Announcement

Collapse
No announcement yet.

starta eget, några tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • starta eget, några tips?

    hej på er.

    jag har sedan många år tillbaka haft en dröm om att kanske en vacker dag starta en egen firma med inriktning bilar och ombyggnationer.

    jag har börjat fundera mer och mer om det nu dom senaste månaderna när jag har haft praktik på Digitalcompaniet så tänkte höra lite med er som har firma eller haft.

    det ska inte bli nått stort utan mer en bi syssla så man kanske kan tjäna nån liten extra peng varje månad.


    så kom med så mkt tips och trix ni bara har så får man se hur det blir nästa år


    Mvh Robin
    TEAM BROSSAN

    SM 2:a i outlaw på Easca SM

  • #2
    Re: starta eget, några tips?

    trodde enda sättet å tjäna "extrapengar" idag var att vara kriminell eller jobba svart utöver vanlig arbetstid,
    tycker bara fler å fler firmor klappar igen tråkigt nog, men kul att det finns dom som vågar satsa iaf!
    en sak för att lyckas bra tror ja är att man ska vara själv om det man gör på orten där man bor, ha nåt som ingen annan har/gör,

    Comment


    • #3
      Re: starta eget, några tips?

      ekonomin är på väg upp igen som tur är

      kommer isf köra det helt och hållet själv men mest på nätet till en början iaf.

      hade helst velat ha en lite butik på 30-50 m2 och sen en liten monteringshall men det är sånt som kommer senare om det ens går runt:P
      TEAM BROSSAN

      SM 2:a i outlaw på Easca SM

      Comment


      • #4
        Re: starta eget, några tips?

        Jag är nog en av dem sista som startade med butik med monteringshall!
        Jag tror nog att jag kommer vara den sista som klarar detta.
        Jag kan garantera att det inte är en dans på rosor, och då ska ni veta att i Ljudbyggarens lokaler har det drivits bilstereobutik i nästan 20 år!

        Clarran!
        Mitt råd är............GÖR INTE DET!

        Du kommer att få arbeta minst 60 timmar i veckan, på firman!
        Kvällar och helger ägnar du åt din rörelse fast du inte är där.
        Din lilla babys kommer du inte att få se växa upp, har du då samma otur som mig kommer du att ångra denna frånvaro från din familj något så oerhört!

        Ska det satsas seriöst måste du ha ett antal hundra tusen för att starta upp!
        När verkstad och butik är klara, har dessa kostat så mycket att du inte har några kulor till produkter!

        Du kommer garanterat att gå back i ca 5 år!
        Du kommer att ha problem att ta ut en konkurerande lön mot en anställning!
        Din fritid är ett minne blott!
        Dina polare kommer att tro du är stenrik för du driver eget!
        Vill du syssla med någon typ av träning eller hobby kan du glömma det, kunderna går ALLTID först och problem med deras bilar lär du få!

        Ska man driva butik och montering krävs det 2 personer om man vill bli 60!
        Som läget är i dag bär sig inte en sådan rörelse för detta!
        En omsättning på minst 5 miljoner är inte enkelt att få ihop om man är ny i gemet och ska försöka sno den lilla skara som e villig att satsa lite pengar i sina bilar!

        Sen det viktigaste!
        Det som en gång var kul blir ett MÅSTE!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: starta eget, några tips?

          Originally posted by Nonne View Post
          Jag är nog en av dem sista som startade med butik med monteringshall!
          Jag tror nog att jag kommer vara den sista som klarar detta.
          Jag kan garantera att det inte är en dans på rosor, och då ska ni veta att i Ljudbyggarens lokaler har det drivits bilstereobutik i nästan 20 år!

          Clarran!
          Mitt råd är............GÖR INTE DET!

          Du kommer att få arbeta minst 60 timmar i veckan, på firman!
          Kvällar och helger ägnar du åt din rörelse fast du inte är där.
          Din lilla babys kommer du inte att få se växa upp, har du då samma otur som mig kommer du att ångra denna frånvaro från din familj något så oerhört!

          Ska det satsas seriöst måste du ha ett antal hundra tusen för att starta upp!
          När verkstad och butik är klara, har dessa kostat så mycket att du inte har några kulor till produkter!

          Du kommer garanterat att gå back i ca 5 år!
          Du kommer att ha problem att ta ut en konkurerande lön mot en anställning!
          Din fritid är ett minne blott!
          Dina polare kommer att tro du är stenrik för du driver eget!
          Vill du syssla med någon typ av träning eller hobby kan du glömma det, kunderna går ALLTID först och problem med deras bilar lär du få!

          Ska man driva butik och montering krävs det 2 personer om man vill bli 60!
          Som läget är i dag bär sig inte en sådan rörelse för detta!
          En omsättning på minst 5 miljoner är inte enkelt att få ihop om man är ny i gemet och ska försöka sno den lilla skara som e villig att satsa lite pengar i sina bilar!

          Sen det viktigaste!
          Det som en gång var kul blir ett MÅSTE!

          Många bra ord från Tony

          Mitt första möte med Almi på starta eget kursen år 1998 så var det första han sa till oss klart och tydligt!

          Det är 8 av 10 av företag som startar som går kull första året?

          Tack för den tänkte jag och drog i gång 6månader sen la vi ner 1998.

          Jag drog igång igen 2001 och först nästan 10år senare som man kan se ett litet ljus i tunnlen.

          Om man lyckas att inte gå kull så är det slit utan "redig" lön de första minst 5-6 åren som det tar att skapa de viktiga kontakter och lösningar som man måste ha för att driva ett företag i dagens läge.

          Att sälja och montera är det lättaste biten men att få allt att funka och få ut en vinst är det svåraste!!!

          Så mitt tipps är som Tony. Fundera över om det är värt allt slit och många sömnlösa nätter när räkningar och fakturor ska betalas!


          Hoppas vi inte sänkte dina drömmar men så bitter är oftast verkligheten att starta eget!

          Men man måste komma ihåg attt det finns många fördelar oxå när man får snurr på saker och ting!!

          Så för min del så har det goda övervägt det onda

          MVH//Björn

          www.dbakuten.se
          Last edited by dBAkuten; September 14, 2010, 11:08.

          Comment


          • #6
            Re: starta eget, några tips?

            Originally posted by Nonne View Post
            Du kommer att ha problem att ta ut en konkurerande lön mot en anställning!
            Som dessutom kommer leda till en mycket dålig pension, om du blir så gammal.
            Jag vet! Jag har en far som får en så skamligt låg pension att man blir gråtfärdig, efter 40 år som egen.

            Överväg ett sånt här beslut mycket noga Clarran!
            sigpic

            What does not kill you, simply makes you.........stranger.

            Comment


            • #7
              Re: starta eget, några tips?

              Jag har inte drivit eget i nån större utsträckning ska tilläggas men jag har vänner som gör det och ser deras vardag. Nonne och Björn har poänger här och jag säger det samma som dem, inget är omöjligt men man bör nog överväga vilken satsning man önskar göra. Det handlar om insatser som lätt blir astronomiska, i både tid och pengar. Har man detta och har en dröm, kör på det men är man inte taggad till 1000% bör man ta det lite isigt och se vart marknaderna barkar.

              Bilstereo och bilombyggnader har jag följt sen jag var 8 år när jag läste min första "spoilernytt". Tror faktiskt aldrig det funnits ett underlag för dyliga shoppar som Coddingtons och Westcoastcustoms här i vårt land. Det finns folk med mycket pengar men inte som lägger pengarna i sådana företag. Vi verkar inte ha mentaliteten. Det finns nog enstaka som har lyckats knyta en vettig och trogen kundkrets till sig men generellt tror jag kunderna är för få.

              Bilstereo som fenomen har gått genom ett stålbad utan motstycke i 10 år nu, de sista 5 har varit hårda, minst sagt. Stora leverantörer som Pioneer drar ner kraftigt och de är väl inte direkt ensamma. Iofs är det kanske inte sånt du siktar på men det ger en fingervisning om hur branchen "mår" antar jag. Det som verkar gå vettigt är försäljning av saker som folk själva kan skruva på bilen utan större problem, så fort det innebär lite arbetsinsats från den enskilde, då tar det oftast stopp, folk har inte tid, orkar inte eller kan inte och har inte lust att betala för kunskapen. Det sistnämnda är väl det som stoppar personer som dig som vill berika vårt bilbestånd, ingen är till sist och syvende beredd att betala för kunskapen du som företagare tillhandahåller och i längden är det rätt ruttet att skänka bort sin kunskap som oftast är väldigt dyrköpt.

              Jag inser att jag låter negativ men inget säger att jag har rätt eller kommer ha rätt i det långa loppet. En bra bärkraftig ide, en vettig summa startkapital och lite tur är bra indigrienser för ett framgångsrecept. Bill Gates hade minimalt startkapital, en stulen ide och en massa tur, se var han är idag. Inget är omöjligt. Bolla dina idéer med rätt folk som kan företagande, väg för och nackdelar och ta ett beslut. Oftast är det väl så att det man verkligen ångrar är de chanser man aldrig tog?

              Jag säger, lycka till!
              /mt4base

              Comment


              • #8
                Re: starta eget, några tips?

                och en sak får man inte glömma hur ser nya bilar ut i dag intregerat med fiberoptik som min audi a4 -09 just nu har audi fått ett stort intresse anmälan om att kunder vill byta sin anläggning i bilen så nu håller de på att utforska om de kan ta fram kablage så det passar till alla bil stereo apparater(iso) men om de inte får fram något då är det kört och hur ser det då ut om 10-15 år då de flesta 90-2007 talets bilarär borta det ser ganska mörkt ut om inte bil industrin gör nått

                Comment


                • #9
                  Re: starta eget, några tips?

                  Originally posted by fcmg View Post
                  och hur ser det då ut om 10-15 år då de flesta 90-2007 talets bilarär borta det ser ganska mörkt ut om inte bil industrin gör nått
                  skandal!
                  då är det bara hoppas att lada niva fortfarande tillverkas

                  Comment


                  • #10
                    Re: starta eget, några tips?

                    Får tyvärr instämma med övriga. Det är inte en framtidsbranch med bilstereo.

                    De flesta som har montering går runt på andra saker, som taxiinstallationer, larm och liknande.

                    Om du känner att du vill göra det som en bisyssla några år så är det ju helt ok.
                    Några tips:
                    1. Håll ordning på papprena.
                    2. Ta fram en prislista för olika jobb och håll dig till den. Folk kommer oavsett vad det står att vilja pruta eller tycka det är för dyrt. Gör man så med någon annan hantverkare? Och här pratar vi om någon som har kompetensen att hålla på med både snickeri och bilel och måste ha marginal för att köpa nya delar ifall olyckan skulle vara framme och man har sönder något eller smäller en airbag...
                    3. Ta kontakt med de firmor i området som bara säljer grejer och få dem att förmedla dina tjänster.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: starta eget, några tips?

                      Originally posted by fcmg View Post
                      och en sak får man inte glömma hur ser nya bilar ut i dag intregerat med fiberoptik som min audi a4 -09 just nu har audi fått ett stort intresse anmälan om att kunder vill byta sin anläggning i bilen så nu håller de på att utforska om de kan ta fram kablage så det passar till alla bil stereo apparater(iso) men om de inte får fram något då är det kört och hur ser det då ut om 10-15 år då de flesta 90-2007 talets bilarär borta det ser ganska mörkt ut om inte bil industrin gör nått

                      Nu glider vi tyvärr från ämnet men varför byta spelare?

                      Du kan ju byta i princip allt runt spelaren och integrera det mesta till org spelaren i dag.

                      1Din-spelare gårdagen allt runt original spelaren är framtiden och i dagsläget i just Audi finns det massor med roliga lösningar som går installera och det funka kanon.

                      Så är man duktig på framtidens tekniker som biltillverkaren använder så ökar möjligheterna markant när man drar i gång ett bolag!


                      Med vänlig hälsning//Björn

                      www.dbakuten.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: starta eget, några tips?

                        jo det är sant men då är det oftast bil handlarna som har prylarna om man nu inte är kräsen av sig Jag skulle aldrig konventera högtalarkablar till rca men smaken är ju olika

                        Comment


                        • #13
                          Re: starta eget, några tips?

                          Originally posted by fcmg View Post
                          jo det är sant men då är det oftast bil handlarna som har prylarna om man nu inte är kräsen av sig Jag skulle aldrig konventera högtalarkablar till rca men smaken är ju olika
                          Varför då?
                          Finns lösningar men de kostar en del!

                          Men det är inte denna tråd handlar om, så tillbaks till ämnet!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: starta eget, några tips?

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            De flesta som har montering går runt på andra saker, som taxiinstallationer, larm och liknande.
                            Att konkurera med de etablerade taxiinstallationsföretagen är inte enkelt.
                            För det första så ska man ha papper på att man är godkänd, sen kostar det många tusen om året att ha dessa.
                            Sen ska man göra mycket gratis och framförallt MED EN GÅNG! så man inte losar kunden.......funkar inte i ett enmansföretag!

                            Larm......NO WAY!!
                            Finns i de flesta bilar, de som inte har är krångliga.
                            Folk får säga vad dom vill om monteringar på 30-45 minuter, jag säger bullshit!
                            Bara att ta emot bilen, lämna ut bilen, ta fram verktyg, riva bilen sätta ihopa den samma då har det gått ca 2 timmar!!

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Om du känner att du vill göra det som en bisyssla några år så är det ju helt ok.
                            Då fegar man ur

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Några tips:
                            1. Håll ordning på papprena.
                            2. Ta fram en prislista för olika jobb och håll dig till den. Folk kommer oavsett vad det står att vilja pruta eller tycka det är för dyrt. Gör man så med någon annan hantverkare? Och här pratar vi om någon som har kompetensen att hålla på med både snickeri och bilel och måste ha marginal för att köpa nya delar ifall olyckan skulle vara framme och man har sönder något eller smäller en airbag...
                            3. Ta kontakt med de firmor i området som bara säljer grejer och få dem att förmedla dina tjänster.
                            Detta är väl självklara saker!
                            Last edited by Nonne; September 14, 2010, 14:45.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: starta eget, några tips?

                              tackar för svaren, det är just därför man startar såna här trådar för då så får man svaren så jag tycker inte nån av er är bittra negativa negativa:P

                              jag är bara glad att ni GAMLA rävar ger mig tips för ni har ju många års erfarenhet gämfört med mina månader inom branchen.
                              så allt ni säger tar jag åt mig så jag kanske kan slippa dra på sig hundra tusentals kronor i skulder eller liknande.

                              blir det nu att man har en liten webshop så kommer det köras på en låg skala med minimalt med lager hemma så man slipper ligga ute med en massa pengar på ett stort lager.

                              målet är INTE att kunna leva på detta utan mer kanske kunna dra in en tusenlapp eller två nån gång då och då och kanske kunna finansiera min egen bil lite.

                              så var inte rädda att jag ska ta illa upp när ni skriver, ju mer erfarenheter ni kan dela med er av desto bättre


                              Mvh Robin
                              TEAM BROSSAN

                              SM 2:a i outlaw på Easca SM

                              Comment

                              Working...
                              X