                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Jag har även för mig att många föredrar coax istället för Toslink av någon anledning, men i bil är optiskt helt klart en fördel att ha.
                                Kan det bero på att det är i stort sett det enda som finns ?


                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                någon form av digitalt gränssnitt som länkar ihop stegen och delar upp signalen automatiskt utan en enda RCA sladd inblandad!
                                Den som söker han finner


                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Nä nu blev de överkurs.
                                Icke sa nicke, mycket enklare men något dyrare
                                sigpic

                                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                                Ljudbyggaren sedan 1998

                                Importör av Mosconi, Gladen
                                Se oss på Facebook för nyheter.

                                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                                Comment

                                Working...
                                X