Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hörselskador av billjud

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hörselskador av billjud

Originally posted by Maildaemon View Post
    Vilket kan ha en del med spänningar också att göra misstänker jag? Lyssnar man på något som man tycker låter hemskt så känner iaf jag hur axlarna åker upp och jag vill därifrån. Nu känns det som jag tjatar massa om spänningar men tycker det är minst lika intressant som teorier om skadade flimmerhår o.s.v
    Möjligt... Ställde frågan till de som borde veta - Hörselskadades riksförbund.

De hade också hört talas om detta men det fanns INGA vetenskapliga studier som stödjer påståendet. Se svaret nedan:

"Vi har också hört detta, att det skulle vara mindre skadligt om man tycker om musiken. Det cirkulerar bland musiker att det är så, men det finns inga tillförlitliga studier som säger att det är så. Det som möjligt kan vara relevant är att individens inställning till och beredskap att mentalt acceptera olika typer av musik eller ljud. Alla vet ju att buller, ljud eller musik som man tycker om och känner till eller kan kontrollera är lättare att tolerera rent psykologiskt än ljud och buller som inte går att stänga av eller ger en obehagskänsla.

Det handlar nog mer om att man tål ljudet olika, det här med hörsel är ganska individuellt en del personer har ”stenöron” och klarar av starka ljudnivåer utan att ta någon som helst skada, andra har känsliga öron (”glasöron”) och en hörsel som påverkas redan vid lägre ljudnivåer. Vet man med sig att man eventuellt har glasöron, släktingar som har hörselnedsättning eller andra hörselskador ska man vara rädd om sin hörsel och inte utsätta den för höga ljud, konserter och annat. Man ska alltid vara rädd om hörsel. Och eftersom man vet idag att det finns en ärftlighet när det gäller hörselnedsättning. Det är inte alltid man ärver samma slags hörselskada men det finns en sårbarhet som man ärver.

Det är styrkan på ljudet i kombination med tiden man utsätts för ljudet som är hörselskadligt. Korta starka ljud klarar vår hörsel av. Däremot kan man naturligtvis uppleva ljudet som obehagligt, men det innebär inte att ljudet är skadligt. Man måste skilja på obehagliga ljud och hörselskadliga ljud, det är inte alltid samma sak. Vi har alla olika anlag för bullerskador. De med ”stenöron” och kan gå på konsert i 110 dB utan att få besvär efteråt. De med ”glasöron” kan få bestående hörselskador vid 80–90 dB. Hur känslig du är vet du först efteråt, när skadan är redan skedd. Höga (Hz) eller starka (dB) ljud kan vara hörselskadliga beroende på hur lång tid man utsätts för dem. Man säger att starka diskantljud är mer hörselskadebenägna än basljud, då de hårceller som tar emot diskanttoner ligger först i innerörat. Personer, som blivit bullerskadade, tappar ofta hörseln i diskanten.

På den här länken finns ett litet diagram, där du kan se vilka tidsangivelser som gäller för olika decibelnivåer: http://www.lio.se/templates/Page.aspx?id=40830

Läs gärna HRF:s folder med 10 ljudsmarta råd, på punkt 6 skriver de om att det är skadligt även medmusik du tycker om: http://www.hrf.se/upload/pdf/material/ljudsmart.pdf

Vet inte om du känner till AMMOT, Artister och Musiker mot tinnitus. Men de skriver en hel del om ljud. Här är en länk till deras hemsida:

http://www.ammot.se/hogt.php

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga. Tveka inte att kontakta oss igen om något är oklart eller om du har fler frågor."
    Pioneer - U-dimension - Amega - ScanSpeak - Audison

Comment

Working...
    X