Igår fick jag, otroligt nog, lite mer gjort på baslådan jag påbörjade i maj 2009, nu var inte poängen med den här tråden att bevisa att jag är lat utan mer bara lite tankar kring plastning och hur bra man tror sig vara

För er som inte vet allt kan jag avslöja att det där är vänstra sidostycket till skuffen i min passat variant, där jag fått för mig att basen ska bo..
Ni har rollern som storleksjämförelse till lådan. Lådan ja, en (snart) portad historia på 30 liter eller så, ska ha en av mina DD1508'or i sig !
Med en tillräckligt stor port så har jag drygt 2 cm till godo mellan basen och porten.. Ty porten blir en slothistoria som slingrar sig efter väggarna med fler böjar än jag vill veta av, 150cm2 och så lång jag bara kan göra den (rek 60cm).
Nu tror jag aldrig att jag kommer få den så pass lång i lådan, och hela poängen är att ha kvar hela lastutrymmet i bilen så den kan ju inte heller sticka ut utanför.
"Det löser jag sen", tänkte jag när jag rev lös sidostycket från bilen och började såga.. Det kommer jag säkert göra, men nu är poängen att jag har problem med allt jag gjort och allt jag gör än så länge!
Plastar första varvet utanför bilen, och den går inte in igen ! Bara klippa och klistra för att få in den..
Plastar andra varvet, lådan på plats i bilen, maskerad med aluminiumfolie på utsidan (gick rätt bra) ! Då går det inte att få ut den igen istället.. och ändå tyckte jag att jag hade byggt ett så generöst trä"skelett" som gick så bra in och ut.
Efter att ha fått hjälp med att dra ut den, masserat bilen med slägga och lådan med rasp, ska första lagret glasfiber på på utsidan. Vet inte om jag har för grov glasfibermatta, men jag får bubblor som skjuts efter när jag går loss med rollern, och de mjuka hörnen jag kämpat med att göra verkar helt plötsligt som perfekta 90gradiga vinklar, allting vill bara spreta rätt ut.
Närmare 3kg polyester och fyra lager glasfiber har jag fått dit, lämnade lådan hos päronen och åkte hem, så hur det ser ut just nu vet jag inte. Det är ett senare problem..
Nä jag tror det är dags för mig att ta tag i det här så fort jag bara kan så det inte dröjer ett år till innan nästa gång ! För även om sq6orna i dörrarna går djupt så vill jag ha lite mer, är man skadad så är man..
En arg eloge till alla ni som varit nybörjare och nu visar hur fint och lätt ni får till era byggen, utan er hade jag aldrig lärt mig allt det här ! För klart ska det bli och fler byggen kommer komma, även om jag säger aldrig mer ibland.
Ps. Någon mer som har nått att dela med sig av ?

Comment