Announcement

Collapse
No announcement yet.

någon dämpmatta man kan jämföra med dynamat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: någon dämpmatta man kan jämföra med dynamat?

De flesta dämpmattor GÖR sitt jobb.

Däremot är de olika jobbiga att jobba med.

Dock FINNS det skillnader även i hur bra de funkar.

Min egna personliga erfarenhet och åsikt kring SC är att den är PRISVÄRD.
    Den gör tex. inte jobbet lika bra som DLS Max Damper, men DLSen är fruktansvärd att jobba med då det är en skum form av bitumen (torr och med fibrer av ngt slag i sig).

Men varken ett lager av Autoleads (vars klister är mkt mer elakt än SCns) eller ett lager SC räckte i mina dörrar. Och då HELDÄMPADE jag dem på ytterplåten och på båda sidor av innerplåten......nej....2-3 lager ligger idag så viskositetsdämpningen som tanken är med alu/butyl (vilket SC inte är då det är två lager butyl med bitumen mellan dem och alu på toppen, bara att läsa produktbladet) går om intet och det är vikten som minskar vibrationerna. Och då hade jag likagärna kunnat kört med rena bitumenmattor.

Däremot funderar jag på att prova med Max Damper i botten, och sedan butylmatta på denna.
    Stumt/mjukt/stumt. Kanske kompletera med ngn ren alumatta med för att öka på alulagret, vi får se. Idéer funderas på och diskuteras med bla Skogis (som har en egen idé som uppenbarligen funkar i BMWn).
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Tokken View Post
      Japp.. men jag är väldigt glad att den dämpar i stort sett lika bra som dynamat för mig i alla fall så i alla fall jag slipper betala för en dyr märkesprodukt.
      Precis och jag tyckar att Zachry BX-P12R är i stort sett lika bra som t.ex DD3512 och när man jämnför priset 1180 sek (ord. 1800) mot 6560, då slipper jag med betala för en dyr märkesprodukt. Samtidigt som Ljudias kundtjänst är bättre än DD's. Win Win tyckar jag

Jag börjar absolut förstå varför högt aktade profiler som Nonne inte ens orkar vara här.

Ville har sin åsikt och står för den, men det får han ju absolut inte ha, han har testat silent coat och tycker att den inte var lika bra som Dynamat, men då är det ju hans åsikter och erfarenheter som det är något fel med.

Ni anklagar honom för att vara köpt utav Dynamat, utan att tänka på att han vill testa Stinger mattan.

Om man ser scenariot från sidolinjan, verkar det heller vara att det är fler som är köpt utav Silent coat i och med att silent coat plötsligt är "den enda" riktiga mattan.

Ren butyl är ju en dyrare produkt än mastic, bitumen och butyl. Och butyl har lite annorlunda egenskaper, däribland dämpar den bättre och väger mindre om man jämnför samma yta och vikt.

Dynamat = ren butyl, Silent Coat = billigare komponenter = lägre pris.

Och vad är då slutsatsen - allt som glimmar är inte guld (men funkar säkert bra för dom flesta)

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Men Ville du har väl en BMW och din kompis har alltså en Golf? Redan från fabrik är det alltså skillnad! BMW & Mercedes brukar enligt min uppfattning vara stummare/mer väldämpade från fabrik, så att jämföra era bilar rakt av blir fel. Dessutom olika karosstyper.
        jämför ej :P hade silent coat innan jag stoppa i dynamaten....

Comment

Originally posted by Tobbe View Post
          Precis och jag tyckar att Zachry BX-P12R är i stort sett lika bra som t.ex DD3512 och när man jämnför priset 1180 sek (ord. 1800) mot 6560, då slipper jag med betala för en dyr märkesprodukt. Samtidigt som Ljudias kundtjänst är bättre än DD's. Win Win tyckar jag

Jag börjar absolut förstå varför högt aktade profiler som Nonne inte ens orkar vara här.

Ville har sin åsikt och står för den, men det får han ju absolut inte ha, han har testat silent coat och tycker att den inte var lika bra som Dynamat, men då är det ju hans åsikter och erfarenheter som det är något fel med.

Ni anklagar honom för att vara köpt utav Dynamat, utan att tänka på att han vill testa Stinger mattan.

Om man ser scenariot från sidolinjan, verkar det heller vara att det är fler som är köpt utav Silent coat i och med att silent coat plötsligt är "den enda" riktiga mattan.

Ren butyl är ju en dyrare produkt än mastic, bitumen och butyl. Och butyl har lite annorlunda egenskaper, däribland dämpar den bättre och väger mindre om man jämnför samma yta och vikt.

Och vad är då slutsatsen - allt som glimmar är inte guld (men funkar säkert bra för dom flesta)
          precis ja e ej köpt utav dynamat :P om jag var det skulle jag väl ej testa stinger mattan =) jag skulle aldrig köpa silent coaten mer nu när jag testat det... men alla har ju sin egen smak och åsikt=) silent coaten kanske passar till er snak men den pssar ej till min smak=)

Comment

Originally posted by ville91 View Post
            jämför ej :P hade silent coat innan jag stoppa i dynamaten....
            Du monterade alltså SC, testade och tog sen bort den för att montera Dynamat? Satan vilket hästjobb! :lol: Vet själv när jag försökt ta lös SC/STP matta, det var allt annat än lätt. Väldigt tidskrävande och gjorde ont i fingrarna.

Men kul att du testat Dynamat och gillar den, tänker själv göra det någon gång i framtiden men tills dess tänker jag fortsätta med SC/STP som för mig duger gott och väl, lättjobbat och ger önskat resultat.
            Last edited by ChriZtoffer; August 15, 2011, 12:36.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Tobbe View Post

Då vill jag veta vad SC består av eftersom du verkar a full koll.

Jag har haft dynamat och SC framför mig och har inte märkt nån större skillnad materialmässigt heller..

Så?
              Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

ja får nog hålla med tokken med flera. sc är kanon. lättjobbad och dämpar alldeles utmärkt.

ja själv har inte testat dynamat så den kan ja inte uttala mig om. men sc mattan gör sitt jobb. o de tokken och dom andra säger är ju inte att ville inte får ha sin åsikt utan att han säger att den inte funkar. för de gör den. och om han nu tycker att sc är skit så får han väl tycka de.

men då måste ju dom andra också få tycka som dom vill. men hur ni än vrider o vänder på detta tjat om olika mattor så funkar dom flesta. skillnaden för de mesta är ju hur mycke jobb man får lägga ner när man ska montera skiten. men tar vi en titt på gorg och här på bsf så ser man ganska ofta att ville tycker att sc är skit o hyllar dynamat. så de är ju inte så konstigt om folk säger i från.

för de är ju killar/gubbar som tokken och holst med flera som har hållt på några år fler än ville och som säkerligen har provat både de ena och andra och de känns som om dom har lite mer kött på benen så att säga.

hoppas ja inte retat upp någon i onödan nu. för nu ska ja gå o få mig ett utag av frugan för att hon är bitter. hahaha
                Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Du monterade alltså SC, testade och tog sen bort den för att montera Dynamat? Satan vilket hästjobb! :lol: Vet själv när jag försökt ta lös SC/STP matta, det var allt annat än lätt. Väldigt tidskrävande och gjorde ont i fingrarna.

Men kul att du testat Dynamat och gillar den, tänker själv göra det någon gång i framtiden men tills dess tänker jag fortsätta med SC/STP som för mig duger gott och väl, lättjobbat och ger önskat resultat.
                  lät det sitta kvar........... orka ta bort det men tur att jag tog lite av ena dörren bara :P dynamaten kanske e dyrare men man får kvalitet kvalitet e dyrt o inte billigt vad jag vet :P sc kanske e prisvärda men man kan aldrig jämföra med dynamat :P

Comment

lät det sitta kvar.. sc kanske e prisvärda men man kan aldrig jämföra med dynamat :P

För det första.. du lät SC sitta kvar, men du tog bara lite av ena dörren alltså?
                    INGEN dämpmatta kommer till sin rätt om det inte är ordentligt monterat.
                    Bara jag som undrar hur du egentligen jämför två mattor..?

Sen kan man jämföra dynamat med SC eller STP eller annan dämpmatta, det är ju för bövelen ingen större skillnad!
                    Va fan tror du vi använder den för? Tror du man använder den över huvudtaget
                    om den inte funkar?!
                    Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

lät det sitta kvar........... orka ta bort det men tur att jag tog lite av ena dörren bara :P dynamaten kanske e dyrare men man får kvalitet kvalitet e dyrt o inte billigt vad jag vet :P sc kanske e prisvärda men man kan aldrig jämföra med dynamat :P
                      Men vänta nu här, du har alltså monterat Dynamaten på SilentCoaten eller hur har du egentligen gjort? Nu börjar jag bli väldigt nyfiken på din jämförelse här! Om man ska kunna göra en någorlunda rättvis jämförelse så bör man enligt min mening dämpa t.ex. en dörr med mattan av ena sorten och en dörr med mattan av andra sorten, samma mängd såklart. Eller ännu hellre två likadana bilar där man använder olika matta.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vill se bilder på hur du gör när du dämpar eftersom SC e värdelös... Hade STP:s värsta i min volvo = svindyrt att dämpa hela bilen (gold heter den va?) DLS max ngt i gamla saaben å det blir SC i nuvarande då jag inte hör ngn skillnad (iofs har väll hörseln blivit sämre de senaste 20 åren man hållt på)

Comment

Lägger man två lager SC så bör det ju dämpa minst lika bra som Dynamat. Använt STP, Autoleads och SC. STP var kanon men sen kom SC och den är lika bra och billigare. Autoleads är skit i min mening då dem är mkt styvare och fäster inte lika bra.

Comment

Originally posted by Fellow View Post
                            Lägger man två lager SC så bör det ju dämpa minst lika bra som Dynamat. Använt STP, Autoleads och SC. STP var kanon men sen kom SC och den är lika bra och billigare. Autoleads är skit i min mening då dem är mkt styvare och fäster inte lika bra.
                            skulle nog säga 3 lager :P

Comment

Men vänta nu här, du har alltså monterat Dynamaten på SilentCoaten eller hur har du egentligen gjort? Nu börjar jag bli väldigt nyfiken på din jämförelse här! Om man ska kunna göra en någorlunda rättvis jämförelse så bör man enligt min mening dämpa t.ex. en dörr med mattan av ena sorten och en dörr med mattan av andra sorten, samma mängd såklart. Eller ännu hellre två likadana bilar där man använder olika matta.
                              jag dämpa ju andra odämpade dörren först ju med dynamat..... då märkte jag stor skillnad...

Comment

Originally posted by Tokken View Post
                                Då vill jag veta vad SC består av eftersom du verkar a full koll.

Jag har haft dynamat och SC framför mig och har inte märkt nån större skillnad materialmässigt heller..

Så?
                                2 resp 4mm har samma pres-text förutom tjockleken: http://www.silentcoat.co.uk/?p=21 Polymeric (troligen ngn form av plast http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer)

Multilayer:
                                http://www.silentcoat.co.uk/?p=25 Bitumen och mastic (http://en.wikipedia.org/wiki/Mastic misstänker att de syftar på bindmedlet)
                                Så SC är i mina ögon (enligt deras egna uppgifter) hybridmattor....

Prisvärda?
                                Ja absolut.....
                                Men bra? Det beror på vad man gör med dem skulle jag tro....
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                                X