Announcement

Collapse
No announcement yet.

basen bottnar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: basen bottnar.

jag tycker att mina es 8or också bottnar mycket tidigt, dessa sitter i 2 separata slutna lådor men kan kolla exakta litermåttet sen idag...
    jag driver dessa med ett b2 audio MONO men jag vet ej hur den "bilen" påverkar resultatet (moppebil)
    det funkar ganska bra om jag ställer in höger hz på stereon... (det vill man ju ej )

Comment

Originally posted by PontusA View Post
      Tycker det låter konstigt då gts värdet är så högt, vad jag har läst så gillar basar med högre gts värde slutna lådor? Har även läst att just dessa rekommenderas i både sluten och reflex.
      Lådan är inte bara 25L som jag trodde från början, utan den är ganska precis 28, mätte den igår och kolla. Eftersom det är rekommenderade litervolymen tycker jag det verkar väldigt underligt att den inte ens visar antydan till att vilja spela något.
      Men ska få hjälp av en polare idag förhoppningsvis som ska hjälpa mig med att undersöka om de är basarna som är slut på.

Jonash, finns det nåt snabbt och smidigt sätt att testa om en eller båda basarna är bränd? Eller måste jag bygga en ny låda för en bas och sen testa?
      För att kolla om basarna är sönder, eller rättare sagt, bränd, så behöver du ha en multimeter. Du skall sen som Johnny säger, ställa in den på att mäta DC resistans, eller "ohm" som många uttrycker det.

Sen mäter du mellan plus och minus, för varje bas separat, och du skall du få en siffra som motsvarar basens nominella spec på impedans. Tex 4 eller 2 eller vad det nu är.

mvh Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
        För att kolla om basarna är sönder, eller rättare sagt, bränd, så behöver du ha en multimeter. Du skall sen som Johnny säger, ställa in den på att mäta DC resistans, eller "ohm" som många uttrycker det.

Sen mäter du mellan plus och minus, för varje bas separat, och du skall du få en siffra som motsvarar basens nominella spec på impedans. Tex 4 eller 2 eller vad det nu är.

mvh Jonas
        det är D4 spolar på basarna, kan mäta mina i eftermiddag vad det är för resistans på dem 2 jag har.

edit: nu har jag mätt, dock bara på högtalarkabeln ut från lådan men jag fick iaf 1,1-1,3ohm då dem två basarna är paralellkopplade.
        Last edited by Frippe_L; September 27, 2011, 15:08.
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Imorn på lunchen så ska jag få tillgång till en multimeter, så då får man ta sig en titt.

Nån som vet hur många liter i lådan dessa basar tar upp? Så jag vet om jag räknat rätt.

Comment

Imorn på lunchen så ska jag få tillgång till en multimeter, så då får man ta sig en titt.

Nån som vet hur många liter i lådan dessa basar tar upp? Så jag vet om jag räknat rätt.
            Jag tror du kan bortse från det. Om ljudet är så illa som du beskriver det så beror det definitivt på nåt annat än om du räknat med 1 eller 4 liter per element.

mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

du får ju inte glömma att basen bottna när du bara körde en med.

Comment

Enligt b2 jay så tar basen ca 1.5 L

Comment

Originally posted by nicklasa View Post
                  du får ju inte glömma att basen bottna när du bara körde en med.
                  Jo men då var lådan portad med nån riktigt underlig lösning på porten med.

Men du har rätt.
                  Innan så hade jag bara en av basarna i lådan då den var ombyggd från två slutna till en portad.

Även där där så slog den över innan de kom nåt tryck. (Men då trodde jag det bara var pga att lådan inte var avstämd och litervolymen stämde)

Comment

Jo men då var lådan portad med nån riktigt underlig lösning på porten med.

Men du har rätt.
                    Innan så hade jag bara en av basarna i lådan då den var ombyggd från två slutna till en portad.

Även där där så slog den över innan de kom nåt tryck. (Men då trodde jag det bara var pga att lådan inte var avstämd och litervolymen stämde)
                    Har du kollat upphängningen ?
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Ne ska kolla allt sånt där imorn då jag mäter upp basarna mm. Har idag varit så fruktansvärt trött av nån underlig anledning. Men imorn, då rivs basarna ur lådan, sen ska allt undersökas.

Comment

Basarna verkar iaf inte bränd. Mätte upp 2,2 ohm på varje bas.
                        Har en 37 liters låda liggandes, så tänkte kolla om ni har nåt tips på hur lång 3" port jag behöver för att få en vettig avstämning, om den lådan funkar att använda?
                        Så kanske man kan få dom att spela någorlunda normalt.

Comment

Lådan läcker!
                          Eller så är steget kass.

Pierre
                          Last edited by Horsyhorse; September 29, 2011, 00:10.
                          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Kolla så inte basarna är väldigt mjuka.

Hade problem med en av mina gamla basar bottnade vid i stort sett ingen effekt och det berodde på att basen va spelad så pass att upphängningen va uppmjukad så där inte längre var någon styvhet i den.

Detta va dock mitt eget fel då jag terroriserat basen för att se var den skulle gå itu

Comment

min låda kan det nog ej läcka ut någon luft ur, tror det är svårt att täta bättre
                              och b2 MONOt tror jag ej är trasigt, jag har också prövat med andra steg...
                              basen vet jag inte hur mjuk den ska vara men jag tror ej att den är för mjuk... kanske, vet ej...
                              jag kan spela så att det är riktigt mycke högre än vad jag har haft förut men jag tror att de ska kunna spela högre...
                              jag kollar hur stora mina lådor e när jag kommer hem...

Comment

Vad hade du för bil nu igen? Och hur ligger basarna i bilen, uppåt, bakåt, framåt?
                                Du säger att du mätte upp varje bas till 2,2ohm, tog du ur elementen då och mätte eller hur har du kopplat in dem till steget? Att du inte råkat koppla dom i serie in till steget istället?

Comment

Working...
                                X