Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

    MEN först å främst vill jag fråga hur baslådan är monterad(spelar den framåt/bakåt/uppåt) och i vilken bil?

    Väldigt viktigt att veta innan man kan säga att lådan är fel

    Mvh Jimmy
    155++db@25hz
    http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

    sigpic

    Ljudbyggaren.se

    Comment


    • #17
      Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

      Originally posted by Techno_Bass View Post
      MEN först å främst vill jag fråga hur baslådan är monterad(spelar den framåt/bakåt/uppåt) och i vilken bil?

      Väldigt viktigt att veta innan man kan säga att lådan är fel

      Mvh Jimmy
      Framåt, inte säker på bil men den beter sig likadant hemma.

      Kan inte en nästan 20 liter för liten låda vara ett problem?

      Framtida bilen den ska sitta i är inte riktigt uttänkt än dock.

      Comment


      • #18
        Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

        Originally posted by Dc3R View Post
        Framåt, inte säker på bil men den beter sig likadant hemma.

        Kan inte en nästan 20 liter för liten låda vara ett problem?

        Framtida bilen den ska sitta i är inte riktigt uttänkt än dock.
        Framåt är inte att föredra då det är väldigt viktigt att täta bort bagaget innan(om vi snackar sedan bil).

        En för liten sluten låda har mkt mindre djupbas än vad den rekommenderade skulle ha .

        Vänd lådan bakåt och testa, kan nästan garantera det kommer lira bättre .
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #19
          Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

          Originally posted by Techno_Bass View Post
          Framåt är inte att föredra då det är väldigt viktigt att täta bort bagaget innan(om vi snackar sedan bil).

          En för liten sluten låda har mkt mindre djupbas än vad den rekommenderade skulle ha .

          Vänd lådan bakåt och testa, kan nästan garantera det kommer lira bättre .
          Tror han har den som hembio bas
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #20
            Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

            Originally posted by Antonic View Post
            Brukar inte dessa basar vara bäst i basreflex?
            Har lyssnat på ett par i basreflex och dom lät riktigt bra.
            Hmm, kanske värt att testa? Blir det inga flåsljud eller så då?

            ---

            Ja, den ska för tillfället användas som hembiobas men ska senare monteras i en bil.

            Tack för all hjälp för övrigt!

            Comment


            • #21
              Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

              Köpte du kanske "brorsan" till min jag nyss köpte begagnad i stockholm via blocket, isåfall har din en liten skada? Jag har oxå bygt en sluten låda enligt jl,s ritning som blir färdig imorgon. Jag frågade här på forumet om jag skulle bygga sluten eller portad men fick inga svar så jag kommer bygga båda och prova hur det låter. Jag kommer driva min med ett audison jlx 1,2 monosteg. Återkommer med hur min låter.

              Comment


              • #22
                Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                Originally posted by Dc3R View Post
                Ja, den ska för tillfället användas som hembiobas men ska senare monteras i en bil.
                När nuvarande lådan sitter monterad i en bil så spelar den i teorin med extra tryck vid frekvenser under ca 50 Hz, men skillnaden är dock inte så stor att den ska upplevas att "tappa allt tryck" vid frekvenser ovanför 60 Hz.

                I ett vanligt rum bör den spela på rätt hyfsat ner till 40 Hz och sedan faller frekvenskurvan med typ 10-12 dB/oktav, lådan ska i denna montering alltså inte alls upplevas som att den inte har något tryck över 60 Hz. I så fall är någonting galet.

                I en frekvenssimulering så behövs det en induktans på uppåt 40 mH för att den naturliga frekvenskurvan uppåt ska tappa trycket märkbart redan ovanför 60 Hz, en sån induktans har jag aldrig sett på något element och jag tror knappast att någon bilbas har sån induktans.

                Den där basen, och tex Orion HCCA, är väl kanske inte tänkta att spela speciellt högre än tex 50-60 Hz.

                Förresten, du har väl monterat basen med magneten inuti lådan?

                Det finns en till sak som kan göra att man upplever "nästan inget tryck" vid högre frekvenser, det är om lådan har en mycket stor peak. Detta händer dock bara (i teorin) med basreflexlådor/bandpasslådor och dessutom oftast när de monteras i bilen, pga kupeförstärkningen.

                Slutna lådor får oftast inte sån nivåskillnad i frekvenskurvan, speciellt inte inomhus där rummet inte förstärker låga fekvenser på sätt som bilkupen. 13W7 får visserligen i teorin en hyfsad förstärkning av låga frekvenser i den aktuella slutna lådan (som jag skrev i början av texten), men inte så mycket att man ska uppleva "nästan inget tryck" ovanför 60 Hz.
                Last edited by Optima; June 28, 2011, 12:57.

                Comment


                • #23
                  Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                  Originally posted by Jimma72 View Post
                  Köpte du kanske "brorsan" till min jag nyss köpte begagnad i stockholm via blocket, isåfall har din en liten skada? Jag har oxå bygt en sluten låda enligt jl,s ritning som blir färdig imorgon. Jag frågade här på forumet om jag skulle bygga sluten eller portad men fick inga svar så jag kommer bygga båda och prova hur det låter. Jag kommer driva min med ett audison jlx 1,2 monosteg. Återkommer med hur min låter.
                  Min är helt fri från skador, han hade tre basar, hade tagit ut en som var lite kantstött men fick en helt fräsch mot att jag skruvade av den själv.

                  Var någonstans i tyresö.

                  Originally posted by Optima View Post
                  När nuvarande lådan sitter monterad i en bil så spelar den i teorin med extra tryck vid frekvenser under ca 50 Hz, men skillnaden är dock inte så stor att den ska upplevas att "tappa allt tryck" vid frekvenser ovanför 60 Hz.

                  I ett vanligt rum bör den spela på rätt hyfsat ner till 40 Hz och sedan faller frekvenskurvan med typ 10-12 dB/oktav, lådan ska i denna montering alltså inte alls upplevas som att den inte har något tryck över 60 Hz. I så fall är någonting galet.

                  I en frekvenssimulering så behövs det en induktans på uppåt 40 mH för att den naturliga frekvenskurvan uppåt ska tappa trycket märkbart redan ovanför 60 Hz, en sån induktans har jag aldrig sett på något element och jag tror knappast att någon bilbas har sån induktans.

                  Den där basen, och tex Orion HCCA, är väl kanske inte tänkta att spela speciellt högre än tex 50-60 Hz.

                  Förresten, du har väl monterat basen med magneten inuti lådan?

                  Det finns en till sak som kan göra att man upplever "nästan inget tryck" vid högre frekvenser, det är om lådan har en mycket stor peak. Detta händer dock bara (i teorin) med basreflexlådor/bandpasslådor och dessutom oftast när de monteras i bilen, pga kupeförstärkningen.

                  Slutna lådor får oftast inte sån nivåskillnad i frekvenskurvan, speciellt inte inomhus där rummet inte förstärker låga fekvenser på sätt som bilkupen. 13W7 får visserligen i teorin en hyfsad förstärkning av låga frekvenser i den aktuella slutna lådan (som jag skrev i början av texten), men inte så mycket att man ska uppleva "nästan inget tryck" ovanför 60 Hz.
                  Hmm okej, ja, magneten sitter i lådan.

                  Var på hifikit idag, och han sa att lådan borde ligga runt 100 liter, är helt konfunderad.

                  Även smått sugen på att prova en portad, vet inte riktigt vad som är bäst, när den ska i en bil kan jag ju bygga en ny låda som är helt anpassad för bilen... Så, vad är bäst hemma? Den har ryggen mot en betongvägg och rummet den står i är väl ca 15-16 kvadratmeter, nästan kvadratiskt.

                  Comment


                  • #24
                    Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                    För hemmabruk kan du göra en låda på 100 liter netto med 1 st 4" port, röret görs till att börja med 50 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen är mycket låg, det kan hända att du får korta av röret en del och lyssna dig fram.

                    Det är dock väldigt viktigt att skarven mellan rör och trattar är helt jämn, lufthastigheten kan bli riktigt ordentligt hög om du trycker in uppåt 1000 W.

                    Comment


                    • #25
                      Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                      Originally posted by Optima View Post
                      För hemmabruk kan du göra en låda på 100 liter netto med 1 st 4" port, röret görs till att börja med 50 cm långt och sedan trattar i båda ändar. Avstämningen är mycket låg, det kan hända att du får korta av röret en del och lyssna dig fram.

                      Det är dock väldigt viktigt att skarven mellan rör och trattar är helt jämn, lufthastigheten kan bli riktigt ordentligt hög om du trycker in uppåt 1000 W.
                      Låter bra, spelar det någon roll hur man fördelar måtten, och inomhus, hur är det bäst att rikta basen? Uppåt eller åt sidorna? eller är det bara att testa sig fram?

                      Ytterligare en fråga: Spelar det något roll åt vilket håll man riktar porten? (dels i förhållande till basen men även i allmänhet.

                      Tack för all hjälp!

                      Comment


                      • #26
                        Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                        I baslådor för hemmabruk kan man rikta både basen och porten åt flera olika håll, men generellt sett får basen mer förstärkning om man riktar mot ett hörn.

                        Andra får ge bättre råd, jag har inte pysslat en massa med hemmastereo.

                        Comment


                        • #27
                          Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                          bas och port nedåt brukar ge bättre rumskoppling.
                          lite hörnplacering brukar funka bra men vänd inte elementet mot väggen bara.
                          annars funkar de med en placering vid ena sidoväggen runt 0.5-1 meter från främre hörnet
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

                          Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

                          Comment


                          • #28
                            Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                            Skulle säga neråt jag med. Tyckre basen blir lite mjukare då
                            Hopp, ska man göra nu då?

                            Comment


                            • #29
                              Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                              Ja då har du köpt av samma kille som jag. Om du ska använda den hemma tycker jag du ska bygga den som JL byggt hemma varianten med samma element, vissa anser det är värdens bästa hemsub så den borde duga åt dig

                              http://www.konsumentguiden.se/hemele...7597f49c7.html

                              Comment


                              • #30
                                Re: JL Audio 13w7 spelar knappt över 60hz

                                Originally posted by Jimma72 View Post
                                Ja då har du köpt av samma kille som jag. Om du ska använda den hemma tycker jag du ska bygga den som JL byggt hemma varianten med samma element, vissa anser det är värdens bästa hemsub så den borde duga åt dig

                                http://www.konsumentguiden.se/hemele...7597f49c7.html

                                Sjysst!

                                Haha, men vad är det för låda då? Den ser sluten ut, men volymen borde väl ligga på en 50-55 liter i den där eller något, ser ungefär lika stor ut som lådan jag har nu (plus slutsteget i lådan då) i förhållande till själva basen.

                                Comment

                                Working...
                                X