Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslag till ljudsystem (nybörjare)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

    Jo de är väl förvisso sant. Jag ska då prova först och se hur det låter utan där bak. ( om jag nu någonsin kommer få till det hära)

    Comment


    • #17
      Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

      När folk "klagar" över att man monterar 6x9" i hatthyllan så är det oftast inte själva ljudkvaliteten från högtalarna man menar utan det är ljudbilden som "blir dålig". När man hör musik och röster bakifrån så blir det inte den där "scenkänslan", dvs att man tex står framför en scen och lyssnar.

      Det spelar ingen roll hur bra ljudkvalitet som högtalaren har, det är placeringen av högtalaren som det handlar om.

      Comment


      • #18
        Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

        Jaha det är på så vis , så då är det bättre att sätta nyare högtalare i dörrarna

        Comment


        • #19
          Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

          I slutändan är det förstås du som bestämmer hur du vill ha ljudet, men vill man få "scenkänsla" så ska det inte komma musik bakifrån. Tycker man inte att det spelar någon roll ifall musiken hörs lika mycket bakifrån, då är ju 6x9" i hatthyllan ett enkelt sätt att få en del basdunk utan att behöva modifiera en massa.

          Framsystemet är alltså den viktiga delen för att få den där "bra" ljudbilden som flera vill ha.

          Comment


          • #20
            Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

            Okej ja då gav du mig ännu en till sak att fundera på Alltså detta var mycket svårare än vad jag hade tänkt mig xD men roligt är det

            Comment


            • #21
              Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

              På tal om 6x9", jag hade en gång en risig och äcklig gammal Volvo 343, den hade jag GAS orange 6x9" i hatthyllan på. Inget i fram, det dög för att vara vinterbil drivet på stereons effekt. Slängde sen in ett steg jag hade låg som va på kanske 2x100w, fasen va kul det blev. Skuffen på den bilen är skapt så det blir som en läckande baslåda(portad), behövdes ingen baslåda. Riktigt kul, förrutom att som påtalat, att ljudbilden SUUUUUUUUUGER sjukt mycket.
              Men bilstereo ska vara kul, så, blir du missnöjd, testa dig fram tills du blir nöjd. Det är mitt tips, för man har jävligt kul på vägen och dessutom lär man sig ett och annat.
              Trial and error.
              Dock är tips alltid trevligt från kunnigt folk.

              MvH Thomas
              Drömmer...

              Comment


              • #22
                Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                Att 6 x 9 orna är äckelhögtalare beror på lite mer än att ljudet bara kommer bakifrån.
                Många ggr när dessa sitter monterade ihop sub blir även basen påverkad.
                6 x 9:an går lite djupare och inkräcktar på subbens arbetsområde, detta kan upplevas som att subben är helt värdelös.
                I normala fall delas en sub runt 80 Hz med en 12 db branthet.
                En 6 x 9:a spelar som satan ner mot denna frekvens , allstå överlappar 6 x 9:an och då rullar basen inte av som det är tänkt!

                Ska man nu ha en högtalare bak så är en lite ljusare 5 1/4" att föredra, dessa ska delas en bra bit över 100 Hz för bibehållen sub!

                Det finns 6 x 9" högtalare som låter bra, Focal, Audio-system är några som sticker ut.
                Dessa säljer inte på fansy galler eller kromad korg, dessa är en tråkig 2-vägs högtalare som kostar mer än dessa 395:- webbshopslockvaror!!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                  haha jo tack du men det är inte alltid det är roligt xD man kan ju bli så lack då grejorna inte fungerar i sånna tillfällen har då inte jag iaf lång stubin :P

                  Comment


                  • #24
                    Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                    som jag förstått så är detta ditt första "bygge"
                    bygg enkelt exempelvis med en tia och framsystem och ett 4 kanalssteg
                    lägg tid på monteringen med ordentliga bafflar till framsystemet,
                    ordentligt stagad och byggd låda.
                    typ 33mm2 kabel från batteri fram vidare bak till steg

                    lite mer avancerad montering
                    (se även över strömbiten med grövre kablar helst 33 mm2 men gärna grövre mellan plus på generator till plus på batteri,från minus på generator till jordpunkt, batteri till jordpunkt.)

                    detta är förståss vad jag tycker så övriga får komma med tips ifall jag glömt eller behövs nått tillägg

                    Comment


                    • #25
                      Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                      Jo detta är mitt första system. men det är det jag är rädd jag inte kommer bli nöjd med en tia, som sagt är mycket för hardstyle osv gillar mycket bas Så är rädd att en tia blir för lite? eller har jag fel? tycker det är ballare med 2 12" istället

                      Comment

                      Working...
                      X