Announcement

Collapse
No announcement yet.

Störningsfilter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Störningsfilter

Originally posted by Lonefox View Post
    Erhm.......hur lång väg ligger lågnivån parallellt med strömkabeln/kablarna?

Att korsa strömkabeln är inte lika farligt som att låta kabeln ligga parallellt med dem.

Och ja.....jag håller med mmaudio om att det kan påverka med det korta avståndet till batterierna.
    Det är bara batteriets längd som steget sitter över. Ska testa att flytta steget i morgon och se om det hjälper. Tycker också att det är nära, men fick inte plats någon annanstans

Kan tillägga att det tjuter mindre när man åkt runt och spelat ett tag, direkt när man startar bilen så går det inte att hålla normal samtalston i bilen.
    Men efter ett tag så blir det inte alls lika jobbigt, men fortfarande ruggit störande och fortfarande ganska högt, men kanske halva volymen
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Kan tillägga att det tjuter mindre när man åkt runt och spelat ett tag, direkt när man startar bilen så går det inte att hålla normal samtalston i bilen.
      Men efter ett tag så blir det inte alls lika jobbigt, men fortfarande ruggit störande och fortfarande ganska högt, men kanske halva volymen
      Det är troligen för att generatorn inte behöver ladda lika mkt efter ett tag. Tror det blir bra om du flyttar steget till sidan av lådan.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
        Det är troligen för att generatorn inte behöver ladda lika mkt efter ett tag. Tror det blir bra om du flyttar steget till sidan av lådan.
        Ja just det, det har jag inte tänkt på.

Ang att ha steget på sidan, tror du det sitter kvar om jag använder skruvar kortare än 22mm? Vill inte att skruvarna ska synas i porten

Comment

Kan du inte sätta det på höger sida då? , tror det blir lite på gränsen med skruvar som inte är dragna rakt igenom iom att det är spånskiva.
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

"Surr" beror på att referensströmmen i RCA-kabeln skiljer sig men det vet ju säkert alla redan.

I mitt bygge använder jag tre RCA-kablar i princip dragna samma väg men det var bara den ena RCA-kabeln som hade signal som gav upphov till surr. Lat som jag är så köpte jag en isolator och blev jättenöjd med resultatet. Överväg ett köp är mitt tips även om det naturligtvis är bättre att åtgärda orsaken till problemet. Någon som vet hur liten skillnad referensströmmen kan ha för att skapa hörbart missljud?

Lycka till! Tråkigt när detta fenomen uppstår...

EDIT: Lite intressant läsning om detta. Kortfattat kan man ofta skylla på dåligt designad hårdvara: http://www.bcae1.com/glisoltr.htm

I mitt fall uppstod surr efter att jag bytte huvudenhet som har en högre utsignal. Slutsteget är troligtvis inte jättebra isolerat varvid problem uppstod, felaktig ström flödade in i förstärkningen. Precis som Nonne skrev i en av mina trådar, vissa enheter "gillar inte varandra".
            Last edited by Psycho_Squid; November 14, 2010, 09:20.
            sigpic

Comment

Vad är en isolator?

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                Kan du inte sätta det på höger sida då? , tror det blir lite på gränsen med skruvar som inte är dragna rakt igenom iom att det är spånskiva.
                Det tråkiga är att vilken sida jag än sätter den på så måste jag ta bort monoblocket som också sitter på lådan och ta ur hela lådan för att komma åt.

Anledningen till att ha steget på högersidan är enbart för att jag inte har mer strömkabel och den räcker inte till andra sidan.

Får se om det hjälper för det första, annars får det sitta kvar där det sitter.

Comment

En liten tanke bara, testa att ta lite vanlig alufolie (sån som man har när man bakar), lägg några lager över steg och kablar. Kan ta bort störningarna.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vad är en isolator?
                    Annat ord för störningsfilter eller rättare sagt en form av störningsfilter, jord-loop isolator.
                    Last edited by Psycho_Squid; November 14, 2010, 09:21.
                    sigpic

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      En liten tanke bara, testa att ta lite vanlig alufolie (sån som man har när man bakar), lägg några lager över steg och kablar. Kan ta bort störningarna.
                      Tänkte faktiskt fråga om det funkade, men då tror ni väl att jag är knäpp så jag sket i att fråga

Comment

Originally posted by Psycho_Squid View Post
                        Annat ord för störningsfilter eller rättare sagt en form av störningsfilter, jord-loop isolator.
                        Typ en sådan här? http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=254

Comment

Tänkte faktiskt fråga om det funkade, men då tror ni väl att jag är knäpp så jag sket i att fråga
                          Så fick jag tyst på störningarna i mitt gamla SD8000 steg. men då var det högtalarkablarna till baslådan som lindades med alu-folie och sen en tunn kabel med kardelerna lindade nåt varv runt folien sen tejpa med eltejp runt hela o jorda ena änden i chassiet. mitt monoblock låg med mkt nära batterierna och så även lågnivå osv. Inte det bästa men det funkade för mig ifjol iaf.
                          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Tänker faktiskt låna tråden lite här då Softis här inte är den enda som har problem med just samma sak!

Har själv kraftigt generatorvin i framsystemet och jag blir inte klok på varför. Allt började när jag satte in en kondensator, konstigt nog.

Nu sitter kondensatorn med en MDF skiva mot närmsta steg, har 2 steg och båda är riktade så att RCA kablarna ska komma så långt ifrån strömkablarna som det bara går. Har en fet jordkabel med nyslipad jordpunkt. Har testat switcha kablar från HUn då jag har 3st RCA dragna men använder bara 2. Har testat skärma av strömkabeln med flexislang, likså jordkabeln. Har bytt högtalarkablar för basen.

Det enda som jag kan läsa mig till här som jag inte provat är att dra ut antennen, jorda om stereon och byta remotekabel.

Men hade inte felet innan jag satte i kondensatorn så börjar tro att det antingen är den eller HUn som är boven i dramat?

Kan även tillägga att jag har RCAkablarna dragna i mitten av bilen och strömkabeln på högersidan och inget batteri i bagaget.

Edit:

Vill bara säga att problemet är nu löst! Tog och testade med en ny jordkabel för signaljorden och då slutade det vina, så ryckte kabeln igen men vinandet var fortfarande borta = i mitt fall visade det sig att det var glapp i kontakten på baksidan av stereon, satte lite avskalad kabel där och eltejpade fast och nu fungerar det som det ska igen! Grymt skönt
                            Last edited by ToXtreme; November 14, 2010, 16:48.

Comment

Typ en sådan ja.
                              sigpic

Comment

men då tror ni väl att jag är knäpp
                                Tror? Vi vet.

Det finns ju även tillfällen när folk har fått täcka över batteriet med ett metallhölje för att få bort störningar.

Comment

Working...
                                X