Announcement

Collapse
No announcement yet.

basen bottnar.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• basen bottnar.

Som sagt, har två B2 audio ES8" basar.
    Dessa sitter i en 25liters sluten låda.
    Basarna bottnar innan man ens får ut nåt tryck.
    Har provat att vrida ner gain mm mm.
    Oavsett vad jag testar så bottnar dom och låter illa innan de ens börjar kännas att de sitter en bas i bilen.

Steget i fråga är mutant ascension 1 steg på 1500wrms.

Nån som har nån aning varför?

Re: basen bottnar.

Känns som att 25 liter är lite för lite för 2 st 8", men det kanske stämmer.
    Jag vet inte vad som är rekommenderat.

Är det till någon speciell musik som basen bottnar eller gör den det vad du än spelar?

Hur har du ställt in steget?
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Basarna är rekommenderade till 28L egentligen, hade bara en låda liggandes som jag skulle testa hur dom lät. Men trodde inte att 3L skulle göra sån extrem skillnad, men kanske sitter där.

All musik där det finns bas inblandad istortsett.

Vet inte exakt hur det är ställt nu, höll på att skruva en massa fram och tebax för att se om man hörde nån skillnad, men subsonic filtret är ställt ganska lågt vet jag.
      Sen gainen är nerställd rejält för att de iaf ska gå att vrida upp volymen.

Comment

tja 25L är nog inte fel i sluten låda och efter vad jag hört av en jag känner som har en sån 8" i runt 15L sluten låda på ett B2 mono så räcker det ganska väl för "vardagslyssning".

Jag har två såna B2 ES8 i portad låda på ett mutant mt800 steg och det spelar på mkt bra till såväl rock och hiphop samt techno osv..

Har du kollat så ena basen inte är fasvänd och därmed tar ut den andres tryck?
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Är ganska säker på att båda är rätt kopplad, vi var två som gjorde det igår så.
          Men ska gå ut och ta mig en titt för säkerhetsskull.

Aldrig varit med om detta förut så förvånad blir man.

Comment

Originally posted by PontusA View Post
            Är ganska säker på att båda är rätt kopplad, vi var två som gjorde det igår så.
            Men ska gå ut och ta mig en titt för säkerhetsskull.

Aldrig varit med om detta förut så förvånad blir man.
            Testa med ett 1,5v eller 9v batteri. det är lättast att se jämfört med att spela musik och kolla om en slår inåt och den andre utåt.
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Har testat nu, båda har fasen åt rätt håll.
              Har även testat att fasvända tidigare idag, men då spelade dom sämre.

Comment

Som sagt, har två B2 audio ES8" basar.
                Dessa sitter i en 25liters sluten låda.
                Basarna bottnar innan man ens får ut nåt tryck.
                Har provat att vrida ner gain mm mm.
                Oavsett vad jag testar så bottnar dom och låter illa innan de ens börjar kännas att de sitter en bas i bilen.

Steget i fråga är mutant ascension 1 steg på 1500wrms.

Nån som har nån aning varför?
                Sitter de i gemensam kammare eller varsin separat?

Jag har varit med om att folk haft basar i samma kammare/låda, och där den ena varit bränd. Det ser trots det ut som om båda rör sig, vilket de gör, men den basen som "lever" får ju lite andra (felaktiga) förutsättningar att jobba med, och det brukar resultera i precis det du beskriver. Konfladder pga lådan är på tok för stor för ett element (med viss slavbas..)

Nummer två att kolla är att basarnas gummiupphängning ej släppt från korgen. Detta är lite lurigare, det bästa sättet är att skruva ur basarna, och med fingret försiktigt trycka upp upphängningen "underifrån" och se om den släpper från korgen.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Båda är i samma kammare.
                  Får skruva lös basarna och undersöka detta då.
                  Känns ju bra om dom är bränd eller har släppt upphängning. Då har man isåfall blivit blåst. Men ska inte yttra något förrän jag vet.

Comment

Vad är det för bil och hur är lådan placerad?

En sluten låda med två åttor för basreflex är väl inte optimalt. De två tillsammans har en känslighet på 77dB på en watt i den lådan vid 40Hz. I en basreflex på 25L portad till ~40Hz hamnar det på 88dB. Även om bilen lägger till en massa bas så är 77dB inte mycket att börja på. Ifall den slutna lådan dessutom är monterad i en icke basvänlig bil så spelar det inte så mycket...

Comment

Prova koppla bort ena o spela...
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

Comment

Originally posted by henkz View Post
                        Prova koppla bort ena o spela...
                        Problemet med den idén är just att den andra också "kommer spela" eller gunga med.

Vad skulle man ha för nytta av att testa med den ena urkopplad?
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                          Problemet med den idén är just att den andra också "kommer spela" eller gunga med.

Vad skulle man ha för nytta av att testa med den ena urkopplad?
                          Ifall den ena basen är kass så kommer det inte spela alls när bara den är inkopplad.

Eftersom han redan provat att fasvända ena basen och det blev sämre så känns det som att båda basarna spelar. Annars skulle det inte gjort någon skillnad att fasvända ena basen.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                            Vad är det för bil och hur är lådan placerad?

En sluten låda med två åttor för basreflex är väl inte optimalt. De två tillsammans har en känslighet på 77dB på en watt i den lådan vid 40Hz. I en basreflex på 25L portad till ~40Hz hamnar det på 88dB. Även om bilen lägger till en massa bas så är 77dB inte mycket att börja på. Ifall den slutna lådan dessutom är monterad i en icke basvänlig bil så spelar det inte så mycket...
                            Tycker det låter konstigt då gts värdet är så högt, vad jag har läst så gillar basar med högre gts värde slutna lådor? Har även läst att just dessa rekommenderas i både sluten och reflex.
                            Lådan är inte bara 25L som jag trodde från början, utan den är ganska precis 28, mätte den igår och kolla. Eftersom det är rekommenderade litervolymen tycker jag det verkar väldigt underligt att den inte ens visar antydan till att vilja spela något.
                            Men ska få hjälp av en polare idag förhoppningsvis som ska hjälpa mig med att undersöka om de är basarna som är slut på.

Jonash, finns det nåt snabbt och smidigt sätt att testa om en eller båda basarna är bränd? Eller måste jag bygga en ny låda för en bas och sen testa?

Comment

Tycker det låter konstigt då gts värdet är så högt, vad jag har läst så gillar basar med högre gts värde slutna lådor? Har även läst att just dessa rekommenderas i både sluten och reflex.
                              Lådan är inte bara 25L som jag trodde från början, utan den är ganska precis 28, mätte den igår och kolla. Eftersom det är rekommenderade litervolymen tycker jag det verkar väldigt underligt att den inte ens visar antydan till att vilja spela något.
                              Men ska få hjälp av en polare idag förhoppningsvis som ska hjälpa mig med att undersöka om de är basarna som är slut på.

Jonash, finns det nåt snabbt och smidigt sätt att testa om en eller båda basarna är bränd? Eller måste jag bygga en ny låda för en bas och sen testa?
                              De har inte bra parametrar för sluten låda ifall de ska spela mycket bas. Verkningsgraden är väldigt låg och utan en basreflex som hjälper upp blir det svårt. Naturligtvis måste du kolla så att elementen är ok, annars kan det funka hur illa som helst. Men du kanske inte ska förvänta dig mördarbas med de elementen i sluten låda. Bilen påverkar iofs minst lika mycket som lådan, men 77dB verkningsgrad vid 40Hz är inte imponerande.

Jag skulle ha:
                              Kopplat ur allting och mätt DC-resistansen i alla spolarna var för sig.
                              Monterat en bas i lådan och pluggat det andra hålet med en träskiva (hyfsat tätt). Spelat. Bytt element. Spelat och hört ifall det var någon uppenbar skillnad.

Jag har mätt upp DD-element som har haft Qts på 0,9. Vem sätter DD i slutna lådor? Tumreglen med Qts funkar bara under vissa förutsättningar (som alla tumregler). Dagens bilbasar uppfyller ofta inte dessa förutsättningar.

Comment

Working...
                              X