Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

    Nu har jag ägt hembiosubben av detta element.

    För det första så är det inte samma element.
    Dom har gjort om den en del för att passa bättre i hemmamiljöer.
    Dom har även extremt steg och EQ i subben som gör enorm skillnad.

    Jag sålde min faktiskt pga brist på slagkraft.
    Den sjukt bra till musik och även bra till film men när den small till så kändes den mjuk och lite soft.
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

    Comment


    • #32
      Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

      ??? Nu fattar jag ingenting Tror ni på fullaste alvar att man kan utröna om en bas funkar i en bil genom att prova den som en hemmabiosub???

      Det är ungefär lika urbota korkat som att smaka på en tesked salt och säga att maten kommer att bli god.
      Jag ÄR Gandalf!!!

      Comment


      • #33
        Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

        Originally posted by Gandalf View Post
        ??? Nu fattar jag ingenting Tror ni på fullaste alvar att man kan utröna om en bas funkar i en bil genom att prova den som en hemmabiosub???

        Det är ungefär lika urbota korkat som att smaka på en tesked salt och säga att maten kommer att bli god.
        Om du syftade på mig, så sitter den i en bil just nu, och grejen är att den beter sig exakt likadant där bortsett från att den spelar lite starkare över lag.

        Comment


        • #34
          Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

          Originally posted by Dc3R View Post
          Om du syftade på mig, så sitter den i en bil just nu, och grejen är att den beter sig exakt likadant där bortsett från att den spelar lite starkare över lag.
          Jag syftade absolut inte på någon enskild person alls. Min invändning är att många tycks tro att en bas spelar likadant i ett rum på flera kubikmeter som i en bil på ca 1 kubikmeters kupé.
          Som någon tidigare skrivit så är ditt problem något av ett lyxproblem. Jag och många med mig skulle skatta oss lyckliga om en sub delade av sig självt vid 60Hz. Du skall ta dig en titt på ditt övriga system och se över dina midbasar som inte verkar göra sitt jobb. För övrigt låter det faktiskt som att du kommit åt någon inställning som bromsar basen uppåt. Testa och nollställa slutsteget och kör det på en annan utgång på processorn eller huvudenheten. Fastän det är en bas kommer den att spela högre frekvenser ändå.
          Jag ÄR Gandalf!!!

          Comment


          • #35
            Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

            Originally posted by Gandalf View Post
            Du skall ta dig en titt på ditt övriga system och se över dina midbasar som inte verkar göra sitt jobb
            Känns så ja!

            Originally posted by Gandalf View Post
            För övrigt låter det faktiskt som att du kommit åt någon inställning som bromsar basen uppåt.
            Detta min käre Gandalf kallas för delningsfilter
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #36
              Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

              Originally posted by Nonne View Post
              Detta min käre Gandalf kallas för delningsfilter
              Du menar fasvridningsmojäng

              Det kan vara i delningsfiltret om det används ett separat. Men risken att där är inkopplat slutsteg direkt på huvudenheten är myckert vanligare idag och då verkar det som att en LP ligger och spökar.
              Jag ÄR Gandalf!!!

              Comment


              • #37
                Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                Nu står min låda här färdig så vill du testa med "rätt" lådvoym så kan du få låna min, ska bygga en basreflexlåda oxå för att se vilken som tilltalar mig bäst och den blir klar nästa vecka. Hör av dig om du vill.

                Mvh
                Last edited by Jimma72; July 1, 2011, 10:48.

                Comment


                • #38
                  Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                  Originally posted by Jimma72 View Post
                  Nu står min låda här färdig så vill du testa med "rätt" lådvoym så kan du få låna min, ska bygga en basreflexlåda oxå för att se vilken som tilltalar mig bäst och den blir klar nästa vecka. Hör av dig om du vill.

                  Mvh
                  Grymt! Ja, skulle gärna ta måtten på den om det går för sig.

                  Snygg låda med!

                  Comment


                  • #39
                    Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                    Såg att du vill köpa en till. Hur gick det med lådan? Jag har inte provspelat min än men blir jag inte nöjd kanske du kan köpa min.

                    Comment


                    • #40
                      Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                      Originally posted by Jimma72 View Post
                      Såg att du vill köpa en till. Hur gick det med lådan? Jag har inte provspelat min än men blir jag inte nöjd kanske du kan köpa min.
                      Är intresserad av den.

                      Comment


                      • #41
                        Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                        Originally posted by Dc3R View Post
                        Är intresserad av den.
                        Nu har jag provspelat och är NÖJD Testat ett antal slutsteg och kan konstatera att den låter skit med lågkvalitetssteg (bumlig / fladdrig), testade även med ett PA steg men med Audison LRX 1,2 låter det riktigt bra upp till 100hz, möjligtvis LITE soft / len i karaktären men på ett mycket behagligt vis.

                        Spelade upp en explosion (mycket låg hz, 10 / 20hz skulle jag tippa) på HÖG volym i en film igår och det kändes som lägenheten bokstavligen höll på att rasa ihop. Har aldrig upplevt liknande tryck i en bas.

                        Har inte testat den i bilen ännu men återkommer med intryck.
                        Last edited by Jimma72; November 20, 2011, 21:22.

                        Comment

                        Working...
                        X