Announcement

Collapse
No announcement yet.

har 30A avsäkrat till 2steg, får jag mindre....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: har 30A avsäkrat till 2steg, får jag mindre....

Originally posted by Jackoo View Post
    Tittar man då på vad stegen ska kan tänkas dra, så är en säkring på 120 eller mer inte fel. Om vi nu inte ska riskera att stegen klipper.

Och vad säkrar vi en 50mm2? jo 150a.

Även om du inte behöver 50mm2 så kanske du byter steg i framtiden. fläska dit 50mm2.
    200A enligt EMMAS tabeller

och slutsteg har en effektivitet på 100% då menar du?

Njaee fläska på med kablar, synd och snåla in på de och riskera brända slutsteg.
    Håller med dig Jackoo...
    Ser man till 55% effektivitet och 120A avsäkrat på 12V så snackar vi runt 800W totalt....
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

För att svara på trådskaparens fråga.
      Ja du får mindre effekt, men inte pga säkringen!

Anledningen till att den 30Amps säkringen inte går sönder beror helt enkelt
      på det stora spänningsfallet i den 6kvm kabeln..
      Spänningsfallet gör att stegen ger mindre effekt och drar därav mindre ström (stegen har uppenbarligen oreglerade omvandlare)..

Det är heller inga problem i övrigt att spela normal musik med 500wrms på en 30amps säkring, säkringar tål lätt det dubbla med musiksignal.

Att det sitter stora säkringar på en del slutsteg är bara onödigt, vilket märks i många fall när stegen brinner sönder totalt inuti utan att knäcka säkringarna.

Så du bör byta kabel ifall du vill ha ut full effekt från dina steg.
      // Tommy
      MTR electronics
      Generalagent för Mohawk

Comment

Tog och tittade i tabellen i förra EMMA's regelbok 2007/2008 som tar hänsyn till spänningsfall.

6mm2 10A max kabellängd 6,8m
        6mm2 15A max kabellängd 4,6m

20mm2 40A max kabellängd 5,7m
        20mm2 50A max kabellängd 4,6m

Som det redan konstateras är det i klenaste laget om man tar hänsyn till spänningsfall.
        Om det är bra eller dåliga riktlinjer kan jag inte svara på, tror de är bortplockade i den senaste regelboken.

Vet inte hur mycket pengar du är beredd att lägga men går man upp i tex 50mm2 och högre så barkar det iväg i kostnad, det är inte bara kabeln som kostar.
        Vill du komma hyfsat billigt undan så är runt 20mm2 ett bra alternativ
        Last edited by ConnyK; July 22, 2009, 17:38. Reason: mer info
        /Conny
        Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
        SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

jag gör så att jag monterar en fetare kabel så borde jag då få "bättre" ljud tackvare mer ström.

Provar så får vi se hur det slutar

MVH//Andreas

Comment

Lightning Audio B2 300.2 kan ge ut 300 WRMS i 4 Ohm bryggat, dessutom ska steget egentligen ha 2x20 A säkringar enligt manualen. Det står inte vid vilken matningsspänning som effekten är uppmätt, då utgår jag ifrån 14,4 V. Eftersom det inte står att steget är ett klass D-steg så räknar jag med en generell verkningsgrad på 55% (klass AB).

DLS A2 kan ge ut 450 W i 2 Ohm bryggat, det är ett klass AB-steg och därför räknar jag med 55% verkningsgrad. Effekten är uppmätt vid 13,8 V matningsspänning.

Den teoretiska strömförbrukningen hos båda stegen tillsammans vid deras högsta RMS-effekt är ca 97 A, vi säger 100 A för enkelhetens skull. 5 m lång 21 mm2 kabel får runt 0,43 V spänningsfall, det är "godkänt" enligt en del kabelrekommendationstabeller fast jag tycker det är gränsfall.

Min åsikt är minst 21 mm2 kabel och 100 A säkring för att kunna utnyttja stegen fullt ut. Om stegen inte belastas med sina lägsta tillåtna impedanser så kommer de att dra mindre ström och kanske 16 mm2 kabel med 60 A säkring kan möjligtvis fungera utan stora problem, men personligen skulle jag köra på minst 21 mm2.

Comment

Det är bra onödigt att fortsätta köra med en 6 kvm kabel, lägg hällre pengar på kabel än en onödig reperation.
              För jag kan garantera att den kommer förr eller senare, är mycket roligare att ha en bil som spelar än ett dött steg på verkstaden!

Att prata tabeller och en massa formler är inte min melodi, jag har jobbar med stereo i praktiken och DET är en helt annan femma!
              Last edited by Nonne; July 22, 2009, 21:31.
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

och slutsteg har en effektivitet på 100% då menar du?

Njaee fläska på med kablar, synd och snåla in på de och riskera brända slutsteg.

12V * 120A = 1440w 1440 * 0.7 (högt räknat, jag vet) = 1008w.
                Hur får du de till att bli 100% effektivitet?

Comment

Originally posted by Optima View Post
                  Lightning Audio B2 300.2 kan ge ut 300 WRMS i 4 Ohm bryggat, dessutom ska steget egentligen ha 2x20 A säkringar enligt manualen. Det står inte vid vilken matningsspänning som effekten är uppmätt, då utgår jag ifrån 14,4 V. Eftersom det inte står att steget är ett klass D-steg så räknar jag med en generell verkningsgrad på 55% (klass AB).

DLS A2 kan ge ut 450 W i 2 Ohm bryggat, det är ett klass AB-steg och därför räknar jag med 55% verkningsgrad. Effekten är uppmätt vid 13,8 V matningsspänning.

Den teoretiska strömförbrukningen hos båda stegen tillsammans vid deras högsta RMS-effekt är ca 97 A, vi säger 100 A för enkelhetens skull. 5 m lång 21 mm2 kabel får runt 0,43 V spänningsfall, det är "godkänt" enligt en del kabelrekommendationstabeller fast jag tycker det är gränsfall.

Min åsikt är minst 21 mm2 kabel och 100 A säkring för att kunna utnyttja stegen fullt ut. Om stegen inte belastas med sina lägsta tillåtna impedanser så kommer de att dra mindre ström och kanske 16 mm2 kabel med 60 A säkring kan möjligtvis fungera utan stora problem, men personligen skulle jag köra på minst 21 mm2.
                  precis, 21 funkar, 30 är tilltaget och 50 onödigt stort.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Att prata tabeller och en massa formler är inte min melodi
                    Men någon måste ju läsa i dessa tabeller, annars har de tabellansvariga arbetat förgäves med att krafsa ihop dem. Tabeller och formler är ju kul.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      Men någon måste ju läsa i dessa tabeller, annars har de tabellansvariga arbetat förgäves med att krafsa ihop dem. Tabeller och formler är ju kul.
                      Mycket roligare att ha produkterna i handen!

De roliga formlerna är dom som säger..........BANG!!
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Mickeee View Post
                        precis, 21 funkar, 30 är tilltaget och 50 onödigt stort.
                        Min personliga åsikt är att man ALDRIG kan ha för grov ström matning. Dessutom e strömkabeln en engångsutgift. vet inte med er andra men jag själv plockar alltid ut kablarna vid bilbyte. Det är som en principsak för mig. Kör med 70 kvmm kabel på 5 m (kapar aldrig) och den har suttit i åtminstone 4 bilar.
                        Kenwood KDC-BT8044U
                        DLS MS 5 kit *2
                        Ground Zero GZHW 30X
                        DLS Ultimate A2
                        DLS Ultimate A6

Comment

50kvmm e väldigt svårt att få igenom en SS tyvärr.
                          men ska se vad jag kan dra dit

tack för alla svaren

MVH//Andreas

Comment

Luls, 6mm2 ? :O
                            har 4mm2 till Högtalarna i dörrarna/Diskanter och 10mm2 till basarna...
                            Strömmen är på 70mm2.

Comment

Originally posted by Kvick View Post
                              har 4mm2 till Högtalarna i dörrarna/Diskanter och 10mm2 till basarna...
                              Strömmen är på 70mm2.
                              Jag tror du måste utveckla detta lite mer!

Vad det gäller kablar till högtalarna så behöver du nog inte vara orolig för att de är för klent tilltagna.

Vad det gäller strömkabeln så ser det lovande ut men jag vet inte vad det är du matar så det kan ju vara klent

Hoppas att de där längst upp (6 mm2) inte är jorden för då blir det inte så bra
                              sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Originally posted by Kvick
                                Får jag fråga vad du pratar om ? ^^ haha fattar ingenting...
                                Vad i hela friden betyder följande:
                                sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Working...
                                X