Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på billiga basar som lirar bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

    Den där baslåda han byggde i hatthyllan vart ju ruskigt fin! Hela bygget för övrigt verkar sjukt Nice! Om man ändå hade haft kunskaperna att kunna bygga något sådant

    Angående dämpning av framdörrarna vilket är det mest prisvärda sättet/materialet?
    Vill ju som sagt komma undan så billigt som möjligt, men vill ju samtidigt att det givetvis ska göra en märkbar skillnad :P

    Vet att jag har 2 eller 3 mindre ark med 3mm tjock asfaltsmatta liggandes, men hur pass mycket skulle asfaltsmatta göra? vet att många skriver att det inte ljuddämpar något vidare, mest vibrationer.
    Last edited by Benz_89; February 1, 2011, 11:35.

    Comment


    • #32
      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

      en Kompis skrev att jag kanske skulle kunna köpa ett par 6,5" middar om jag hittar det billigt begangnat som monteras i original hålen i dörren så kör man dom middarna på 2 kanaler på mitt 4.kanliga steg och så kör man mina 5,25r monterat högre upp i nya hål och bafflar i dörren så skiter jag helt enkelt i baksystem
      skulle detta kunna fungera?

      Comment


      • #33
        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

        Menar att använda 6,5or som mid och 5,25 coaxialer som fullrange sen?
        Såfall behövs 5,25or knappast utan de räcker med 3,5/4" om du delar av dom med ett högpassfilter. 5,25 behöver förmodligen ha så stor låda att det blir opraktiskt att bygga en låda i dörren. De bör inte spela i samma utrymme som middarna utan avdelning.

        Comment


        • #34
          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

          Menade att 6,5" middar sitter nere i dörren och dessa drivs direkt utan delningsfilter på varsin kanal från mitt 4kanaliga DLS steg. sedan så körs rockford kittet som vanligt med dom andra 2 kanalerna, fast man flyttar upp 5,25" rockford middarna högre upp i dörren, så sitter ju diskanterna i org. hålet där dom sitter nu/ inga coaxialer. Så ställer man så dom spelar i olika Hz ifall det skulle kunna bli så att dom skulle spela ur fas.

          Så det skulle monteras på detta vis ungefär.

          Last edited by Benz_89; February 1, 2011, 14:41.

          Comment


          • #35
            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

            Men hm, 6,5orna ska såfall köras som ren midbas. Köra dom utan lågpass filter kommer nog inte bli bra.

            Comment


            • #36
              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

              Inte bra att köra ut dom i samma "luft" heller.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #37
                Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                Skulle jag kunna byta ut midbasarna mot några andra som ett exempel Amega Qcomp60 dom med gul korg. Skulle dessa kunna passa ihop med mina delningsfilter och kunna spela bättre än mina rockford 5,25 med samma effekt?

                Comment


                • #38
                  Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                  skippa 5.25 orna i dörrarna
                  rymms de uppe på panelen kör på det
                  less i more
                  2 element på panelen
                  2 element i dörrarna och frontsub

                  räknade fram en låda

                  innervolym 24,5 l

                  då blir innermåtten
                  bredd = 45,6 cm
                  Höjd = 25,6 cm
                  djup = 42,8 cm
                  samma volym som DDlådan
                  har du bara rätt innervolym så kan du bygga lådan hur du vill Kanske Thomas" naughty tee" har nått tips.
                  Nån annan för den delen har nått SQ tips
                  Last edited by The one n only; February 1, 2011, 17:35.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                    Hur skulle det bli om jag bara ser över monteringen av framsystemet, bättre stadigare bafflar och dämpa dörrarna, så kompletterar jag med en frontsub tex. en JL audio 6w3v3 någonstans under handsfacket som jag kör på 2 kanaler på dls steget och struntar i baksystem. Skulle detta lösa mina bekymmer med rappare och snärtigare bas eller skulle den också spela mest djup bas? och hur blir det då om frontsuben skulle överrösta framsystemet?

                    Du menar att jag skulle köra middarna på instrumentpanelen istället för att ha dom nere i dörrarna där dom sitter nu ?
                    så komplettera med en frontsub. Har jag förstått det rätt? annars rätta mig gärna om jag fattat fel.
                    Last edited by Benz_89; February 1, 2011, 17:43.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                      Gaina ner frontsubben
                      Köra med olika frekvenser
                      Exempelvis frontsubb 35Hz upp till 80 hz
                      6.5orna 70hz till 125 hz
                      panelen 120 hz och uppåt

                      Sen delningen har jag dålig koll på
                      Last edited by The one n only; February 1, 2011, 17:53.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                        Varför behöver jag egentligen en frontsub vad uppfyller den för nytta när jag redan har en sub bak i bilen? räcker det inte med att jag köper till ett par 6,5" som monteras nere i dörrarna så nyttjar jag stegets filter och så körs dom som ren midbas och flyttar mina 5,25r som jag har nu tillexempel till instrumentpanelen.

                        Vill ju som ni säkert tidigare läst i inlägget komma undan så billigt som det bara går, så att köpa frontsub plus utöka framsystem är inget som jag får ihop till rent ekonomiskt, men antingen det ena eller det andra ( det som gör mest nytta förstås.)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                          du har ju redan DD8orna

                          Bas ska komma framifrån

                          I jämnförelse med en biograf allt ljud framifrån

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                            Jag har en DD 1508, men den får ju inte plats under handsfacket man får ju ingen plats för fötterna. och jag vill ju inte att min sub ska spela mindre än vad den gör nu, och skulle jag placera den fram som den spelar nu så skulle jag då inte höra nån musik utan bara bas :P

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                              en sub spelar ju inge roll vars den sitter tex dom biografer jag sittit på har haft en hornlåda uppe i taket längre bakåt.. kan du förklara de?
                              de som han saknar är inte nå sub för de har han redan bara att han inte får ut de bakifrån men detta går ju lätt att ordna.. men de han saknar är midbas.. de jag tänkte är att han köper nå 6,5or och byter ut 5,25orna å monterar dom nån annan stans och kör 6,5 på egna kanaler å diskant å 5,25 på egen kanal och bak system på stereo.. han har ju filter som han kan ställa in 6,5orna så de blir juj iprincip3vägs han kör på då ..


                              srry för stavfel är trött..
                              Alpine, Focal, Spl Dynamics, Genesis, Kenwood, Pioneer, Jbl, Mtx, Re Audio, Mutant,
                              Sinus Live, Dynaudio, Dls, Mds , Gas, Rockford Fosgate, Dragster Audio Art, Digital Designs, Zachry, Proson

                              Comment


                              • #45
                                Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                                Sätt i 6,5or och fixa dörrarna så de blir stabilt och tätt så får du ljud så de räcker till Plasta låda bakom är bäst, men openair funkar om du dämpar bakom elementet och ge den lite "andningsutrymme"

                                Comment

                                Working...
                                X