Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audison Voce ( Audison AV K6),någon som lyssnat på dom?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audison Voce ( Audison AV K6),någon som lyssnat på dom?

Sitter o letar febrilt efter nåt som skulle passa mig i bilen(passat variant -02).
    Fick ju som sagt ett återfall inom bilstereo så det som är avprickat på listan är:

3 st Genesis DA-100
    1 st Alpine 9855
    1 st Genesis 12" bas

Nu fattas det ett framsystem då...
    Har lyft frågan tidigare om att blanda mid resp diskant av olika märken(bara för jag var intresserad av Impact NS 130 diskant som jag haft innan och då gillade).

Allt handlade mycket om en prisfråga= så billigt som möjligt men ändå inte bli sämre än mitt gamla kit jag hade innan, Canton QS 2.160.

Jag började mitt sökande och hittade dels ett:

Focal polyglass VR 6,5 tum och diskant.
    Eller:
    Focal polyglass VR 6,5 tum mid och min Impact NS130 diskant som jag suktade efter.
    Eller:
    Faktiskt ett Canton QS 2.160 kit(känns bara lite tråkigt då jag redan haft ett sånt innan,fast jag gillar det)
    Eller:
    Genesis Audiophile A16.02 kit.

Alla dessa kiten landar på ca 1000-1500kr st så priset kan man inte klaga på.

Sen dök ju det där jäkla Audison Voce upp och det har jag inte kunnat släppa i huvudet fast det landar på ca 2500kr och det bara för en del av ovan nämnda kit lider av lite skavanker/ålderstecken.

Så är det nån som kan uttala sig om dom?
    Kan dom matcha mina andra förslag?
    Att jag gillar Voce utan att hört dom är pga diskanten som ser trevlig ut på pappret med ganska bra frekvenskurva och hyffsat låg delning.
    Aktiv delning gäller men det tog ni väl som självklart...

Nå, vad säger ni???

MVH/Roger

Re: Audison Voce ( Audison AV K6),någon som lyssnat på dom?

En test finns här
    http://caraudiomag.com/articles/audi...ent-set-review
    Last edited by ConnyK; August 21, 2011, 18:07. Reason: Ändringar av setup
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Tips är att ringa till RogerT och snacka med han eller åka dit. Inte så långt för din del ju
      Nummer 0470-62120
      Ljudstudion
      Bilpedanten

Comment

Jag har dessvärre inte hörtdem själv ännu.

Men vad jag fått till mig från Roger T och Skogis så är det en rätt torr luftig öppen hifi-karaktär på dem.
        Relativt neutrala med en snuskig kontroll med rätt kringutrustning.

Anders Redigh håller på att bygga i sin Ford just nu med Voce och SR, skall bli intressant att lyssna på den den.

Är själv väldigt nyfiken på dem.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

ja lite fler åsikter om Audison K6 skulle vara bra då jag själv sitter och kollar på samma, fast då i 3 vägs system med 3"mellanregister oxo.
          Ska driva med mitt nyinköpta audison lrx6.9steg :P
          Alpine Audison !GENESIS DLS

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

Comment

Originally posted by Valek View Post
            Tips är att ringa till RogerT och snacka med han eller åka dit. Inte så långt för din del ju
            Nummer 0470-62120
            Tror jag ska försöka ta mig förbi han nästa lördag när han skulle ha ljudstudiondagen eller nåt,vet bara inte om han har några uppsatta,blir väl att ringa han i veckan.

Originally posted by Lonefox View Post
            Jag har dessvärre inte hörtdem själv ännu.

Men vad jag fått till mig från Roger T och Skogis så är det en rätt torr luftig öppen hifi-karaktär på dem.
            Relativt neutrala med en snuskig kontroll med rätt kringutrustning.

Anders Redigh håller på att bygga i sin Ford just nu med Voce och SR, skall bli intressant att lyssna på den den.

Är själv väldigt nyfiken på dem.
            Hoppas effekten räcker från DA-100 att driva dom med kontroll,genesis är väl inte direkt kända för att skryta med höga effektsiffror,men dom brukar leverera ändå.
            Tittade lite på specen på dom och diskanten verkade delas vid 2500 i filtret,vad skulle man våga ställa in en aktiv delning på tro?
            Fasen jag måste lyssna på dom,känns som jag redan tycker om dom utan att ens lyssnat på dom,tänk vilken besvikelse om dom nu inte låter bra i mina öron,då är man tillbaka på ruta ett igen...

Comment

Originally posted by roger View Post
              Tror jag ska försöka ta mig förbi han nästa lördag när han skulle ha ljudstudiondagen eller nåt,vet bara inte om han har några uppsatta,blir väl att ringa han i veckan.

Hoppas effekten räcker från DA-100 att driva dom med kontroll,genesis är väl inte direkt kända för att skryta med höga effektsiffror,men dom brukar leverera ändå.
              Tittade lite på specen på dom och diskanten verkade delas vid 2500 i filtret,vad skulle man våga ställa in en aktiv delning på tro?
              Fasen jag måste lyssna på dom,känns som jag redan tycker om dom utan att ens lyssnat på dom,tänk vilken besvikelse om dom nu inte låter bra i mina öron,då är man tillbaka på ruta ett igen...
              Han har iaf satt i ett par 3" i en av sina bilar.....men så mkt mer vet jag inte om det i nuläget.
              Ang. Genesis........jo de är "brutalare" än vad specen säger.
              Kompisen har ett femkanalsteg som kickar arsle med mitt SRx5 trots snarlig spec..... Däremot så har mitt LRx betydligt mer kraft i sig, och en karaktär jag verkligen föredrar mot Genesis. Oj förlåt...nog med off-topic.

Delning var det ja. Ihop med femmorna och sexorna så sklle jag lägga mig runt just 2.5k eftersom dessa element inte klarar att gå så mkt uppåt utan att tappa en del.
              Med treorna däremot skulle jag gå till 3.4-5k (org-filtret där delar vid 4k om jag inte minns fel)

Comment

Originally posted by Lonefox View Post

Delning var det ja. Ihop med femmorna och sexorna så sklle jag lägga mig runt just 2.5k eftersom dessa element inte klarar att gå så mkt uppåt utan att tappa en del.
                Med treorna däremot skulle jag gå till 3.4-5k (org-filtret där delar vid 4k om jag inte minns fel)
                Har varit med om nåt element(6.5") där jag lät det "rulla" av själv uppåt,alltså jag utnyttjade inget filter.
                Blir det dumt tro eller rör man ihop ljudbilden?
                Tänkte bara på delningen vid 2500 på diskanten,det finns väl alltid en "säkerhetsmarginal" i orginalfiltret som man "sträcka" lite på med aktiv delning?

Comment

Originally posted by roger View Post
                  Har varit med om nåt element(6.5") där jag lät det "rulla" av själv uppåt,alltså jag utnyttjade inget filter.
                  Blir det dumt tro eller rör man ihop ljudbilden?
                  Tänkte bara på delningen vid 2500 på diskanten,det finns väl alltid en "säkerhetsmarginal" i orginalfiltret som man "sträcka" lite på med aktiv delning?
                  Nu börjar jag komma ut på djupt vatten, men såpass mkt vet jag att man kan gå upp eller ner ngt mkt beroende på montage och bilen.
                  Vilka frekvenser förstärks, vilka släcka ut osv.

Ibland vill man överlappa delningarna, ibland vill man ha ett litet gap....allt beror på.
                  Dock får ngn annan gå in mer på djupet kring detta ämne än jag.

Comment

Om någon har ritning på passivt delningsfilter till 3" och diskant så lägg gärna upp, jag tror det färdiga filtret delar 3" något högt då de klarar att spela djupare i liten låda på A stolpen.

Jag har inte heller provspelat mina än men kommer köra 3 och diskant passivt och 6,5 aktivt i brist på utgångar.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
                      Om någon har ritning på passivt delningsfilter till 3" och diskant så lägg gärna upp, jag tror det färdiga filtret delar 3" något högt då de klarar att spela djupare i liten låda på A stolpen.

Jag har inte heller provspelat mina än men kommer köra 3 och diskant passivt och 6,5 aktivt i brist på utgångar.
                      Jag vet om jag missuppfattade men filter AVCX 2W MH delar väl inte av 3" nedåt?

En liten parentes frekvänsmätt jag dom i min bil med min montering och de gick up till 8kHz innan de började falla monterade i A-stolpen.

Om du har fått hem dom, sätt dom på inspelning
                      Mina diskanter lät inte roligt de första timmarna, trodde först det var fel på dom.
                      /Conny

Comment

Originally posted by ConnyK View Post
                        Jag vet om jag missuppfattade men filter AVCX 2W MH delar väl inte av 3" nedåt?

En liten parentes frekvänsmätt jag dom i min bil med min montering och de gick up till 8kHz innan de började falla monterade i A-stolpen.

Om du har fått hem dom, sätt dom på inspelning
                        Mina diskanter lät inte roligt de första timmarna, trodde först det var fel på dom.
                        Har du satt dem rakt av i A-stolpen eller har du byggt dem i låda?

Funderar nämligen sj på att beställa hem voce system, och även jag sätta 3" och diskant i A-stolpen, vore kul att veta om det blir stor skillnad med låda elle utan...
                        Byggkunskaperna är inte riktigt så stora som man skulle vilja
                        Last edited by jokko23; August 24, 2011, 22:03.

Comment

Originally posted by jokko23 View Post
                          Har du satt dem rakt av i A-stolpen eller har du byggt dem i låda?

Funderar nämligen sj på att beställa hem voce system, och även jag sätta 3" och diskant i A-stolpen, vore kul att veta om det blir stor skillnad med låda elle utan...
                          Byggkunskaperna är inte riktigt så stora som man skulle vilja
                          Jag kör utan låda i A-Stolpen och det är öppet ner under instrumentbrädan och de låter riktigt bra (se tidiga byggbilder).

Testade att sätta 6,5" i slutan låda ... om det tyckte dom inte (jag lyckades inte få till det).

Kan återkomma hur bra placering det är, skall till Ljudstudion imorgon och få det inställt.
                          Last edited by ConnyK; August 24, 2011, 22:54.
                          /Conny

Comment

Originally posted by ConnyK View Post
                            Jag kör utan låda i A-Stolpen och det är öppet ner under instrumentbrädan och de låter riktigt bra (se tidiga byggbilder).

Testade att sätta 6,5" i slutan låda ... om det tyckte dom inte (jag lyckades inte få till det).

Kan återkomma hur bra placering det är, skall till Ljudstudion imorgon och få det inställt.

kan ju inte påstå att det ser tråkigt ut direkt :P
                            E grymt avundsjuk på alla som har kunnandet och tålamodet att bygga sådär.
                            Har dock sj inte provat att plasta och liknande förut så detta blir första gången, men men, får väl se hur det går när det väl är dax.
                            sj har jag tankarna på att montera dem liknande så som anders r satt sina, vågrätt i stolpen med en lätt vinkling innåt, nackdel/fördel mot att placera dem i orginaluttag i brädan vet jag inte, men det skulle ju helt klart se trevligare ut med ett par inte så "fula" voce element i stolpen,
                            Usch va sugen på att beställa jag blev....
                            Synd att man har så mycket annat denna månaden bara, jaja får väl vara nöjd över att min HU kommer i veckan, stillar sinnena lite iaf....

PS vad är det för typ av kulled du använt till diskanten?

Comment

Originally posted by jokko23 View Post

PS vad är det för typ av kulled du använt till diskanten?
                              Det tipset fick jag på forumet, det är slaktade minikamerastativ - finns bla på Netonnet, teknikmagasinet.

http://www.netonnet.se/art/foto/stat...0/125513.3319/
                              /Conny

Comment

Working...
                              X