Om man har tex 4v på lågnivån, men man använder bara den ena tex höger lågnivåutgång på HU, får man bara ut 2v då?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Frågor ang lågnivå i HU
Collapse
X
-
Re: Frågor ang lågnivå i HU
Det kan nog bero på hur tillverkaren har specificerat men generellt så är det nog 4V per kanal/utgång.Originally posted by Softis View PostOm man har tex 4v på lågnivån, men man använder bara den ena tex höger lågnivåutgång på HU, får man bara ut 2v då?
Comment
-
-
-
Att bara leva gör att man behöver en!sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Ljudbyggaren sedan 1998
Importör av Mosconi, Gladen
Se oss på Facebook för nyheter.
Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.
Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!
International Head Judge och numera även kallad besserwisser
Comment
-
Har du 4V lågnivå så gäller det varje kanal för sig. Men det kan ändå vara 4v specat hur som helst. RMS, peak, peak-peak, eller kanske något ännu mer kreativt.
Ska du mäta vad du faktiskt har för spänning på lågnivån så ska stegen vara inkopplade då utgångsimpedansen kan variera mellan HU's och därmed lastar stegen ner signalen. Min Mutant-HU tex har 4V på pappret, men det är inte ens en volt i steget. Tänk Kalle-Anka-watt/volt. Det kan vara värt att mäta.
Tänk också på att mäta med en sinus som ej är klippt och under säg 200hz då multimetrar ej är tänka för att mäta höga frekvenser i de flesta fall.
Comment
-
Funderade på en annan sak, hur mycket utsignal blir det utan typ ”loudness”, EQ i neutralläge?
Om jag förstått rätt så är 3dB en fördubbling av utsignalen och en EQ +12db och ”loudness” på 6-18dB borde blir höjning at utsignalen väldigt många gånger.
Om det fungerar så borde ”normal” utsignalen vara avsevärt lägre än de 4 volten
Comment
-
Normalt gör man det så att det går att klippa utan loudness osv. Med de extrafunktionerna inkopplade så klipper det på en lägre volym.Originally posted by ConnyK View PostFunderade på en annan sak, hur mycket utsignal blir det utan typ ”loudness”, EQ i neutralläge?
Om jag förstått rätt så är 3dB en fördubbling av utsignalen och en EQ +12db och ”loudness” på 6-18dB borde blir höjning at utsignalen väldigt många gånger.
Om det fungerar så borde ”normal” utsignalen vara avsevärt lägre än de 4 volten
När det gäller spänning så är en dubbling av spänning samma som 6dB. Dubbling av effekt är 3dB.
Comment
-
Dessa funkar bra och är inte så dyra heller.Originally posted by Softis View PostJag vet pojkar, jag vet
Men vill inte köpa något billigt skit då jag märkt att dom inte stämmer så bra
http://www.jula.se/multimeter-ut50-a-127850Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Comment

Comment