Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cteck laddare?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cteck laddare?

någon som vet om en Cteck XS25000 klarar ladda 24volt (lastbil) eller om man kan skicka in o få den ombyggd till en rimlig kostnad?

mvh Danne
    fd BMW-Danne

Re: Cteck laddare?

24 voltarn heter 14000.
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

jo jag vet, men tänkte om 25000 tar skada av o koppla på 24volt. det är ju 2x 12voltbatteri så man kanske kan koppla loss kablen mellan dom bara?

///Danne
      fd BMW-Danne

Comment

Originally posted by Danne J View Post
        jo jag vet, men tänkte om 25000 tar skada av o koppla på 24volt. det är ju 2x 12voltbatteri så man kanske kan koppla loss kablen mellan dom bara?
        ///Danne
        Det borde funka ja. Dvs isolera batterierna var för sig så att säga.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Det är klart att det funkar, kopplar du isär batterierna så har du ju bara 12V per batteri så då är det bara att köra på.
          Dock så får du ju ladda ett i taget, alternativt koppla samman dom till en 12V krets istället för 24V.

Men du ska nog säkerligen inte stoppa den laddaren i ett 24V system.

Comment

Borde det inte fungera lika bra att ladda batterierna även fast dom är seriekopplade, fast man laddar dom vart och ett för sig genom att ansluta kablarna på batteripolerna? Laddaren känner ju knappast av att ett till batteri är seriekopplat med det som laddas.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Borde det inte fungera lika bra att ladda batterierna även fast dom är seriekopplade, fast man laddar dom vart och ett för sig genom att ansluta kablarna på batteripolerna? Laddaren känner ju knappast av att ett till batteri är seriekopplat med det som laddas.
              VA!?

Förklara din tankegång!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Absolut! I en lastbil har man för det mesta dubbla 12V batterier (finns även enkla 24V, men det är väl inte så vanligt nu för tiden?), om man då bara kopplar laddaren direkt på det ena batteriets poler så borde laddaren helt logiskt ladda enbart det batteriet, när det sen är fulladdat så flyttar man över laddaren till det andra batteriets poler. Förstår inte varför man ska behöva koppla isär dom vid laddning, borde inte påverka alls att dom är seriekopplade. Laddaren behöver ju en sluten krets (anslutning till både + & - på ett batteri) för att ladda, och det har det då bara över den enda batteriet.
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Så du menar att jag kan ta en kabel från ena + polen och sätta den mot chassit för kretsen inte är sluten?
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

I en lastbil har man för det mesta dubbla 12V batterier (finns även enkla 24V, men det är väl inte så vanligt nu för tiden?)
                    Inte till lastbilar och andra entreprenadmaskiner vad jag vet iaf, däremot till tex eltruck finns det ju. Fast då är det förstås lösa cellblock som kopplas ihop.

Jag har inte testat, men det borde rimligen fungera utan speciella problem att koppla laddaren till ena batteriet när det gäller två seriekopplade batterier.

Det finns även laddare som har två separata 12 V laddkanaler för att ladda just seriekopplade batterier var för sig fastän de är ihopkopplade, jag tror dock att största orsaken till de separata kanalerna är att få bättre koll på att båda batterierna verkligen ska få samma laddstatus.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                      Så du menar att jag kan ta en kabel från ena + polen och sätta den mot chassit för kretsen inte är sluten?
                      Nu tror jag du missförstod mig, eller så beskrev jag lite dåligt. Vist är det hela en sluten krets men en laddare som kopplas till det ena batterier kommer enbart ladda det batteriet, den kommer inte bry sig om det andra helt enkelt. Så länge som man koppla direkt på batteriernas poler och inte kopplar jorden till chassit eller nåt sånt så ska det vara lugnt. Hänger du med nu?
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nu tror jag du missförstod mig, eller så beskrev jag lite dåligt. Vist är det hela en sluten krets men en laddare som kopplas till det ena batterier kommer enbart ladda det batteriet, den kommer inte bry sig om det andra helt enkelt. Så länge som man koppla direkt på batteriernas poler och inte kopplar jorden till chassit eller nåt sånt så ska det vara lugnt. Hänger du med nu?
                        Precis......kopplar man på första batteriets plus och jord så får man 24V.
                        Andra batteriets plus och jord 12V.
                        Första eller andra batteriets egna poler 12V, detta för att kretsen mellan båda batterierna bryts då kan använder sig av ett.
                        Detta är dock inget jag rekomenderar folk som vill ha 12V-utrustning permanent monterat att göra då det snedbelastar batterierna.

Funkar det att ta ut 12V TILLFÄLLIGTmed att koppla in sig på det ena batteriet så borde det rimligtvis även funka åt andra hållet med.
                        Jo......vi har små 12V-drivna verktyg på jobbet (extern pump till motorvärmaren, små tryckluftspumpar osv för att kunna "jobba i fält" (de är INTE framtagna för oss i fabriken utan servicemarknaden)) som vi kopplar mot ETT med krokodilklammor batteri även om båda är inkopplade.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Nu halkade ensamma räven in på det jag vara ute efter, att gå in och ta ut 12 volt i en krets som är 24 volt!
                          Detta rekomenderas INTE!!!

För något år sedan ringde en gammal räv "inte Lonefox" till mig och ventilerade ideér om ett lastbilsbygge som han skulle vara delaktig i!
                          Jag avrådde att "sno" 12 volt i 24 volts kretsen, detta råd följdes inte och faktum är att det kostade mer än det smakade!
                          Brända slutsteg, störningar, har för mig att något annat allvarligt hände också i lastbilen!
                          Kunden ville lämna tillbaks grejorna för det var SKITPRODUKTER

Jag misstänker att om ETT batteri har full laddning och ett annat inte har det så kommer problemen som ett brev på posten, batteribanken kommer att förkorta sin livslängd avsevärt!
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Fast det borde egentligen inte vara ett problem, antingen så har man en laddare och laddar batterierna var för sig, låter laddaren ladda så att varje batteri blir fulladdat. Eller så har man två laddare och laddar båda batterierna samtidigt men separat (helt med seriekabeln mellan batterierna bortplockad). Detta borde egentligen vara bättre än att ladda båda batterierna samtidigt, laddas batterierna separat så maximeras deras kapacitet.
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Är det inte väldigt enkelt (och säkert billigare på sikt) att helt sonika byta ut laddaren mot en 24V modell, jag vet iaf hur jag hade gjort.

Comment

Working...
                              X