Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av ljudprocessor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Val av ljudprocessor

    Originally posted by Nosj View Post
    DÅ ber jag så mycket om ursäkt.
    Var inte alls menat som ett påhopp.
    Mer att jag gärna vill lära mig hur det är när några av dom bästa prylarna, som brukar användas i tävlingssammanhang, inte duger i exakthet längre.
    Handlar väl mest om utveckling.
    PEQ är ju någon som blir mer och mer vanligt och som är överlägset en vanlig EQ. Jag vet folk som testat DSPeaker Anti-Mode på billiga och rätt dåliga subbar som dessutom är placerade efter möblering, inte akustik. Dom får en enorm höjning av baskvaliten.

    Comment


    • #32
      Re: Val av ljudprocessor

      Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
      Har du koll på väntat pris?
      Exakt pris har jag inte(väntar ochså) Vill veta NUU!!!
      Nåja, lite vet jag, den blir billigare än t.ex Alpines H800-box.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #33
        Re: Val av ljudprocessor

        Lite OT, men provade en autokalibrering av min Pioneer AVH-P4200DVD idag, använde min Audyssey-mic. Det lät extremt illa, mina 3.5" lät som dom satt 20 cm ner i bilen och spelade genom ett täcke. Någon som har någon ide om vad som gått snett, eller är det bara bajs att tro det ska kunna ge ett bra ljud?

        Comment


        • #34
          Re: Val av ljudprocessor

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Jaa, Mosconis lösa DSP har inte kommit än,
          Pierre (ska ha en när den kommer)
          Vad ska du som inte använder Eq med en sånn till??

          Originally posted by Nosj View Post
          Mer att jag gärna vill lära mig hur det är när några av dom bästa prylarna, som brukar användas i tävlingssammanhang, inte duger i exakthet längre.
          Bara en reflektion: jag har inte sett en enda tävlingsbil som kör med en Bit ten faktiskt , dock är jag övertygad om att den skulle funka fint till det om man klarar sig med 3-vägs aktiv delning.
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #35
            Re: Val av ljudprocessor

            Originally posted by Hewi View Post
            Bara en reflektion: jag har inte sett en enda tävlingsbil som kör med en Bit ten faktiskt , dock är jag övertygad om att den skulle funka fint till det om man klarar sig med 3-vägs aktiv delning.
            Preeeecis.
            Snacket var ju nu att det inte var exakt nog med 31-bands EQ.
            Vet du som tävlar, någon bil som lider stort av att inte ha en exaktare EQ?

            Tänk om alla bruksslädar hade haft, som sämst, en BitTen installerad.
            Dååååå.

            Comment


            • #36
              Re: Val av ljudprocessor

              Känns som vi kom ifrån ämnet lite nu, även om EQ-diskutionen också är intressant.

              Comment


              • #37
                Re: Val av ljudprocessor

                Originally posted by Hewi View Post
                Vad ska du som inte använder Eq med en sånn till??
                "ska ha en när den kommer" = för DEMO så ANDRA kan testa....
                O minst en för (äkta)lagerhållning.

                Sorry OT.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #38
                  Re: Val av ljudprocessor

                  En högtalare är oftast eller alltid designad för att spela linjärt. Har du en peak eller än värre en dip som du måste kompensera för, är det för att återgivningen vid dina öron/mätmickrofon är olinjär. Inte för att högtalaren elemetet är olinjärt. Om du trycker ner tex 200Hz med 8-10dB så slår det igenom mycket högre upp i registret med jämna mellanrum. Prova själv att dämpa bort denna frekvens så ska du se att du även dödat saker högre upp. Det är inget som eq'n är skulld till utan rent fysiskt i högtalaren. Gurra hade en jätte bra film om detta fenomen som är väl sevärd.
                  Originally posted by Jonhny View Post
                  Nej, det där menar jag inte. Jag förstår inte vad det är för övertoner du menar.

                  Jag förstår inte riktigt Nosj's funderingar heller.
                  Men ja, en grafisk EQ har ofta högt Q för att inte 160Hz-bandet ska påverka 200Hz så mycket tex.

                  Jag skulle alldeles säkert kunna bygga om hela bilen så jag satt i mitten och montera ur rutor osv för bättre bilstereo, men eftersom jag måste köra med bilen så får jag använda EQ/tidskomp för att rätta till bristerna så gott det går istället. Tidskomp har hjälpt betydligt mer än EQ i praktiken.

                  Det finns diverse mätsystem att mäta med. Tror XTZ har ett billigt som kanske kan funka i bil. Annars finns det loudspeaker lab (eller vad det heter) mfl. Parts express har något också. Utan mätningar skulle jag inte ha en susning var jag skulle börjat med min bit ten.
                  sigpic

                  -C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                  Comment


                  • #39
                    Re: Val av ljudprocessor

                    Originally posted by Mats H View Post
                    Gurra hade en jätte bra film om detta fenomen som är väl sevärd.
                    Kan du (/ngn) länka den videon här
                    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Val av ljudprocessor

                      Originally posted by Mats H View Post
                      En högtalare är oftast eller alltid designad för att spela linjärt. Har du en peak eller än värre en dip som du måste kompensera för, är det för att återgivningen vid dina öron/mätmickrofon är olinjär. Inte för att högtalaren elemetet är olinjärt. Om du trycker ner tex 200Hz med 8-10dB så slår det igenom mycket högre upp i registret med jämna mellanrum. Prova själv att dämpa bort denna frekvens så ska du se att du även dödat saker högre upp. Det är inget som eq'n är skulld till utan rent fysiskt i högtalaren. Gurra hade en jätte bra film om detta fenomen som är väl sevärd.
                      Jag tror du har virrat till det här med vad övertoner är för nånting.

                      Den enda videon jag kan komma att tänka på är denna, men det handlar om övertoner i instrument och röster osv, inte i högtalare. Det är en väldigt viktig skillnad.
                      http://gizmodo.com/5833263/watch-a-s...ience-of-sound

                      Comment

                      Working...
                      X