Announcement

Collapse
No announcement yet.

50 mm2 strömkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 50 mm2 strömkabel

    Originally posted by fcmg View Post
    den brinner inte ändå hehe
    nog tror jag att man kan få den att brinna, bara man vill. :P
    \m/

    Comment


    • #32
      Re: 50 mm2 strömkabel

      Originally posted by LuffarN View Post
      nog tror jag att man kan få den att brinna, bara man vill. :P
      Bara att mata med 300+A utan säkring
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #33
        Re: 50 mm2 strömkabel

        he he det är ett stort krav på bil industrin och lastbilar och det företag jag jobbar hos är unika på detta så skoja ni gärna med detta men när bilen brinner så beror det inte på kabeln

        Comment


        • #34
          Re: 50 mm2 strömkabel

          Originally posted by Slarvar View Post
          Nja, ärligt så var den stenhård när jag öppnade kartongen.

          Har iofs legat i ett kallt garage innan men att den var stel är inget att snacka om, jämförde med en annan 50mm2 kabel jag har som även den legat kallt och den var fullt lika formbar som i sommras.
          Den har iofs ett mer gummi aktikt hölje, den billiga kabeln har ju ett tjokt "plast" hölje så den är säkert bättre när den är varmare.
          Ja men har den legat kallt är det klart som korvspad att den är stel!

          I normal rumstemperatur är den hur foglig som helst.
          Builder of the Metallica Tribute Car

          Comment


          • #35
            Re: 50 mm2 strömkabel

            Originally posted by fcmg View Post
            he he det är ett stort krav på bil industrin och lastbilar och det företag jag jobbar hos är unika på detta så skoja ni gärna med detta men när bilen brinner så beror det inte på kabeln
            Tror på det när jag ser det.

            Hur varm tror du svetslågan blir som en batteribank på 500Ah och en kortslutningsström på en stor fantasisiffra skapar, det är inte fem grader.

            En 50mm2 kabel som kortsluts blir ganska så varm.
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #36
              Re: 50 mm2 strömkabel

              Originally posted by Tokken View Post
              Ja men har den legat kallt är det klart som korvspad att den är stel!

              I normal rumstemperatur är den hur foglig som helst.
              Visst blir den stelare av kyla, men som sagt, den andra kabeln jag har är kanon även vid denna temperatur så visst är det skillnad på skit och pannkaka

              Får väl lägga den i ugnen innan den ska dras i bilen kan jag tänka

              Comment


              • #37
                Re: 50 mm2 strömkabel

                Originally posted by Slarvar View Post
                Visst blir den stelare av kyla, men som sagt, den andra kabeln jag har är kanon även vid denna temperatur så visst är det skillnad på skit och pannkaka

                Får väl lägga den i ugnen innan den ska dras i bilen kan jag tänka
                Ja den kabeln får du nog använda bockningsverktyg för att forma ordentligt!
                Jag som tyckte min Zealum kabel va hård så va den ju som sytråd i jämförelse ju!... :P
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #38
                  Re: 50 mm2 strömkabel

                  Min 70mm2 jag köpte av fcmg är helt galet mjuk, dom ett snöre. Men då var det en extra mjuk modell
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • #39
                    Re: 50 mm2 strömkabel

                    http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&...AjYuHDHktwXpYw funkar detta

                    Comment


                    • #40
                      Re: 50 mm2 strömkabel

                      Originally posted by fcmg View Post
                      he he det är ett stort krav på bil industrin och lastbilar och det företag jag jobbar hos är unika på detta så skoja ni gärna med detta men när bilen brinner så beror det inte på kabeln
                      Jag har på nära håll sett lastbilar som har brunnit upp helt pga kabelbrand....
                      Så nej jag har svårt att tro på vad du säger att kabelbrand INTE kan ske

                      Kanske bör tillägga att jag har byggt lastbilar i över 17 år nu så...
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #41
                        Re: 50 mm2 strömkabel

                        kabel uppfanns för ca 2 årsedan eller inte kabeln utan plasten menar jag hehe

                        Comment


                        • #42
                          Re: 50 mm2 strömkabel

                          Originally posted by jokko23 View Post
                          Ja den kabeln får du nog använda bockningsverktyg för att forma ordentligt!
                          Jag som tyckte min Zealum kabel va hård så va den ju som sytråd i jämförelse ju!... :P
                          Men hur fan gör ni??
                          Kabeln är INTE hårdare eller jobbigare än till exempelvis den blåa 50mm2 kabeln från DLS.
                          Builder of the Metallica Tribute Car

                          Comment


                          • #43
                            Re: 50 mm2 strömkabel

                            I den temperatur jag har den i nu, alltså utomhustemp så är den hård som fan, vet inte varför du skulle tvivla på det jag säger för?

                            Tvivlar inte på att den blir smidigare när den är varmare, säger bara som det är i dagsläget.

                            Lägg ut en meter av denna kabel så den får bli ca 2-3 grader och försök själv sedan göra en snäv 90graders böj på den så förstår du nog vad jag menar.

                            Comment


                            • #44
                              Re: 50 mm2 strömkabel

                              Originally posted by Slarvar View Post
                              I den temperatur jag har den i nu, alltså utomhustemp så är den hård som fan, vet inte varför du skulle tvivla på det jag säger för?

                              Tvivlar inte på att den blir smidigare när den är varmare, säger bara som det är i dagsläget.

                              Lägg ut en meter av denna kabel så den får bli ca 2-3 grader och försök själv sedan göra en snäv 90graders böj på den så förstår du nog vad jag menar.
                              Jo men det gäller ALL kabel som inte har ett rent gummihölje som till exempel
                              skyllermarks kabel.

                              Av alla kablar jag brukar använda fanns det bara två kablar som klarade kylan
                              och förblev mjuk och smidig, Kickers blåa kabel med silikonmixen och skyllermarks.

                              Känns som det ska klankas ner på en kabel bara för att den var billig, när den är
                              varken bättre eller sämre än de flesta andra kablar som kostar 3-4 gånger
                              så mycket, som sagt är den inte sämre än DLS blåa 50mm2 kabel som blir
                              minst lika stel om du lägger den kallt, och då kostar den 150:- metern.

                              Så detta med stel kabel när det är kallt är old news.. och är INTE unikt för
                              just denna kabeln.
                              Builder of the Metallica Tribute Car

                              Comment


                              • #45
                                Re: 50 mm2 strömkabel

                                Originally posted by Tokken View Post
                                Jo men det gäller ALL kabel som inte har ett rent gummihölje som till exempel
                                skyllermarks kabel.

                                Av alla kablar jag brukar använda fanns det bara två kablar som klarade kylan
                                och förblev mjuk och smidig, Kickers blåa kabel med silikonmixen och skyllermarks.

                                Känns som det ska klankas ner på en kabel bara för att den var billig, när den är
                                varken bättre eller sämre än de flesta andra kablar som kostar 3-4 gånger
                                så mycket, som sagt är den inte sämre än DLS blåa 50mm2 kabel som blir
                                minst lika stel om du lägger den kallt, och då kostar den 150:- metern.

                                Så detta med stel kabel när det är kallt är old news.. och är INTE unikt för
                                just denna kabeln.
                                Min zealum kabel är något stel mest hela tiden, men min aoutoleadskabel är mjuk som lakritssnören i alla temperaturer.
                                Den kabel slarvar har var hård som fan i kyla, varken mer eller mindre bara FAKTA!.....
                                Alpine Audison !GENESIS DLS

                                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                                Comment

                                Working...
                                X