Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega QW6 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Amega QW6 ?

    Sant, kanske får komplettera med ett separat steg för middarna ändå, men vore skönt att slippa. Eller så provar jag med det jag har, kanske duger för min behov. Misstänker dock att det behövs mer effekt...
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #62
      Re: Amega QW6 ?

      Min spontana reaktion är att basen kräver en del effekt, eller så var det så att Mosconisteget till 2-vägskitet besitter så mycket power att Hertz steget bleknade som drev QW6:an
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #63
        Re: Amega QW6 ?

        Ajdå då kanske det blir till att tänka om ändå. Får ta och svänga "förbi" Pierre och låna en för att testa först, efter vad man läst här så verkar dom prestera mycket bra så det vore skoj att testa själv.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #64
          Re: Amega QW6 ?

          Kom på ett par frågor till till er som provat Amegorna: vad kör ni för delning på dom? Och vad kör ni för låda (funkar den rekommenderade 5L slutna bra)?
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #65
            Re: Amega QW6 ?

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Kom på ett par frågor till till er som provat Amegorna: vad kör ni för delning på dom? Och vad kör ni för låda (funkar den rekommenderade 5L slutna bra)?
            Ska du ha rekommendationer på delningsfrekvenser

            Dä ä hämlit





            LP 80 Hz och har testat med lite olika brantheter för att sedan låta Amegakitet möta upp HP 100 Hz.

            Just nu kör jag faktiskt 63 Hz @ 6 Db och sedan tar Amegakiten vid HP 80 Hz @ 12 dB.
            Köpte en skiva med Bruce Springsteen idag. Otroligt egentligen eftersom jag inte är något större fan av Bossen.
            Streets of Philadelphia gillar jag dock och den låten var så tajt med den sistnämnda set-upen.

            Kör just nu med en QW i röret som Pierre har kokat ihop. Volymen ligger väl på cirkus 5L. Det är väl förmodligen en ganska optimal volym eftersom detta säkert har skett med Micke Forsbergs goda minne.


            Jag tycker att det låter riktigt, riktigt bra iaf.

            Men vad vet jag, jag är bara en klåpare
            sigpic

            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

            Comment


            • #66
              Re: Amega QW6 ?

              Hehe nej inte rekommendation heller, bara så att jag är nyfiken på hur ni kört dom när ni testat. Kommer såklart köra med egna delningsfrekvenser som jag provar fram för att fungera i min anläggning, men kan vara kul att höra hur andra kört dom och tycker att det låter.

              Kul med din input! Testat att köra subben något högre än 80Hz LP? I min set-up kommer den nog få gå uppåt 100-120Hz, 3,5orna får svårt att jobba lägre än ca 120Hz nämligen. Bra att dom låter bra i 5L slutet, då får jag sikta på att få till såna lådor. Grymt sugen nu på att beställa hem ett par, men man ska väl ha nånting för sig i sommar också.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #67
                Re: Amega QW6 ?

                hur mycke får man räkna bort för själva basen på en sån här?alltså hur stor lär totalvolymen vara?
                saab 9000 pioneer-

                www.garaget.org/micke999

                Comment


                • #68
                  Re: Amega QW6 ?

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Hehe nej inte rekommendation heller, bara så att jag är nyfiken på hur ni kört dom när ni testat. Kommer såklart köra med egna delningsfrekvenser som jag provar fram för att fungera i min anläggning, men kan vara kul att höra hur andra kört dom och tycker att det låter.
                  Kul med din input! Testat att köra subben något högre än 80Hz LP? I min set-up kommer den nog få gå uppåt 100-120Hz, 3,5orna får svårt att jobba lägre än ca 120Hz nämligen. Bra att dom låter bra i 5L slutet, då får jag sikta på att få till såna lådor. Grymt sugen nu på att beställa hem ett par, men man ska väl ha nånting för sig i sommar också.


                  Jag har inte testat att gå högre upp. Jag tycker dock att jag fick bättre resultat när jag delade brantare vid 80 Hz och ännu bättre när jag delade vid 63 Hz. Men det är i min bil och enligt mina andra förutsättningar.
                  Samt efter min smak.
                  Pierre har nog labbat mest. Förmodligen har även Tonny pysslat en del. Lyssna med dem.


                  Originally posted by micke999 View Post
                  hur mycke får man räkna bort för själva basen på en sån här?alltså hur stor lär totalvolymen vara?
                  Pierre sitter nog inne på vilket spann volymen ska hålla sig inom.
                  Förhoppningsvis svarar han i denna tråd.

                  Edit:
                  Såg att Pierre svarat i en annan tråd. 0,5 liter tar tydligen basen upp i volym.
                  Last edited by PhoenixG; February 14, 2011, 22:02. Reason: Pierre är observant
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Amega QW6 ?

                    Pierre sitter nog inne på vilket spann volymen ska hålla sig inom.
                    Förhoppningsvis svarar han i denna tråd.

                    Edit:
                    Såg att Pierre svarat i en annan tråd. 0,5 liter tar tydligen basen upp i volym.[/QUOTE]

                    okej så 5,5l låda de borde inte var så svårt att uppnå
                    saab 9000 pioneer-

                    www.garaget.org/micke999

                    Comment


                    • #70
                      Re: Amega QW6 ?

                      Originally posted by PhoenixG View Post
                      Jag har inte testat att gå högre upp. Jag tycker dock att jag fick bättre resultat när jag delade brantare vid 80 Hz och ännu bättre när jag delade vid 63 Hz.

                      Det är nog för att det är en subbas och ingen midbas som du upplever det så skulle jag tro , jag testade ju Jens RW6 or i mina dörrar och visst blev det lite mer bas men de levererade ingen direkt bra o snabb midbas vilket de liksom QW6 inte heller är gjorda för.
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #71
                        Re: Amega QW6 ?

                        Det finns 6.5or som spelar tyngre på djupet än QW6.
                        QW6 har däremot en helt annan musikalitet upp i registret, vilket gör den möjlig att
                        dela ganska högt när man adderar den till t.ex orginalhögtalare, eller varför inte ett par Amega Q-coax 350.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #72
                          Re: Amega QW6 ?

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Det finns 6.5or som spelar tyngre på djupet än QW6.
                          QW6 har däremot en helt annan musikalitet upp i registret, vilket gör den möjlig att
                          dela ganska högt när man adderar den till t.ex orginalhögtalare, eller varför inte ett par Amega Q-coax 350.

                          Pierre
                          Nu blev jag lite teoretiskt intresserad.
                          Vad kan man läsa ut av kurvorna och hur tolkar man dem?

                          http://www.seastreamsgarage.se/files/AMEGA%20QW6.pdf
                          sigpic

                          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Amega QW6 ?

                            Originally posted by PhoenixG View Post
                            Nu blev jag lite teoretiskt intresserad.



                            sigpic


                            EN SIGNATUR GARANTERAT FRI FRÅN GIFTER OCH AVGIFTER.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Amega QW6 ?

                              Originally posted by PhoenixG View Post
                              Nu blev jag lite teoretiskt intresserad.
                              Vad kan man läsa ut av kurvorna och hur tolkar man dem?

                              http://www.seastreamsgarage.se/files/AMEGA%20QW6.pdf
                              Vad säger en kurva? Jo, att det svänger

                              Seriöst, jag skulle säga att det elementet funkar bra ned till säg 70Hz, med skapligt behållen effekttålighet. Den börjar falla av vid 50Hz, men då gissar jag att effekttåligheten är sådär...

                              Micke skulle nog kunna upplysa oss mer, men vet ej om han är med här på forumet.

                              //Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #75
                                Re: Amega QW6 ?

                                Originally posted by jonash View Post
                                Vad säger en kurva? Jo, att det svänger

                                Seriöst, jag skulle säga att det elementet funkar bra ned till säg 70Hz, med skapligt behållen effekttålighet. Den börjar falla av vid 50Hz, men då gissar jag att effekttåligheten är sådär...

                                Micke skulle nog kunna upplysa oss mer, men vet ej om han är med här på forumet.

                                //Jonas


                                Om jag tolkar den "övre kurvan" Hz kontra dB SPL så fungerar elementet som bäst mellan cirka 70 Hz - 160 Hz. Är jag hyfsat korrekt då?

                                Om man tittar på frekvensresponsen så skulle man mycket väl kunna dela som Christoffer var inne på vid 120 Hz och få ett gott resultat.
                                Sen så är det väl så mycket annat som spelar in om resultatet ska bli bra eller ej.

                                Den kurvan då som har en peak vid 50Hz för att sen dala ned mot 100 Hz för att sedan stiga igen. Är det Hz kontra Ohm? Hur tolkar man den kurvan?
                                sigpic

                                What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                                Comment

                                Working...
                                X