Jag har en SAAB 9-3Aero från 2000 med en original bilstereoanläggning där dörrarnas högtalare inte fungerar. Hittills har jag konstaterat att högtalarna och dess kabelhärvor är hela samt att 12V finns fram till förstärkaren.
Huvudenheten (bilradion/CD-spelaren) är av fabrikat Clarion och matar 2 st högtalare i instrumentbrädan och 2 st högtalare i hatthyllan.
Dörrarnas högtalare har en egen förstärkare (Clarion) som är ihopkopplad med huvudenheten via en 8-polig DIN-kontakt. Förstärkaren matas med ström via en säkring direkt från batteriet.
I SAABs original verkstadshandbok (WIS, Workshop Information System) står:
”När audiosystemet aktiveras, matas samtidigt triggerspänning från huvudenhetens stift 8 i DIN-uttaget till stift 8 i förstärkarens DIN-anslutning. Triggerspänningen väcker förstärkaren som då aktiveras”
Man kan också läsa att triggerspänningen är på 12V.
Mina frågor är:
Huvudenheten (bilradion/CD-spelaren) är av fabrikat Clarion och matar 2 st högtalare i instrumentbrädan och 2 st högtalare i hatthyllan.
Dörrarnas högtalare har en egen förstärkare (Clarion) som är ihopkopplad med huvudenheten via en 8-polig DIN-kontakt. Förstärkaren matas med ström via en säkring direkt från batteriet.
I SAABs original verkstadshandbok (WIS, Workshop Information System) står:
”När audiosystemet aktiveras, matas samtidigt triggerspänning från huvudenhetens stift 8 i DIN-uttaget till stift 8 i förstärkarens DIN-anslutning. Triggerspänningen väcker förstärkaren som då aktiveras”
Man kan också läsa att triggerspänningen är på 12V.
Mina frågor är:
- Är triggerspänningen bara en ”strömstöt” när radion slås på eller matar triggerspänningen 12V hela tiden radion är påslagen?
- Kan jag mäta triggerspänningen med en vanlig billig digital voltmeter?
- Triggerspänningen mäts väl mellan stift 8 och jord?
Comment