Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mäter jag triggerspänningen till bilstereoförstärkaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mäter jag triggerspänningen till bilstereoförstärkaren

    Jag har en SAAB 9-3Aero från 2000 med en original bilstereoanläggning där dörrarnas högtalare inte fungerar. Hittills har jag konstaterat att högtalarna och dess kabelhärvor är hela samt att 12V finns fram till förstärkaren.

    Huvudenheten (bilradion/CD-spelaren) är av fabrikat Clarion och matar 2 st högtalare i instrumentbrädan och 2 st högtalare i hatthyllan.
    Dörrarnas högtalare har en egen förstärkare (Clarion) som är ihopkopplad med huvudenheten via en 8-polig DIN-kontakt. Förstärkaren matas med ström via en säkring direkt från batteriet.

    I SAABs original verkstadshandbok (WIS, Workshop Information System) står:
    ”När audiosystemet aktiveras, matas samtidigt triggerspänning från huvudenhetens stift 8 i DIN-uttaget till stift 8 i förstärkarens DIN-anslutning. Triggerspänningen väcker förstärkaren som då aktiveras”
    Man kan också läsa att triggerspänningen är på 12V.

    Mina frågor är:
    1. Är triggerspänningen bara en ”strömstöt” när radion slås på eller matar triggerspänningen 12V hela tiden radion är påslagen?
    2. Kan jag mäta triggerspänningen med en vanlig billig digital voltmeter?
    3. Triggerspänningen mäts väl mellan stift 8 och jord?
    Hittills har jag inte lyckats mäta någon triggerspänning och saknas den kan det ju vara förklaringen till att dörrarnas högtalare inte fungerar.

  • #2
    1. Det ska vara spänning så länge stereon är påslagen.
    2. Så länge multimetern mäter 12 volt spelar det ingen roll vad den kostar.
    3. Ja.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar Nonne!

      Jag har fortsatt felsökningen av min bilstereo och har själv konstaterat samma sak som du skriver! Och jag har hittat triggerspänningen! Eftersom jag först inte hittade triggerspänningen var min fundering om man kanske måste mäta den med oscilloskop eller något annat sofistikerat instrument men så är alltså inte fallet.

      Har också konstaterat att den 8-poliga DIN-sladden är riktig!
      Men mina dörrhögtalare vill fortfarande inte fungera så det är bara att fortsätta att felsöka. Men jag närmar mig snabbt gränsen för vad mina kunskaper klarar av. För hamnar jag på "insidan av burkarna" bland elektroner och elektronikkomponenter då står jag mig slätt.

      Nu skulle jag helst vilja testa den separata Clarion-förstärkaren "löst" på något sätt men jag vet inte hur.
      Det är framförallt den 8-poliga DIN-kontakten där musiken "går in" i förstärkaren jag inte förstår mig på.

      Mitt normala sätt att hantera sådana här elektronikfrågor som jag inte förstår mig på skulle i detta fall innebära att jag köper en begagnad förstärkare och provar i min bil. Och hittar jag någon sådan för säg 3-400 kr så gör jag det men dom jag hittat har hittills varit för dyra.
      Last edited by Per L; September 13, 2022, 16:05.

      Comment


      • #4
        Har du mätt impedansen i högtalarkontakten?
        Den som sitter i förstärkaren, du ska ha runt 2 ohm!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Nej, jag har inte mätt varken impedans eller resistans. Jag är inte ens säker på att jag klarar av att mäta impedansen!
          Jag tyckte det var onödigt att mäta resistansen (som jag kan mäta) eftersom jag kopplat in en annan förstärkare i högtalarkontakten vid förstärkaren och kört högtalarna. Dom fungerar och låter bra då!

          Bilens övriga 4 högtalare drivs direkt av huvudenheten/bilradion. Just nu är tre av dessa fyra högtalare trasiga och borttagna. Kan detta påverka så att den separata förstärkaren inte fungerar?

          Bilden visar förstärkaren med sin 8-poliga DIN-kontakt, 2-poliga kontakt för ström och 4-poliga kontakt till högtalarna i höger och vänster dörrClick image for larger version  Name:	förstärkare SAAB.jpg Views:	0 Size:	107.2 KB ID:	688069
          Last edited by Per L; September 14, 2022, 19:25.

          Comment


          • #6
            Impedans e lätt att mäta, proberna på + & - kabeln som är anslutna på högtalaren (grön kontakt) ger ett värde runt 2ohm på dörrhögtalarna i en SAAB.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Pratar vi om impedans så rör vi oss en bit över min kompedensnivå. Googlar jag på impedans ser jag att det har med växelström att göra och hittar tex.
              "Det är vanligt att impedansen skrivs som ett komplext tal. Resistansen anges då av det komplexa talets realdel och reaktansen anges av det komplexa talets imaginärdel. Användande av komplexa tal gör det möjligt att samtidigt behandla de ingående storheternas belopp och fasvinklar (se jω-metoden)"

              Och då blir jag inte mycket klokare!

              Fast Googlar jag vidare så verkar impedans och resistans vara samma sak vid frekvensen 0 (noll) dvs vid likström. Och det är väl likström man använder när man mäter med en vanlig multimeter som man mäter resistans med. Så med en multimeter mäter man således (!?) både impedansen och resistansen så du har ju alldeles rätt i vad du skriver här ovan. Men det tog ett tag innan jag fattade det! Om jag nu har fattat det!

              Comment


              • #8
                Det var förstärkaren (bild ovan) som gjorde att mina dörrhögtalare inte fungerade.
                Efter att ha bytt till en "ny" (beg) förstärkare fungerar dom två högtalarna igen.

                Bilens övriga 4 högtalare fungerar nu också efter att ha bytt ut dom 3 som inte fungerade

                Det var länge sedan alla 6 högtalarna fungerade senast.
                Last edited by Per L; October 1, 2022, 16:39.

                Comment

                Working...
                X