Announcement

Collapse
No announcement yet.

50 mm2 strömkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: 50 mm2 strömkabel

    Vi har en kabel på jobbet , märket är draka det är matar kabeln till våra kylagregat i lagetfrysen, 3x25mm2 kabel och den är smiddig som all dente pasta, trots att det är 25- där inne men då är inte meterpriset så kul heller så vill man ha smidig kabel i kyla köp drakas men ni får ju betala där efter :P
    ja, jag lider av en sjukdom !

    Comment


    • #62
      Re: 50 mm2 strömkabel

      Originally posted by Slarvar View Post
      Med risk för att göra mig osams med någon....

      Ärligt talat, blir man för att citera "så jävla puckad" som sponsrad översittare att man bara ser verkligheten framför sin egen näsa.

      Hur många här inne har tillgång till eget varmgarage att hållas i?

      Det enda jag skrev var att kabeljäveln var smidig som ett spett när den är kall, har jag fel??

      Sen jämförde jag med en dyrare kabel med gummihölje och det är klart smidigare vid samma temperatur, har jag fel där?

      Citerar mig sjäv
      "Den har iofs ett mer gummi aktikt hölje, den billiga kabeln har ju ett tjokt "plast" hölje så den är säkert bättre när den är varmare."

      Har inte sagt att det är en skitkabel.
      Tagga ner, för fan!

      ingen aning om hur många som har tillgång till varmgarage, men för MIN egen del så skulle ja inte ens komma på tanken att dra kabel i bilen utomhus när de e kallt.

      isf skulle ja iaf köra in bilen i en "gör de själv hall"..


      sponsrad översittare? tror du att dom som sponsrar mig står för mitt garage?

      får nog snällt betala som ALLA andra.. sen får ja inte stereosaker gratis heller bara för att man e sponsrad som folk verkar tro. men men nog om de i den här tråden.

      jag köpte 30m av denna kabel e den funkar klockrent att dra i rumstemperatur iaf,

      Comment


      • #63
        Re: 50 mm2 strömkabel

        Hmm..... värst va ni gnabbas! =)

        Hur som helst så är nog "kabel fan" värd dom där ynka kronorna.. eller?
        Om inte så får ni väl skicka tillbaka den å klaga!

        Och jag kan ju passa på att berätta att en 5m kabel inte är stel förrän du kan hålla den spikrakt utåt i ena änden! Så va min första kabel jag drog i en bil.

        Comment


        • #64
          Re: 50 mm2 strömkabel

          Till alla som fightas: Är den prisvärd? Ja!
          Är det värt att betala 100-150:- mer per meter för att få en mjukare kabel? Flertalet skulle nog säga nej på den frågan...

          /// Kim som bl.a har installationskabel i sin bil, den är lite stel

          Comment


          • #65
            Re: 50 mm2 strömkabel

            Originally posted by evilaudio View Post
            ingen aning om hur många som har tillgång till varmgarage, men för MIN egen del så skulle ja inte ens komma på tanken att dra kabel i bilen utomhus när de e kallt.

            isf skulle ja iaf köra in bilen i en "gör de själv hall"..


            sponsrad översittare? tror du att dom som sponsrar mig står för mitt garage?

            får nog snällt betala som ALLA andra.. sen får ja inte stereosaker gratis heller bara för att man e sponsrad som folk verkar tro. men men nog om de i den här tråden.

            jag köpte 30m av denna kabel e den funkar klockrent att dra i rumstemperatur iaf,
            Och då undrar jag, har jag sagt något annat?

            Comment


            • #66
              Re: 50 mm2 strömkabel

              Originally posted by Extra Kim View Post
              Till alla som fightas: Är den prisvärd? Ja!
              Är det värt att betala 100-150:- mer per meter för att få en mjukare kabel? Flertalet skulle nog säga nej på den frågan...

              /// Kim som bl.a har installationskabel i sin bil, den är lite stel

              Hehe, jag har RK70 kabel i min bil, har haft i flera bilar, den är med bra stel.. Framförallt att dra utomhus i minusgrader..:P

              Så neeej, alla har inte alltid tillgång till varmgarage att hållas i... =)
              (Fast det var ett par år sedan sist, man lär av misstagen...)


              Även om fenomenet att olika isolermaterial blir olika hårt i kyla inte är nytt så kan det faktiskt finnas folk på forumet som är nya och inte har stött på det...
              Svensk Mästare 5 gånger...

              Comment


              • #67
                Re: 50 mm2 strömkabel

                Brukar ni klaga på era batterileverantörer att batterierna tappar i kapacitet när de är kallt ute också?

                Så de är väl knappast ett produktfel på kabeln, utan snarare mer ett handhavande fel...

                Comment


                • #68
                  Re: 50 mm2 strömkabel

                  Herrejösses vilket gnabb om kablar..
                  Givetvis så skiljer isoleringsmaterialen mellan kabel för bil och för El-branschen.
                  För det första så påstår jag att Rk eller SO kabel är MINDRE i diameter än bilstereokabel.
                  Detta har jag undersökt och bilstereokabel är uppbyggd i "buntar" ska se om jag kan göra någon bild..=) Och Rk är liksom EN bunt av kardeler. Lika så är en kabel för bilstereobruk en mjukledare, det är INTE RK. Skillnaden är då olika antal kardeler.
                  Sen Skiljer sig ju isoleringen mellan kablarna, Men båda klarar ju temperatur-förhållandena i en bil, men jag tror nog att en "bilstereo"kabel pallar mer nötning än en Rk. Men det spelar ingen roll, alla använder väl kabelgenomföring? =)
                  Tycker ni nu att de är lönt att spara 20kr metern på att köpa installationskabel så köp
                  SO- svetskabel. Den är mjukare än Rk och tåler mer nötning. 50mm2 har E-nr 05 339 30
                  Tyckte att jag läste något om kabelbrand. Joho då ... jag skall se om jag hittar den 70mm" Rk som jag bytte ut och räddade en ica-butik från att brinna ner.
                  Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                  Comment


                  • #69
                    Re: 50 mm2 strömkabel

                    Originally posted by Futopia View Post
                    Brukar ni klaga på era batterileverantörer att batterierna tappar i kapacitet när de är kallt ute också?

                    Så de är väl knappast ett produktfel på kabeln, utan snarare mer ett handhavande fel...
                    Vem har sagt att det är så då?

                    Comment


                    • #70
                      Re: 50 mm2 strömkabel

                      Köper gummikabel för svetsar.. fick ge 100 kr/metern nu sist för 50mm2 och anpassar byggandet efter väder då jag inte anser det vara värt 150 kr/timmen för nån blöt kvadratmeter i en gds-hall där folk står och tvättar bilar till höger och vänster !
                      Den kanske inte går att linda runt fingret som ampires kabel (galet mjuk) men den här finns att köpa på vägen hem, och fungerar i kyla

                      Men det där var riktigt bra pris !

                      Comment

                      Working...
                      X