Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jobba med billjud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Jobba med billjud

Originally posted by xciso View Post
    Positiv som aldrig förr
    Ser du detta negativt då ?

Jag beskrev en helt vanlig vardag, de flesta tror vi glassar med feta bygge och oändligt med cash!

Jag trivs ganska så bra med mitt arbete, JAG avgör vad jag ska göra i morgon tex.
    Hade jag inte trivts så skulle jag hängt en skylt på dörren där det stod STÄNGT på!

Som det ser ut nu så kommer jag att expandera inom en snar framtid vet du
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Givetvis är inte livet som egen en dans på rosor..
      Att fakturor ska betalas och alltid se till att kapitalet räcker och samtidigt vill man gärna ta ut en någorlunda lön.
      Det är vardag. I alla fall för de flesta egna.
      Men precis som du säger "nonne" så är det just att man själv avgör vad som ska göras och inte göras som är en del av härligheten.

Angående utbildning så är nog sin egna erfarenhet och vilja som väger tyngst om man får jobb eller inte inom området.
      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
      --------------------------------------------------------------------------------
      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Livet som bilstereo företagare är både underbart å för jävligt!
        Jag har jobbat med försäljning i ca 12 år snart och det är det bästa som finns!
        Att få blanda försäljning med en hobby och dessutom kunna leva på det är väl en dröm vi alla har!

Men som Tonny säger så glassar vi inte direkt!
        (På skylten/ pappret så har vi kanske glidartider 12-18 är ju glassigt värre!
        Men folk glömmer bort allt pappersarbete, hyllvärmarna och framförallt de skumma felen som kan uppstå vid en montering som gör att arbetsdagen blir 07-23 ibland!

Vi glider en helg om året! de är på elmia. men kom ihåg att vi gör det på vår fritid och att vi behöver ladda batterierna inför säsongen! Men på tisdagen efter elmia så kommer vi hem till butiken och ser kontokorts maskinen där det klart och tydligt står att vi har inte dragit in en enda krona under 5 dagar!

Comment

Verkar inte som att ni vill att jag börjar med bilstereo Fast jag kan säga att min inställning till det har inte förändrats efter vad ni har skrivit.

Får jag fråga vad en normal lön ligger på? Om det nu finns någon "normal" lön
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Jag säger absolut inte att du inte ska börja med bilstereo! men det är en annorlunda bransch

Comment

Normal lön finns nog inte. Man är värd det som ens kunskaper och ambitioner är värda i arbetsgivarens ögon tror jag. Kan man lyckas med vad som helst, bara man är enveten och målinriktad? Det tror jag, det hoppas jag. Men något man ska försöka se till är väl hur framtidssäkert det är. Det är kanske ok att få ut 10 efter skatt för din del just nu men om 5 år? Om 10 år? Livet förändras och kraven på inkomst med det. Man kan gå in och lära sig branschen och ta en låg lön men det är nog bra att ha en strategi för framtiden och se vilken "ben" man senare vill stå på, dvs en plan för var man vill landa för att utveckla sig vidare.

Det du kan göra är väl att ringa runt till de bilstereohandlare som finns i ditt närområde och fråga dem hur de ser på saken, vilka behov inom personal de ser över tid och utifrån det kan du ju sen bilda dig en uppfattning om huruvida det är realistiskt att få en anställning inom Billjud eller om du ser att uppförsbacken är så brant mot målet att det kanske är vettigt att växla om, se andra möjligheter och lägga i en ny växel mot dessa istället.

Lycka till hur du än gör!
              /mt4base

Comment

Som jag ser det finns två olika typer av anställning samt en kombo av båda:
                1. Säljinriktad. Här MÅSTE du kunna sälja. Har du ej dokumenterat goda säljegenskaper så är du ganska rökt
                2. Installationsinriktad anställning. Ellära likström är ett måste, likaså kunskaper att hantera verktyg, olika byggmetoder etc
                3. Kombinationen av båda.

Skall du starta egen butik, så krävs #3 samt en massa ytterligare till #3..... Hos vissa stora elektronikjättar finns #1. Sen finns medelstora företag där #2 och #3 efterfrågas.

Så det beror lite på vad du själv vill med.

/Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jag skulle nog satsa på nr 1 faktiskt. Det är min grej.
                  Men att kasta in ett steg osv kan man ju.

Har inget dokumenterat över huvud taget, men bara för det så behöver ju inte det betyda att jag inte gjort det. Men jag förstår hur ni resonerar.

Har jobbat med att sälja div prylar vilket har gått bra, men har icke papper på det.

Jag tror att det gäller att få en praktik någonstans *wink wink* så jag kan visa att jag faktiskt kan fastän att det inte finns på papper.

Comment

Alt.1:
                    Behåll bilstereo som en hobby. Detta är en sinande branch där internetbaserade fusklagerhållande firmor dumpar priser och erbjuder trams och ingen support. Skaffa ett välbetalt jobb som du går till 8timmar om dagen. Av din välbetalda lön leker du som aldrig förr och gör det du tycker är kul.

Alt.2:
                    Ta reda på vilka bilstereobutiker som finns i din närhet och fixa fram ett CV som du skickar till dem. Tyvärr så har de flesta bilstereobutiker inget berg av pengar utan de får slita hund för att få det att gå ihop. I sådana här tider är väl inte mer personal prio ett.

Att betala dyra pengar för att gå på kurser i USA gör med största säkerhet bara din plånbok tunnare. Någon butik lär inte hoppa jämfota av lycka för att anställa dig.

Där finns många här på forumet som genom åren haft drömmen om att jobba med bilstereo. Väldigt få har lyckats. Du skriver att det är säljbiten som lockar mest. Sälj något annat. Kunder till bilstereo är bland de jobbigaste typen av människor på den här planeten.

Lycka till med framtiden!
                    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Tanken var att göra 2 flugor på smällen.

Då jag inte har råd eller kommer få ett "välbetalt" jobb inom dom närmaste 20 åren så har jag egentligen inte råd att pyssla med bilstereo på den nivån jag vill.
                      Då tänkte jag att om jag kanske kan jobba som det så får jag testa, lyssna och se dom lite finare grejerna som jag annars bara får se på kort.

Jag märker att det verkar vara väldigt svårt att få jobb inom detta och det verkar inte som det är någon som gillar vad dom gör.

Men fan den som ger sig!

Comment

Alltså nu målade du väl fan på väggen? Vet inte hur gammal du är men att säga att man aldrig kommer få ett välbetalt jobb (vad det nu innebär) är väl samma sak som att ha givit upp matchen redan innan man har bytt om till matchstället.

Det jag jobbar med i dagens läge hade jag inte anat för ett år sen. Av en slump så dök detta upp, ringde på måndagen, var på anställningsintervju på torsdagen och började jobba tisdagen veckan efter....

Så nog fan kan det vända snabbt om man bara vågar ta tillfällena som ges. Jag ansåg att jag inte hade tid att jobba i.o.m studierna, men tillfället var för bra för att bara låta det passera. Så ibland får man offra lite för att det kan vara värt det i framtiden.

Comment

Skulle lyssna på Gandalfs råd faktiskt.

Har själv vart i branchen på "riktigt" en gång som montör. Skitkul men slitigt. Problemet var att man aldrig visste när man jobbade eller lekte privat då jobb och hobby var samma sak.

Några år senare efter andra jobb drogs jag åter mot samma sak igen. Dock nu som montör/elektriker där jag byggde utryckningsfordon. Polisbilar, militärfordon och ledningfordon åt brandkåren etc.
                          På detta stället var det grymt kul. Jobbade självständigt och hade ganska fria händer att lösa problemen själv där medans många andra var ganska styrda av verkstadschefen. För mig blev det så tack vare min bakgrund med allt tävlande. Var ett kul jobb med både för och nackdelar precis som alla jobb. Dock inte världens bästa lön.

Idag har jag istället ett bättre avlönat jobb dör jag jobbar få dagar och ledig mycket. Istället kan jag åter ha det som hobby. Något jag faktiskt mår bäst av. Börjar bli kul att skruva stereo igen.

Men vill du jobba med det och kan tänka dig att flytta. Titta på platsbanken område Södertälje. Leta efter annonser från bemanningsföretag som söker påbyggare som de oftast kallar det. Ring på annonsen, de letar nästan jämt folk. Jag jobbade på en firma som heter Karrossan. Men det finns en liknande firma till som jobbar med i princip samma sak där.

Lycka till!

Comment

Många kloka ord från flera håll!

MEN!

Att skriva här på forumet där ett flertal i branchen kikar in då och då kan både hissa och dissa!

Ett exempel är ett uttalande där det påstås att en RCA kabel från COOP för några tior är lika bra som någon annan!

Inget som höjer ens CV direkt!

Kort därefter finns det störningar av rang i installationen!

JAG skulle vara väldigt osäker på en eventuell anställning!
                            Tänk om den anställde sa till kunden att han kan köpa vilket skit som helst för det är ingen skillnad!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                              Många kloka ord från flera håll!

MEN!

Att skriva här på forumet där ett flertal i branchen kikar in då och då kan både hissa och dissa!

Ett exempel är ett uttalande där det påstås att en RCA kabel från COOP för några tior är lika bra som någon annan!

Inget som höjer ens CV direkt!

Kort därefter finns det störningar av rang i installationen!

JAG skulle vara väldigt osäker på en eventuell anställning!
                              Tänk om den anställde sa till kunden att han kan köpa vilket skit som helst för det är ingen skillnad!
                              Haha, men till mitt försvar så kan jag säga att det inte hade något med den kabeln att göra
                              Tror faktiskt att jag skrev där att jag bytte kabeln till en mycket dyrare/finare utan framgång.

Men sen har jag gjort mycket i min bil som jag aldrig skulle göra i en kundbil.
                              Det har sina orsaker. Jag vet inte hur det är med er, men jag är med rädd om/noga med andras saker än mina egna.

Ni som jobbar med bilstereo och verkligen älskar det ni gör, räck upp en hand! För vad jag ser så är dom inte så många som jag först trodde.

Comment

Originally posted by Softis View Post
                                Ni som jobbar med bilstereo och verkligen älskar det ni gör, räck upp en hand! För vad jag ser så är dom inte så många som jag först trodde.
                                Jag räcker upp handen!

Men som jag förklarat tidigare, en 10 timmars dag består inte av 10 timmars bilstereo!

Att hjälpa andra människor är mitt kall, se bara hur många gratistimmar jag lagt här på forumet!
                                Om/när jag sadlar om vet jag inte vad jag ska göra, eller jo det vet jag!

JAG SKA BYGGA BILEN MED STORT B PÅ MIN FRITID SOM JAG FÅR TILLBAKA
                                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                                X