Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på billiga basar som lirar bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

    Men ska jag utöka mitt framsystem måste jag utöka med nytt slutsteg osv. och det har jag absolut inte råd med nu, fattig man och arbetslös som man är Så försöker komma undan så billigt det bara går, så tanken var att sälja DD.n och köpa nytt eller eventuellt byta. Får jag inte nått bra bud så får jag behålla den
    Last edited by Benz_89; January 31, 2011, 20:27.

    Comment


    • #17
      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

      Vad har du för bredd och höjd under handskfacket

      Comment


      • #18
        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

        Var ut och mätte :P

        bredd ca. 50 cm
        höjd från golv upp till plasten som kommer under handsfacket ca. 30cm

        mätte även för skojs skull lådan
        och längde var 61cm
        höjd 26,5cm
        djup 24cm

        så den lådan jag har nu skulle inte rymmas där :P och den låda är redan liten och har svårt att tro att en mindre låda skulle få den att spela bättre.
        Provade även att köra den i en mindre sluten låda i golfen men då spelade den inte alls bra. Skulle dessutom inte bli något utrymme för att ha fötterna om man skulle montera en låda där och hands facket är så litet på bilen så där skulle man inte kunna bygga nån låda, har inga som helst kunskaper inom att plasta lådor heller :P

        / Henke
        Last edited by Benz_89; January 31, 2011, 20:59.

        Comment


        • #19
          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

          Originally posted by Benz_89 View Post
          Men ska jag utöka mitt framsystem måste jag utöka med nytt slutsteg osv. och det har jag absolut inte råd med nu, fattig man och arbetslös som man är Så försöker komma undan så billigt det bara går, så tanken var att sälja DD.n och köpa nytt eller eventuellt byta. Får jag inte nått bra bud så får jag behålla den
          Ett 6" rör kostar under 2000:- färdigbyggt och ca1200 för bara basen.

          Använder du 2 kanaler från ditt DLS 200 till detta skulle det vara klockrent.
          Slutsteg eller direkt på CD på dina bakhögtalare gör varken till eller ifrån.


          JonasH som tidigare svarade i tråden har erfarenhet av frontsub i Seat och har kanske även lite dokumentation att visa upp.

          Och det är inte bas du eftersöker. Det är midbas med energi du efterfrågar.

          Skall vi gå in på överkurs så kanske det finns någon gamal instrumentbräda färdigbyggd i något förråd som skulle passa som handsken i din bil.
          Med ditt RF kit på brädan, en 6" sub under handskfacket och en gnutta tidskomp så skulle de flesta vara riktigt avundsjuka på ditt ljud i bilen.

          Och utan att det kostat dig några stora exta pengar.
          Installationen är viktigare än produkterna.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #20
            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

            Så det gör ingen skillnad på att byta bas/basar då? skulle ju till och börja med se över installationen av framsystemet och göra nån seriös baffel och dämpa dörrarna men det skulle väl inte lösa mitt problem? trodde själv att det skulle räcka med att byta bas som spelar rappare på vissa frekvenser. för är ju som sagt mest djupbas som subben står för nu.
            Men jag kan väl ändå inte få det att lira nå märkvärdigt mycket bättre utan då måste jag väl byta till ett steg som ger mer än 4x50Wrms ?

            Tycker att problemet borde ju ändå kvarstå eftersom basen inte spelar rappt nog?
            för framsystemet kommer ju inte överrösta basen.
            eller tänkte jag helt fel nu?
            Last edited by Benz_89; January 31, 2011, 21:57.

            Comment


            • #21
              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

              Och det är inte bas du eftersöker. Det är midbas med energi du efterfrågar.
              Se nu vad JALLE skriver.

              Dämpa dörrarna är bra, men har du täckt över hålen på hela innerstommen och
              enbart gjort hål för midbasen (5.25an) så den kan spela ut i dörren?

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; January 31, 2011, 22:18.
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #22
                Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                Som det är nu har jag inte gjort något mer än att fästa midbasarna samt diskanterna i dörrsidan :P Några tips på hur man kan få det att låta bättre utan att lägga en massa pengar på det? ska man försöka bygga nån låda som middarna sitter i eller räcker det med att försöka dämpa dörren med något lämpligt dämpmaterial och låta som spela open air? vad ska man isåfall dämpa/stadga upp dörrarna med? gärna så billigt som möjligt.

                Comment


                • #23
                  Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                  Missade helt den delen med "helt tätt in i kupén utan skidlucka..." :P

                  Frontsub hade varit optimalt om de gick att lösa. DLS Reference 10a funkar jättebra i små volymer och är lagom smidig. Men de finns en uppsjö av 10or av denna typ. Om inte frontsub önskas, kan man använda en sub openair i hatthyllan. Sett byggen man gjort detta (med förhoppningsvis bra resultat). Går väl att bygga en låda under med, men de kan bli komplicerat att få tätt kan jag tro.

                  Att ljudet känns "segt" och "efter" kan bero på flera saker. I detta fallet till 99% att subbarna sitter bakom en vägg och bara en liten del luft kommer i själva verket in i kupén. I sedan bilar funkar det oftast bättre att vända subben spelande mot ryggstödet (...spelande genom skidlucka eller dyl.) Annat kan vara fasfel, dåligt integrerat framsystem, resonanser m.m

                  "Attacken" man hör ligger med all säkerhet INTE i sub-bas utan långt högre upp, snarare i övre midbas. Jag skulle nog gjort nåt åt mitt framsystem. Dämpa dörrarna, bygga en stabil baffel. I min erfarenhet kan en högtalare för 400kr i bra installation låta bättre än en för 5000 som är kasst installerad

                  Med det sagt, undersök möjligheten att bygga frontsub eller ordna på något sätt att subbarna kan flytta luft obehindrat i kupén!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                    Har ingen aning om hur dina dörrar ser ut, men du har rätt i "open air"...



                    Dämpmatta, förslagvis STP, över hela sidan, MDF-ring el. likn. för midbasen.
                    Dra fast så det blir stumt med plåten.
                    Kan man få själva klädselsidan fastdragen ochså är det ingen nackdel.

                    Kostar inga 2000:- för en ny bas, mest jobb.
                    Kör hårt nu!

                    Pierre
                    Last edited by Horsyhorse; January 31, 2011, 22:49.
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                      Originally posted by Benz_89 View Post
                      Som det är nu har jag inte gjort något mer än att fästa midbasarna samt diskanterna i dörrsidan :P Några tips på hur man kan få det att låta bättre utan att lägga en massa pengar på det? ska man försöka bygga nån låda som middarna sitter i eller räcker det med att försöka dämpa dörren med något lämpligt dämpmaterial och låta som spela open air? vad ska man isåfall dämpa/stadga upp dörrarna med? gärna så billigt som möjligt.
                      Kan rekommendera Silent Coat, butylmatta liknande Dynamat. Dynamat är förmodligen smidigare att arbeta med och kanske har något bättre dämpegenskaper men kostar nästan tredubbelt.

                      Iallafall, sätt 1 lager Silent Coat på hela ytterplåten och 1 lager extra precis bakom högtalaren. Samt 10-15mm tjock absorb matta. Skum/foam med 'taggar', det ger betydligt lugnare mellanregister. Om nu dörrarna är konstruerade likadant som VW med mellanvägg i plåt, bör den dämpas med butylmatta och eventuellt en isolator matta, några millimeter räcker. Reflekterar en del av ljudet tillbaka som sprids med vibrationer i dörrsidan och håller en del av vägljudet ute.

                      Mina dörrar (VW Passat) har ett innemått på 80x50cm. Så köper du 3m² butylmatta. 1m² absorb och 2m² isolator och har du gjort en rejäl uppgradering. Satsa definitivt på det.

                      Tänk på att högtalaren måste sitta stumt som berget och att det är tätt. Annars kan de bli akustisk kortslutning vilket är en minst sagt oönskad effekt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                        Här har du en Seat toledo 2000 som du kanske kan få lite inspiration från.
                        http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index...a-seat-toledo/
                        Och massa bilder på hans baslåda:
                        http://tech.net.ee/temp/talkaudio/uued/sub/
                        sigpic

                        Comment


                        • #27
                          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Mer framsystem, inte nödvändigtvis exakt samma grejjor. Men helst.

                          Om nån här har lyssnat och tycker det saknas pisksnärt så....e den inte välkommen hit nå mer.

                          Pierre (lite stöddig ikväll)
                          Lite oftopic men vad är det för grejer å för bil?
                          Projekttråd?

                          Comment


                          • #28
                            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                            Originally posted by hanspettersson View Post
                            Lite oftopic men vad är det för grejer å för bil?
                            Projekttråd?
                            Dynaudio i en Chevrolet Colorado Pickup.
                            Ingen projekttråd.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                              Originally posted by Hanatsu View Post
                              Kan rekommendera Silent Coat, butylmatta liknande Dynamat. Dynamat är förmodligen smidigare att arbeta med och kanske har något bättre dämpegenskaper men kostar nästan tredubbelt.
                              Vad är det ordspråket säger......

                              Man får vad man betalar för!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #30
                                Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Vad är det ordspråket säger......

                                Man får vad man betalar för!
                                Håller med Nonne här, samtidig får man ju tänka på att kubic cirkoner inte är diamanter och att Silent Coat inte är butyl
                                B² audio Sweet Like Danish
                                www.b2audio.com

                                Comment

                                Working...
                                X