Announcement

Collapse
No announcement yet.

basen bottnar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: basen bottnar.

Har en lupo. För tillfället är basarna riktade framåt.
    Har dragit kablar så dom inte har nån kontakt med varandra då man mäter.
    Testade även att mäta båda i steget, då landa dom på 1~1,2.

Men ska testa att bygga en portad låda och se hur det låter.

Hur vet man om upphängningen är för mjuk då man inte kännt hur dom är som ny?

Comment

jag vill veta resultatet av den portade lådan, väntar redan

Comment

Basarna bör väl ändå vara riktade bakåt ifall lådan står mot ryggstödet?
        De allra flesta kör basar riktade bakåt i kombi och golf-typ-bilar. I min E39 touring så kan jag lika gärna vara utan basar ifall jag riktar dem framåt. Funkar inte alls.

Prova lådan i alla riktningar. Kanske det funkar bättre i någon anna riktning.

Steg två känns som en portad låda.

Känn även på upphängnngarna så de känns lika. Är den ena mycket styvare än den andra så är det mindre bra.

Comment

Hej! Med din 37literslåda kan du använda ett 3" rör på 20cm för avstämning 40hz men det kommer troligtvis bli väldigt hög lufthastighet i porten varför jag rekommenderar ett 4" rör på 37cm istället. Porten kan du sätta på sidan av lådan om du inte har tillräckligt djup från framsídan. Prova att låta basarna uppåt eller bakåt beroende på vad du tycker spelar bäst i din bil.

Lycka till! Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Originally posted by Hedde View Post
            Hej! Med din 37literslåda kan du använda ett 3" rör på 20cm för avstämning 40hz men det kommer troligtvis bli väldigt hög lufthastighet i porten varför jag rekommenderar ett 4" rör på 37cm istället. Porten kan du sätta på sidan av lådan om du inte har tillräckligt djup från framsídan. Prova att låta basarna uppåt eller bakåt beroende på vad du tycker spelar bäst i din bil.

Lycka till! Mvh Mattias Hedin
            Jag rekomenderar iaf inte att använda en 3" port till två såna basar, 4" minst och sen runt 40L låda samt portlängd 35-40cm.

Har iofs inte testat mina i vanlig portad låda än sj, men i den PWK-lådan dem sitter i spelar dem på mkt bra.

Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Hej..

Jag har med problem med att min es8 bottnar tidigt..
              Alla ÅF är välkomna att svara!

Comment

Jag har haft 3st av den första modellen ES8or och jag fick dom aldrig att bottna. Har kört både portat och slutet.
                Tyckte att det basade på som satan för att vara små 8or.

Kan det vara så att ni har för höga förväntningar, gasar på för mycket och ger dom klippt signal som får dom att krokna?

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                  Jag rekomenderar iaf inte att använda en 3" port till två såna basar, 4" minst och sen runt 40L låda samt portlängd 35-40cm.

Har iofs inte testat mina i vanlig portad låda än sj, men i den PWK-lådan dem sitter i spelar dem på mkt bra.

Känner änna på mig att den där lådan lirar ganska gött!
                  Är lådan uträknad till ES8orna eller har du kopierat nån annan låda?

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                    Jag har haft 3st av den första modellen ES8or och jag fick dom aldrig att bottna. Har kört både portat och slutet.
                    Tyckte att det basade på som satan för att vara små 8or.

Kan det vara så att ni har för höga förväntningar, gasar på för mycket och ger dom klippt signal som får dom att krokna?
                    vad hade du för låda?

Comment

Sluten på 32-34L men den portade kommer jag inte riktigt ihåg tyvärr.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                        Känner änna på mig att den där lådan lirar ganska gött!
                        Är lådan uträknad till ES8orna eller har du kopierat nån annan låda?
                        Den är uträknad efter DD 508 eller 1508 minns inte vilken, har testat den med mina Hertz ES200 med och den spelar typ likadant, lite bättre fart med B2 men det beror nog mer på att dem har dubbla 4ohms spolar istället för enkel 4ohm på Hertz.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

32-34 st eller ca 11L st?
                          Är det för lite eller bör jag pröva att göra en "liten" låda?

Comment

jag har 14L slutet nu... + att basen tar platts... = ca12.5L

Comment

Working...
                            X