Announcement

Collapse
No announcement yet.

DLS iridium 12" låda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DLS iridium 12" låda

jag söker en låd ritning till en dls iridium 12" låda, lådan ska sitta i en sedan och helst ha en port upp i hatthyllan, hör gärna av er om ni har eller vet om någon bra ritning

MVH Kevin

Re: DLS iridium 12" låda

Varför inte ta fram tumstock, miniräknare papper och penna å räkna lite själv? Börja ta med att ta reda på hur stor låda basen vill ha, sen så mäter du i bilen vad som får plats och bygger en passande låda. Om du tar måtten i decimeter (innermåtten då, såklart) så får du volymen i liter.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Varför inte ta fram tumstock, miniräknare papper och penna å räkna lite själv? Börja ta med att ta reda på hur stor låda basen vill ha, sen så mäter du i bilen vad som får plats och bygger en passande låda. Om du tar måtten i decimeter (innermåtten då, såklart) så får du volymen i liter.
      tar måtten i dm så får man volymen i liter, vad ska man göra med måtten då?

HxBxD, man multiplicerar innermåtten för att få literantal. kan vara en ganska viktig detalj om man nu ska räkna.
      \m/

Comment

Så sant så, jag som inte skrev allt det jag tänkte.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Så sant så, jag som inte skrev allt det jag tänkte.
          Sådant händer även de bästa!

Här är all information om basen samt rekommenderade lådvolymer.

Högtalartyp : Subwoofer
          Impedans : 2 x 4 ohm
          Storlek på woofer : 12" (30 cm)
          Effekttålighet : 600 W RMS / 1000 W max
          Frekvensområde : 20-2500 Hz
          Känslighet : 87,3 dB (1W/1m)
          Magnetstorlek : 220 mm (8,7"), 180 oz / 5,1 kg
          Yttre diameter på woofer : 310 mm (12,22")
          Inbyggnadsdjup : 150 mm ( 5,9")
          Monteringshål : 282 mm (11,1")
          Vikt : 13 kg (28,66 lb)
          X-max : +- 14 mm (0,55")
          Fs: 33,8 Hz Re: 2,2 Qes: 0,53 Qms: 3,98 Qts: 0,4 BL: 11,6 Vas: 49,15 l (1,735 cuft)
          Rek.portad låda med parallellkopplade talspolar : Volym 39 liter. Port 3" diameter, 18 cm lång. F3=36,6 Hz
          Rek. portad låda med seriekopplade talspolar : Volym 29 liter. Port 3" diameter, 16,5 cm lång. F3=43,9Hz
          Rekommenderad sluten låda, enkel talspole : Volym 34 liter. F3=47,5 Hz
          Rekommenderad bandpasslåda: Högtalaren monterad i Vb1, spelar in i Vb2 där portarna sitter. Porten monterad helt inne i lådan. Om porten dras ur lådan så måste volymen i Vb2 minskas med volymen på den del av röret som är utanför lådan. Använd endast en talspole.
          Vb1: 25,64 liter Vb2: 17,14 liter Port Vb2: 1 st. 4" rör Portlängd: 38,5 cm
          Samtliga baslådevolymer är för ett högtalarelement och för musik, ej SPL
          Last edited by LuffarN; October 31, 2011, 19:32.
          \m/

Comment

Tack för svar, bara lite små problem kvar, jag har en lada som är byggd till basen men jag tycker inte att den spelar som den ska, och därför ska jag bygga en ny låda till den, just nu vet jag allt jag behover utom hur jag ska bygga för att kunna ha porten upp i hatthyllan eftersom rekomendationer säger att porten ska sitta i samma vägg som ellementet, finns det nagon som kan hjalpa mig på den punkten?
            Last edited by Kevin_93; November 15, 2011, 10:21.

Comment

du kan ju alltid ha basen spelandes uppåt.
              \m/

Comment

Jo det är ju sannt men dåkom ju problemet med att jag funderar på att bygga in lådan i skuffen alltså bygga ram/baffel runt hela lådan så att det blir som att den är inbyggd i skuffen, ni fattar nog.
                Och om jag ska göra så så kan jag ju inte bygga lådan med basen upp eftersom da blir det ju en bandpass låda (kommer alltså spela orent pga att det ej kommer bli rätt volym i den "yttre" lådan), eller har jag helt fel där?
                Tacksam för hjälpsamma svar

Comment

Originally posted by Kevin_93 View Post
                  Tack för svar, bara lite små problem kvar, jag har en lada som är byggd till basen men jag tycker inte att den spelar som den ska, och därför ska jag bygga en ny låda till den, just nu vet jag allt jag behover utom hur jag ska bygga för att kunna ha porten upp i hatthyllan eftersom rekomendationer säger att porten ska sitta i samma vägg som ellementet, finns det nagon som kan hjalpa mig på den punkten?
                  Så du har alltså basen monterad så den spelar upp genom hatthyllan?
                  Vad har du för bil?
                  Är det en IR12 eller en IR12i bas?
                  Last edited by Hewi; November 18, 2011, 09:41.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                    Så du har alltså basen monterad så den spelar upp genom hatthyllan?
                    Vad har du för bil?
                    Är det en IR12 eller en IR12i bas?
                    jag har IR12i

jag har basen spelandes mot bakluckan och porten upp i hatthyllan, jag har en mercedes c180-95 sedan, lådan jag byggt nu är en nästan helt fyrkantig låda med en bas bort i "högra inner hörnet" porten är rätt area och lådan rätt volym men låter inte 100% eftersom porten blir fel monterad.

hoppas du förstår hur jag menar

Comment

Känner du för att bygga en bandpasslåda?

35+40 liter i nettovolymer och 1 st 6" port. Själva röret till porten kommer att bli 29 cm långt, sedan trattar utanpå det. Alternativt endast en tratt och istället 33 cm långt rör.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                        Känner du för att bygga en bandpasslåda?

35+40 liter i nettovolymer och 1 st 6" port. Själva röret till porten kommer att bli 29 cm långt, sedan trattar utanpå det. Alternativt endast en tratt och istället 33 cm långt rör.
                        Nja det va ju det jag inte ville göra eftersom det blir så svårt att bygga in den så det blir rätt låd volym, men tack jag ska ha det i åtanke när jag ska börja Rita lådan

Comment

En bandpasslåda behöver inte "byggas in" på det sätt som en sluten/basreflexlåda behöver byggas (dvs ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet), det är bara att göra lådan så att porten kan dras upp genom hatthyllan. Höjden upp till hatthyllan är väl det som kan vara knepigt ibland, det är inte säkert att porten kan monteras utan att behöva vinklas inuti lådan.

Eller menar du något annat, har jag missförstått dig?

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            En bandpasslåda behöver inte "byggas in" på det sätt som en sluten/basreflexlåda behöver byggas (dvs ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet), det är bara att göra lådan så att porten kan dras upp genom hatthyllan. Höjden upp till hatthyllan är väl det som kan vara knepigt ibland, det är inte säkert att porten kan monteras utan att behöva vinklas inuti lådan.

Eller menar du något annat, har jag missförstått dig?
                            Jo jag vet att den inte behover byggas in men det är det att jag vill bygga in den och då kan jag inte bygga någon bandpass låda

Comment

Originally posted by Kevin_93 View Post
                              Jo jag vet att den inte behover byggas in men det är det att jag vill bygga in den och då kan jag inte bygga någon bandpass låda
                              Klart du kan bygga en bandpass, och i den bilen bör du nog göra det med för bäst resultat.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                              X