Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga billjud i Volvo V60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga billjud i Volvo V60

Mitt första steg är att montera ett par nya 6,5" i dörrarna fram. Dock har Volvo varit så härliga så de har gjort högtalare och adapter-ring i ett. Frågan är hur man enklaste producerar en ny, alternativ 1. är att ha sönder högtalarna som sitter där idag och modifiera så man kan montera en annan högtalare 2. bygga något från grunden, frågan är bara hur stabilt det blir, och i vilket material man kan bygga det i?

Re: Bygga billjud i Volvo V60

Bygg nytt, så gjorde jag i min SAAB 9-3SS, det blir klart stabilast. Vet inte hur dörrarna ser ut i V60in men jag använde iaf MDF och plyfa i olika tjocklekar för att forma baffeln.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Du kan annars höra med Kuhlin här på forumet om han har lust att laga ett par i aluminum åt dig, med lite tur kanske han har mallen från tidigare på dessa.

Comment

darki3 FÖRHELVETE de heter inte LAGA ett par i sverige! :P Tillverka/göra ett par ringar :P

ontopic, coolt att nån redan är igång o bygger i en v60!

Comment

Upp med bild på bilen, visste inte ens av V60 fanns!
          Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
            de är grymt jävla nytt =). Så ja e riktigt förvånad att nån redan är igång o bygger i en! Men de är bara kul

Comment

Originally posted by Softis View Post

Rätt frän för att vara en NY Volvo. Skiljer sig inte så mkt från konceptbilderna man sett. Vilket de faktiskt brukar göra.
              De uppmärksamma ser likheterna med C30och iom det så känner man av lite Volvohistoria då de har haft P1800ES med i tankarna hela designen igenom.....vart man nu ser det
              Storleksmässigt någonstans mellan V50 och V70.
              Uppenbarligen var V50 för liten för den europeiska marknaden och V70 ngt för stor, därför kom V60 som faktiskt ÄR mest riktad mot europamarknaden.
              Framifrån ser den likadan ut som nya S60. Småskillnader mellan de olika paketstegen, R-varianten av de båda är rätt brutal framifrån redan från fabrik.

Kom ut på marknaden för 2-3 månader sedan om jag inte minns fel.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                .....vart man nu ser det
                4 hjul Lonefox, fira jul.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                  4 hjul Lonefox, fira jul.

Pierre
                  *AAAAAAAASGARVAR*
                  Nej du..... I år firar jag inte jul.....
                  I år är jag ENSAM med lugnet.......kanske skulle passa på att bosätta mig i garaget?

Ops.......förlåt för OT här nu......men det brukar bli så med det här dårgänget

Comment

Nu har jag monterat en högtalare men jag får nog vänta till jag kan köpa en box från Motus Lab som funkar med Volvo-stereon. Som det är nu så klarar inte högtalaren jag monterade de lägre frekvenserna, innan var den delad med en Pioneer P9R med box vid 63Hz eller något liknande, nu saknar högtalaren filtret och bottnar så fort man ökar volymen lite. Det är möjligt att känsligheten är något högre på denna högtalaren jämför med Volvos.

Comment

Originally posted by micke008 View Post
                      Nu har jag monterat en högtalare men jag får nog vänta till jag kan köpa en box från Motus Lab som funkar med Volvo-stereon. Som det är nu så klarar inte högtalaren jag monterade de lägre frekvenserna, innan var den delad med en Pioneer P9R med box vid 63Hz eller något liknande, nu saknar högtalaren filtret och bottnar så fort man ökar volymen lite. Det är möjligt att känsligheten är något högre på denna högtalaren jämför med Volvos.
                      Såg nu att du bor i Växjö....
                      Vart inne och pratat med Roger på Ljudstudion?
                      Vet inte om han har använt ngn Motus Lab-box men han borde kunna plocka hem en och även hjälpa dig. Mot ett pris förstås :S

Comment

Originally posted by Lonefox View Post

Rätt frän för att vara en NY Volvo. Skiljer sig inte så mkt från konceptbilderna man sett. Vilket de faktiskt brukar göra.
                        De uppmärksamma ser likheterna med C30och iom det så känner man av lite Volvohistoria då de har haft P1800ES med i tankarna hela designen igenom.....vart man nu ser det
                        Fast lite likheter finns det ju!
                        Måste säga att det är nog en av de coolaste Volvo som byggts på senare år!
                        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Tyst joj...jag VÄGRAR se det faktumet (Är en obstinat 60-talsälskare vad gäller bilar )
                          Men jo, jag håller med dig om att det är en av de fränaste de gjort på senare år

Comment

får ta o provköra en v60 nåndag då =) Riktigt tuff bil!

Heico stukad: http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en

Hur mycket grejjer ska det i trådskaparens bil? =)

Comment

Jag ska se om jag monterar ny diskant och bas i framdörrarna och ersätter det trevägssystemet som sitter där nu. Ev. får jag vänta med det tills jag har fått tag på en Motus Labs AWG+ (det ska utvecklas mjukvara till den så den fungerar ihop med S60/V60) När jag väl får den ska jag trycka i 2st A3 och ett A6 samt en liten 15" bas. Så det är bara att hoppas att boxen kommer tidigt på året, men min magkänsla säger att den inte kommer förrän efter sommaren

Comment

Working...
                              X