Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konan står rakt ut!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Konan står rakt ut!

Originally posted by Softis View Post
    Haha tack ska du ha Nonne Skam den som ger sig. Klart man ska laga grejerna och fortsätta. Det är ju kul när det funkar!

Kanske har tagit mig vatten över huvudet med att skaffa så pass dyra och effektkrävande saker fast jag är så pass novis som jag är.
    Men nu har jag sakerna och då ska det fan funka

Här kommer bilder på insidan av steget. Ser att det är bränt på ett ställe och jag ber om ursäkt för dom stora bilderna, vet inte hur man skalar ner dom.

http://imageshack.dk/imagesfree/9xz22291.jpg

http://imageshack.dk/imagesfree/M0U22436.jpg

http://imageshack.dk/imagesfree/Jzb22506.jpg

har du mätt upp nånting i din bil överhuvudtaget? som bästa jord punkt o va strömmen dippar till när du spelar? för steget funkar klockrent om de får rätt förutsättningar men får de inte de så kvittar de om du har ett steg för 2000 eller 40000 de brinner vilket som. steget vet jag där inte är något fel på för de är ett av dom sd stegen jag hade i min golf o de funka klockrent tiden jag hade de. finns bara ett sätt o göra o de är att riva ut varenda kabel i bilen o börja om o göra de rätt en gång för alla. mvh

Comment

Ser ut som de bränt lite på mosfetarna mellan kondingarna överst på första bilden med?

Men 2st av utgående transistorer är iaf brända

Nätdelen ser iaf hel ut så strömmen har det inte varit något fel på till steget.

Comment

Originally posted by Dreddan View Post
        Ser ut som de bränt lite på mosfetarna mellan kondingarna överst på första bilden med?

Men 2st av utgående transistorer är iaf brända

Nätdelen ser iaf hel ut så strömmen har det inte varit något fel på till steget.
        Nej dåligt med ström får inte steget, så pass rädd är jag om det.

Ser felet dyrt ut?

Mosfetarna? Kan du beskriva vart den/dom är? Kan ta en lite bättre bild isf på det
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by soundigital View Post
          har du mätt upp nånting i din bil överhuvudtaget? som bästa jord punkt o va strömmen dippar till när du spelar? för steget funkar klockrent om de får rätt förutsättningar men får de inte de så kvittar de om du har ett steg för 2000 eller 40000 de brinner vilket som. steget vet jag där inte är något fel på för de är ett av dom sd stegen jag hade i min golf o de funka klockrent tiden jag hade de. finns bara ett sätt o göra o de är att riva ut varenda kabel i bilen o börja om o göra de rätt en gång för alla. mvh
          Inte första gången det här steget pajar, det gick sönder för förra ägaren också.

Jag jordar steget på batteribanken bak.
          Har inte mätt något förutom volten någon gång på banken och den låg på 13.5+ när jag spelade iaf.

Har org voltmätare i bilen som jag sneglar på när jag spelar och den visar runt 0.7v för lite

Comment

Frågan är hur många av sluttrissorna som är brända och vilken typ det är. Skruva av en av plåtarna över sluttrissorna så man kan läsa typ och kanske googla på priset. Tycker det ser lite konstigt ut där strömmen kommer in med men kanske bara är bilden.

Comment

Originally posted by jimmy s View Post
              Frågan är hur många av sluttrissorna som är brända och vilken typ det är. Skruva av en av plåtarna över sluttrissorna så man kan läsa typ och kanske googla på priset. Tycker det ser lite konstigt ut där strömmen kommer in med men kanske bara är bilden.
              Förklara det där igen och tänk att jag är typ 10 år så ska vi se vad jag kan göra.

Comment

Förklara det där igen och tänk att jag är typ 10 år så ska vi se vad jag kan göra.
                Där du ser att det blivit riktigt varmt. Vid de två svarta prylarna med tre ben. Där sitter det en plåt över med en skruv. Skruva bort den så ska det stå en typbetäckning på de svarta prylarna.

Comment

Ser ut som om det bränt bort ledarbanan, ink. lodpadden för trissan med. Kan kanske bli knöligt att löda dit en ny.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Kolla så verkligen det ligger isoleringsplattor under alla trissor, ser ut som det fattas någon under trissorna.

Är där ingen isoleringsplatta där så blir det kortis mellan trissa/chassi

Kan va att han som bytte de dioderna som gick sönder i steget missat någon av dessa (förhoppningsvis inte) när han tog loss kretskortet.

Comment

Så här står det på den där svarta brända saken:

FP90N200
                      I(ohmtecken, vet inte hur man gör den)R P83IK

U1 U6

Är inte helt säker på att det stämmer då det var rejält små siffror.

Sen där där andra saken som Dreddan sa såg bränd ut, den var den som gick sönder förra gången.

Om den också skulle vara bränd så står det så här på den:

NF827
                      UI 640G
                      AKA

Comment

Vad är isoleringsplattor och vad är trissor? Jag kan verkligen ingenting så när ni frågar någonting, formulera frågan som om jag vore dum i huvudet

Comment

Kikade lite på elfa hittade dessa utifrån dina siffror

FET-transistor 200V 9.8A
                          https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...1-165-69&toc=0

FET-transistor 200V 90A
                          https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...1-313-71&toc=0

Kanske är någon av dem

trissa = transistor
                          isoleringsplatta = något material som skiljer strömledarna från jord (gummit runt dina strömkablar)

Comment

Så här står det på den där svarta brända saken:

FP90N200
                            I(ohmtecken, vet inte hur man gör den)R P83IK

U1 U6

Är inte helt säker på att det stämmer då det var rejält små siffror.

Sen där där andra saken som Dreddan sa såg bränd ut, den var den som gick sönder förra gången.

Om den också skulle vara bränd så står det så här på den:

NF827
                            UI 640G
                            AKA
                            Då är det antagligen bara ett brännmärke då efter de gamla dioderna som brann.

Lättast hade antagligen varit o bara byta ut hela kretskortet mot ett helt

Comment

Originally posted by Dreddan View Post
                              Då är det antagligen bara ett brännmärke då efter de gamla dioderna som brann.

Lättast hade antagligen varit o bara byta ut hela kretskortet mot ett helt
                              Haha jo, men det finns 3 små barn här som vill ha julklappar också Inte bara jag som får hålla på med massa dyrsa saker.

Men vad jag fattade det som så är inte delarna så särskillt dyra? Typ 150 spänn eller något.

Det bästa hade vart om någon här i närheten kunde laga det åt mig så jag slapp skicka det någonstans, vill helst inte göra det. Vet aldrig vad som händer med det på vägen.
                              Men har jag inget att välja på så måste jag det.

Comment

Hittar du någon i närheten som kan felsöka och byta transistorer så är ju det smidigast.

Comment

Working...
                                X