Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

    Överlast = man lastar med får låga ohm (tex en kortsluten kabel)

    Byt kabeln mellan basen och steget till nåt fetare
    Ni kan mycket väl fixat en kortis i den där
    Mitsubishi L300 minibuss
    VW Multivan T5

    Comment


    • #17
      Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

      Originally posted by Nonne View Post
      Orsakerna brukar vara.....
      Klena kablar.
      Dålig eller felaktigt plaserad jordning.
      Tvinnade kablar i anslutningarna.
      Kasst batteri.
      Volvo 850.
      gillar den sista felorsaken skarpt! Haha! Sorry för OT!
      http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

      Comment


      • #18
        Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

        Om steget var dåligt jordat så hade det försökt dra jord via lågnivån.
        Då hade mängden ström som skullle ledas via cd-spelarens varit större än vad ledningsbanorna på kretskortet klarat och de hade brunnit av. Då får man ofantliga störningar.
        Så det gör att jag tvivlar på jorden som den stora boven.

        1. Kolla spänning in på både cd och steg.
        2. Byt kablarna in till basarna. De skall vara minst 2,5 mm2.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #19
          Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

          Jag får nog skaffa mig glasögon märker jag, visst fanns lådan där.

          Magnatsteget ger 350 WRMS vid 4 Ohm, arbetsklassen står inte i produktbeskrivningen men jag gissar att det är AB och en inte alltför ovanlig verkningsgrad på såna steg är runt 55%. Den beräknade strömmen vid 350 W och 14,4 V inmatad spänning blir då omkring 44-45 A, alltså ska inte säkringen gå sönder även om steget arbetar för fullt i 4 Ohms belastning.

          Nu kanske matningsspänningen sjönk en del (vilket lampblinkningrna tyder på) och då kanske spänningen var typ 12 V eller så, men strömmen blir långt ifrån 80 A ändå. Ett "vanligt" steg som detta har mig veterligen inga kretsar som kompenserar uteffekten i förhållande till inmatad spänning, därför ska inte strömmen öka en massa fastän matningsspänningen sjunker.

          Verkningsgraden borde inte (ett antagande alltså) minska speciellt mycket när matningsspänningen sjunker, även den biten ska inte göra att strömmen överstiger 80 A. Här är jag dock osäker på hur det brukar vara i slutstegen.

          SimonKatila: Vart mätte du 13-13,2 V? På batteriet eller?

          Comment


          • #20
            Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

            @optima
            Vad tyder på att vi kör 4 ohm här ?
            Stod det i databladet (jag hittar det inte heller)
            I vilket fall så har varje bas 2st 4ohms spolar så lägsta möjliga ohm är 1 om man kopplar alla parallellt

            Möjligen sjunker impedansen grovt om man matar på med höga frekvenser ej avsedda för basar
            Vet inte vad som håller frekvensen nere här, kanske var det sub-ut på steget
            Mitsubishi L300 minibuss
            VW Multivan T5

            Comment


            • #21
              Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

              Originally posted by savenlid View Post
              Vad tyder på att vi kör 4 ohm här ?
              Stod det i databladet (jag hittar det inte heller)
              Enligt trådskaparen så var talspolarna seriekopplade och sedan var basarna parallellkopplade, då blir det 4 Ohm. Sedan tvivlar jag som sagt starkt på att originalsteget tål 1 Ohms belastning, dels står det inte i produktbeskrivningen och dels är det för billigt när man jämför med övriga steg som de har.

              Originally posted by savenlid View Post
              I vilket fall så har varje bas 2st 4ohms spolar så lägsta möjliga ohm är 1 om man kopplar alla parallellt
              Ja, den möjligheten finns och det var därför jag frågade hur basarna var kopplade till Magnatsteget.

              Comment


              • #22
                Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                Originally posted by Robsarve View Post
                Om steget var dåligt jordat så hade det försökt dra jord via lågnivån.
                Då hade mängden ström som skullle ledas via cd-spelarens varit större än vad ledningsbanorna på kretskortet klarat och de hade brunnit av. Då får man ofantliga störningar.
                Så det gör att jag tvivlar på jorden som den stora boven.

                1. Kolla spänning in på både cd och steg.
                2. Byt kablarna in till basarna. De skall vara minst 2,5 mm2.
                Nja, det är vanligt med flytande RCA-ingångar på slutsteg. Då händer just ingenting ifall jorden är dålig till steget. Mät ifall jorden är kass i cd-spelaren så är det ur världen.

                Men det är absolut så att både jord, spänning till cd och steg samt kablar ska kollas. Ifall ett så litet slutsteg som 350W kan få belysningen att blinka tyder det på uselt batteri. Kolla att jorden mellan batteri och bil också är ok. Jag får ut 2kW till mina basar (innan klipp) med ett odyssey-batteri och det syns inte i belysning osv.

                Gudd lack!

                Comment


                • #23
                  Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                  Originally posted by Optima View Post
                  Jag får nog skaffa mig glasögon märker jag, visst fanns lådan där.

                  Magnatsteget ger 350 WRMS vid 4 Ohm, arbetsklassen står inte i produktbeskrivningen men jag gissar att det är AB och en inte alltför ovanlig verkningsgrad på såna steg är runt 55%. Den beräknade strömmen vid 350 W och 14,4 V inmatad spänning blir då omkring 44-45 A, alltså ska inte säkringen gå sönder även om steget arbetar för fullt i 4 Ohms belastning.

                  Nu kanske matningsspänningen sjönk en del (vilket lampblinkningrna tyder på) och då kanske spänningen var typ 12 V eller så, men strömmen blir långt ifrån 80 A ändå. Ett "vanligt" steg som detta har mig veterligen inga kretsar som kompenserar uteffekten i förhållande till inmatad spänning, därför ska inte strömmen öka en massa fastän matningsspänningen sjunker.

                  Verkningsgraden borde inte (ett antagande alltså) minska speciellt mycket när matningsspänningen sjunker, även den biten ska inte göra att strömmen överstiger 80 A. Här är jag dock osäker på hur det brukar vara i slutstegen.

                  SimonKatila: Vart mätte du 13-13,2 V? På batteriet eller?
                  På 12v uttaget med denna: http://www.scstyling.com/autogauge-s...84-c-3974.aspx som man tycker borde visa någorlunda rätt.. vet däremot inte om den visar jätte exakt på 12 volts/cigg uttaget

                  Comment


                  • #24
                    Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                    Originally posted by savenlid View Post
                    Ps
                    Kardel-spret = småtrådarna (kardelerna) spretar och är inte sammlade in i kontakten på steget så dom kortsluter mot grannen

                    Dock skulle säkringen gått då utan pop
                    Men troligast brinner kardelerna som hamnar snett av bara
                    Ds
                    Blinkande lampor och steg som går i protekt orsakas INTE av kardellspret på strömkablarna, för då går säkringen på matarkabeln vid kortslutning!

                    Jag menar givetvis kardellspret på utgångarna !!
                    Har du kardeller som går imot varandra har du oänligt motstånd vilket innebär protekt av steget!
                    Men om kardellerna ligger åt en eloxerad yta så kan denna var isolerad mot mindre effekt.
                    När man sedan skruvar upp ökar spänningen i kabeln och slår igenom eloxeringen!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #25
                      Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                      Nonne har rätt
                      Kolla högtalarkalblarna
                      I och för sig har jag redan beordrat byte av dom men inget hindrar ju grabbarna grus från nya kabelspret

                      Ps
                      Oändlig resistans = avbrott dvs inte kortis
                      Kortis = närmare 0 ohm resistans
                      Ds
                      Mitsubishi L300 minibuss
                      VW Multivan T5

                      Comment


                      • #26
                        Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                        Originally posted by savenlid View Post
                        Oändlig resistans = avbrott dvs inte kortis
                        Kortis = närmare 0 ohm resistans
                        Ds
                        Helt rätt av dig och helt fel skrevet av mig.....SORRY
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #27
                          Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                          Jag har en teori... Högtalarna har 2 spolar vardera, om en av högtalarna fått spolarna fasvända vid serie inkopplingen (4+4= 8 ohm) så försvinner ju impedansen helt (4-4= 0 ohm), då återstår bara spolarnas "koppar" motstånd samt högtalar kabeln som i princip innebär kortslutning. Det förklarar också varför protect lampan tands/blinkar, belastningen blir enorm och 80 A säkringen brinner upp.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                            Magnetiseringen och induktansen uteblir med spolarna ur fas, men DC-resistansen (typ 3ohm i 4ohms spole) i spolarna gör att det inte blir någon kortslutning. Det blir lätt brända spolar eftersom de inte får någon kylning när konen står stilla.
                            Står konen still är den felkopplad, rör den sig normalt så är den ok.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Käka försäkring, dålig jord? Batteri?

                              Är det steget säkringar som går eller har ni en kabelsäkring med? Ser att steget ska vara säkrat 80A!

                              Om lamporna blinkar i bilen så sjunker ju spänningen i hela bilen!
                              Kolla jordfläta mellan batteri och kaross. Ta lös och rengör! Uppdatera till grövre, anslut en till?
                              Kolla jord mellan motor och kaross. Ta lös och rengör! Uppdatera till grövre, anslut en till?
                              Kolla laddningskabel mellan generator och batteri. Ta lös och rengör! Uppdatera till grövre, anslut en till?

                              Har du gjort detta så ska med bilen igång visa ca 14v på batteriet!
                              Om den bara visar 12v när bilen är igång så har du nog väldigt dålig laddning.
                              Byta laddrelä eller generator!

                              Så när spänningen är ok på batteriet kan du fortsätta med att kolla spänningen på steget!
                              Mät spänningen på steget när steget är avstängt
                              Mät spänningen på steget när steget är på och spelar, sjunker spänningen?
                              Den ska kanske sjunka någon volt, ej speciellt mycket!

                              Om den sjunker mer
                              Sätt en voltmeter mellan + polen på batteriet och + polen på steget, spela, visar voltmetern något? Om inte gör samma på - sidan. OBS sätt den inte på kabelskon till själva kabeln till steget, utan direkt på batteriets pol!

                              Om voltmetern visar något i denna mätning så har du spänningsfall i den kabeln! Kolla anslutningar, skarvar, tjocklek, mm!

                              Tror inte det är några problem med varken högtalare eller anslutningarna till dem, det ska inte ha att göra med att bilens belysning blinkar! Inte vid detta strömuttag iaf!
                              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                              Comment

                              Working...
                              X