Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga billjud i Volvo V60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bygga billjud i Volvo V60

så hur går det?

Inte sett nått på en månad nu

Comment

Nu är jag lite på G, bara 1,5 år efter jag fick bilen... Och mindre bråk med Volvo ang. deras ljud i Världsklass... Dock gav det lite utdelning Och nu i måndags fick jag en av de första lådorna från USA, från NAV-TV.
      Lådan heter TM6 och kopplas in i bilens MOST(fiber)-nätverk. Den ersätter slutsteget och ger 6 lågnivåutgångar. Man har EQ på 31band, möjlighet till tidjustering och filter via mjukvara i PCn. Volymen och andra funktioner i bilens meny fungerar som tidigare.
      Den lilla lådan är toppen när man inte kan ersätta huvudenheten i bilen, om man inte ska plocka ner den helt och mista inbygga funktioner som vilken temp det är inställt eller om sätesvärmen är på. Vilket i volvos fall visas i samma display som låtinfo och alla annan info från stereon samt bilen.

Har än så länge bara kopplat in TM6 och ett Mosconi AS200.2, och det är en klar skillnad jämfört med det som sitter standard. Har ett till AS200.2 som ska driva basen och ett AS100.4 som ska ta hand om diskant samt mellanregister. Återkommer kanske inom någon vecka eller ett par med mer info hur det går framåt.

Comment

skapa gärna en projekttråd så vi andra nördar få se... sen hur får man en in en "liten" 15" ? =D
        BilstereoPiraten
        CDT Fantast

Comment

Originally posted by micke008 View Post
          Nu är jag lite på G, bara 1,5 år efter jag fick bilen... Och mindre bråk med Volvo ang. deras ljud i Världsklass... Dock gav det lite utdelning Och nu i måndags fick jag en av de första lådorna från USA, från NAV-TV.
          Lådan heter TM6 och kopplas in i bilens MOST(fiber)-nätverk. Den ersätter slutsteget och ger 6 lågnivåutgångar. Man har EQ på 31band, möjlighet till tidjustering och filter via mjukvara i PCn. Volymen och andra funktioner i bilens meny fungerar som tidigare.
          Den lilla lådan är toppen när man inte kan ersätta huvudenheten i bilen, om man inte ska plocka ner den helt och mista inbygga funktioner som vilken temp det är inställt eller om sätesvärmen är på. Vilket i volvos fall visas i samma display som låtinfo och alla annan info från stereon samt bilen.

Har än så länge bara kopplat in TM6 och ett Mosconi AS200.2, och det är en klar skillnad jämfört med det som sitter standard. Har ett till AS200.2 som ska driva basen och ett AS100.4 som ska ta hand om diskant samt mellanregister. Återkommer kanske inom någon vecka eller ett par med mer info hur det går framåt.
          Vad fick du ge för en sådan box?
          Vi har monterat en liknande i en Audi A6, skillnaden är att den ska köras via Toslink in i en Mosconi 6to8!
          Last edited by Ljudbyggaren AB; May 8, 2012, 12:49.
          sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
            Vad fick du ge för en sådan box?
            Vi har monterat en liknande i en Audi A6, skillnaden är att den ska köras via Toslink in i en Mosconi 6to8!
            Boxen kostar $1000. Den kommer snart ha mjukvara så den kommer ha inställningsmöjligheter som liknar de man har i Mosconi 6to8 (kanske inte exakt lika men inte så långt ifrån).

I första hand kommer stöd ges till Volvo, Audi och BMW och senare MB och sen Land Rover och andra system som påminner om Volvos.

Jag misstänker att det är en MoBridge DA1000/DA2000 eller om den nu kallas M1000-M-DA2 som kopplas till 6to8? Hur styrs volymen där? Toslink med signal och volymkontroll via lågnivå?

För MotusLabs AGW plus är vad jag vet nerlagd men du har kanske ett ex av den också?

Comment

Boxen kostar $1000. Den kommer snart ha mjukvara så den kommer ha inställningsmöjligheter som liknar de man har i Mosconi 6to8 (kanske inte exakt lika men inte så långt ifrån).
              Då kommer den att bli riktigt bra!
              Blir den lika välljudande är det bara att lyfta på hatten!

Jag misstänker att det är en MoBridge DA1000/DA2000 eller om den nu kallas M1000-M-DA2 som kopplas till 6to8? Hur styrs volymen där? Toslink med signal och volymkontroll via lågnivå?
              Finns 2 varianter, den vi använder oss av är M1000-M-DA2
              Du har koll på läget då det gäller volymstyrning.
              Ljud via optiken och styrning via RCA!

För MotusLabs AGW plus är vad jag vet nerlagd men du har kanske ett ex av den också?
              Från början var det tänkt att driva systemet med en box från MotusLabs.
              Men denna var för kostsam för att kunna sälja in lösningen till våra kunder.

Med lösningen vi kör i vår Audi A6 med MMI så spar man några tusenlappar, nöjer man sig med analog insignal sparar man nästan 9000 Skr mot en lösning från MotusLabs!
              Samtidigt kan man ta med sig boxen (6to8) till en Volvo eller en anna bil med en helt annan typ av insignal vid bilbyte!

Det ska bli MYCKET intressant och få ta del av dina erfarenheter av Volvoboxen!
              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Nu har jag några bilder på installationen av högtalarna fram.

https://picasaweb.google.com/1106085...eat=directlink

Håller på med Mosconi 6to8 och kliar mig i huvudet och funderar på om tidskompenseringen också tar med i beräkningen att nivån behöver höjas/sänkas för de olika kanalerna eller om det hanteras "för hand" även när man har en fördröjning på 2meter, hade varit smart med en grundjustering utifrån avstånd.

Comment

Nu har jag några bilder på installationen av högtalarna fram.

https://picasaweb.google.com/1106085...eat=directlink

Håller på med Mosconi 6to8 och kliar mig i huvudet och funderar på om tidskompenseringen också tar med i beräkningen att nivån behöver höjas/sänkas för de olika kanalerna eller om det hanteras "för hand" även när man har en fördröjning på 2meter, hade varit smart med en grundjustering utifrån avstånd.
                  Ställ nivån först, annars är det svårt att få till kompet. Lätt att överkompensera en för låg/hög nivå och då får man fenomen som tex att vissa ljud kommer både från "mitten" och en del från högtalaren.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                    Ställ nivån först, annars är det svårt att få till kompet. Lätt att överkompensera en för låg/hög nivå och då får man fenomen som tex att vissa ljud kommer både från "mitten" och en del från högtalaren.
                    Jo nivån mellan kanalerna är fixad, kanske inte det du menade.

Min tanke är/var att man börjar med noll tid kompensering och man har rätt nivåer på högtalarna om man sitter på växelspaken

Sen när man börjar tidskompensera borde väl fysikens lagar gälla rätt långt så att en tidsfördröjning/avstånd på 130cm borde ge 0,3dBA (har inte räknat eller lyssnat bara ett värde från luften) extra jämfört med högtalaren på vänster sida som man bara har 85cm till?

Sen skulle man efter det kunna köra lite finlir, men nu kanske man ska börja med att höja signalen på höger sida med 0,5-1dBA?

Comment

Min tanke är/var att man börjar med noll tid kompensering och man har rätt nivåer på högtalarna om man sitter på växelspaken
                      Du ställer nivåerna till där du ska lyssna.
                      Det gäller ju även tidskompet.

Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Du ställer nivåerna till där du ska lyssna.
                        Det gäller ju även tidskompet.

Pierre
                        Jo det är jag med på, men jag funderar på om 6to8 kompenserar för avståndet även på nivån, luft vid normalt lufttryck har ju en viss dämpningsnivå vilket gör att det skulle kunna räknas ut med en formel i programmet.

Om jag har 84cm till vänster diskant och 130cm till höger så skulle det ge 46cm skillnad och en dämpning på 3,8dB rent matematiskt för direktverkande ljud.

Hade det fungerat på det sättet utifrån mjukvaran så hade man fått en bra grund och kunde börja finjustera med öronen. Nu är man inte ens i närheten och utan rätt mätinstrument är det rätt svårt att veta om det felar 1,5dB eller 3dB och då har man väldigt mycket finlir innan man kommer i närheten.

Men med lite beräkningar nedan kan man få början innan man börjar finjustera med örat.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm

Comment

Var för krångla till det, ställ nivåerna vid lysningsplatsen så dessa är samma precis som både Hästen och hanen skriver.
                          Efter det kompar du in högtalarna, skulle du behöva justera nivåerna så gör du det i efterhand!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Du tidsfördröjer ljudet . Som namnet antyder tids kompensering.

Comment

Working...
                            X