Announcement

Collapse
No announcement yet.

bilstereobygge och alla dumma idéer det ger, vad har jag fått för mig ? :P

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bilstereobygge och alla dumma idéer det ger, vad har jag fått för mig ? :P

Igår fick jag, otroligt nog, lite mer gjort på baslådan jag påbörjade i maj 2009, nu var inte poängen med den här tråden att bevisa att jag är lat utan mer bara lite tankar kring plastning och hur bra man tror sig vara

För er som inte vet allt kan jag avslöja att det där är vänstra sidostycket till skuffen i min passat variant, där jag fått för mig att basen ska bo..
    Ni har rollern som storleksjämförelse till lådan. Lådan ja, en (snart) portad historia på 30 liter eller så, ska ha en av mina DD1508'or i sig !

Med en tillräckligt stor port så har jag drygt 2 cm till godo mellan basen och porten.. Ty porten blir en slothistoria som slingrar sig efter väggarna med fler böjar än jag vill veta av, 150cm2 och så lång jag bara kan göra den (rek 60cm).

Nu tror jag aldrig att jag kommer få den så pass lång i lådan, och hela poängen är att ha kvar hela lastutrymmet i bilen så den kan ju inte heller sticka ut utanför.
    "Det löser jag sen", tänkte jag när jag rev lös sidostycket från bilen och började såga.. Det kommer jag säkert göra, men nu är poängen att jag har problem med allt jag gjort och allt jag gör än så länge!

Plastar första varvet utanför bilen, och den går inte in igen ! Bara klippa och klistra för att få in den..
    Plastar andra varvet, lådan på plats i bilen, maskerad med aluminiumfolie på utsidan (gick rätt bra) ! Då går det inte att få ut den igen istället.. och ändå tyckte jag att jag hade byggt ett så generöst trä"skelett" som gick så bra in och ut.

Efter att ha fått hjälp med att dra ut den, masserat bilen med slägga och lådan med rasp, ska första lagret glasfiber på på utsidan. Vet inte om jag har för grov glasfibermatta, men jag får bubblor som skjuts efter när jag går loss med rollern, och de mjuka hörnen jag kämpat med att göra verkar helt plötsligt som perfekta 90gradiga vinklar, allting vill bara spreta rätt ut.

Närmare 3kg polyester och fyra lager glasfiber har jag fått dit, lämnade lådan hos päronen och åkte hem, så hur det ser ut just nu vet jag inte. Det är ett senare problem..
    Nä jag tror det är dags för mig att ta tag i det här så fort jag bara kan så det inte dröjer ett år till innan nästa gång ! För även om sq6orna i dörrarna går djupt så vill jag ha lite mer, är man skadad så är man..

En arg eloge till alla ni som varit nybörjare och nu visar hur fint och lätt ni får till era byggen, utan er hade jag aldrig lärt mig allt det här ! För klart ska det bli och fler byggen kommer komma, även om jag säger aldrig mer ibland.

Ps. Någon mer som har nått att dela med sig av ?

Re: bilstereobygge och alla dumma idéer det ger, vad har jag fått för mig ? :P

Originally posted by K_arlstrom View Post
    För er som inte vet allt kan jag avslöja att det där är vänstra sidostycket till skuffen i min passat variant, där jag fått för mig att basen ska bo..
    Ni har rollern som storleksjämförelse till lådan. Lådan ja, en (snart) portad historia på 30 liter eller så, ska ha en av mina DD1508'or i sig !

Med en tillräckligt stor port så har jag drygt 2 cm till godo mellan basen och porten.. Ty porten blir en slothistoria som slingrar sig efter väggarna med fler böjar än jag vill veta av, 150cm2 och så lång jag bara kan göra den (rek 60cm).

Nu tror jag aldrig att jag kommer få den så pass lång i lådan, och hela poängen är att ha kvar hela lastutrymmet i bilen så den kan ju inte heller sticka ut utanför.
    "Det löser jag sen", tänkte jag när jag rev lös sidostycket från bilen och började såga.. Det kommer jag säkert göra, men nu är poängen att jag har problem med allt jag gjort och allt jag gör än så länge!

Ps. Någon mer som har nått att dela med sig av ?
    Inte för att knäcka dig på nåt sätt, men en 150cm2 stor port (dvs som en 5.5 tums rund port), 60cm lång, till en 8tummare?!?!??! Nån har definitivt beräknat porten till din låda fel känns det som..

Är det vad DD rekommenderar eller nåt som nån beräknat åt dig?

Jag själv tycker att det verkar groteskt...
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
      Inte för att knäcka dig på nåt sätt, men en 150cm2 stor port (dvs som en 5.5 tums rund port), 60cm lång, till en 8tummare?!?!??! Nån har definitivt beräknat porten till din låda fel känns det som..

Är det vad DD rekommenderar eller nåt som nån beräknat åt dig?

Jag själv tycker att det verkar groteskt...
      Precis en 4" brukar vara mer än nog, jag har en 6" port till 4 8" i bruksbilen..... men klart det är inte DD det är Hertz......
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Hade en ca 100cm2 stor slotport tidigare = flåsljud, dd rekommenderar 103cm2 och 61 cm i 1 kubikfot (28,3 liter) stor låda.. kanske bara jag som slipade porten för lite ? Tyckte hörnen var rundade.. :O

60 cm är för att avstämningen ska bli nästan rätt !
        Last edited by K_arlstrom; August 27, 2010, 17:13.

Comment

Här kommer en A la Hedde låda.
          8": 28liter totalvolym 50cm2 port 33cm lång Fb@41hz

saxat från http://forum.soundpressure.com/showt...t=l%E5dvolymer

Och jag håller med dem andra om att porten känns alldeles för stor.
          Eller rättare sagt. Den är på tok för stor.
          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
          --------------------------------------------------------------------------------
          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

ja då måste jag bara klantat mig rejält någonstans i porten, fast jag ska inte klaga, blir ju lättare för mig att bygga nu !

Får spackla och slipa lite extra noga bara.

Comment

Ja nu kanske du kan ha hela porten i lådan
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,

Comment

Klarar mig t.o.m med en böj !
                nästa problem är då istället hur jag ska få glasfibret att följa lådans former bättre.. Och hur jag ska lyckas plasta porten så den fortfarande är stabil :P
                Lådvolymen får jag mäta upp när lådan är så gott som klar, och sen får jag justera den.

Comment

Originally posted by K_arlstrom View Post
                  Klarar mig t.o.m med en böj !
                  nästa problem är då istället hur jag ska få glasfibret att följa lådans former bättre.. Och hur jag ska lyckas plasta porten så den fortfarande är stabil :P
                  Lådvolymen får jag mäta upp när lådan är så gott som klar, och sen får jag justera den.
                  Riv glasfibermattan i småbitar på typ 5x5 cm istället för att använda stora ark så brukar de gå att rolla till den runt hörn osv. Rolla också i flera omgångar ända tills polyestern har börja härda. En tanke: Vad använder du för glasfiber? Kanske den är för kraftig? Jag brukar använda biltemas som är på 300g per m2.
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Och tänk på att inte bygga för tjockq lager på en gång. Polyester blir väldigt varmt vid härdning. Har själv varit med om kraftig rökutveckling när jag la för många lager på en gång.

Om ni tycker att det luktar, så är det ingenting mot när det börjar brinna .
                    Bara ett tips

Comment

35 liter låda 75cm2 port 37cm lång 1st 0508 i en audi 80, avstämning 37hz detta är nog inte rek... men spelar ruskigt bra ändå. ps vänta tills plasten härdat innan montering hehe

Comment

Hewi: Har för mig att det är 300g/m2 matta, köpte en 30kg rulle och kastade bort kartongen...
                        Köpt genom båtfirma samtidigt som polyestern på 20kg hink och härdaren i 1L flaska

Får ställa mig och riva massor med småbitar nästa gång och se om det blir bättre med mindre !

xcisco: Haha ja det kan jag förstå ! Trodde inte det kunde blir så varmt att det självantände !
                        Då jag plastade skrovet på båten så la jag 4-5 lager utan problem, bara bra om det blir lite värme då jag är ute och gör allt.

Thomas Z: Får se hur stor lådan blir, 35 liter och jag provar din först, 30 liter och jag litar på hedde.

Comment

Working...
                        X