Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av ljudprocessor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av ljudprocessor

    Skulle behöva lite hjälp med val av ljudprocessor till bygget i bilen, en saab 9-3sc.

    Har kollat lite på en Bit ten och jag tror den uppfyller dom behoven jag har. Men det finns ju fler tillverkare så vilken ska man välja? Hade tänk lägga runt 3000kr.

    Vill ha en med följande egenskaper:
    Högnivå ingång
    tidskomp
    eq
    3vägs delningsfilter
    5st lågnivåutgångar

  • #2
    Re: Val av ljudprocessor

    Ett alternativ är Rockford Fosgate 3sixty (gärna version 2 då den har fler inställningsmöjligheter) som man kan få tag på rätt billigt begagnade på Ebay. Vet inte hur den låter jämfört med Audisonen men den kan allt det du vill och är lättinställd. Den går dessutom igång när den känner av signal in på högnivån och kan jämna ut originalhuvudenhetens EQ-kurva.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Val av ljudprocessor

      Eller varför inte en beg alpine pxa 700

      Comment


      • #4
        Re: Val av ljudprocessor

        Originally posted by skodamannen View Post
        Eller varför inte en beg alpine pxa 700
        De har ingen högnivå ingång.....
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Val av ljudprocessor

          Stämmer!
          Tänkte inte på de...

          Comment


          • #6
            Re: Val av ljudprocessor

            Jag kör med bit ten och är nöjd med hur den funkar. Det är grafisk eq i den och bara 31 band. Det är väl begränsningen. En bra parametrisk eq hade varit bättre, men de processorer jag kollat på med parametrisk eq har i princip varit så begränsade att de inte varit bättre än bit ten's grafiska eq. Bit ten är riktigt enkel att förstå sig på.

            Comment


            • #7
              Re: Val av ljudprocessor

              Originally posted by Jonhny View Post
              Jag kör med bit ten och är nöjd med hur den funkar. Det är grafisk eq i den och bara 31 band. Det är väl begränsningen. En bra parametrisk eq hade varit bättre, men de processorer jag kollat på med parametrisk eq har i princip varit så begränsade att de inte varit bättre än bit ten's grafiska eq. Bit ten är riktigt enkel att förstå sig på.
              Vilken frekvens ville du komma åt som inte fanns bland dom 31 banden?

              Comment


              • #8
                Re: Val av ljudprocessor

                Originally posted by Nosj View Post
                Vilken frekvens ville du komma åt som inte fanns bland dom 31 banden?
                Frågan är väl snarare hur ofta banden stämmer perfekt mot en uppmätt frekvensgång. Har du en dipp vid 180Hz så funkar kommer varken 160Hz eller 200Hz-bandet ta den dippen utan att paja 160 och/eller 200Hz.

                Sen ska Q stämma också. Men det är ändå stor skillnad på 31 band än inga alls.

                Comment


                • #9
                  Re: Val av ljudprocessor

                  Jag känner väl mer, Hör du skillnad på 160, 180 respektive 200Hz?
                  Och om en eq skulle påverka "fel" frekvens, skulle du höra det?

                  Är du med i tävlingssvängen? Verkar vara ordentligt kunnig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Val av ljudprocessor

                    Originally posted by Nosj View Post
                    Jag känner väl mer, Hör du skillnad på 160, 180 respektive 200Hz?
                    Och om en eq skulle påverka "fel" frekvens, skulle du höra det?

                    Är du med i tävlingssvängen? Verkar vara ordentligt kunnig.
                    Skillnaden mellan att sjunga rent och att sjunga falskt är ett par enstaka hertz och det hör alla med fungerande hörsel. Sen vad hjärnan gör med informationen (tex att det låter falskt) är lite mer komplicerat. Så vad jag hör eller inte beror på hur relevant hjärnan tycker att det är.

                    Varför EQa överhuvudtaget ifall det inte blir bättre än hur det var från början?
                    Bit ten fungerar bra ifall man kan leva med dess begränsningar. Alltså fungerar den bra för de flesta. Jag hittade inget bättre för rimliga pengar till mitt användningsområde.

                    Nej, jag är ej med i tävlingssvängen och jag har ej heller mycket erfarenhet av bilstereo på det sättet som andra har här på forumet tex.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Val av ljudprocessor

                      Aaaa.. Så om man justerar eq'n lite utanför exakt rätt frekvens så kommer det låta som att dom spelar/sjunger falskt?

                      Skönt med ett forum där man kan lära sig lite om det här med billjud och frekvenser och så.

                      Härligt med så påläst folk som du med. Det tillför denna spetskunskap som gör ett forum bra.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Val av ljudprocessor

                        Originally posted by Nosj View Post
                        Aaaa.. Så om man justerar eq'n lite utanför exakt rätt frekvens så kommer det låta som att dom spelar/sjunger falskt?

                        Skönt med ett forum där man kan lära sig lite om det här med billjud och frekvenser och så.

                        Härligt med så påläst folk som du med. Det tillför denna spetskunskap som gör ett forum bra.
                        Härligt med lite ironi.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Val av ljudprocessor

                          Originally posted by Jonhny View Post
                          Frågan är väl snarare hur ofta banden stämmer perfekt mot en uppmätt frekvensgång. Har du en dipp vid 180Hz så funkar kommer varken 160Hz eller 200Hz-bandet ta den dippen utan att paja 160 och/eller 200Hz.

                          Sen ska Q stämma också. Men det är ändå stor skillnad på 31 band än inga alls.
                          Tja........det spelar ingen roll om du inte kommer åt säg 180Hz om du har en dipp där.
                          Du HÖJER ingen frekvens......du drar ner alla andra till samma nivå.

                          Fast o andra sidan........får man verkligen till fas, tid och nivå elementen emellan så behöver man sällan ens använda EQ
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Val av ljudprocessor

                            Originally posted by Nosj View Post
                            Aaaa.. Så om man justerar eq'n lite utanför exakt rätt frekvens så kommer det låta som att dom spelar/sjunger falskt?

                            Skönt med ett forum där man kan lära sig lite om det här med billjud och frekvenser och så.

                            Härligt med så påläst folk som du med. Det tillför denna spetskunskap som gör ett forum bra.
                            Jag antar också att detta var ironi, men för säkerhets skull så NEJ, de kommer ej sjunga falskt. En EQ ändrar nivå, inte tonhöjd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Val av ljudprocessor

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Tja........det spelar ingen roll om du inte kommer åt säg 180Hz om du har en dipp där.
                              Du HÖJER ingen frekvens......du drar ner alla andra till samma nivå.

                              Fast o andra sidan........får man verkligen till fas, tid och nivå elementen emellan så behöver man sällan ens använda EQ
                              Ifall jag ska dra ner allt annat med 8dB vilket det handlade om i min bil så skulle hela kurvan se ut som en sågtand eftersom jag ej kan ändra Q i EQn.

                              Så jag gjorde som du säger istället, la tiden på tidskomp och nivå mellan elementen istället. Känns som att det räckte. Lite EQ i basen, sen åtgärdade jag bara akuta fel med EQ.

                              Comment

                              Working...
                              X