Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hörselskador av billjud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hörselskador av billjud

Det som ändå är lite vettigt i det hela är just att ni unga oroar er för nedsatt hörsel. Ironi: "Och jag vet, man är odödlig i den åldern likaså tar kroppen ingen som helst skada av någonting" Slut Ironi; Det skrivs i inledningen att det är diskanten som är farlig. NJA, oavsett frekvens är höga ljudtruck dåligt för öronen. Ren och skär fakta säger att lägre frekvenser skapar större svängningar och dem skall trumhinnan ta hand om. En annan faktor man bör ta i beaktning är att hörseln kan vara bra till mycket, inte bara sitta i en bil och poppa. Oftast är det samma ålderskategori på dem som kör omkring i ostbilar* som dem som nästan alltid lyssnar på MP3 med inear pluggar i öronen.
    Öronen är det organ i kroppen som åldras mest i förhållande till resten. Stämbanden det som åldras minst. Märklig fenomen för det borde verkligen vara tvärtom
    Lyssna med förstånd såvida ni inte har bestämt er för att dö vid 25 för då spelar det ju ingen Rock N Roll.

* Ostbil:
    Fordon av passagerartyp, oftast personbil som framförs av yngre människor oftast män. Högsta önskan hos dessa personer är att återge musikupplevelser för sin omgivning. Fordonets beskaffenhet gör dock att endast vissa frekvenser låter på utsidan. Därav det karakteristiska ljudet när ett sådant fordon kommer rullande. OOST, OOST, OOST, OOST.

En billigare variant för att uppnå önskad effekt är att en kompis, god vän eller polare placeras i skuffen och bankar i takt på bagageluckans insida.
    Detta skall dock inte förväxlas med kidnappare som har låst in offer i bagageluckan.
    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Ja nedsatt hörsel har jag också. Mycket svårt att höra vad folk säger när det finns någon typ av bakgrundsljud.

Det var värst i lumpen när befälen stod och skrek kommandon i korridorerna. Hörde inte ett jota vad dom sa pga det ekot.

Dom som vet säger att det är värre att vara döv än blind.

Så skydda öronen!
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
        Du som jag.
        Har det exakt som du och av samma anledningar fast med 5 år mindre inom industrin och en mindre orkester i 10-11 år
        Och du spelade säkert trumpet precis som jag
        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Softis View Post
          Ja nedsatt hörsel har jag också. Mycket svårt att höra vad folk säger när det finns någon typ av bakgrundsljud.
          Så skydda öronen!
          Jag har Tinitus och största problemet är det Softis skriver, har nog inte fått mitt från bilstereo utan från annat högt ljud.

man ångrar att man inte använt mer hörselkydd
          /Conny
          Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
          SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Originally posted by Gandalf View Post

En billigare variant för att uppnå önskad effekt är att en kompis, god vän eller polare placeras i skuffen och bankar i takt på bagageluckans insida.
            Detta skall dock inte förväxlas med kidnappare som har låst in offer i bagageluckan.
            Jag som varken har kompisar, goda vänner, polare och inte ens en riktig sub (enligt vissa )
            Tror du jag kan tinga Nonne en dag Bara för att få en aning hur det känns
            sigpic

Comment

Nedsatt hörsel och bullerskador är nog inte ovanligt, men ni med tinnitus skulle nog inte må sämre av att besöka en naprapat eller liknande muskelknådare. En del tjut och och brus har ingenting med örat i sig att göra, jag får "tinnitussläng" ibland där det tjuter och brusar i hela skallen några dagar men har fått lära mig och fått det demonstrerat att det lika gärna kan vara spänningar i nacken som faktiska hörselskador.

Bara ett inflik i diskussionen
              DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

Originally posted by PhoenixG View Post
                Jag som varken har kompisar, goda vänner, polare och inte ens en riktig sub (enligt vissa )
                Tror inte det är lönt. Han bankar ju klenare än en Japansk skolflicka
                Ta DonkeyHorse istället
                Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                  Tror inte det är lönt. Han bankar ju klenare än en Japansk skolflicka
                  Ta DonkeyHorse istället
                  Okej, jag ska fråga honom
                  Men Hästen är rätt så stingslig av sig
                  sigpic

Comment

Och du spelade säkert trumpet precis som jag
                    Nä....men trombone :P
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Zäta View Post
                      Har funderat ett tag angåénde detta. Är det verkligen stor risk att få
                      hörselskador utav billjud? Som jag har fattat det är basen inte det farligaste
                      utan diskanterna som förstör öronen mest? Ni som har hållt på med det här i
                      flera år, hur är eran hörsel nu? hur högt ljud behövs det för att det ska bli
                      hörselskador? Snacka på, är bra och intressant och veta när
                      folk kommer och säger att man kommer få hörselskada, tinnitus mm...

Emil
                      Tinitus har nog de flesta utan att tänka på det. Alla som varit på ett diskotek, konsert, spikat med hammare eller vad annat som helst som ligger så pass långt över gränsvärdet för örats motlaglighet är säkert också skadade i olika omfattning.

Ni har flesta av er också spelat biljard. När man spränger och alla kulorna krockar med varandra är inte nådigt för örat heller.

Exponeringstiden och frekvensen är också faktorer som har betydelse.

Men för att svara på din specifika fråga skulle jag nog svara ett tydligt JA. Man sitter relativ nära elementen. Man sitter i en bil som redan vid färd utan bilstereon på har en buller nivå på ett antal dB. Därefter skruvar man upp stereon en bit. Blir ganska lätt att man är är över 85-88dB.

Personligen skruvar jag inte upp volymen så att framsystemet skär i öronen men basen får gärna skaka om huvudet ordentligt i kortare perioder. Inget man kör 10mil med. För detta krävs övning och riktigt dåligt omdöme.

Comment

Originally posted by Maildaemon View Post
                        Nedsatt hörsel och bullerskador är nog inte ovanligt, men ni med tinnitus skulle nog inte må sämre av att besöka en naprapat eller liknande muskelknådare. En del tjut och och brus har ingenting med örat i sig att göra, jag får "tinnitussläng" ibland där det tjuter och brusar i hela skallen några dagar men har fått lära mig och fått det demonstrerat att det lika gärna kan vara spänningar i nacken som faktiska hörselskador.

Bara ett inflik i diskussionen
                        Helt rätt!
                        Mitt brus minskar med en god masage av nacke och axlar!
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Mitt brusande kommer ju som sagt från spänningar i nacke och axlar!
                          Dessa får jag av att ligga i Gandalfs bagage.
                          Jag fasar för den dagen då han ska testa HANDSFACKSBAS

Men därimellan ställer jag upp
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Det finns en studie gjord på musiker (som ofta utsätts för mycket höga volymer).

Denna studie visade att om man "gillar" ljudet minskar risken för hörselskador väsentligt. Det var således "störande" ljud som till största delen orsakar skadorna. Givetvis ger även beghagligt välljud också skador vid hög volym och/eller långvarig exponering men kroppen vill tydligen tåla mer om det är ett behagligt och njutningsfullt ljud.

Har inte någon referens till mitt påstående men jag ska se om jag kan få fram något som kan bekräfta det jag yrar om. Ta det med en nypa salt så länge

//
                            E
                            Last edited by El Hefe; March 18, 2011, 12:54.
                            Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

Comment

Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                              Tinitus har nog de flesta utan att tänka på det. Alla som varit på ett diskotek, konsert, spikat med hammare eller vad annat som helst som ligger så pass långt över gränsvärdet för örats motlaglighet är säkert också skadade i olika omfattning.

Ni har flesta av er också spelat biljard. När man spränger och alla kulorna krockar med varandra är inte nådigt för örat heller.

Exponeringstiden och frekvensen är också faktorer som har betydelse.

Men för att svara på din specifika fråga skulle jag nog svara ett tydligt JA. Man sitter relativ nära elementen. Man sitter i en bil som redan vid färd utan bilstereon på har en buller nivå på ett antal dB. Därefter skruvar man upp stereon en bit. Blir ganska lätt att man är är över 85-88dB.

Personligen skruvar jag inte upp volymen så att framsystemet skär i öronen men basen får gärna skaka om huvudet ordentligt i kortare perioder. Inget man kör 10mil med. För detta krävs övning och riktigt dåligt omdöme.
                              Då har jag väldigt dåligt omdöme för jag kan sitta och poppa 135-140 db konstant i 10-20 mil i sträck utan problem.
                              Eller problem och problem, tjuter ju som fan i öronen när man ska sova sen på kvällen.

Personligen så tycker jag att det är smällar man får ta, vill man dra på ordentligt så får man stå för konsekvenserna.
                              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by El Hefe View Post
                                Det finns en studie gjord på musiker (som ofta utsätts för mycket höga volymer).

Denna studie visade att om man "gillar" ljudet minskar risken för hörselskador väsentligt. Det var således "störande" ljud som till största delen orsakar skadorna. Givetvis ger även beghagligt välljud också skador vid hög volym och/eller långvarig exponering men kroppen vill tydligen tåla mer om det är ett behagligt och njutningsfullt ljud.

Har inte någon referens till mitt påstående men jag ska se om jag kan få fram något som kan bekräfta det jag yrar om. Ta det med en nypa salt så länge

//
                                E
                                Vilket kan ha en del med spänningar också att göra misstänker jag? Lyssnar man på något som man tycker låter hemskt så känner iaf jag hur axlarna åker upp och jag vill därifrån. Nu känns det som jag tjatar massa om spänningar men tycker det är minst lika intressant som teorier om skadade flimmerhår o.s.v
                                DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

Comment

Working...
                                X