Announcement

Collapse
No announcement yet.

starta eget, några tips?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: starta eget, några tips?

Har själv gott i dessa tankar.....

MEN har dessutom själv kommit till insikten som nämns.

Pengar finns inte och det kommer kosta mig mer än det ger (trots att jag, nej förlåt banken) redan äger lokalen jag hade som fundering till verkstad.

Tiden?
    Med ett normalt dagtidsjobb så finns INTE tiden till detta då jag vill kunna umgås med min dotter och mina vänner.

Så trots att jag inte jobbar i branschen utan fort. har det som hobby så backar jag själv upp Nonnes och Björns råd TROTS att du siktar på det i liten skala.....
    Misstänker att det kommer att kosta dig mer än det smakar i slutänden.....ledsen men ja så är den krassa sanningen.

Har folk i min bekantskapskrets som fort. efter 5-10 år med eget fort. går back pga att klientellet inte finns för att få omsättning....
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

det som skulle kunna gå, är om man har ett vanligt jobb som du tänkt, och om man som atlas billjud i piteå har, den killen har sin "lokal" hemma i ett rum i sitt hus, då slipper man ju hyreskostnad varje månad, perfekt om du har ett garage över eller nåt sånt
      och har öppet 18.30 till 20.00 eller nåt sånt,

Comment

Jag kan säga att det jag håller på med nu är mycket vettigare än nått jag sprungit på i bilstereobranchen. Sunda marginaler och vettiga kunder (företag) gör att man kan arbeta lite mer långsiktigt. Och sen att få det att vara lättinstallerat dessutom.

Vi säljer ju en del av våra produkter genom åf som har gammal bilstereobakgrund och en sak som slår mig är att de inte har rutinen att bearbeta befintliga kunder. Att ringa upp och säga: "-Jag har ju fixat XX i era bilar, nu har jag en ny grej som kan spara tid och pengar åt er, kan jag komma och visa?" finns liksom inte i sinnebilden utan man står bakom sin disk och hoppas det av sig själv skall trilla in nästa snubbe som skall ha en radio som man tjänar en femtiolapp på eller en mobilladdare...

Sålde in en box till en kund förra veckan. De skall ha ha i det i alla sina bilar. Alla 1400. Då blir det pengar in.
        /tycker Erik.

Comment

Klart man haft tankana kring att starta eget, både inom bilstereobranschen men även andra branscher men varje gång jag börjar närma mig att göra något mer av det än att bara fundera så tar jag ett par steg bakåt igen.

Mina föräldrar hade eget företag i 20år (dock ej inom bilstereo) och jag har hjälpt till en hel del och vet vilket slit det är för att driva ett företag så man har mat på bordet. Näe, ska man göra pengar på sitt eget företag så bör man dels gå in helhjärtat samt göra något man verkligen brinner för och har kunskapen till.

Har även precis som dig Clarran funderat på att köra något på sidan av mitt vanliga jobb då jag fått en del förfrågningar om div. olika jobb (instalaltioner, gjuta glasfibderdelar m.m.) men inser att jag dels inte har tiden (vill ej prioritera bort familjetid) samt vill hålla på med det som är min hobby och det jag tycker är bland det roligaste som finns att göra, för blir det ett jobb så är jag rätt övertygad om att hobbyn blir ett minne blott.

Det var mina tankar kring det hela.

mvh J
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Har du kundunderlag?

Dock har jag varken startat eller kommer nånsin starta eget företag

Börja lite smått med att erbjuda montering
            (kanske inte de senaste Bilmodellerna)
            dra kablar ,bygga baslåda, montera steg, mm för en nätt summa
            lite speciallösningar osv

sen då de börjar gå bra då kan du utveckla med webshop
            men detta är bara mina tankar

Comment

Jag kan dra min historia kort.
              Jag öppnade en liten butik i Norrköping för ca 7år sen (tror jag).
              Precis när butiken började få ett litet litet fäste i stan så drabbades jag av inbrott.
              Som följd av att försäkringsbolaget vägrade betala ut en ända krona, för att de tyckte jag hade för dåliga lås.

Den ända utvägen var att stänga butiken, och sedan jobba som en gris för att kunna betala fakturorna som kom.

Tanken gick alltid att öppna igen. Drog igång lite lätt på nätet med webshop. Med denna så kände jag hela tiden att "aa kan fortsätta med den imorgon". Detta till följd att den aldrig direkt kom upp i någon större skala.

Åter igen så har tankarna alltid funnits där.
              Idag har jag nu en butik öppen och klar (om man nu kan säga så).
              Jag arbetar där mellan 12-17, samt 12-19 om dagarna. Och innan det är jag på mitt ord. jobb mellan 05.30-11.30.

Efter dessa arbetstimmar ska man åka till dagis och hämta barnen.

Jag är långt ifrån färdig och klar som jag kanske skrev, men butiken är iaf öppen, och ska förhoppningsvis börja rulla vart efter.

Jag ångrar absolut inte att jag valde att öppna igen, men som du ser så jobbar jag idag betydligt mer än 40h/veckan.

Tanken är givetvis att bygga upp mitt lille imperium och kunna livnära mig på detta om några år, men nu är det rena rama hundår som gäller.

Jag tycker såhär. Våga satsa om det nu är det du vill. Men va beredd på att det kan kosta dig en hel del, och att det kanske ändå kommer att läggas ner om 6 månader, men att du har kvar ett ev lån på kanske 200.000:-.

Alternativt som du skrev om webshop. Att bara köra det kostar en bråkdel mot en butik, men jag ser på mig själv och det är att risken är stor att den går i graven fort för att du inte jobbar med den lika aktivt.

Ojjj, nu vart visst inte historien så kort...men men
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Helt klart värt att tänka en extra gång innan du drar igång det hela.

Hela min familj driver olika slags egna företag och det är inte en dans på rosor som man kan tjäna någon tusenlapp på i månaden bara sådär. Det tar otroligt mycket tid som Nonne och de andra skriver och frågan är om du vill/orkar hålla på med det en längre tid utöver som du har ett fast jobb?

Ska absolut inte dömma någon eller något men vet att det tar mycket av din fritid att driva det, även om du har en internet butik skulle jag tro.

Det positiva i det hela är att man kan ägna sig åt att hjälpa/erbjuda folk sin kunskap/service inom vad man tycker är intressant och du kommer få många bra/dåliga upplevelser och träffa mycket folk.

Tänk två gånger och välj rätt! lycka till!
                http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

tja jag funderar på att dra mig ur detta forum jag förstår de som har butiker men de borde kanske borde va ärliga omvandlar högtalare kabel till rca är bra vilket jag tycker är skit och jag tycker att rca är inte bra nog jag föredra optiskt och köpa grejior till org stereo hur kul är det ex om man vill styra allt via ainet (alpine tokig som jag är)och nu har jag fått reda på att batteriet har en spärr koppla man på för mycket så stoppar spärren det hela (det finns nog en lösning till det) och dessutom bilbesiktningen de kopplar upp sig med dator i bilen och blir det ett fel = 2a så är det om besiktning ingen lampa får lysa ytterliga ett problem om man ändrar systemet och sen en massa gull gull till org steron bose och b o s system hur kul är det låter skit men om ni tycker att det är fram tid så hej då

Comment

Originally posted by fcmg View Post
                    tja jag funderar på att dra mig ur detta forum jag förstår de som har butiker men de borde kanske borde va ärliga omvandlar högtalare kabel till rca är bra vilket jag tycker är skit och jag tycker att rca är inte bra nog jag föredra optiskt och köpa grejior till org stereo hur kul är det ex om man vill styra allt via ainet (alpine tokig som jag är)och nu har jag fått reda på att batteriet har en spärr koppla man på för mycket så stoppar spärren det hela (det finns nog en lösning till det) och dessutom bilbesiktningen de kopplar upp sig med dator i bilen och blir det ett fel = 2a så är det om besiktning ingen lampa får lysa ytterliga ett problem om man ändrar systemet och sen en massa gull gull till org steron bose och b o s system hur kul är det låter skit men om ni tycker att det är fram tid så hej då
                    Tror vi tappade tråden på att öppna butik.

Framtiden för bilstereo handlar om fiber & most mfl nya komplicerade tekniker.

Butiker som behärskar detta kommer lyckas även om 10år.
                    Men det är ingen dans på rosor.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by fcmg View Post
                      Jag säger som Jalle, tror vi tappar tråden!

Fast igentligen inte!
                      För det är här det stora problemet ligger, den nya tekniken!

Elektronik i dag är billigt, jag kan inte förstå att vissa måste prisdumpa för att sälja.
                      Är det inte bättre att sälja/köpa med kunskap än pris?

Om nu dessa specialbutiker hade haft råd att arbeta med och lösa fcmgs problem hade bilstereovärlden sett anorlunda ut.

För problem har vi!
                      Särskilt då om man ska öppna ny butik!
                      Jag har lagt otroligt mycket tid på just CanBus utan att jag lärt mig ett smack!
                      Eller jo det har jag, jag vet vilka bilar man har problem med och vad eller vilket man kan göra.

Skulle vi gå in på detta inför ett nyöppnade av en butik så skulle denna killen inte ens tänt ljuset i lokalen!
                      Sen ska vi inte snacka om alla råd och tips som figurerar bla här på forumet, många är så felaktiga att man blir mörkrädd!

Dessa råd tror säkert folk man ka ha i bagaget för ett företag!
                      Tyvärr måste jag säga, det är skillnad att lägga ett par timmar på sin egen eller kompisens bil.
                      För att stå med en välbägad herre framför sig och veta eller kanske tro man gjort ett bra jobb är en helt annan sak!

Min plan är verkstaden, den ska bli mer modern för att kunna möta framtiden!

Vilken plan har du Clarran?
                      Vad kan du tillföra som inte redan är gjort?
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post

Vilken plan har du Clarran?
                        Vad kan du tillföra som inte redan är gjort?
                        Han kanske kan öppna en "filial" till en bilstereobutik? Många drar sig av olika anledningar att åka långt och vill därmed ha hjälp i sitt närområde. Hade varit fint med flera mindre butiker runt om i landet utan att behöva öka konkuransen för de befintliga. Finns säkert tusen argument mot detta inlägg, men hoppas det tas som en idé bara.
                        sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                          Han kanske kan öppna en "filial" till en bilstereobutik? Många drar sig av olika anledningar att åka långt och vill därmed ha hjälp i sitt närområde. Hade varit fint med flera mindre butiker runt om i landet utan att behöva öka konkuransen för de befintliga. Finns säkert tusen argument mot detta inlägg, men hoppas det tas som en idé bara.
                          Mina frågor var riktade som en affärsplan, inget annat!

Har man ingen plan kommer man att bli överaskad hur grym verkligheten är när man ska driva ett företag seriöst!
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            Han kanske kan öppna en "filial" till en bilstereobutik?
                            Kom och tänka på en grej där!

Hur många av de där små dagvarubutikerna klarar detta och då pratar vi varor som säljs hela tiden?
                            Hur tänker du då att man ska klara av att sälja sällanvaror som prioriteras bort?

Kanske lite OT fast det är nog denna affärsidè de flesta har med sin webbshop!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Sedan är ÄKTA lagerhållning en stor grej, det har jag märkt.

(det var många webshopar som försvann från Prisjakt när t.ex Genesis stängde, hade dom inget hemma?)

Hur är det då med andra produkter som är "på lager"? Hmmm...

Pierre
                              Last edited by Horsyhorse; September 15, 2010, 15:40. Reason: Extrafundering
                              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                              X